Mercedes SL

Mercedes SL

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Luksusowe
Cena483 000 zł - 1 173 000 zł (aktualizacja: 2016-11-21)
Emisja CO2172 g/km - 270 g/km
Żużycie paliwa7,3 L/100km - 11,6 L/100km
 
SL
© Mercedes
SLSLSLSL
Historia Mercedesa SL sięga początku lat 50-tych dwudziestego wieku. Produkowany wówczas model 300SL, pierwotnie jako coupe z charakterystycznymi, unoszonymi do góry drzwiami był najszybszym seryjnie wytwarzanym autem, osiągając prędkość maksymalną około 260km/h. Rok po rozpoczęciu produkcji do coupe dołączył kabriolet. Mimo, iż w tym samym czasie produkowany był również model 190SL, to między nim, a modelem 300SL podobieństwa ograniczały się do wyglądu oraz nazewnictwa, bowiem oba auta wykorzystywały inne platformy. Mniejszy model wytwarzany był na skróconym podwoziu modelu W121, praprzodka klasy E, zwanym pontonem, zaś 300SL na przestrzennej ramie stworzonej specjalnie dla niego. W 1963 roku ukazał się nowy SL. Auto oferowane było jako kabriolet, a także coupe/kabriolet. Druga opcja oznaczała, podobnie jak dzisiaj, samochód bez dachu, wyposażony w hardtop. Różnica polegała na tym, iż wówczas hardtop nie przykrywał nadwozia automatycznie, chowając się następnie w bagażniku, a służył jedynie jako „nakładka” na składany, miękki dach. Oprócz wersji dwuosobowej, w USA dostępna była również wersja zwana  California Coupe, która kosztem składanego dachu posiadała drugi rząd siedzeń. W stosunku do poprzednika, auto zyskało zdecydowanie bardziej „współczesne” kształty, zniknęły unoszone do góry drzwi oraz potężne nadkola. Jednak mimo tego, a może właśnie dlatego, że prostsze w formie, auto zachowało świeżość do dzisiaj. Na przestrzeni ośmiu lat produkcji SL drugiej generacji napędzany był sześciocylindrowym, rzędowym, montowanym z przodu silnikiem, z tym, że w międzyczasie zmieniała się jego pojemność- od 2.3l, poprzez 2.5l, aż do 2.8l. Najmocniejsza jednostka napędowa zapewniała kabrioletowi Mercedesa prędkość maksymalną na poziomie 200km/h. Wraz z zakończeniem produkcji drugiej generacji, do sprzedaży trafiła trzecia, która oferowana była najdłużej, bowiem aż przez siedemnaście (!!) lat. Auto występowało w dwóch wersjach nadwoziowych. Oznaczenie SL nosiło nadwozie cabrio. Auto posiadało miękki, składany dach oraz hardtop, a  na jego pokładzie mieściły się dwie osoby. Drugą wersją nadwoziową było czteromiejscowe coupe, noszące oznaczenie SLC. W SL trzeciej generacji pojawiły się również zdecydowanie mocniejsze, niż u poprzedników silniki. Najmniejsza jednostka dysponowała pojemnością 2.8l oraz sześcioma cylindrami ułożonymi w rzędzie, największa V8 moc czerpała z dwa razy większej pojemności. W 1989 roku wysłużone R107 oraz C107 zastąpione zostały przez nowy model, noszący oznaczenie R129. Powstały na skróconej płycie podwoziowej modelu W124. SL czwartej generacji był dwuosobowym roadsterem z elektrohydraulicznie składanym miękkim dachem. Tradycyjnie, pod maskę nowego SL-a trafiły jeszcze mocniejsze silniki. Podstawowy, sześciocylindrowy, rzędowy motor z pojemności trzech litrów generował 190KM, zaś zastosowane w tym modelu silniki V12 dawały kierowcy do dyspozycji moc rzędu 400KM. Najpotężniejszym silnikiem, jaki trafił pod maskę auta, był motor AMG, który z pojemności 7.3l osiągał 525KM. Wyposażony w ten silnik pojazd osiągał pierwsze 100km/h w mniej niż pięć sekund, zaś prędkość maksymalna ograniczona była elektronicznie do 250km/h. W 2001 roku R129 zastąpiony został przez piątą generację- R230. To właśnie szósta generacja, jako pierwsza w historii modelu otrzymała automatycznie składany, aluminiowy hardtop. Ważące w podstawowej wersji ponad 1700kg auto napędzać mogły silniki benzynowe o pojemnościach od 3.8 do 6.0l. Najwolniejszy SL przyspieszał do 100km/h w nieco powyżej 7s zaś prędkość maksymalną ograniczono do 250km/h. Najszybszy SL ze składanym dachem, noszący oznaczenie SL65 AMG, potrzebował na rozpędzenie się do setki nieco ponad 4 sekundy, jednak nie przyspieszenie do pierwszych 100km/h robiło w tym wypadku największe wrażenie, lecz do kolejnych „setek”. Aby osiągnąć 200km/h wystarczyło 12 sekund, zaś po 30 sekundach auto jechało już z prędkością 300km/h. Bez elektronicznego ogranicznika wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero na wartości około 340km/h. Tak niesamowite osiągi auto zawdzięczało silnikowi V12, który z sześciu litrów pojemności osiągał 612KM oraz 1000Nm. Jednak najmocniejszą wersją SL piątej generacji był model SL 65 AMG Black Series- auto w tej konfiguracji dysponowało 670KM oraz momentem obrotowym ograniczonym do 1000Nm! Zaznaczyć jednak należy, iż Black Series nie posiadał już składanego dachu, który zastąpiony został przez sztywną konstrukcję o zmienionym kształcie.

Najnowszy SL oficjalną premierę miał w 2012 roku, w styczniu, na międzynarodowym salonie samochodowym  w Detroit. Mierzące 4617mm długości, 1315mm wysokości oraz 1877mm wysokości auto nawiązuje kształtem, oczywiście przy zachowaniu wszelkich proporcji, do legendarnej, pierwszej generacji modelu SL.  Maska jest długa i niemal pozioma, podobnie jak pokrywa bagażnika. Linia okien wraz ze składanym, twardym dachem tworzą nad częścią pasażerską łuk. Za przednimi nadkolami, niczym skrzela rekina, znajdują się wloty powietrza. Wykończone szlachetnymi materiałami wnętrze pozbawione jest wszelkich ekstrawagancji. Przed kierowcą umieszczono tablicę przyrządów, na której okrągłe zegary w chromowanych obwódkach rozdzielone są przez wyświetlacz komputera pokładowego. U szczytu konsoli centralnej umieszczono wyświetlacz systemu audio/info, zaś po jego bokach okrągłe otwory wentylacyjne. Poniżej znajdziemy system audio oraz panel sterowania klimatyzacji. Na tunelu środkowym umieszczono joystick sterowania wyświetlacza oraz dźwignię automatycznej przekładni. SL dostępny jest z dwoma silnikami BlueEFFICIENCY. Mniejszy z nich, 3.5-litrowy V6 dysponuje 306KM, zaś mocniejszy V8 o pojemności 4.7l generuje aż 435KM. Napęd w obu przypadkach przenoszony jest za pośrednictwem siedmiostopniowej skrzyni automatycznej na koła tylne. Ta dwuosobowa limuzyna już w słabszej wersji gwarantuje kierowcy prawdziwie sportowe osiągi; 100km/h SL350 osiąga w 5.9s, zaś jego prędkość maksymalna ograniczona została do 250km/h. SL500 na rozpędzenie się do 100km/h potrzebuje już tylko 4.6s, choć prędkość maksymalna, podobnie jak w przypadku słabszej wersji została ograniczona elektronicznie.

Mercedes SL oferuje swoim pasażerom bardzo bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Kierowca i pasażer chronieni są w razie wypadku przez poduszki powietrzne czołowe i boczne (oddzielne dla korpusu i głowy) oraz wysuwające się zza siedzeń pałąki przeciwkapotażowe, a w razie uderzenia w tył samochodu także przez aktywne zagłówki, które podczas wypadku mechanizm sprężynowy przesuwa o około 40 mm w przód i 30 mm w górę, szybciej podpierając głowę oraz odciążając kręgosłup. Jeszcze bogatsze jest wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego. Auto otrzymało m.in. układ hamulcowy z funkcją HOLD, asystentem ruszania pod górę oraz funkcją osuszania tarcz hamulcowych, ATTENTION ASSIST, który przy prędkościach od 80 do 180 km/h ostrzega kierowcę dźwiękowo i wizualnie, jeśli tylko zarejestruje jego zmęczenie bądź nieuwagę, układ automatycznego rozpoznawania fotelika na siedzeniu kierowcy, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP, inteligentny system oświetlenia ILS oraz system ochrony pasażerów PRE-SAFE, który potrafi rozpoznawać krytyczne sytuacje podczas jazdy i w razie potrzeby uruchamia prewencyjnie nawrotne systemy bezpieczeństwa, które mogą zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów samochodu.

Mercedes SL konkuruje w klasie z takimi pojazdami jak Jaguar XK, BMW serii 6, czy Maserati Gran Turismo.
 

SL najczęściej porównywany z

Aston Martin V8 Vantage
Aston Martin V8 Vantage
BMW Z4
BMW Z4
BMW 6
BMW 6
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Maserati GranCabrio
Maserati GranCabrio
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Porsche 911
Porsche 911
Reklama