/  /  / SLK
Mercedes SLK

Mercedes SLK

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Mercedes SLk
© Mercedes
Mercedes SLkMercedes SLkMercedes SLkMercedes SLkMercedes SLkMercedes SLkMercedes SLkMercedes SLkMercedes SLkMercedes SLkMercedes SLkMercedes SLk
Mercedes SLK to nieduży roadster, który pojawił się na rynku w 1996 roku i zapoczątkował modę na składane dachy metalowe. Nazwa modelu wywodzi się ze ze skrótu trzech niemieckich wyrazów -  Sportlich (sportowy), Leicht (lekki) oraz Kurz (krótki). Pierwsza generacja produkowana do roku 2004, okazała się rynkowym sukcesem, sprzedając się w łącznej liczbie 310 tys egzemplarzy. Największą innowacją był elektrycznie składany sztywny dach, który w ciągu 25 sekund zmieniał SLK z coupe na roadstera. Przestrzeń bagażowa ze złożonym dachem wynosiła 145 l i powiększała się do 348 l przy rozłożonym dachu. Gama jednostek napędowych opierała się tylko i wyłącznie na silnikach benzynowych. Moc przenoszona była na tylną oś poprzez 5 lub 6 biegową manualną, bądź 5-biegową automatyczną skrzynię biegów  Podstawową jednostką  był 4 cylindrowy wolnossący motor o silnik 136 KM. Alternatywnie oferowano doładowany motor o pojemności 2.3 l oferujący 193 KM . Od 200 roku dostępna była również 2 litrowa jednostka benzynowa wyposażona w kompresor, dzięki czemu moc wzrosła do 163 KM. W ofercie pojawiły się  nowe 6 cylindrowe silniki benzynowe o mocy 218 KM  oraz 354 KM .W crash teście przeprowadzonym w 2002 roku przez Euro Ncap, Mercedes SLK pierwszej generacji otrzymał 4 gwiazdki.

Druga generacja modelu została zaprezentowana w roku 2004, na genewskim salonie motoryzacyjnym w roku 2004 i w porównaniu do swojego poprzednika sporo urosła. Długość wzrosła o 9 cm i wynosiła 4,10 metra, szerokość wzrosła o niemal 7,5 cm, osiągając 1,78 metra, zaś wysokość zwiększyła się o 1,5 cm i wynosiła 1,30 m. SLK drugiej generacji otrzymało nowe, mocniejsze silniki oraz przekonstruowane zawieszenie. Lepsze prowadzenie oraz czucie samochodu miał zapewniać bardziej bezpośredni układ kierowniczy (tylko 2,16 obrotu pomiędzy skrajnymi położeniami). Innowacją było zastosowanie systemu cyrkulacji ciepłego powietrza Airscarf, które doprowadza ogrzane powietrze w okolice szyi. System uaktywniał się automatycznie w momencie przekroczenia prędkości 120 km/h. Gama jednostek napędowych w Mercedesie SLK 2. generacji opierała się na jednostkach benzynowych. Podstawowym motorem była 2 litrowa doładowana kompresorem jednostka o mocy 163 koni. Topowa wersja oznaczona jako SLK 55 AMG Black Series, napędzana była przez 8 cylindrowy, wolnossący silnik o pojemności 5,4 l i mocy 400KM. Po modernizacji przeprowadzonej w 2008 roku auto wyglądało jeszcze bardziej dynamicznie i agresywnie. Zmianie uległy również zderzaki z przodu i z tyłu, na końcówkach rur wydechowych  z pojawiły się nakładki w kształcie trapezu. Głównym elementem wyróżniającym SLK jest duży grill, na środku którego umieszczono gwiazdę, logo producenta. Produkcja tego pojazdu odbywała się w zakładach w Bremie, zaś zakład w stolicy Meksyku może wprowadzać dodatkowe modyfikacje w wyposażeniu.

Trzecia ewolucja zadebiutowała na na salonie motoryzacyjnym w Genewie, w roku 2011 . W porównaniu do swojego poprzednika, nowe SLK urosło. Długość wzrosła o ponad 3cm  i wynosi obecnie 4,13 m, szerokość o 3 cm, osiągając 1,81 m, zaś wysokość zwiększyła się  jedynie o 1mm. Jego wygląd zaczerpnięty został z auta koncepcyjnego o nazwie Mercedes-Benz Vision SLA zaprezentowanego w 2000 roku, zaś za sprawą wydłużonego przodu z wyrazistymi wlotami powietrza swoją sylwetką przypomina strzałę. W kokpicie samochodu widoczna jest spłaszczona u dołu, trójramienna kierownica oraz sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Sportowy charakter Mercedesa SLK został podkreślony dzięki zastosowaniu we wnętrzu samochodu metalowych powierzchni chromowanych oraz aluminium. Gama jednostek napędowych opiera się na trzech silnikach benzynowych. Podstawowy motor, to czterocylindrowa jednostka o pojemności 1.8 l. Pomimo zastosowania silnika o tak małej pojemności jak na samochód o sportowych aspiracjach, jest on wystarczający, bowiem moc wynosi 185 KM, co jest zasługą zastosowania kompresora. SLK w tej konfiguracji jest w stanie rozpędzić się do pierwszej setki w ciągu 7.3 s. Mocniejsza odmiana tego silnika o mocy 205KM,  skraca czas osiągnięcia pierwszej setki do 6.6s. Topowa wersja SLK została wyposażona w sześcio cylindrowy silnik o pojemności 3.5l i mocy 306 KM, co pozwala osiągnąć pierwsze 100km/h w czasie 5.6 s. Silnik ten został sprężony z automatyczną, 7 biegową skrzynią Tronic plus.

Bezpieczeństwo w Mercedesie zawsze stawiane było na wysokim miejscu i nie inaczej jest w przypadku modelu SLK. W standardzie znajdują się poduszki czołowe kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne. System automatycznego utrzymywania odległości Distronic plus, który analizuje czy samochodowi grozi niebezpieczeństwo kolizji. System Attention assist, który ostrzega kierowcę dźwiękowo i wizualnie, jeśli tylko zarejestruje jego zmęczenie. Ponadto w każdym pojeździe montowany jest system zapobiegający blokowaniu kół podczas nagłego hamowania ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania EBD, system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR, system wspomagający gwałtowne hamowanie BAS, a także system elektronicznej kontroli stabilności toru jazdy ESP. Dotychczas nie poddano tego modelu testom zderzeniowym przeprowadzanym przez niezależną organizację EuroNCAP.

Głównymi konkurentami Mercedesa SLK są Audi TT, Porsche Boxster, a także pomimo zaliczania do klasy niżej, BMW Z4.



 

SLK najczęściej porównywany z

Audi TT
Audi TT
BMW 2
BMW 2
BMW 4
BMW 4
BMW Z4
BMW Z4
Mercedes SL
Mercedes SL
Nissan 370Z
Nissan 370Z
Opel Cascada
Opel Cascada
Reklama