/  /  /  / 10 lat silników wysokoprężnych MINI
MINI

MINI

Zmień
Mini to jeden z najpopularniejszych i najbardziej charakterystycznych modeli w historii motoryzacji. Produkowany od 1959 aż do 2000 roku przez marki takie jak m. in. Austin, czy Rover dorobił się wielkiej rzeszy fanów. Na fali niesłabnącej popularności tego małego pojazdu powstała w 2000 roku marka o tej samej nazwie, oferująca klientom nowoczesne wcielenia auta.
Dowiedz się więcej o marce
 

10 lat silników wysokoprężnych MINI

MINI|
null
© MINI
null

Jeden człowiek, jeden silnik i wiele kolejnych rocznic: 120 lat temu Rudolf Diesel rozpoczął prace nad silnikiem z zapłonem samoczynnym, który wkrótce został nazwany jego nazwiskiem.

Pierwszy prototyp przeszedł testy w sierpniu tego samego roku. Z kolei pierwsza fabryka silników wysokoprężnych powstała 115 lat temu. Silnik opracowany przez Diesla został po raz pierwszy wykorzystany do napędu statków 110 lat temu, natomiast pierwszy samochód ciężarowy z dieslem pod maską wyjechał na drogi 90 lat temu.

10 lat temu jednostka wysokoprężna trafiła do modelu MINI. Każde z tych wydarzeń to doskonała okazja do przypomnienia zalet diesla oraz do uczczenia pamięci słynnego konstruktora, który zmarł dokładnie 100 lat temu.

Rudolf Diesel opracował swój nowatorski silnik, dążąc do uzyskania maksymalnej wydajności. Jego projekt zakładał podgrzewanie powietrza w komorze spalania poprzez kompresję do tego stopnia, aby doprowadzić do zapłonu zgromadzonego tam paliwa i uwolnienia dużej ilości energii. To dlatego jednostka wysokoprężna odznacza się doskonałą wydajnością.

Ta sama zasada leży również u podstaw typowej dla MINI przyjemności z jazdy, co zostało zademonstrowane latem 2003 roku wraz z wejściem na rynek MINI One D, czyli pierwszego niewielkiego modelu brytyjskiej marki konkurującej w segmencie premium, wyposażonego w silnik wysokoprężny.

W pełni aluminiowa jednostka o pojemności 1,4 litra dysponowała bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail oraz mocą maksymalną 75 KM. Model ten łączył typowe dla MINI właściwości jezdne gokarta z niskim zużyciem paliwa na poziomie około 4,8 litra na 100 kilometrów (w cyklu UE).

To był jednak początek kariery silników Diesla w MINI. Dwa lata później model MINI One D otrzymał silnik o mocy 88 KM, który pomimo wyższych osiągów zużywał tyle samo paliwa co poprzednik. W 2007 roku przyszedł czas na rewolucyjne zmiany: podczas salonu samochodowego w Genewie zadebiutował model MINI Cooper D. Pracujący pod jego maską turbodiesel o pojemności 1,6 litra rozwijał 110 KM mocy.

Również w tym przypadku konstruktorzy zwiększyli wydajność paliwową jednostki pomimo jednoczesnego zwiększenia jej mocy o 25%: samochód zużywał około 4,4 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, co stawiało go na pierwszym miejscu wśród konkurentów.

Do dalszego zwiększenia wydajności silników przyczyniło się wprowadzenie technologii Minimalism. Obecne modele MINI wyposażone w silniki Diesla otrzymały zmodernizowane układy wtrysku, turbosprężarki o zmiennej geometrii, funkcję auto start/stop, wskaźnik optymalnej zmiany biegu, układ odzysku energii hamowania, układ sterowania agregatami pomocniczymi zgodnie z zapotrzebowaniem, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego oraz zaawansowane technologie oczyszczania gazów wydechowych.

Rezultat? 120 lat po opracowaniu przez Rudolfa Diesla innowacyjnej formuły silnik modelu MINI Cooper D generuje moc 112 KM oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm przy 1750 obr./min. Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi przy tym 3,8 l/100 km, a emisja CO2 to zaledwie 99 g/km.

Wraz z udoskonalaniem technologii silników Diesla stosowanych w MINI różnorodność jednostek pracujących w oparciu o tę zasadę zwiększała się. Obecnie producent oferuje w MINI trzy diesle stworzone z wykorzystaniem kompetencji BMW Group w zakresie tworzenia układów napędowych.

Aluminiowy blok silnika, turbosprężarka o zmiennej geometrii z wtryskiwaczami z elektromagnetycznym zaworem oraz zaawansowany układ sterujący dostosowany do konkretnego modelu: wszystko to gwarantuje wysoką wydajność urzeczywistniającą wizję Rudolfa Diesla dotyczącą "idealnej maszyny cieplnej".

MINI One D najnowszej generacji jest napędzane silnikiem 1,6 l o mocy 90 KM i maksymalnym momencie obrotowym 215 Nm, osiąganym już przy 1750 obr./min. Zużycie paliwa i emisja CO2 utrzymują się na tym samym poziomie co w wersji MINI Cooper D z jednostką o mocy 112 KM.

Bazowy silnik Diesla jest również oferowany w modelach Clubman i Countryman, w których moc jest przekazywana na koła za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Oprócz tego w przypadku MINI Cooper D producent oferuje opcjonalną, 6-biegową skrzynię automatyczną, połączoną z 2-litrową odmianą 4-cylindrowego silnika.

Wybór pomiędzy tymi dwoma wariantami dotyczy modeli MINI, Clubman, Cabrio, Countryman oraz Paceman.

Cechy typowe dla jednostki wysokoprężnej, czyli wysoka elastyczność i ponadprzeciętna wydajność, uwidaczniają się w szczególny sposób w MINI Cooper SD. Zastosowany w tym przypadku czterocylindrowy silnik o pojemności 2 litrów generuje moc 143 KM i maksymalny moment obrotowy 305 Nm w zakresie od 1750 do 2700 obr./min., odznaczając się przy tym nie tylko osiągami, ale również niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy. MINI Cooper SD przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 215 km/h.

Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi około 4,3 l/100 km, a emisja CO2 to 114 gramów na kilometr.

Najmocniejszy silnik Diesla w gamie marki jest dostępny we wszystkich siedmiu modelach: MINI, Clubman, Cabrio, Coupe, Roadster, Countryman oraz Paceman. W każdym z tych modeli jednostka współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną lub opcjonalną sześciobiegową skrzynią automatyczną.

Moc silnika może być również przekazywana na wszystkie cztery koła za pośrednictwem systemu All4 oferowanego w modelach MINI Cooper SD Countryman i Cooper SD Paceman.

Wraz z rozszerzaniem gamy jednostek napędowych popularność modeli MINI wyposażonych w diesle wciąż rośnie. Silniki tego typu cieszą się największą popularnością głównie w Europie, niemniej jednak prawie 1/4 wszystkich modeli marki wydanych klientom w 2012 roku to wersje z jednostkami wysokoprężnymi.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama