/  /  /  /  / Nowa Mazda3 i gama silnikowa
Mazda Mazda5

Mazda Mazda5

Zmień
SegmentVany / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Nowa Mazda3 i gama silnikowa

Mazda|
null
© Mazda
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Jesienią zadebiutuje na rynku europejskim Mazda3 nowej generacji. Auto będzie dostępne z gamą zaawansowanych zespołów napędowych Skyactiv, obejmującą wolnossące silniki benzynowe i turbodiesla, w połączeniu z automatycznymi lub ręcznie sterowanymi skrzyniami biegów.

Wszystkie silniki mają lekką konstrukcję Skyactiv oraz w standardzie i-stop, czyli zaawansowany układ start-stop Mazdy. Skyactiv-G jest także dostępny z i-eLoop (zaawansowany układ odzysku energii hamowania).

Pod maską nowej Mazdy3 znaleźć się może jeden z trzech wolnossących silników benzynowych lub turbodiesel. Wśród tych pierwszych jest nowy Skyactiv-G 1.5, anonsowany jako wysoce sprawny i wyjątkowo oszczędny silnik, zadowalający się według danych fabrycznych średnio około 5 litrami paliwa/100 km (wersja sedan). Omawiana konstrukcja współpracuje z 6-biegową ręcznie sterowaną skrzynią Skyactiv-MT.

Unikalne zalety Skyactiv-G to lekka budowa, wyjątkowo wysoki stopień sprężania 14:1, kolektor wylotowy 4-2-1 oraz i-stop, czyli układ start-stop Mazdy, który jest seryjny w nowej 3-ce.
 
Jednocześnie Skyactiv-G 1.5 ma większy moment (150 Nm przy 4000 obr./min) niż obecny motor 1.6 MZR, osiągając go bardziej płynnie i przy mniejszej prędkości obrotowej. Przy mocy 100 KM przy 6000 obr./min auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,7 sek. i rozwija prędkość do 185 km/h (dane dla wersji sedan).
 
Nowa Mazda3 może być także wyposażona w jedną z dwóch wersji silnika Skyactiv-G 2.0. Wersja o podwyższonej mocy osiąga 165 KM przy 6000 obr./min i 210 Nm przy 4000 obr./min. Dostępna w hatchbacku ze skrzynią ręcznie sterowaną i układem i-eLoop (unikalny układ odzysku energii hamowania Mazdy), jednostka rozpędza samochód do 100 km/h w 8,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.

Przy średnio 5,8 l/100 km i 135 g/km wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są bardzo skromne jak na takie osiągi i o 14% lepsze niż w poprzednim silniku 2.0 MZR DISI i-stop mimo zwiększenia mocy i momentu o 10%.

Skyactiv-G 2.0 o standardowej mocy rozwija 120 KM przy 6000 obr./min i jak jego poprzednik 210 Nm przy 4000 obr./min. Dostępny w obu wersjach nadwozia, ze skrzynią biegów automatyczną Skyactiv-Drive lub ręcznie sterowaną Skyactiv-MT, omawiany silnik benzynowy potrzebuje na przejechanie 100 km według danych fabrycznych średnio około 5,1 l paliwa (skrzynia ręczna) lub 5,6 l (skrzynia automatyczna) w wersji sedan.

Sprint od 0 do 100 km trwa odpowiednio 8,8 lub 10,3 sekundy, natomiast maksymalnie kierowca może jechać z prędkością do 198 km/h (dane wstępne dla obu wersji nadwoziowych).

Natomiast w technologii „czystych” diesli Skyactiv-D (konstrukcja 2.2 aktualnie nieoferowana na polskim rynku) wykorzystano bardzo mały stopień sprężania i lekką budowę jako punkt wyjścia do uzyskania mocnych, a jednocześnie niezwykle sprawnych silników.

Wykorzystując podwójną turbosprężarkę i układ wtrysku Common Rail z wielootworkowymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, Skyactiv-D 2.2 zapewnia według producenta bardzo udaną kombinację doskonałego zasięgu i dynamiki, przy wyraźnie obniżonej emisji tlenków azotu (NOx) i sadzy. Nietypowo dla diesla, 380 Nm maksymalnego momentu przy 1800 obr./min i 150 KM przy 4500 obr./min zapewniają siłę napędową na kołach od ruszenia aż po najwyższe obroty (5500 obr./min).

Z silnikiem Skyactiv-D 2.2 pod maską nowa Mazda3 potrzebuje tylko około 8 sekund, aby osiągnąć 100 km/h przy skrzyni ręcznie sterowanej lub 9,7 s ze skrzynią automatyczną (tylko hatchback), rozwijając prędkość maksymalną odpowiednio 213 km/h i 210 km/h.

I to wszystko przy średnim zużyciu paliwa i emisji CO2 rzędu 3,9 l/100 km i 104 g/km (sedan ze skrzynią manualną) oraz 4,8 l/100 km i 127 g/km (hatchback ze skrzynią automatyczną).

Jak podkreśla Mazda, Skyactiv-D 2.2 już teraz spełnia wymagania normy Euro 6 zanim wejdzie ona w życie we wrześniu 2014, bez konieczności kosztownej obróbki NOx.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Mazda Mazda5

Mazda atakuje
2014-12-30 10:20
Mazda i promocje
2014-11-18 13:22
Mazda5 z możliwą usterką
2013-04-15 12:03
Udoskonalona Mazda5
2013-02-15 12:45
Trwa wyprzedaż modelu Mazda6
2012-11-27 15:17
Wersje Navi Plus dla trzech modeli Mazdy
2012-03-23 12:07