/  /  /  / Nowa Klasa C kusi super wnętrzem
Mercedes

Mercedes

Zmień
Mercedes to jedna z najbardziej znanych niemieckich firm motoryzacyjnych. Należąca do koncernu Daimler marka, z siedzibą w Stuttgardzie, słynie przede wszystkim z wytwarzania samochodów osobowych zaliczanych do segmentu premium, choć w swojej ofercie ma również samochody dostawcze, ciężarowe oraz autobusy.
Dowiedz się więcej o marce
 

Nowa Klasa C kusi super wnętrzem

Mercedes-Benz|
null
© Mercedes-Benz
nullnullnullnullnullnull

Wnętrze nowej Klasy C stanowi reinterpretację współczesnego luksusu. Stylizacja jej kokpitu zwraca uwagę swoją architekturą. Przejrzystość spaja zaawansowane technologicznie elementy i sportowe akcenty, a zmysłowość łączy design wykorzystujący płynne kształty oraz wysokiej próby materiały.

Projektanci Mercedes-Benz urządzili kabinę Klasy C wedle standardów rzadko spotykanych nawet w autach wyższych klas. Dotyczy to starannego wyboru okładzin, ich precyzji montażu, a także nowego idiomu projektowania, łączącego elegancję i harmonię ze sportową atmosferą. W efekcie wnętrze odznacza się niespotykaną wartością postrzeganą.

Aby osiągnąć ten efekt, designerzy przenieśli do kabiny kluczowe linie karoserii nowej Klasy C. Ujmujący kontrast wklęsłych i wypukłych powierzchni z boku nadwozia znajduje na przykład odbicie w kształcie paneli drzwi. Jednocześnie styl kokpitu odpowiada oczekiwaniom użytkowników nowoczesnych urządzeń multimedialnych takich jak smartfony czy tablety.
 
Mercedes nie tylko wyznacza tu nowy poziom ekskluzywności i postrzeganej wartości, ale przy okazji demonstruje odwagę w adaptowaniu innowacyjnych rozwiązań, przełamując utarte konwencje w klasie średniej.

Uwagę zwraca przede wszystkim zaprojektowana całkowicie od nowa konsola środkowa: w wersjach z automatyczną przekładnią tworzy ją pojedynczy element, opadający łagodnie w kierunku centralnego panelu sterowania z gładzikiem i podłokietnika.

Konsola występuje w kilku odmianach wykończeniowych (m.in. drewno z elementami chromowanymi oraz tworzywo przypominające lakier fortepianowy), a jej harmonijne linie zapewniają poczucie większej przestrzeni i płynnie łączą się z deską rozdzielczą.

Jakość, którą zdradza każdy detal
Nad konsolą środkową góruje wolnostojący wyświetlacz systemu multimedialnego o przekątnej 17,78 cm (7 cali) lub 21,33 cm (8,4 cala), o ile wyposażenie obejmuje system Comand Online. Drugi z ekranów wykonany jest z klejonego szkła i otoczony ozdobną, galwanizowaną ramką w kolorze dymionego srebra.

Sportowy sznyt kokpitu podkreśla pięć okrągłych otworów wentylacyjnych, których stalowe wykończenie kontrastuje z przytulnymi materiałami wykończeniowymi pozostałych elementów, takimi jak drewno czy skóra.

Wysoką jakość zdradzają dopracowane detale. Dla przykładu, górną część deski rozdzielczej oraz panel centralny zdobią ręczne przeszycia, a trójramienna kierownica z 12 przyciskami zależnie od wersji różni się kolorystyką i zestawieniem tworzyw. Całość pozwala uzyskać zróżnicowany efekt optyczny, począwszy od "luksusowej zmysłowości" aż do "progresywnego dynamizmu".

Aspiracje projektantów Mercedes-Benz widoczne są także w obrębie sterowania. Ograniczona liczba instrumentów sprzyja intuicyjnej obsłudze, a niektóre instrumenty takie jak przyciski sterowania szybami czy obrotowy przełącznik oświetlenia pochodzą wprost z klasy S.

Powierzchnie metalowe i galwanizowane czy efektowne lakierowanie dopasowane do kolorystyki kabiny również decydują o wysokiej jakości kabiny.

Sterowanie gestami palca
Gładzik (touchpad) w nowej Klasie C to kolejny ewolucyjny krok w kierunku jak najbardziej intuicyjnej obsługi systemu informacyjno-multimedialnego. Uzupełnia on funkcjonalność pokrętła Comand oraz systemu kontroli głosowej Linguatronic.

Wykonana z odpornego na zarysowania materiału powierzchnia gładzika ma wymiary 65 x 45 mm i zlokalizowana jest tuż obok podłokietnika, na centralnym panelu sterowania w tunelu środkowym. Zintegrowano ją z wysokiej jakości podpórką z metalu, podkreślającą luksusowy charakter wnętrza.

Kierowca i pasażer przedniego fotela nowej Klasy C mogą sterować wszystkimi funkcjami systemu informacyjno-rozrywkowego za pomocą pojedynczych lub złożonych gestów, podobnie jak w przypadku smartfonów czy tabletów. Gładzik reaguje na powolne lub szybkie ruchy palca i pozwala na ręczne wpisywanie liter, cyfr oraz znaków specjalnych. Te są następnie rozpoznawane zgodnie z językiem interfejsu jednostki sterującej.

Ponadto, podczas korzystania z powierzchni dotykowej użytkownik otrzymuje dotykową informację zwrotną, a dla ułatwienia wpisywane znaki mogą być odczytane przez system na głos; w rezultacie kierowca nie musi odrywać oczu od drogi i może w pełni skupić się na prowadzeniu.

W precyzyjnym korzystaniu z gładzika pomaga trójwymiarowa analiza ruchów dłoni. Układ decyduje, czy ręka jest oparta o podłokietnik, czy też trwa wpisywanie danych.

Bezpośredni dostęp do kluczowych funkcji (powrót do poprzedniego ekranu, menu ulubionych i menu audio) zapewniają trzy podświetlane przyciski dotykowe poniżej gładzika.
 
Wyświetlacz head-up
Poza informacjami na panelu wskaźników i ekranie centralnym kierowca nowej Klasy C będzie mógł również korzystać z wyświetlacza head-up. Zupełnie jak w myśliwcach, na przedniej szybie pojawiają się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy najważniejsze informacje, w tym szybkość jazdy, obowiązujące ograniczenia prędkości, wskazówki nawigacji i komunikaty systemu Distronic Plus.

Technologia ta wykorzystuje kolorowy projektor o rozdzielczości 480 na 240 pikseli, oparty na diodach LED o wysokiej mocy. Wyświetlają one w polu widzenia kierowcy wirtualny obraz o wymiarach 21 na 7 centymetrów. Zdaje się on unosić nad pokrywą silnika, około 2 metry przed kierowcą.

Rozdzielczość przekraczająca 60 pikseli na stopień kątowy zapewnia ostry, precyzyjny obraz.

Czujnik oświetlenia zlokalizowany w pobliżu krawędzi dachu automatycznie dostosowuje jasność wyświetlacza head-up do warunków otoczenia. W słoneczne dni jej wartość przekracza 10 000 kandeli na m2. Wysoką jakość obrazu w ciemności zapewnia z kolei kontrast wynoszący ponad 1000:1.

Kierowca może dopasować zakres wyświetlanych informacji, a także jasność i wysokość wirtualnego obrazu do własnych preferencji. W modelach wyposażonych w pamięć położenia fotela ta ostatnia wchodzi w skład przechowywanych ustawień.

Szybę czołową pokrywa specjalna folia zapobiegająca powstawaniu podwójnych obrazów, wywoływanych przez refleksy na brzegach szyby.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama