Mercedes M

Mercedes M

Zmień
Segment
Emisja CO2
Żużycie paliwa
 
null
© Mercedes-Benz
nullMercedes MMercedes MMercedes MMercedes MMercedes MMercedes MMercedes M
Historia Mercedesa klasy M rozpoczyna się w roku 1997, kiedy zaprezentowano pierwszą generację modelu należącego do klasy G w grupie samochodów terenowo- rekreacyjnych. Potężny, zbudowany na ramie SUV odpowiadać miał gustom przede wszystkim amerykańskiej publiczności, czego wyrazem było miejsce produkcji- miejscowość Tuscaloosa, w amerykańskim stanie Alabama (później również austriacki Graz: 1999-2002). Wygląd nadwozia, nowoczesny w połowie lat 90-tych nie stracił świeżości po dziś dzień, stanowiąc "inspirację" dla wyglądu aut innych marek. Auto mierzyło 4587mm długości, przy rozstawie osi 2819mm, a także 1834mm szeokości oraz 1775mm wysokości. Potężna gwiazda na atrapie chłodnicy oraz charakterystyczne światła tylne nie pozostawiały wątpliwości, iż mamy do czynienia z Mercedesem. Do napędu auta służyć mógł jeden z szerokiej gamy silników benzynowych i diesla, poczynając od jednostki 2.3l dysponującej mocą 150KM, kończąc na 5.5-litrowym motorze AMG, generującym 347KM. W 2002 roku organizacja EuroNCAP przyznała w teście zderzeniowym Mercedesowi notę 4 gwiazdek. Ciekawostkę stanowić może fakt, iż przedprodukcyjne ML-e zagrały u boku gwiazd Hollywood w drugiej części filmu Park Jurajski- zaginiony świat. Na Mercedesie klasy M pierwszej generacji zbudowany jest również pojazd Papamobile, znajdujący się obecnie na służbie u głowy Państwa Watykańskiego.

W roku 2005 zaprezentowano drugą generację klasy M. Tym razem, w konstrukcji auta zrezygnowano z ramy, zastępując ją nadwoziem samonośnym. Mimo gruntownych zmian konstrukcyjnych i nadwozie zachowało cechy szczególne zarówno poprzednika (pochylony do przodu słupek C oraz boczne szybki przedziału bagażowego łączące się szybą tylną) jak i marki. Auto dzielące platformę z modelem GL,  urosło w stosunku do poprzedniej ewolucji w każdą stronę, mierząc 4780mm długości (rozstaw osi 2915mm), 1911mm szerokości oraz 1815mm wysokości. Projektantom udało się zmniejszyć współczynnik oporu powietrza Cx=0,39 do wartości 0,34.  Dla chcących poprawić właściwości terenowe pojazdu, oferowano w opcji regulowane na wysokość zawieszenie pneumatyczne oraz blokadę centralnego oraz tylnego dyferencjału. Wnętrze reprezentowało klasyczne kształty. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem na desce rozdzielczej był okrągłe otwory systemu wentylacji oraz umieszczone w tubach zegary. Paletę silników benzynowych otwierał motor o pojemności 3.5l (272KM), a zamykał 6.2-litrowy AMG, dysponujący 510KM. Silniki Diesla oferowane do napędu auta mogły mieć pojemność od 3.0 (190KM) do 4.0 litrów (306KM). W zależności od wersji, do przeniesienia napędu służyć mogła pięcio, lub siedmiobiegowa skrzynia automatyczna. Produkcja drugiej generacji odbywała się w amerykańskim Tuscaloosa oraz meksykańskim Santiago Tianguistenco. W teście zderzeniowym EuroNCAP druga generacja otrzymała notę 5 gwiazdek.

Trzecia generacja luksusowego SUV-a obecna jest na rynku od 2011 roku. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacyjnej zmiany, także tutaj projektanci uniknęli rewolucji, dopasowując wygląd auta do obowiązujących trendów, przy zachowaniu cech charakterystycznych. Mamy zatem wszechobecne w dzisiejszych czasach przetłoczenia linii bocznej, zarówno jak atrapę chłodnicy z logo marki, przetoczenia na masce i "żebrowane" lampy tylne. Porównując trzecią generację z poprzednikiem można odnieść wrażenie, iż sylwetka pojazdu nabrała lekkości i ponadczasowej prostoty. W stosunku do poprzednika nie zmienił się, wynoszący 2915mm rozstaw osi. Zwiększyła się za to długość (4804mm) oraz szerokość (1926mm). Wysokość uległa zmniejszeniu i wynosi obecnie 1796mm. Ewolucyjne zmiany widoczne są również we wnętrzu auta. Na miejscu pozostały umieszczone w tubach zegary, podobnie jak zasadniczy, konwencjonalny kształt deski rozdzielczej. Zmianie uległ wygląd konsoli centralnej- zamiast okrągłych otworów nawiewu zastosowano prostokątne, umieszczając między nimi ekran multimedialny. Podobnie jak w poprzedniku, w opcji dostępny jest system AIRMATIC, pozwalający na regulację wysokości zawieszenia w zależności od warunków drogowych. Do napędu auta wykorzystano silniki diesla o mocach od 204 do 258KM oraz jednostki benzynowe o mocach od 272 do 388KM.

W wyposażeniu standardowym z zakresu bezpieczeństwa Mercedesa klasy M znalazły się m. in.: poduszki powietrzne kierowcy pasażera- zarówno czołowe, jak i boczne, poduszka kolanowa kierowcy, kurtyny powietrzne, system zapobiegający blokadzie kół podczas hamowania ABS, kontrola trakcji ASR, system stabilizacji toru jazdy ESP, system Attention Assist (system ostrzega kierowcę w razie rozpoznania oznak jego zwiększającej się nieuwagi i zmęczenia- czujniki systemu analizują zachowanie kierowcy podczas jazdy i rozpoznają, gdy odbiega ono od wcześniej utworzonego profilu); ponadto system Pre Safe (system ochrony pasażerów potrafi rozpoznawać krytyczne sytuacje podczas jazdy i w razie potrzeby uruchamia nawrotne systemy bezpieczeństwa, które mogą zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów samochodu) oraz mocowania ISOFIX fotelików dziecięcych. Dla ochrony pieszych zastosowano system z aktywną maską silnika (aktywna maska silnika pozwala zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pieszych i rowerzystów. W przypadku, gdy system zarejestruje zderzenie, maska w tylnej części odskoczy w górę, tworząc dodatkową przestrzeń deformacyjną i umożliwiając lepszą amortyzację uderzenia).

Do głównych konkurentów, produkowanego w meksykańskim Santiago Tianguistenco oraz amerykańskim Tuscaloosa, Mercedesa ML należą Audi A7, BMW X5, Jeep Grand Cherokee, Range Rover, Infiniti FX, VW Touareg, Porsche Cayenne, Toyota Land Cruiser V8, czy Volvo XC90.
 

M najczęściej porównywany z

Audi A8
Audi A8
Audi Q5
Audi Q5
BMW X5
BMW X5
Infiniti QX70
Infiniti QX70
Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Porsche Cayenne
Porsche Cayenne
Reklama