/  /  /  /  / Wyniki ważnego testu aut elektrycznych
Mitsubishi i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Wyniki ważnego testu aut elektrycznych

Mitsubishi|
null
© Mitsubishi
null

Brytyjski oddział Mitsubishi Motors w ramach projektu testowego konsorcjum CABLED ogłosił wyniki 12-miesięcznego testu eksploatacyjnego pojazdów elektrycznych w rejonie miast Coventry i Birmingham. Oto szczegóły.

Po zebraniu i przeanalizowaniu danych przekazanych przez użytkowników pojazdów elektrycznych po zakończeniu 12-miesięcznego okresu eksploatacyjnego, największy w Wielkiej Brytanii program długoterminowego badania wydajności pojazdów o niskiej emisji dwutlenku węgla wykazał:
- przyczyny, dla których pojazdy elektryczne są opłacalnym miejskim rozwiązaniem transportowym
- implikacje typowych zwyczajów ładowania
- modele wykorzystania energii podczas badań na dystansie 147 000 mil testowych

Projekt konsorcjum CABLED (Coventry and Birmingham Low Emission Demonstrators) to największe z ośmiu publicznych przedsięwzięć testowych w Wielkiej Brytanii, które wchodzą w skład wartego 25 mln funtów programu demonstracyjnego Ultra Low Carbon koordynowanego przez Technology Strategy Board. Na obecnym etapie realizacji projektu zgromadzono już odpowiednie dane, które mogą zostać wykorzystane do poparcia przyszłych decyzji dotyczących planowania rozwiązań transportowych i infrastruktury.

Dane zgromadzone podczas przejazdów testowych 25 elektrycznych modeli Mitsubishi i-MiEV oraz 20 aut Smart Fortwo wykazują, iż pomimo początkowego sceptycznego nastawienia względem możliwości pojazdów elektrycznych oraz obaw dotyczących zasięgu tych pojazdów okazało się, że testowane auta z nawiązką spełniają oczekiwania kierowców i z powodzeniem odnajdują się w roli wydajnego, miejskiego środka transportu.

Potwierdzają to również wnioski wyciągnięte z przejazdów testowych, z których większość (77%) trwała poniżej 20 minut, a tylko w 2% przypadków pojazd zużywał ponad 50% energii zgromadzonej w akumulatorach; dzięki temu na ogół powrót do domu był możliwy bez konieczności doładowywania baterii. Dane pokazują również, iż z biegiem czasu kierowcy byli skłonni pokonywać dłuższe trasy, co wskazuje na zwiększone zaufanie do technologii oraz mniejsze obawy o niewystarczający zasięg.

Neil Butcher z firmy Arup, kierownik projektu konsorcjum CABLED, uważa, że zgromadzone informacje stawiają pojazdy elektryczne w dobrym świetle: „Pozyskane dane są częścią największego w historii badania eksploatacji pojazdów o niskiej emisji dwutlenku węgla, a mimo, że prace badawcze wciąż trwają, można zauważyć, iż pojazdy elektryczne są opłacalnym i praktycznym rozwiązaniem transportowym przeznaczonym dla obszarów miejskich. Teraz należy przemyśleć sposób, w jaki będą ewoluowały nasze domy, biura i miejsca publiczne, aby spełnić zarówno oczekiwania użytkowników, jak i wymagania błyskawicznie rozwijającej się technologii, która jest źródłem zasilania tych pojazdów.”

W odniesieniu do zmiany w zwyczajach ładowania, dane pozyskane przez CABLED wyraźnie wskazują, że użytkownicy pojazdów elektrycznych nie dążą do uzupełniania poziomu baterii w swoich pojazdach po osiągnięciu określonego poziomu rozładowania; kierują się oni raczej własną wygodą oraz opierają się na danych potwierdzających, że przez 97,2% czasu (23,3 godziny dziennie) pojazdy pozostają zaparkowane, co daje okazję do podłączenia ich do zewnętrznego źródła energii.

Najbardziej popularnym okresem, w którym użytkownicy rozpoczynali ładowanie był moment, w którym poziom naładowania akumulatorów wynosił od 81 do 87 procent. Biorąc pod uwagę fakt, iż podczas większości przejazdów pojazd zużywał poniżej 2 kWh (około 12% energii pochodzącej z akumulatorów), takie zachowanie wskazuje, iż ładowanie odbywa się zwyczajowo po dotarciu do celu.

Średni czas ładowania wahał się w granicach 2-3 godzin (odpowiednik połowy pełnego ładowania) przy przekazaniu 6 kWh energii, której koszt wynosił w zależności od taryfy od 60 do 80 pensów (odpowiednik jednego cyklu pracy pralkosuszarki). Pojazdy były najczęściej ładowane w godzinach 7-9 i 18-19, czyli z reguły rano po przyjeździe użytkownika do pracy i wieczorem po powrocie do domu. Kolejny szczyt aktywności w ładowaniu notowany był po godzinie 23, kiedy to uczestnicy testu CABLED korzystali z tańszych taryf energetycznych poza szczytem.

„Dane te pozwalają w sposób właściwy rozplanować rozwój sieci energetycznej i technologii Smart Grid, a także wyjść naprzeciw realnym potrzebom użytkowników pojazdów elektrycznych - twierdzi Charles Bradshaw-Smith, kierownik działu rozwojowo-badawczego E-Mobility należącego do spółki E.ON. „Mierniki zainstalowane w domach użytkowników są źródłem wyjątkowo cennych informacji o zwyczajach ładowania. Najczęściej pojazdy ładowane są nocą, ale ponieważ większość pokonywanych tras jest stosunkowo krótka, jedno naładowanie wystarcza na wykonanie pięciu jazd na uśrednionym dystansie, co minimalizuje koszty przy jednoczesnym obniżeniu emisji dwutlenku węgla. Potwierdza to także potrzebę stworzenia zautomatyzowanej, inteligentnej technologii ładowania, która pozwoli pojazdom elektrycznym na interakcję z siecią energetyczną. I to właśnie na tym polu spółka E.ON prowadzi obecnie intensywne badania.”

„Główny cel to ułatwienie kierowcom dostępu do taniego źródła energii oraz umożliwienie pojazdom elektrycznym zasilania i czerpania z sieci, by w ten sposób zrównoważyć okresy jej szczytowego przeciążenia i obniżyć emisję dwutlenku węgla.”

Projekt konsorcjum CABLED to jedno z rządowych przedsięwzięć mających na celu podniesienie liczby niskoemisyjnych pojazdów na brytyjskich drogach. Odnosząc się do wyników programu testowego, dyrektor zarządzający Mitsubishi Motors, Lance Bradley dodał: „Statystyki testu CABLED są bardzo zachęcające, gdyż potwierdzają nasze wcześniejsze doświadczenia wyniesione z rynku japońskiego i ukazują, że ludzie bardzo szybko przystosowują się do jazdy pojazdem elektrycznym, takim jak Mitsubishi i-MiEV. Fakt, iż użytkownicy wykonują do pięciu jazd na jednym ładowaniu i przy tak niskich kosztach świadczy o dużym potencjale rynkowym tych samochodów i dobrze rokuje na przyszłość.

Nowa gama pojazdów hybrydowych typu plug-in firmy Mitsubishi w połączeniu z naszym dążeniem do udoskonalenia pojazdów elektrycznych pozwoli wprowadzić elektryczne napędy na większą skalę rynku brytyjskiego, a tym samym zredukować emisję CO2 w przemyśle motoryzacyjnym.”

Brian Price z Uniwersytetu Aston, odpowiedzialny za analizę danych zebranych z pokładowego systemu telemetrycznego każdego pojazdu, komentuje: „Dzięki namierzaniu satelitarnemu i pokładowej telemetrii mogliśmy monitorować rzeczywistą eksploatację najnowocześniejszych, niskoemisyjnych technologii pojazdów na bezprecedensową skalę.

Informacje zebrane z 18 miesięcy jazd testowych dowodzą, że zasięg elektrycznych pojazdów przekracza wymagania większości użytkowników, którzy zwykle kończyli codzienną eksploatację swoich pojazdów przy poziomie naładowania baterii wynoszącym ponad 40%. W ponad 85% przypadków kierowcy musieli doładowywać pojazdy co 2-3 dni, wykorzystując w tym celu wyłącznie domowe stacje ładowania w nocy lub punkty ładowania w miejscu pracy.

Publiczne punkty ładowania udostępnione jako część programu testowego okazały się popularne, aczkolwiek mniej użyteczne niż zakładano, ponieważ użytkownicy bardziej zaufali możliwościom pojazdów w kwestii zasięgu. Projekt udowodnił, że obecna generacja niskoemisyjnych pojazdów jest równie wydajna w kwestii osiągów i eksploatacji, jak konstrukcje z tradycyjnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, a jednocześnie zapewnia niższą emisję dwutlenku węgla i niższe koszty utrzymania.”

Czekamy na Wasze opinie w komentarzach i na forum dyskusyjnym.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama