/  /  /  /  / PREZENTACJA | Mercedes ML 250 BlueTec (204 KM) 4MATIC
Mercedes M

Mercedes M

Zmień
Segment
Emisja CO2
Żużycie paliwa
 

PREZENTACJA | Mercedes ML 250 BlueTec (204 KM) 4MATIC

IBRM Samar|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnull

Mercedes ML, jeden z pierwszych luksusowych SUV-ów na rynku, doczekał się jesienią 2011 r. trzeciej generacji. Pod nadwoziem o powściągliwej stylizacji kryje się dużo nowoczesnej techniki oraz wydajne silniki, które są teraz oszczędniejsze nawet o 25%. Auto „błyszczy” w swoim segmencie pod względem jakości wykonania i ponadprzeciętnych własności terenowych.

Mercedes ML, jeden z pierwszych luksusowych SUV-ów na rynku, doczekał się jesienią 2011 r. trzeciej generacji. Pod nadwoziem o powściągliwej stylizacji kryje się dużo nowoczesnej techniki oraz wydajne silniki, które są teraz oszczędniejsze nawet o 25%. Auto „błyszczy” w swoim segmencie pod względem jakości wykonania i ponadprzeciętnych własności terenowych.

Pierwsza generacja Mercedesa ML (oznaczenie fabryczne W163) debiutowała w 1997 roku. 16 lat temu nie było tylu luksusowych SUV-ów co dziś i „ML-ka” rywalizowała z brytyjskimi Land Roverami. Dopiero nieco później dołączyła do nich konkurencja.
W 2005 roku zaprezentowano drugą generację terenowo-rekreacyjnego Mercedesa (typoszereg W164), według fanów niemieckiej marki najładniejszą z trzech dotychczas produkowanych. W drugim wcieleniu zrezygnowano z ramy i skupiono się na podwyższeniu komfortu jazdy oraz podniesieniu poziomu bezpieczeństwa. Dzielące platformę z bardzo dużym GL-em auto urosło w każdym kierunku.
Obecne, trzecie wcielenie Mercedesa ML (inaczej nazywanego klasą M; oznaczenie fabryczne W166) miało światową premierę jesienią 2011 roku podczas salonu we Frankfurcie.
Stylizacja dużego SUV-a opiera się na pomysłach designerskich zapoczątkowanych w ostatniej E klasie. Za projekt odpowiedzialny jest Emiel Burki.

Gdzie jest produkowany?
Samochód produkowany jest w USA w stanie Alabama (skąd trafia także do Europy) i dodatkowo montowany w Meksyku oraz Indiach z myślą o wybranych rynkach.

Segment i konkurenci
Prezentowany samochód należy do klasy aut terenowo-rekreacyjnych. Na polskim rynku do bezpośrednich konkurentów Mercedesa klasy M należą takie SUV-y segmentu premium jak: BMW X5, Infiniti FX, Land Rover Discovery, Lexus RX, Porsche Cayenne i Volvo XC90. Reprezentanci Audi (model Q7) oraz Land Rovera (Range Rover i Range Rover Sport) czasami porównywani z klasą M są od niej wyraźnie więksi, dlatego należy uznać ich za konkurencję dla Mercedesa GL.

Kto kupuje prezentowany model?
Biorąc pod uwagę, że jest to samochód bardzo drogi jak na możliwości finansowe przeciętnego polskiego nabywcy ML znajduje w kraju sporo klientów. W zeszłym roku pojazd trafiał głównie do firm, które zakupiły 493 auta. Klienci indywidualni kupili 92 samochody. W tym roku (do końca maja) luksusowy SUV znalazł 149 nabywców wśród klientów „biznesowych” i 29 wśród prywatnych.

Podstawowe informacje
Mercedes ML to duży, luksusowy SUV. Jest jednym z trzech, obok GLK i GL, SUV-ów w ofercie Mercedesa. Dla fanów jazdy po wertepach niemiecki producent posiada także legendarną rasową terenówkę G klasę, dostępną w dwóch wariantach nadwoziowych. Jakby tego było mało, stuttgarcka firma opracowuje kolejny model mniejszy od GLK (konkurent dla Audi Q3 i BMW X1).
Obecna od jesieni 2011 roku trzecia generacja klasy M ma bardziej masywne nadwozie, które niestety nie prezentuje się tak atrakcyjnie jak poprzednie. Druga generacja była bardziej dynamiczna i lżejsza optycznie. Z drugiej strony, taki spokojny, nieco konserwatywny design nowego ML-a również ma swoich zwolenników. Jeśli chodzi o kabinę, to nie można mieć do niej żadnych zastrzeżeń, wnętrze urządzone jest estetycznie, a jakość użytych materiałów wykończeniowych jest najwyższej próby. W końcu to Mercedes.
Mercedes klasy M powinien sprostać wymaganiom klientów o zróżnicowanych wymaganiach. Samochód doskonale wywiązuje się z roli rodzinnego SUV-a, zadowoli kierowców lubiących poruszać się poza drogami utwardzonymi, jak również świetnie nadaje się  na reprezentacyjne auto w firmie.
Niemiecki pojazd terenowo-rekreacyjny oferowany jest do wyboru z jedną z czterech wersji silnikowych (nie licząc specjalnej odmiany AMG). Są dwa turbodiesle i dwie jednostki benzynowe. Ze wszystkim silnikami stosowany jest stały napęd 4x4 (4MATIC) oraz doskonała przekładnia automatyczna 7G-Tronic. Dla koneserów przewidziano specjalną odmianę ML 63 AMG, opracowaną przez dział firmy zajmujący przygotowywaniem sportowych samochodów. SUV-y luksusowych marek zwykle oferują szerokie możliwości doposażenia o elementy podnoszące komfort jazdy, poziom bezpieczeństwa czy systemy uprzyjemniające podróżowanie. Nie inaczej jest w przypadku ML-a, katalog z wyposażeniem opcjonalnym liczy wiele pozycji, których wykupienie znacząco może podnieść ostateczną sumę na fakturze.

Wymiary, masy i objętości
W trzeciej generacji klasy M zwiększono długość nadwozia do 4.804 mm oraz szerokość do 1.926 mm. Wysokość została zmniejszona, wynosi teraz 1.796 mm. W stosunku do poprzednika nie zmienił się rozstaw osi, nadal równy jest 2.915 mm. Mercedes ML jest nieco dłuższy od Lexusa RX i ma porównywalną długość nadwozia z Volvo XC90. Z kolei – pozostali konkurenci - BMW X5, Land Rover Discovery, Infiniti FX oraz Porsche Cayenne mają o kilka centymetrów dłuższe nadwozia.
Masa własna Mercedesa ML 250 równa jest 2.075 kg, ładowność jest imponująca i wynosi aż 875 kg czyli więcej niż w niejednym aucie dostawczym.
Niemiecki SUV oferuje 690-litrowy bagażnik (bardziej pojemny niż u rywali) z możliwością powiększenia go do 2.010 litrów.

Bezpieczeństwo
Poziom wyposażenia poprawiającego bezpieczeństwo podróżujących wypada dobrze. W Mercedesie ML znajdziemy prawie wszystkie systemy bezpieczeństwa stosowane obecnie w autach. W wyposażeniu standardowym z zakresu bezpieczeństwa jest m.in. 7 poduszek powietrznych (czołowe, boczne, kolanowa kierowcy, kurtyny powietrzne dla obu rzędów), obowiązkowy ABS, ASR (kontrola trakcji), ESP (stabilizacja toru jazdy), system Attention Assist (ostrzega kierowcę w przypadku rozpoznania oznak jego nieuwagi czy zmęczenia). Bez dopłaty klient otrzymuje również pakiet Pre Safe (potrafi rozpoznawać krytyczne sytuacje w czasie jazdy i gdy wypadek jest nieunikniony, uruchamia systemy bezpieczeństwa ograniczające obrażenia pasażerów. Z kolei aktywna maska silnika pozwala zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pieszych i rowerzystów. Jest też asystent ostrzegający przed autami znajdującymi się w martwym polu lusterek czy układ zapobiegający niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu. Bez dopłaty klient otrzymuje układ Collision Prevention Assist (po przekroczeniu prędkości 30 km/h system potrafi rozpoznawać zbyt małe odstępy pomiędzy autem poprzedzającym bądź nieruchomymi przeszkodami. Jeśli wykryje niebezpieczeństwo kolizji, ostrzega o nim kierowcę wizualnie i dźwiękowo). Opcjonalny system ILS zawiera reflektory bi-ksenonowe z pięcioma funkcjami: oświetleniem szosowym, autostradowym, zaawansowanym przeciwmgielnym oraz funkcjami doświetlania zakrętów i oświetlania kierunku skrętu.
Gdy dojdzie do poważnego wypadku system wzywania pomocy Mercedes-Benz (element systemu COMAND Online) automatycznie dzwoni po numer alarmowy, by sprowadzić służby ratunkowe.
Euro NCAP przyznał Mercedesowi klasy M pięć gwiazdek (ochrona dorosłych pasażerów – 96%, w kategorii safety assist – 86%).

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W tym samochodzie, jak w przypadku większości aut luksusowych marek jest wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych. Prezentujemy te najważniejsze.
Choć permanentny napęd 4x4 (4MATIC) pozwala na sporo nawet w trudniejszym terenie, to za dopłatą oferowany jest tzw. program do jazdy terenowej Offroad, pozwalający na jeszcze  więcej kierowcom lubiącym zjechać czasami z asfaltu.
Jest też rozszerzony pakiet On&Offroad, dzięki któremu kierowca ma jeszcze większą kontrolę nad właściwościami jezdnymi Klasy M – zarówno na drodze jak i w terenie. Jest to podobne rozwiązanie do tego, jakie stosuje Land Rover. Za pomocą obrotowego przełącznika kierowca wybiera spośród sześciu zdefiniowanych programów jazdy optymalny dla sytuacji na drodze i właściwości podłoża. Odpowiednio do wybranego programu system automatycznie dostosowuje m.in. parametry pracy silnika, skrzyni biegów, ESP, 4ETS, ASR oraz układu kierowniczego, a także prześwit podwozia, nastawy zawieszenia pneumatycznego i amortyzację. Do tego dochodzi prezentacja programu jazdy oraz animacja (pokazywane są wzniesienia i kąt nachylenia samochodu na wyświetlaczu COMAND). Zawieszenie AIRMATIC w najwyższym trybie terenowym umożliwia ustawienie prześwitu podwozia nawet na 285 mm, podczas gdy tryb sportowy ustawia prześwit na poziomie 180 mm, w celu osiągnięcia lepszej dynamiki i stabilności przy dużych prędkościach. Kierowca może wybierać spośród programów „AUTO” (tryb standardowy), „Offroad 1”(piasek i lekkie warunki terenowe), „Offroad 2”(trudny teren), „Sport”, „Śnieg” i „Przyczepa”. Ponadto dostępne są jeszcze inne funkcje, jak przełożenie redukujące do jazdy terenowej (Low Range), zwiększające siłę napędową, trakcję i bezpieczeństwo jazdy na nieutwardzonym podłożu czy tryb manualny automatycznej skrzyni biegów.
System Active Curve za pomocą aktywnych stabilizatorów zmniejsza kąt przechyłów nadwozia samochodu podczas szybkiego pokonywania zakrętów, co poprawia komfort oraz dynamikę jazdy.
Układ jezdny z selektywnym systemem amortyzacji zwiększa dynamikę i komfort Klasy M w stosunku do poprzedniczki oraz redukuje hałas i drgania. System amortyzacji automatycznie
dostosowuje swą pracę do sytuacji jezdnej, poprawiając w ten sposób skuteczność amortyzacji i stabilność jazdy, szczególnie na nierównym podłożu
Aktywny asystent parkowania z systemem Parktronic.  Ten system samoczynnie parkuje auto – kierowca musi jedynie obsługiwać gaz i hamulec.

Napęd
Do napędu Mercedea ML może posłużyć jeden z czterech silników (nie licząc specjalnego wariantu AMG 63 z 5,5-litrowym, 525-konnym silnikiem). Gama jednostek napędowych jest skromniejsza niż w poprzednich generacjach luksusowego SUV-a. Najmniejszy turbodiesel ma „tylko” cztery cylindry w rzędzie, pozostałe jednostki mają po sześć lub osiem cylindrów w układzie widlastym. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem automatycznej skrzyni 7G-Tronic na wszystkie koła (4MATIC).

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
3.5 o mocy 225 kW/ 306 KM. ML 350 z jednostką V6 oferuje dobre przyspieszenie (od 0 do 100 km/h w 7,6 s) i wysoką maksymalną prędkość (235 km/h). SUV zużywa średnio 8,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 199 g/km).
4.7 o mocy 300 kW/ 408 KM. Wariant ML 500 napędza widlasta „ósemka”. Prędkość maksymalna została tu ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Ponad dwutonowy SUV przyspiesza do setki w zaledwie 5,6 s., co stawia go na równi z wieloma autami określanymi jako sportowe. Zużycie paliwa w relacji do pojemności silnika nie jest wygórowane, pojazd zużywa w cyklu mieszanym 11 l/100 km (emisja CO2 równa 258 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Mercedesa ML prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.1 o mocy 150 kW/ 204 KM. Podstawowy turbodiesel zapewnia dobre osiągi i jest oszczędny. W ML 250 BlueTec przyspieszenie do setki zabiera 9 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Pojazd zużywa średnio 6 litrów ON/100 km (emisja CO2 – 158 g/km).
3.0 o mocy 190 kW/ 258 KM. Wariant ML 350 BlueTec napędza trzylitrowy turbodiesel V6. Pojazd przyspiesza do setki w 7,4 s, osiągając maksymalnie 224 km/h. Zużycie ON w cyklu mieszanym wynosi 6,8 l/100 km (emisja CO2 – 179 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Mercedesa ML prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna

Prezentowany, podstawowy wariant Mercedesa ML 250 BlueTec zużywa w mieście 7 litrów ON na 100 km, na trasie 5,4 (średnio 6,0). Emisja na poziomie 158 g/km stawia auto w grupie emisyjnej D.

Koszty
Mercedes ML nie należy do tanich, ale trzeba pamiętać, że jest to już ekstraliga wśród SUV-ów. Jego wysokie ceny usprawiedliwione są nowoczesną techniką, poziomem bezpieczeństwa, wysoką jakością wykonania oraz bogatym wyposażeniem. Nie bez znaczenia jest też wysoki prestiż marki. Wśród rywali tylko Land Rover Discovery i Volvo XC90 są  wyraźnie tańsze, reszta konkurentów ma zbliżone ceny.
Za prezentowanego, najtańszego Mercedesa ML 250 BlueTec 4MATIC trzeba zapłacić 276.500 zł, jednak lepszym wyborem jest nieco droższa (286.000 zł) odmiana ML 350 z 258-konnym turbodieslem. Wariant ML 500 kosztuje 362.000 zł, droższy od niego jest już tylko ML 63 AMG (konkurencja dla BMW X5 M), który wyceniono na 523.500 zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama