/  /  /  /  / PREZENTACJA | Mini Cooper Paceman (122 KM)
MINI Paceman

MINI Paceman

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Małe
Cena97 300 zł - 154 393 zł (aktualizacja: 2016-07-01)
Emisja CO2111 g/km - 175 g/km
Żużycie paliwa4,2 L/100km - 7,5 L/100km
 

PREZENTACJA | Mini Cooper Paceman (122 KM)

IBRM Samar|
MINI Paceman 2013
© IBRM Samar
MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013MINI Paceman 2013

Powstał na bazie Countrymana i odziedziczył po nim przednią cześć nadwozia, napęd i zbliżone wyposażenie. Jest trochę droższy i mniej od niego praktyczny, za to prezentuje się znacznie atrakcyjniej.

Pierwsze Mini trafiło na rynek w 1959 roku, a twórcą tego kultowego samochodu był projektant i inżynier Sir Alec Issigonis. Genialny konstruktor stworzył niewielkie, tanie w zakupie i eksploatacji auto, które odniosło duże sukcesy – zarówno pod względem sprzedaży jak i w motosporcie (m.in. trzykrotna wygrana w Rajdzie Monte Carlo). Nadwozie było wyjątkowo – jak na tamte czasy – sztywne, co w połączeniu z relatywnie nisko położonym środkiem ciężkości i z dobrze zestrojonym podwoziem czyniło z Mini jeden z najlepiej prowadzących się samochodów w tamtych czasach. Pojazd zasłynął nie tylko ze sportowego charakteru, ale też stał się ikoną designu. Żaden inny mały samochód w historii motoryzacji nie powtórzył jego sukcesu.
Brytyjska marka produkująca ten model początkowo należała do koncernu BMC (British Motor Corporation). Samochody sprzedawano pod nazwą Austin 7 lub Mini Morris. W roku 1994 z powodu problemów finansowych markę Mini przejął koncern BMW. Z taśm zakładów w Longbridge 4 października 2000 r. zjechał ostatni „stary” Mini o numerze 5.387.862.
W 2001 roku Niemcy wskrzesili brytyjską legendę. Auto oparte już na technice „Made by BMW” nadal nawiązuje pod względem charakteru i stylizacji do kultowych pojazdów sprzedawanych w latach 1959-2000, ale skierowane jest do innego, bardziej wymagającego klienta.
W 2006 roku wprowadzono drugą generację modelu. Silniki zaprojektowane zostały przez BMW przy współpracy z koncernem PSA. Zdecydowano się także na drobne zmiany w stylizacji zewnętrznej, wprowadzono znaczące modyfikacje w kabinie. Druga generacja jest większa i zapewnia wyższe standardy bezpieczeństwa.
Mini produkowane przez BMW występowało początkowo wyłącznie jako hatchback, dopiero w 2005 roku do oferty dołączył model Cabrio. Zachęcony sukcesami producent poszerzył gamę o kolejne modele: kombi Clubman, Coupe, Roadster oraz SUV-y Countryman i prezentowany Paceman. Samochód doczekał się też wersji elektrycznej Mini E.
Model koncepcyjny Pacemana pokazano w 2011 roku w Detroit, rok później w Paryżu można było podziwiać seryjną wersję SUV-a, która niedługo potem trafiła do salonów.

Gdzie jest produkowany?
Mini Paceman wyjeżdża z zakładów w Grazu w Austrii.

Segment i konkurenci
Mini Paceman – reprezentant małych SUV-ów - dopiero co wypełnił niszę rynkową i na razie nie ma bezpośredniego konkurenta. W grupie marek premium żaden z producentów nie zdecydował się jeszcze wypuścić tej wielkości terenowo-rekreacyjnego auta. Według informacji zachodnich portali, firma Audi przygotowuje model Q1, który - jeśli się pojawi - będzie stanowić konkurencję dla Countrymana i Pacemana. Nad podobnym samochodem zastanawia się też Land Rover.
Niektóre media branżowe porównują crossover Mini z Audi Q3 oraz LR Range Rover Evoque jednak trzeba pamiętać, że są one większe od Pacemana, a więc trudno uznać je za konkurencję.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku Mini sprzedało w Polsce 777 aut (wszystkich modeli). Paceman miał jednak niewielki w tym udział, bowiem klienci (tylko firmy) zakupili zaledwie trzy sztuki tego auta. W tym roku klienci biznesowi nabyli tylko jedno. Tak słabe wyniki sprzedaży wynikają z faktu, iż w Polsce auta 2- i 3-drzwiowe nie cieszą się zainteresowaniem.

Podstawowe informacje
Mini Paceman to dwudrzwiowy, czterosobowy crossover. Producent nazywa swój nowy model pojazdem typu SAC, od Sport Activity Coupe. Innymi słowami jest to dwudrzwiowy crossover, czyli SUV z akcentem położonym bardziej na „sport” niż „utility”. Paceman powstał na bazie Countrymana i do słupka A wygląda jak model na którym jest oparty. W ostatnich latach kilku producentów wypuściło limuzyny (np. Audi A7, BMW 6 GranCoupe, Mercedesy CLA i CLS) a nawet SUV (BMW X6) w stylu coupe. Paceman zgodnie z nową modą otrzymał również dwoje drzwi i szybko opadający dach. Pod względem technicznym nie odbiega on jednak od Countrymana, podobny jest też poziom wyposażenia obu modeli.
Koncern BMW, po tym jak wykupił markę Mini, zadbał aby samochody przejęły najważniejsze zalety aut z dawnych lat. Niemcy tchnęli w małe pojazdy zupełnie nową jakość i nowoczesną technikę, jednak kilka rzeczy pozostało bez zmian: znakomite prowadzenie, dobre osiągi i sportowe ambicje nadal są wizytówką tych lifestylowych aut. Produkowane od 2001 roku samochody cieszą się dużym powodzeniem w Europie Zachodniej. Oprócz sukcesów handlowych producent został wręcz obsypany nagrodami i wyróżnieniami, ponadto pojazdy tej firmy dobrze wypadły w rankingach oceniających niezawodność (marka Mini dwukrotnie została uznana za producenta najmniej kłopotliwych samochodów).
Mini Paceman oferowany jest w dziesięciu wariantach napędu. Stosunkowo małe, ale mocne silniki zapewniają dobre osiągi i przy tym cechują się umiarkowanym zużyciem paliwa. Wzorem innych marek premium, Mini nie posiada klasycznego podziału na wersje wyposażeniowe. Warianty benzynowe (Cooper i Cooper S) oraz wysokoprężne (Cooper D i Cooper SD) różnią się nie tylko wyposażeniem, ale przede wszystkim silnikami i układem jezdnym (odmiany z literą „S” w nazwie mają niemal sportowo zestrojone zawieszenie). Choć wyposażenie standardowo zawiera – w relacji do ceny auta – wiele pozycji, to możliwości doposażenia są imponujące. Także – z czego słyną auta Mini – możliwości personalizacji, a więc nadania autu oryginalnego wyglądu, są dopasowane do bardziej wymagającego klienta.
Najdroższa odmiana Cooper S Paceman z pakietem JCW (John Cooper Works) posiada 218-konny silnik, napęd na wszystkie koła ALL4, sportowe fotele, 18-calowe koła i specjalny układ wydechowy. Zawieszenie topowej odmiany oczywiście dostosowano do lepszych osiągów, a w nadwoziu i kabinie odnajdziemy wiele detali nadających autu więcej sportowego charakteru.

Wymiary, masy i objętości
4,1 metra – tyle wynosi średnia długość samochodu osobowego jeżdżącego po drogach Starego Kontynentu. Tyle też mierzy prezentowany SUV (dokładnie 4.109 mm). Mini  pozycjonowane jest jako mały crossover, ale tak naprawdę niedużo brakuje mu do auta kompaktowego. Przykładowo, kompaktowy hatchback Audi A3 jest dłuższy zaledwie o 12,8 cm. Szeroki na 1.996 mm i wysoki na 1.518 mm Paceman oferuje sporo miejsca dla czterech pasażerów (na tyle jest rejestrowany). Rozstaw osi równy jest 2.596 mm.
W opisywanej wersji samochód waży 1.330 kg, dopuszczalna ładowność wynosi 470 kg.
330-litrowy bagażnik powinien wystarczyć na zabranie bagaży na weekendowy wypad za miasto. Przez złożenie tylnej kanapy zwiększymy jego objętość do 1080 litrów.

Bezpieczeństwo
Wyposażenie prezentowanego pojazdu z zakresu bezpieczeństwa wypada dobrze. Bez dopłaty klient otrzymuje poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. Od najtańszej wersji montowane są: ABS, układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), układ wspomagający hamowanie na zakrętach (CBC), czujnik kolizji (aktywujący poduszki powietrzne, światła awaryjne, oświetlenie wnętrza, odryglowujący drzwi), elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania, wskaźnik uszkodzenia opon (monitorujący koła ze wskaźnikiem stanu). Natomiast system kontroli trakcji (DTC) jest montowany standardowo tylko w wersjach z mocniejszymi silnikami.
Cechą wyróżniającą Mini są opony typu Runflat, umożliwiające poruszanie się (z ograniczoną prędkością) po ich przebiciu. Tarcze hamulcowe z przodu są wentylowane.
Paceman nie został poddany badaniom, ale Countryman (na którym bazuje) w crashtestach organizacji Euro NCAP zakończył testy wynikiem pięciu gwiazdek (maksymalna nota).

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W aucie zastosowano sporo nowoczesnych rozwiązań technicznych, z których wymieniamy kilka bardziej interesujących.
W standardzie znajdziemy system Condition Based Service (monitorujący stan zużycia eksploatacyjnego). Do wyboru jest kilka systemów audio (w tym high-endowy zestaw HiFi firmy Harman Kardon, także cyfrowe radio) i teleinformacyjnych (w tym kilka interfejsów oraz możliwość wykonywania komend głosowych). Za dopłatą otrzymać można reflektory biksenonowe, większe koła (nawet 19-calowe) oraz jeden z pakietów stylizacyjnych. Wyróżnikiem Mini są właśnie szerokie możliwości personalizacji. Dostępnych jest wiele pakietów i dodatków, które pozwolą uczynić auto niepowtarzalnym.

Napęd
W przypadku Mini Paceman wybór jednostek napędowych jest spory. W ofercie znajdziemy silnik benzynowy 1.6 w trzech wariantach mocy (od 122 do 218 KM) oraz dwa wysokoprężne (od 112 do 143 KM). W połączeniu z opcjonalną automatyczną skrzynią biegów i opcjonalnym napędem ALL4 daje to w sumie 10 wariantów napędu (wliczając w to wersję John Cooper Works).
Wszystkie jednostki mają po cztery cylindry w rzędzie. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni lub „automatu” na przednie lub wszystkie koła (ALL4). Z każdym z silników zastosowano układ start-stop oszczędzający paliwo w ruchu miejskim.
W poniższym zestawieniu danych technicznych prezentujemy wybrane warianty napędu.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 90 kW/ 122 KM. Bazowy model, Mini Cooper Paceman można rozpędzić do 192 km/h, a „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 10,4 sekundy. Z tym silnikiem crossover w cyklu mieszanym spala 6 litrów benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 140 g/km).
1.6 o mocy 135 kW/ 184 KM. Ten sam silnik w mocniejszym wariancie napędza sportową wersję Cooper S. Auto można rozpędzić do 217 km/h, a sprint do setki zabiera 7,5 sekundy. Crossover średnio zużywa 6,1 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 143 g/km).
1.6 o mocy 160 kW/ 218 KM. Jednostka 1.6 z pakietem JCW pozwala na osiągnięcie „setki” w 6,9 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 226 km/h. Mini zużywa średnio 7,4 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 to 172 g/km).

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 82 kW/ 112 KM. Najsłabszy turbodiesel 1.6 (wersja Cooper D) pozwala na rozpędzenie auta do 187 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 10,8 sekundy. Oszczędny diesel zużywa średnio 4,4 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 115 g/km).
2.0 o mocy 82 kW/ 112 KM. Dwulitrowy silnik ma tę samą moc co mniejsza jednostka wysokoprężna. Zapewnia – z automatyczną skrzynią biegów - podobne osiągi przy nieco większym zużyciu paliwa (średnio 5,6 litra ON) i emisji CO2 równej 149 g/km. Cooper D z tym turbodieslem można rozpędzić do 182 km/h, sprint do setki zabiera 11,2 sekundy.
2.0 o mocy 105 kW/ 143 KM. Silnik 2.0 napędzający Coopera SD pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s i rozpędzenie się maksymalnie do 200 km/h. SUV z tą jednostką zużywa w cyklu mieszanym 4,6 litra ON na 100 km (emisja CO2 – 122 g/km).

Grupa emisyjna
Podstawowy model Cooper Paceman zużywa średnio 6 litrów benzyny w przeliczeniu na 100 km, w mieście 7,5 litra, a na trasie 5,2. Prezentowane auto emituje 140 g/km CO2, co stawia go w klasie emisji C.

Koszty
Ceny Mini Paceman pozornie wydają się wysokie, ale gdy weźmie się pod uwagę jakość wykonania, wyposażenie i prestiż marki to oferta wypada korzystnie. Prezentowany podstawowy model (Cooper Paceman) kosztuje 97.800 zł. Sportowy wariant z silnikiem benzynowym (Cooper S Paceman) 115.100 zł, z jednostką wysokoprężną (Cooper SD Paceman) 125.700 zł. Na najdroższego 218-konnego Pacemana z pakietem JCW (John Cooper Works) i napędem na cztery koła trzeba przygotować 149.600 zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama