/  /  / GLK
Mercedes GLK

Mercedes GLK

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
010.jpg
© Mercedes
010.jpg011.jpg012.jpg014.jpg015.jpg017.jpg018.jpg019.jpg020.jpg022.jpg051.jpg054.jpg057.jpg058.jpg059.jpg062.jpg063.jpg100.jpg101.jpg102.jpg
Mercedes GLK to odpowiedź niemieckiego producenta na tendencje rynkowe, w których coraz większą rolę odgrywają kompaktowe SUV-y. Model ten został zakwalifikowany do klasy średniej (segment D) w grupie aut terenowo-rekreacyjnych. Jeszcze jako pojazd koncepcyjny o nazwie Mercedes-Benz Vision GLK Freeside został zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Detroit na początku 2008 roku. Wersja produkcyjna została zaprezentowana już w kwietniu 2008 roku podczas targów branżowych w Pekinie, zaś do sprzedaży w Polsce model ten trafił na początku roku 2009. GLK stanowi połączenie komfortu oferowanego przez limuzyny z elementami typowymi dla samochodów terenowych. Pojazd zbudowano na platformie znanej z Mercedesa klasy C, z którego również wzięto układ napędowy, który rozdziela moc pomiędzy przednie i tylne koła oraz układ jezdny Agility Control, którego najważniejszą funkcją jest zmienna siła tłumienia nierówności, dopasowująca się do warunków jazdy. Dzięki temu GLK może pochwalić się długością wynoszącą 4,53 metra (co jest wynikiem o pół metra mniejszym niż większy brat Mercedes GL), szerokością 1,84 metra oraz wysokością 1,68 metra. W modelu tym wykorzystano doświadczenia ze 106 letniej tradycji napędu na 4 koła, która sięga 1903 roku. Zastosowany układ 4Matic zapewnia rozdział momentu obrotowego w stosunku 45:55 procent między przednią, a tylną osią. Jednak wielotarczowy centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu jest w stanie, w zależności od warunków drogowych, modyfikować w sposób płynny ten stosunek w zakresie od 30 do 70 procent. Model ten produkowany jest w Bremie w Niemczech oraz w stolicy Meksyku, Meksyku.

Stylistyka tego 5-drzwiwoego SUV-a nawiązuje do większego brata modelu GL. W aucie nie sposób doszukać się jakichkolwiek łagodnych linii, zaokrągleń czy fal. Mercedes postawił za to na ostre, wręcz kanciaste, linie. Dzięki temu sylwetka GLK jest bardzo masywna i dostojna, przypominając linię stylistyczną Jeepa. Są również elementy zaczerpnięte ze sportowych modeli niemieckiej marki, jak chociażby przetłoczenia. W szczególności te na bokach pojazdu, które rozpoczynają się przy mocno zaznaczonych nadkolach, a kończą na tylnych reflektorach. Notabene reflektory te zostały zaczerpnięte z modelu klasy C w wersji kombi. To co najbardziej charakterystyczne w GLK to duży, poziomo użebrowany grill ze sporej wielkości logo producenta.

Wyposażenie seryjne z zakresu bezpieczeństwo standardowo w Mercedesie jest na poziomie więcej niż minimalnym. Samochód wyposażony został w poduszki czołowe kierowcy i pasażera, poduszki boczne przednie, kurtyny powietrzne oraz poduszkę kolanową kierowcy. Ponadto każdy model posiada elektroniczny system trakcji dla napędu na wszystkie koła 4ETS, hamulec adaptacyjny z systemem antypoślizgowym ABS, systemem zapobiegającym buksowaniu kół podczas ruszania ASR i asystentem ruszania na wzniesieniu. Dodatkowo montowany jest elektroniczny system stabilizujący jazdę ESP i układ wspomagania hamowania BAS. Model ten nie został poddany jak do tej pory testom zderzeniowym EuroNCAP.

Głównymi konkurentami Mercedesa GLK są Audi Q5, Volvo XC60 oraz BMW X3.
 

GLK najczęściej porównywany z

Audi Q3
Audi Q3
Audi Q5
Audi Q5
BMW X3
BMW X3
Jeep Wrangler 2
Jeep Wrangler
Peugeot 508
Peugeot 508
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Volvo XC60
Volvo XC60
Reklama