/  /  / Clubman
MINI Clubman

MINI Clubman

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
032.jpg
© MINI
032.jpg001.jpg002.jpg003.jpg004.jpg005.jpg006.jpg007.jpg008.jpg009.jpg010.jpg011.jpg012.jpg013.jpg014.jpg015.jpg016.jpg017.jpg018.jpg019.jpg020.jpg021.jpg022.jpg023.jpg024.jpg025.jpg026.jpg027.jpg028.jpg029.jpg030.jpg031.jpg054.jpg050.jpg051.jpg052.jpg053.jpg119.jpg100.jpg101.jpg102.jpg103.jpg104.jpg105.jpg106.jpg108.jpg109.jpg110.jpg111.jpg112.jpg113.jpg114.jpg115.jpg116.jpg117.jpg118.jpg
MINI Clubman to wersja nadwoziowa kombi nowego modelu MINI. Początkowo miał on pojawić się dopiero w 2009 roku, jednak szefostwo właściciela marki, koncernu BMW, postanowiło podwyższyć plany sprzedażowe tego brytyjskiego auta i w pełni wykorzystać możliwości montażowe zmodernizowanej fabryki w Oxfordzie. Dlatego też auto zostało zadebiutowało podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2007 roku i szybko zostało wprowadzone na rynek. Clubman to nawiązanie do słynnego modelu produkowanego przez firmę Morris Mini Traveler, który na rynku funkcjonował w latach 1960-1969. Dzięki swojej bryle, która jest połączeniem cech tradycyjnego kombi z cechami hatchbacka, MINI Clubman stał się przedstawicielem niszowego segmentu nazywanego po angielsku „Shooting Brake”. Jest to więc próba dostosowania się do coraz bardziej aktywnego trybu życia klientów, którzy jednak nie potrzebują auta niefunkcjonalnego podczas jazdy w mieście. Nadwozie konstrukcyjnie oparte jest o wersję MINI MINI, jednak jest od niego dłuższe o 24 cm oraz posiada o 8 cm większy rozstaw osi. Nieznacznie większa jest także wysokość, zaś szerokość pozostawiono taką samą. Przekłada się to na większą ilość miejsca dla pasażerów oraz o 100 litrów bardziej pojemny bagażnik. Jednak wymiary cały czas wpisują Clubmana do klasy aut małych (segment B). W aucie tym zastosowano ciekawą koncepcję korzystania z drzwi. Oprócz standardowych drzwi przednich, od strony pasażera zamontowano również niewielkie drzwi tylne, które otwierają się w przeciwnym kierunku do przednich. Również dojście do bagażnika nie jest zapewnione przez zwykłą klapę, lecz przez symetrycznie dzieloną parę drzwi otwieranych na zewnątrz. Podobnie jak zwykła wersja hatchback, model ten produkowany jest w zakładach w Oxfordzie w Anglii.

Koncepcja stylistyczna MINI Clubmana została zaczerpnięta od historycznego modelu Traveller oraz pozostałych modeli obecnego MINI. Występuje on jako 3-drzwiowe kombi i w porównaniu do klasycznego hatchbacka wygląda jest identycznie od przodu pojazdu do słupka B. Od modelu Traveller wzięta została z kolei idea otwieranych tylnych drzwi zamiast klapy bagażnika. Nadwozie jest więc muskularne, a osadzenie go na dużych felgach nadaje mu sportowy charakter. Najbardziej charakterystycznymi elementami są oczywiście okrągłe reflektory przednie oraz sześciokątny grill. W pozostałej części samochodu nie zastosowano żadnych dodatkowych przetłoczeń i pozostawiono lekko zaokrąglone powierzchnie.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego jest niemal identyczne jak w przypadku hatchbacka MINI. Seryjnie montowanych jest 6 poduszek powietrznych, system zapobiegający blokowaniu kół podczas nagłego hamowania ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania EBV, system elektronicznej kontroli stabilności toru jazdy ESP oraz system wspomagający hamowanie w zakrętach CBC. Na modelu Clubman nie przeprowadzono dotychczas testów zderzeniowych organizacji EuroNCAP.

   W związku z tym, iż MINI Clubman należy do nowego, niszowego segmentu, w Polsce nie posiada konkurentów.

 

Clubman najczęściej porównywany z

Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta
Audi A1
Audi A1
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lexus CT
Lexus CT
Mazda CX-5
Mazda CX-5
MINI Paceman
MINI Paceman
MINI Countryman
MINI Countryman
Reklama