/  /  /  /  / Planujemy długoterminowy rozwój
MINI Roadster

MINI Roadster

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Planujemy długoterminowy rozwój

null
null

Erik Jan Winter prezes PGA Polska: W obecnej sytuacji na rynku i wobec aktualnego modelu biznesowego najbardziej dochodowa jest sprzedaż nowych samochodów oraz sprzedaż części. Jednakże, jak możemy zaobserwować, sytuacja na rynku ulega ciągłym zmianom, na które musimy być przygotowani i dlatego rozwijamy naszą działalność także w obszarach takich jak samochody używane, obsługa posprzedażna czy usługi finansowania.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Dariusz Balcerzyk, IBRM SAMAR: Czy w dobie kryzysu finansowo-gospodarczego, który także mocno dotyka rynek motoryzacyjny, ma sens inwestowanie w budowę punktów dealerskich i rozwijanie sieci dealerskiej?

Erik Jan Winter prezes PGA Polska:
PGA Polska przyjęła długoterminową strategię rozwoju. Podjęliśmy decyzję o inwestycjach w Polsce w takich lokalizacjach, co do których jesteśmy przekonani, że rentowna działalność będzie możliwa. Mimo więc obecnej, trudniejszej sytuacji ekonomicznej decyzja o dalszym rozwoju sieci jest uzasadniona.

Jaki wpływ na skalę i zakres Państwa inwestycji ma otoczenie ekonomiczne?

Dla ustalenia strategii przedsiębiorstwa koniecznie jest badanie otoczenia ekonomicznego, które odzwierciedla stan gospodarki i informuje o dochodach potencjalnych klientów. Oczywiście czynniki takie jak poziom rozwoju gospodarczego, tempo wzrostu gospodarczego, inflacja, wahania kursu walutowego determinują ogólną politykę firmy, jednakże – jak wcześniej wspomniałem – PGA planuje długoterminowy rozwój w Polsce dostosowany do potrzeb rynku.

Grupa PGA Polska jest częścią francuskiej grupy kapitałowej PGA Motors, która jest właścicielem ponad 200 salonów różnych marek w Europie. Czy polski oddział jest w jakiś sposób wspierany w swej działalności przez macierzysty koncern?

PGA Polska jest rzeczywiście w 100% spółką córką PGA Motors S.A. z siedzibą główną we Francji i oddziałami w Holandii, Polsce i w Grecji. Jednak w każdym państwie działa w sposób całkowicie autonomiczny i niezależny. Działania PGA Motors, a tym samym PGA Polska mają charakter lokalny, a nie międzynarodowy. Oczywiście między krajami istnieje wymiana doświadczeń czy dzielenie się tzw. ‘best practices’, abyśmy mogli się nawzajem od siebie uczyć oraz pracować nad ciągłym doskonaleniem.

Jakie Pana zdaniem warunki musi spełnić inwestor, by inwestycja w punkt dealerski była opłacalna?

Aby inwestycja w punkt dealerski zakończyła się sukcesem inwestor – oprócz doświadczenia, znajomości branży i determinacji – powinien:
a. wybrać właściwą lokalizację, która zapewni odpowiednie otoczenie, łatwy dostęp dla klientów, spełnienie wymogów importera, możliwość rozwoju, zapewnienie komfortu dla klientów;
b. zatrudnić właściwy personel, który będzie dzielić pasję do samochodów, właściwie dbać o klientów, wykazywać zaangażowanie i spełniać najwyższe wymagania w zakresie jakości obsługi. Pracownicy muszą znać i rozumieć filozofię i strategię firmy, aby móc się z nimi identyfikować;
c. rozwijać i dywersyfikować działalność, oczywiście w obrębie branży. Obserwuję, że model biznesowy wielu dealerstw nadal opiera się głównie na sprzedaży samochodów nowych. My dbamy o optymalny rozwój wszystkich rodzajów działalności związanych z branżą samochodową, aby zminimalizować ryzyko związane z rynkiem samochodów nowych. Usługi takie jak obsługa posprzedażna, naprawy blacharsko-lakiernicze, sprzedaż samochodów używanych czy świadczenie usług finansowania są nieodłącznymi elementami naszej działalności.

Ważnym elementem inwestycji jest wybór właściwego miejsca. Czym, Pana zdaniem, należy kierować się przy wyborze lokalizacji pod przyszły salon i serwis?

Lokalizacja musi odpowiadać wymogom marki, gwarantować odpowiednią ilość miejsca i komfort dla klientów i pracowników. Ogromne znaczenie przy wyborze lokalizacji ma okolica, z której pochodzić będzie większość klientów, ale także widoczność, dojazd, warunki konieczne do zrealizowania inwestycji. Nasza strategia to rozwój w silnych ekonomicznie regionach Polski. W poszukiwaniu lokalizacji oczywiście zwracamy uwagę także na odległość od najgęściej zaludnionych obszarów mieszkalnych, odległość od centrów biznesowych oraz, rzecz jasna, na możliwość rozwoju infrastruktury w przyszłości.

Jakie błędy są najczęściej popełniane podczas inwestowania w salon dealerski?

Moim zdaniem, podstawowym błędem jest niewłaściwy wybór lokalizacji – czy to w odniesieniu do potencjału danego regionu, czy to do czynników takich jak wielkość działki, dostępność. Kolejnym błędem jest niewłaściwe planowanie inwestycji. Mam na myśli albo zgodę na koszty, które przy właściwej analizie nie mają szansy na pokrycie z planowanej działalności, bądź wybór koncepcji, która uniemożliwi wprowadzenie jakichkolwiek zmian w przyszłości.

Czy lepiej skupić się na jednej marce, czy też budować punkt wielomarkowy? Jakie są plusy i minusy obu koncepcji?

Strategia PGA to ścisłe rozdzielenie marek. W żadnym z naszych salonów nie ma kilku marek pod jednym dachem bez wyraźnego ich rozdzielenia. Ma to znaczenie nie tylko dla klientów, ale także dla naszych współpracowników. Kadra zarządzająca w naszych dealerstwach jest odpowiedzialna za jedną markę, nigdy za wiele marek. Jak widać w Katowicach i również w Piasecznie próbujemy skoncentrować marki obok siebie, jednak nigdy z ideą tworzenia dealerstw multimarkowych.

W swojej ofercie Grupa PGA Polska ma zarówno markę popularną (Peugeot) jak i marki premium (Mercedes, BMW, Mini). Czym różni się prowadzenie punktu dealerskiego marki popularnej i premium?

Oczywiście istnieją znaczne różnice w markach premium i markach popularnych. Dotyczą one głównie wymogów co do wielkości salonu. W grupie PGA staramy się jednakże zapewnić taki sam poziom usług dla wszystkich naszych obecnych klientów i potencjalnych klientów. Nasza filozofia to najwyższa jakość usług w każdej z reprezentowanych przez nas marek. W ten sposób dążymy do oferowania "Serwisu Premium " we wszystkich naszych salonach.

Która sfera działalności dealera: salon czy serwis, przynosi obecnie większe zyski?

W obecnej sytuacji na rynku i wobec aktualnego modelu biznesowego najbardziej dochodowa jest sprzedaż nowych samochodów oraz sprzedaż części. Jednakże, jak możemy zaobserwować, sytuacja ulega ciągłym zmianom, na które musimy być przygotowani i dlatego rozwijamy naszą działalność także w wymienionych wcześniej obszarach takich jak samochody używane, obsługa posprzedażna czy usługi finansowania.

Jak obecnie wygląda sieć PGA Polska i jakie firma ma plany dalszego rozwoju w naszym kraju?

Aktualnie PGA Polska ma 7 punktów dealerskich, w tym 3 salony BMW/MINI (Bawaria Motors), 2 salony Mercedes-Benz (MB Motors) i 2 salony Peugeot (Lion Motors). Strategia PGA Polska to dalszy rozwój sieci dealerskiej. Skupiamy się przy tym na silnych gospodarczo regionach w Polsce.
Oczywiście chcemy się rozwijać w ramach naszych istniejących marek, ale dalszy wzrost w ramach nowej marki dla PGA Polska na pewno nie jest wykluczony.

Dziękuję za rozmowę.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - MINI Roadster