/  /  /  / 40 lat Mitsubishi Motors w Europie
Mitsubishi

Mitsubishi

Zmień
Firma Mitsubishi założona została w Japonii, w 1870 roku przez Yataro Iwasaki i na początku była firmą żeglugową. Przez lata działała na różnych polach, m. in. w przemyśle stoczniowym oraz lotniczym, aby w 1918 roku wyprodukować pierwszy samochód, model A. W 1970 roku, z działu zajmującego się produkcją pojazdów w koncernie Mitsubishi Heavy Industries, wydzielona została odrębna marka- Mitsubishi Motors.
Dowiedz się więcej o marce
 

40 lat Mitsubishi Motors w Europie

Mitsubishi|
null
© Mitsubishi
null

W październiku zaczynają się obchody ważnej rocznicy w historii Mitsubishi Motors Corporation. Firma świętować będzie 40 lat nieprzerwanej obecności na kluczowym strategicznie rynku europejskim: od oficjalnej prezentacji na Londyńskim Salonie Samochodowym w 1974 po debiut pionierskiego modelu Outlander PHEV pod koniec 2013 roku.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Mimo, iż nieliczne pojazdy marki Mitsubishi można było spotkać na drogach kliku europejskich państw (Hiszpania/od roku 1956 oraz Grecja/od 1963), decyzja o oficjalnym eksporcie produktów firmy na rynek europejski została podjęta w wyniku porozumienia zawartego w lutym 1970 roku między Mitsubishi Heavy Industries oraz Chrysler Corporation. Na mocy tej umowy MHI wydzieliło istniejący już dział samochodowy i połączyło siły z firmą Chrysler, tworząc Mitsubishi Motors Corporation.

W maju 1971 roku podpisano kolejną umowę między Mitsubishi Motors Corporation oraz Chrysler International SA, która umożliwiała dystrybucję pojazdów marki Mitsubishi poprzez globalną sieć sprzedaży Chrysler International. Porozumienie nie obejmowało terytorium Japonii, USA oraz Kanady.

Z własnej inicjatywy we wrześniu 1971 roku firma MMC otrzymała status spółki joint-venture, w której MHI i Chrysler Corporation posiadały odpowiednio 85 i 15% udziałów.

Salon Londyn 1974
Jednak postanowienia umowy znacznie ograniczały liczbę pojazdów Mitsubishi Motors sprzedawanych w Europie (łącznie 4 861 sztuk w latach 1971-1975). W tym samym okresie wyniki sprzedaży japońskich samochodów na rynkach europejskich poszybowały w górę: od 16 458 sztuk w roku 1965 do 126 275 egzemplarzy w 1970 i 528 486 sztuk w 1975.

Wreszcie, w 1974 roku MMC i Chrysler International doszły do porozumienia w sprawie rozwoju działań marketingowo-sprzedażowych MMC na terenie Europy.

Od tej chwili prawa dystrybucyjne przyznawane były niezależnym spółkom, najpierw w Belgii i Luksemburgu (sierpień 1974), a kilka tygodni później w Holandii oraz Wielkiej Brytanii, czyli w kraju, gdzie Mitsubishi Motors oficjalnie zadebiutowało na europejskim rynku podczas londyńskiego salonu w październiku 1974 roku.

Podczas imprezy zaprezentowano modele Lancer i Galant, które po późniejszym udanym debiucie na salonie brukselskim i amsterdamskim zostały w 1975 roku wprowadzone do sprzedaży na czterech wymienionych powyżej rynkach.

Reszta Europy miała wkrótce stanąć otworem przed japońską marką za sprawą otwarcia rynku (np. Niemcy w 1977 roku) lub na mocy postanowień o ograniczonej sprzedaży (np. Francja w 1978 roku). A gdy w sierpniu 1982 roku umowa z firmą Chrysler International dobiegła końca, MMC posiadało już pierwsze biuro w Rotterdamie, założone w 1977 roku, które później przekształcono w firmę Mitsubishi Motors Europe BV, która po dziś dzień ma siedzibę w Holandii.

Zakres działań w Europie
Przez 40 lat Mitsubishi Motors zanotowało w Europie znaczny wzrost sprzedaży (bez modeli użytkowych serii Canter): od skromnej liczby detalicznej w 1975 roku na terenie czterech państw do wyniku uzyskanego w ubiegłym roku finansowym (92 411 egzemplarzy na 34 rynkach/z wyłączeniem Rosji, Ukrainy i Kazachstanu).

Trzy największe rynki zbytu firmy MME to kolejno:
– Niemcy: 22 138 sztuk
– Wielka Brytania: 12 349 sztuk
– Norwegia: 5 697 sztuk

Jednak najwyższy wynik 80 000 sztuk uzyskano na rynku rosyjskim, gdzie firma MMC oraz jej lokalny partner byli obecni jako jeden z nielicznych koncernów zachodnich już od sierpnia 1991 roku.

Naturalną konsekwencją sukcesu rynkowego stało się wydzielenie firmy z Mitsubishi Motors Europe i utworzenie niezależnego regionu sprzedaży w kwietniu 2007 roku. Od 2009 roku rynek rosyjski obsługuje spółka joint-venture utworzona przez Mitsubishi Corporation oraz Rolf Group, do których w 2012 roku dołączyła firma Mitsubishi Motors Corporation, tworząc nowy podmiot MMC Rus.

Przez 40 lat MMC prowadził również w Europie produkcję. Najpierw na zachodzie kontynentu (fabryka NedCar/w latach 1995-2012), a następnie w Rosji (jako PCMA Rus/spółka joint-venture z koncernem PSA Peugeot Citroen; uruchomienie produkcji w kwietniu 2010 roku).

Prace projektowe (1989-2009) oraz rozwojowo-badawcze (od 1989) to kolejny przykład działań MMC w Europie.

Poza głównym nurtem
Mimo zawiłości związanych z wieloletnią obecnością na rynku firma Mitsubishi Motors pozostała niesztampowym graczem, zyskując reputację oryginalnej japońskiej marki oferującej emocjonujące, bezpieczne, wydajne i niezawodne pojazdy, ze szczególnie mocną ofertą w segmencie crossoverów (Outlander, ASX), SUV-ów (Patero) oraz półciężarówek (L200).

Reputację firmy w Europie zbudowano również na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych takich jak układ bezpośredniego wtrysku paliwa (od 1995), współczesna rodzina silników Clean Diesel, funkcjonalny napęd elektryczny (model i-MiEV/od 2010), rozwiązania ograniczające masę (architektura Global Small/od 2012), napęd na cztery koła (Dynamic 4/od 1987 oraz S-AWC/2008).

Rozwiązania te były pierwotnie testowane w sportach motorowych, dzięki czemu firma odnosiła spektakularne sukcesy (dwunastokrotny triumf modelu Pajero w Rajdzie Dakar oraz pięć mistrzowskich tytułów WRC dla modelu Mitsubishi Lancer Evolution: 4 dla kierowcy i 1 dla producenta).

Rynek odniesienia
Dziś, przy bardziej optymistycznych prognozach na rok podatkowy 2013 oraz sprzedaży wynoszącej ponad 100 000 sztuk na 34 europejskich rynkach (z wyłączeniem Rosji), firma Mitsubishi Motors Europe oczekuje na kolejny etap rozwoju jako koordynator działań MMC w Europie.

Stary Kontynent pozostaje najtrudniejszym rynkiem zbytu, bowiem zamieszkują tu najbardziej wymagający klienci, obowiązują najbardziej rygorystyczne przepisy (dotyczące bezpieczeństwa, poziomu emisji) oraz działają najprężniejsi konkurenci, którzy wyjątkowo wysoko podnoszą poprzeczkę.

Europa to prawdziwy rynek odniesienia dla każdego gracza, który chce liczyć się w skali globalnej.

Mając to na uwadze, firma MMC będzie tu nadal budować swój wizerunek oryginalnej, niesztampowej marki, wykorzystując jeden ze swych największych atutów (przewaga technologiczna), aby zademonstrować swe możliwości i skupić się na rentowności oraz reputacji, a nie tylko słupkach sprzedaży.

Wyraźnym tego przykładem mogą być rewolucyjne pojazdy takie jak debiutujący wkrótce hybrydowy crossover elektryczny typu plug-in, czyli Mitsubishi Outlander PHEV.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama