/  /  / Lancer Evolution X
Mitsubishi Lancer Evolution X

Mitsubishi Lancer Evolution X

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
EVO X.jpg
© Mitsubishi
EVO X.jpg
Jak sama nazwa wskazuje jest to już dziesiąta odmiana tego bardzo usportowionego Lancera, który z wersją cywilną nie ma nic wspólnego. Dodatkowo model ten nie jest powiązany czasowo ze zwykłym Lancerem, którego historia rozpoczęła się w latach 70-tych. Lancer Evolution, popularnie zwany EVO, zadebiutował dopiero w 1992 roku, od razu stając się pożądaniem wielu osób szukających samochodu o sportowym zacięciu. Jednak wraz z ostatnią generacją, która zadebiutowała w 2007 roku zmieniła się również filozofia producenta, który postanowił wprowadzić do modelu zmiany. Przede wszystkim zaprzestano używania w oficjalnym nazewnictwie numeru generacji, zastępując go po prostu słowem „evolution”. Jednak główne zmiany nastąpiły wewnątrz pojazdu, który został wyposażony nie jak samochód sportowy, lecz jak zwykły samochód seryjny. W nowym Lancerze znacząco dopracowano rozkład masy pomiędzy przodem i tyłem, jak również obniżono środek ciężkości. A całość została osadzona na nowej płycie podłogowej opracowanej wspólnie z Chryslerem, którą posiada również model Outlander. Nad mocą pojazdu czuwa nowoczesny system kontroli trakcji z napędem na 4 koła oraz sportowa skrzynia biegów z podwójnym wałkiem sprzęgłowym. Model ten zaliczany jest do klasy niższej średniej (segment C). Jego wymiary wynoszą 4,50 metra długości, 1,81 metra szerokości oraz 1,48 metra wysokości. Lancer Evolution ostatniej generacji został już doceniony przez znawców motoryzacji i otrzymał tytuł „Najlepszego Auta Sportowego 2008 roku” przyznany przez magazyny motoryzacyjne Auto Lider, Motor i Auto Moto, a także zdobył pierwsze miejsce w plebiscycie Auto nr 1 w kategorii aut sportowych, organizowanym przez Auto Świat. Produkcja tego modelu odbywa się w fabryce Mizushima położonej w Okazaki w Japonii.

Po raz pierwszy w swojej historii wygląd Lancera Evolution nie odbiega tak znacznie od wersji cywilnej. Auto od samego początku wzbudza wrażenie dynamizmu i sportowego charakteru. Nadaje go przede wszystkim przód auta, który posiada potężny wlot powietrza na masce, trapezowy grill oraz skośne, poziomo ułożone reflektory. Z tyłu zaś o sportowy charakter dba duży spoiler przyczepiony do klapy bagażnika. Dodatkowo wyróżniają go przetłoczenia na przednich błotnikach oraz dwie końcówki układu wydechowego. Stąd też całość tego 4-drzwiowego sedana wygląda bardzo agresywnie.

W nowym Mitsubishi Lancer zastosowano praktycznie takie same zabezpieczenia jak w zwykłych osobówkach. W standardzie znajdują się poduszki kierowcy i pasażera, poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne dla 2 rzędów siedzeń. Ponadto auto wyposażone jest w system antypoślizgowy ABS z układem rozdziału siły hamowania EBD, system kontroli trakcji połączony z napędem wszystkich kół S-AWC. Całość uzupełniają jeszcze systemy aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego ACD, aktywna kontrola znoszenia AYC i aktywna kontrola stabilizacji toru jazdy ASC. Model ten nie został poddany dotychczas testom zderzeniowym organizacji EuroNCAP.

Głównym przeciwnikiem Mitsubishi Lancer Evolution jest przede wszystkim Subaru Impreza WRX, choć japoński producent chciałby zbliżyć się również do BMW M3.
 
Reklama