/  /  /  /  / Nowy Unimog jeszcze z kamuflażem
Mercedes CL

Mercedes CL

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Luksusowe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Nowy Unimog jeszcze z kamuflażem

Daimler|
null
© Daimler AG
nullnullnull

1 stycznia 2014 roku wejdzie w życie norma emisji spalin Euro VI. Właśnie dlatego jesienią 2013 roku zadebiutują kolejne generacje Unimoga jako pojazdu roboczego i terenowego oraz nowy, niskopodłogowy Econic.

Poza najnowszymi silnikami Mercedes-Benz BlueTec 6 modele te otrzymają innowacyjnie zaprojektowane kabiny oraz rozwiązania ułatwiające prowadzenie i obsługę. Liczne podzespoły takie jak systemy elektroniczne, elementy zawieszenia, nowe układy napędowe czy elementy sterowania pochodzą z ciężarówek wielkoseryjnych.

Pomijając sprawdzoną architekturę kabiny, Econic przeszedł kompletną odnowę. Ustanawia on nowe standardy w swojej unikalnej koncepcji zaprojektowanej z myślą o transporcie komunalnym, wywozie śmieci czy zastosowaniach dystrybucyjnych.

Obecnie Unimog i Econic poddawane są ostatnim testom przedprodukcyjnym, na przykład podczas odśnieżania dróg. Po raz kolejny zimowe próby zostały przeprowadzone w fińskim Rovaniemi na dalekiej północy. Samochody musiały przejść nie tylko kompleksowe testy w zakresie prowadzenia i charakterystyki jazdy, ale także w kwestii ergonomii oraz komfortu.

Dzięki temu udowodniły, że technologia Euro VI może poradzić sobie z najbardziej surowymi wymaganiami, solidnie wykonując zadania klientów każdego dnia.

Bez względu na to, czy chodzi o odśnieżanie alpejskich dróg, czyszczenie paneli słonecznych w mocnym słońcu Hiszpanii czy o zróżnicowane prace przy utrzymaniu dróg o dowolnej porze roku, Unimog musi zagwarantować swoją niezawodność, niezależnie od wysokości terenu, temperatury czy pogody.

To samo dotyczy Econica, uniwersalnego pojazdu niskopodłogowego do zadań związanych z usuwaniem odpadów.

Rozruch na zimno przy -30 stopniach Celsjusza
Od trzech lat w ramach programu zimowych testów inżynierowie Mercedes-Benz sprawdzali, jak najnowsza generacja pojazdów Special Trucks z jednostkami BlueEfficiency Power radzi sobie w najcięższych warunkach. Temperatury sięgające -30 stopni Celsjusza, wielometrowe zaspy śnieżne oraz oblodzone drogi stanowią ogromne wyzwanie zarówno dla ludzi, jak i dla maszyn.

W ciągu wielu tygodni ekstremalnych prób na trasach ośrodka testowego sprawdzono ich dynamikę i prowadzenie, zwrotność oraz zdolności terenowe (wszystko w celu optymalizacji funkcji pojazdów, wydajności, ergonomii oraz komfortu obsługi).

Wszystkie ciężarówki zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt badawczy gromadzący imponujące ilości danych z ponad 300 punktów pomiarowych. Dla przykładu, pozwolił on testerom uzyskać informacje na temat łatwości rozruchu na zimno silników Euro VI i parametrów układu napędowego przy -25 stpniach Celsjusza.

W oparciu o te wyniki inżynierowie mogli wprowadzić dodatkowe środki w celu usprawnienia uruchamiania jednostki napędowej w jeszcze niższych temperaturach, m.in. poprzez zastosowanie ogrzewania postojowego do wcześniejszego podgrzania cieczy chłodzącej.

Testom poddano także elementy technologii BlueTec 6 w tym filtr cząstek stałych, który w połączeniu z systemem Mercedes-Benz SCR pozwala na redukcję ilości cząstek stałych do ledwie wykrywalnego poziomu. Sprawdzona została również funkcjonalność i szybkość podgrzewania systemu AdBlue w temperaturach poniżej -10 stopni oraz jego niezawodność.

Głównym celem było jednak utrzymanie niskiego zużycia paliwa pomimo elementów pozwalających na spełnienie normy Euro VI.

Przeprowadzone w Finlandii testy nie skupiały się zresztą wyłącznie na technologii, ale i na prowadzeniu, bezpieczeństwie oraz komforcie kierowcy. Dotyczy to na przykład wydajnego ogrzewania, obejmującego podgrzewanie przedniej szyby.

Ta ostatnia przydała się zwłaszcza na końcu testów podczas długiej podróży z Rovaniemi do Arjeplog w Szwecji w wymagających warunkach skandynawskiej zimy. "To wyjątkowe doświadczenie, gdy po tylu miesiącach prac rozwojowych można przetestować wytrzymałość nowego Econica i nowego Unimoga na długiej trasie - podkreśla z zadowoleniem Walter Eisele, szef produkcji i rozwoju Mercedes-Benz Special Trucks.

Letnie testy przy 45-stopniowym upale
Samochody muszą oczywiście zaprezentować swoją formę także latem. W najgorętszych miesiącach roku (lipiec i sierpień) co roku są zabierane do ośrodka testowego w prowincji Grenada w południowej Hiszpanii. Inżynierowie zabierają wówczas pojazdy w góry Sierra Nevada i testują na wysokości około 2500 m n.p.m.

Towarzyszy im silne nasłonecznienie, a temperatura w cieniu przekracza 45 stopni Celsjusza. Sprawdzana jest wtedy m.in. skuteczność układu wentylacji i klimatyzacji.

"Podczas gdy w Finlandii testujemy zdolność pojazdów do adaptacji przy ekstremalnym mrozie, w Hiszpanii upewniamy się, że upał i różnice wysokości nie stanowią żadnego problemu. Dzięki temu klienci mogą polegać na naszych samochodach w każdych warunkach, przez cały rok - podsumowuje cele testów Walter Eisele.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Mercedes CL