/  /  /  /  / PREZENTACJA | Mercedes CLA 180 (122 KM)
Mercedes CLA

Mercedes CLA

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena121 800 zł - 228 500 zł (aktualizacja: 2016-11-21)
Emisja CO298 g/km - 161 g/km
Żużycie paliwa3,7 L/100km - 6,9 L/100km
 

PREZENTACJA | Mercedes CLA 180 (122 KM)

IBRM Samar|
Mercedes CLA 2013
© IBRM Samar
Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013 Mercedes CLA 2013

Niemiecka luksusowa marka po raz kolejny wypełniła rynkową niszę. I znów użyła do tego celu sedana udającego coupe. Mercedes CLA czyli „baby CLS” to samochód mający duże szanse stać się rynkowym przebojem. Może pochwalić się atrakcyjnym, wyjątkowo aerodynamicznym nadwoziem, bogatym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa oraz świetnie wykończonym wnętrzem. Wszystko to jest oferowane za umiarkowane – jak na tę klasę i standardy niemieckiego producenta – pieniądze.

Samochód koncepcyjny Concept Style Coupe pokazano po raz pierwszy w USA (jednym z największych docelowych rynków dla CLA) na targach North American International Auto Show w 2012 roku. Debiut rynkowy produkcyjnej wersji nastąpił z początkiem 2013 roku w Detroit. Do polskich salonów model trafił w połowie kwietnia.
Sedan CLA bazuje na płycie podłogowej „MFA” i korzysta z wielu podzespołów A klasy i B klasy, w ten sposób odziedziczył po tańszych modelach napęd przedni. Jednak nowy Mercedes nie jest kolejną wersją nadwoziową aut, na których się opiera. Jest pozycjonowany wyżej. To sedan utrzymany w stylu coupe zaprojektowany według tej samej koncepcji, co większy Mercedes CLS. Jego pierwsze wcielenie 9 lat temu szokowało wyjątkowo odważnym jak na Mercedesa designem. Większy model również wypełnił niszę rynkową, konkurencja w postaci Audi A7 i BMW 6 Gran Coupe dołączyła do niego ze sporym opóźnieniem.
Mercedes CLA otrzymał w krótkim czasie od debiutu kilka ważnych nagród i wyróżnień. Za design modelu odpowiedzialni są Mark Fetherston i Robert Lesnik. Trzeba przyznać, ze przyłożyli się oni do pracy, bowiem linia nadwozia CLA prezentuje się znakomicie. Wśród nagród, które odebrał Mercedes za nowy model jest wyróżnienie w konkursie Red Dot w dziedzinie wzornictwa przemysłowego.

Gdzie jest produkowany?
Produkcja Mercedesa CLA odbywa się na Węgrzech w miejscowości Kecskemet.

Segment i konkurenci
Mercedes CLA nieco wyłamuje się z podziału na klasy, plasując się na granicy segmentów C i D. Niezależnie czy uzna się go za „wyrośnięty” kompakt czy za mniejszego reprezentanta segmentu D to i tak w obu przypadkach nie ma on w grupie marek premium rywala.

Kto kupuje prezentowany model?
Od premiery auta do końca maja firmy w Polsce nabyły 150 sztuk Mercedesa CLA, do klientów indywidualnych trafiło 40 aut.

Podstawowe informacje
Mercedes CLA to 4-drzwiowy sedan utrzymany w stylu coupe. Jest to trzeci pojazd po modelach CLS i CLS Shooting Brake z nowej „serii”. Pierwszej generacji CLS – zrywający z konserwatywną stylizacją – został dobrze przyjęty przez rynek (trafiając do 170 tys. nabywców). Dziś Niemcy idą dalej rozszerzając gamę aut udających coupe o mniejszy, a więc dostępny dla szerszego grona klientów, samochód. W grupie marek premium obecnie konkurencja nie oferuje tego typu auta. Rywal z Monachium rozważa wprowadzenie podobnego samochodu (BMW 4 Gran Coupe).
CLA ma szanse stać się przebojem w omawianym segmencie. Receptą na sukces są atrakcyjny design, wysoka jakość wykonania, nowatorska technika i umiarkowany poziom cen. Do zalet nowego „Merca” można dołączyć niskie koszty eksploatacji oraz dobre możliwości transportowe. Nie bez znaczenia jest też wysoki prestiż niemieckiej marki.
Wyrazisty przód auta z dużym logo marki, łukowata linia dachu, drzwi bez ramek jak w coupe i krótki tył powodują, że obok niego trudno przejść obojętnie. To jedno z najładniejszych aut debiutujących w ostatnich latach. Efektowny design pociąga jednak za sobą nieco słabszą widoczność do przodu.
Każdy detal nadwozia dopieszczono w dziale zajmującym się CFD (numeryczna mechanika płynów) oraz w tunelu aerodynamicznym. W efekcie auto jest ekonomiczne i ekologiczne, a w kabinie – także przy wyższych prędkościach - panuje cisza. Mercedes CLA może pochwalić się najlepszą aerodynamiką wśród wszystkich produkowanych na świecie seryjnych samochodów. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosi tu zaledwie 0,23, a w odmianie z pakietem Blue Efficiency równy jest 0,22. Jak wynika z testów branżowych, we wnętrzu CLA nawet przy wyższych prędkościach poziom hałasu jest porównywalny z tym w najlepiej wyciszonych limuzynach z wyższych segmentów.
Mimo zastosowania napędu na przednie koła CLA jest chwalony za własności jezdne. W drugiej połowie roku dołączą wersje z napędem 4Matic (napęd 4x4 dostępny będzie z wybranymi silnikami). Nabywcy mogą wybrać zawieszenie komfortowe lub sportowe, to drugie jest nieznacznie obniżone (20 mm z przodu i 10 mm z tyłu) i sztywniej zestrojone.
Do wyboru są cztery silniki (dwa benzynowe i dwa diesle) oferowane łącznie w pięciu wariantach mocy. Wszystkie jednostki są doładowane i spełniają normę Euro6. Cechują je dobre osiągi i przede wszystkim umiarkowana „konsumpcja” paliwa. Także te benzynowe wykonane wg. koncepcji downsizingu, wyróżniają się niedużym apetytem. Mercedes przewidział dla tego sedana 6-biegowe skrzynie manualne i 7-stopniowe, dwusprzęgłowe „automaty” 7G-DCT. Niedługo w cenniku znajdziemy odmianę AMG z 360-konnym silnikiem.

Wymiary, masy i objętości
Nowy Mercedes mierzy na długość 4.630 mm. Jest więc o 17 cm dłuższy od Audi A3 Limousine, z którym czasami jest porównywany. Jednak na długość CLA bliżej do Audi A4 od którego jest krótszy o 7 cm. Rozstaw osi w nowym sedanie jest równy 2.699 mm.
Masa własna prezentowanej wersji CLA 180 to 1320 kg. Ładowność samochodu wynosi aż 600 kg, czyli więcej niż w niejednym samochodzie dostawczym.
Bagażnik oferuje przyzwoite 470 litrów pojemności.

Bezpieczeństwo
Młodszy „brat” CLS-a zapewnia wysokie standardy bezpieczeństwa. Pasażerów w Mercedesie CLA chroni standardowo siedem poduszek powietrznych (dodatkowe dwie boczne z tyłu wymagają dopłaty). Seryjnie montowane są typowe systemy bezpieczeństwa jak ABS, BAS, ASR czy ESP, ale to już standard w tej klasie. Dodatkowo w aucie zastosowano aktywną maskę (w celu ochrony pieszych), układ hamulcowy Adaptive Brake z funkcją Hold, funkcją osuszania tarcz hamulcowych i asystentem ruszania pod wzniesienia. Nowością jest seryjny system zapobiegający wypadkowi Collision Prevention Assist z adaptacyjnym asystentem układu hamulcowego (pokazuje odstęp od poprzedzającego auta przy prędkościach od 7 do 250 km/h oraz wizualnie i dźwiękowo ostrzega o zbyt małej odległości grożącej najechaniem na samochód jadący przed nami). W standardzie jest też układ wykrywający zmęczenie kierowcy Attention Assist.
Za dopłatą klient może otrzymać układ prewencyjny Pre-Safe, system automatycznego rozpoznawania fotelika dziecięcego (AKSE), system oświetlenia ILS (obejmuje oświetlenie szosowe, oświetlenie autostradowe, zaawansowane oświetlenie przeciwmgielne, funkcje doświetlania zakrętów i oświetlania kierunku skrętu oraz adaptacyjnego asystenta świateł drogowych), reflektory biksenonowe czy asystent utrzymania pasa ruchu lub asystent rozpoznawania znaków drogowych. Ciekawym rozwiązaniem jest adaptacyjny tempomat Distronic Plus, automatycznie utrzymuje on bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu (w zakresie prędkości od 0 do 200 km/h). Gdy dojdzie do wypadku to automatyczny system wzywania pomocy (element pakietu Command Online) wezwie odpowiednie służby ratunkowe i do centrali pogotowia Mercedes-Benz wyśle dokładną lokalizację (dane pochodzą z GPS) oraz inne informacje o pojeździe (skali wypadku, prędkości auta przed kolizją, etc.), by zaraz po tym nawiązane zostało połączenie głosowe z pasażerami.
Mercedes CLA nie został jeszcze przebadany przez organizację Euro NCAP. Jednak sądząc po wynikach jakie osiągnęły A klasa i B klasa (na których CLA bazuje) można się spodziewać, że nowy „Merc” również będzie należał do najbezpieczniejszych na rynku.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Główne innowacje techniczne w CLA podporządkowane zostały sprawom bezpieczeństwa (opisane zostały wcześniej). Nowy Mercedes wyróżnia się w klasie szerokimi możliwościami personalizacji nadwozia i wnętrza. Dostępnych jest wiele dodatków i pakietów czyniących samochód bardziej oryginalnym i lepiej dostosowanym do oczekiwań właściciela. Dostępne są dwie opcjonalne linie wyposażenia Urban i AMG line. Jest też specjalny wariant Edition 1 z bardzo bogatym wyposażeniem, który będzie oferowany przez pierwszy rok od daty premiery rynkowej.

Napęd
Dla CLA przewidziano na razie cztery silniki w łącznie pięciu wariantach mocy. Wszystkie jednostki to silniki rzędowe, czterocylindrowe z turbodoładowaniem. Silniki benzynowe mają relatywnie niską pojemność, ale dzięki doładowaniu uzyskują dobre osiągi i są oszczędne. Z kolei wysokoprężne silniki – z natury ekonomiczne – cechują również dobre osiągi, szczególnie dotyczy to wariantu 220 CDI. Jedyne co może zniechęcić do zakupu większego turbodiesla to dość wysoka cena. Optymalnym wariantem wydaje się benzynowy CLA 200, który jest niedrogi, a już oferuje niezłe osiągi. Choć najmocniejszej wersji CLA 250 w kwestii osiągów trudno coś zarzucić, to jednak kierowcy oczekujący jeszcze lepszej dynamiki powinni poczekać na wersję CLA 45 AMG z 360-konnym dwulitrowym silnikiem, napędem 4Matic oraz przekładnią preselekcyjną 7G-DCT.
Podstawowy CLA 180 jest oferowany także z pakietem Blue Efficiency. Taką wersję cechują nieznacznie gorsze wartości przyspieszeń, ale za to jej właściciel rzadziej zagląda na stacje paliw. Wszystkie wersje silnikowe posiadają układ start-stop.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 90 kW/ 122 KM. Podstawowy model CLA 180 zużywa średnio 5,4 l/100 km benzyny (emisja CO2 wynosi 126 g/km). Sedan osiąga maksymalnie 210 km/h, a setkę uzyskuje w 9,3 s.
1.6 o mocy 115 kW/ 156 KM. Mocniejszy wariant silnika 1.6 napędza CLA 200. Auto spala w cyklu mieszanym 5,4 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 równa jest 126 g/km). „Setkę” samochód uzyskuje w 8,6 s, a prędkość maksymalna równa jest 230 km/h.
2.0 o mocy 155 kW/ 211 KM. Największy z oferowanych obecnie silników benzynowych w tym modelu, dwulitrowa jednostka napędza wersję CLA 250. Pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,7 sekundy i maksymalnie osiąga 240 km/h. Zużycie w cyklu mieszanym dla najmocniejszego silnika wynosi zaledwie 6,1 l/100 km (emisja CO2 wynosi 142 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Mercedesa CLA prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:

1.8 o mocy 100 kW/ 136 KM. Mniejszy turbodiesel zapewnia dobre osiągi i jest przy tym wyjątkowo oszczędny. CLA 200 CDI zużywa w cyklu mieszanym 4,2 l/100 km ON (emisja CO2 wynosi 109 g/km). Auto przypominające coupe osiąga maksymalnie 220 km/h, a „setkę” uzyskuje w 9,4 s.
2.1 o mocy 125 kW/ 170 KM. Największy turbodiesel został sprzęgnięty z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią 7G-DCT. CLA 220 CDI rozpędza się maksymalnie do 230 km/h, a sprint do „setki” zabiera mu jedynie 8,2 sekundy. Pojazd zużywa średnio tylko 4,2 litra ON/100 km (emisja CO2 równa 109 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Mercedesa CLA prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna

Emisja CO2 równa 126 g/km stawia CLA 180 w grupie emisyjnej C. Samochód w tym wariancie zużywa w cyklu mieszanym 5,4 litra benzyny na 100 km, na trasie 4,3, a w mieście 7,4.

Koszty
Prezentowana, najtańsza wersja CLA 180 kosztuje 118.900 zł. Jest to atrakcyjna cena w relacji do tego, co samochód oferuje. Niewiele droższy (różnica 8.000 zł) jest 156-konny wariant oznaczony jako CLA 200, który wraz z podstawowym powinien mieć największy udział w sprzedaży nowego Mercedesa w naszym kraju. Najdroższa wersja CLA 220 CDI to już spory wydatek, równy 172.900 zł (na ostateczną cenę wpłynęła tu m.in. wyższa akcyza).


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Mercedes CLA