/  /  /  /  / Nowa Mazda2 w zbliżeniu (część druga)
Mazda Mazda2

Mazda Mazda2

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Nowa Mazda2 w zbliżeniu (część druga)

Producent|
null
© Mazda
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Po faceliftingu Mazda2 wygląda jeszcze bardziej sportowo, jest bardziej komfortowa i ekologiczna. Auto sprawia teraz jeszcze więcej radości dzięki podwyższonej jakości wnętrza i lepszemu komfortowi resorowania.

Zespoły napędowe
Wszystkie silniki nowej Mazdy2 zostały udoskonalone tak, aby spełniać surowe wymagania normy Euro V i równocześnie zmniejszyć zużycie paliwa, bez zmniejszenia przyjemności i zabawy z jazdy. Klienci mogą wybierać między trzema silnikami benzynowymi oraz jednym wysokoprężnym.

Silniki benzynowe to:
• dynamiczny silnik MZR 1.3, który występuje w dwóch odmianach: w wersji Standard Power rozwija on moc 55 kW/75 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 119 Nm; w wersji High Power jest to odpowiednio 62 kW/84 KM i 121 Nm
• emisja CO2 obu silników 1,3 l została obniżona o 5 procent, do poziomu 119 g/km, a zużycie paliwa zmniejszyło się o 2 procent i wynosi teraz tylko 5,1 l/100 km. Ten wynik osiągnięto dzięki elektronicznemu zarządzaniu alternatorem, zmniejszeniu lepkości oleju oraz wydłużeniu przełożeń od drugiego do piątego biegu w skrzyni biegów.

Najmocniejsza wersja benzynowa to model z silnikiem MZR 1.5:
• moc maksymalna 75 kW/102 KM i 133 Nm maksymalnego momentu obrotowego
• wybór jednej z dwóch dostępnych skrzyń biegów:
- 5-biegowa przekładnia manualna, dzięki której spalanie wynosi tylko 5,8 l/100 km, a emisja CO2 to 135 g/km,
- szybka, czterostopniowa skrzynia automatyczna, dostępna po raz pierwszy w Europie. Zużycie paliwa samochodu w tej wersji wynosi 6,3 l/100 km, a emisja CO2 to 146 g/km.

Klienci poszukujący samochodu z dużym momentem obrotowym i o niewielkim zużyciu paliwa, docenią  turbodoładowany silnik Diesla MZ-CD 1.6:
• rozwija on maksymalną moc 70 kW/95 KM (+5 KM) i ma moment obrotowy wynoszący 205 Nm w bardzo szerokim zakresie obrotów między 1750 a 3000 obr,/min.,
• zużywa zaledwie 4,2 l ON/100 km i emituje tylko 110 g CO2/km (około 2 procent mniej od poprzedniej wersji), co przekłada się na bardzo niskie koszty użytkowania.

Ten wyjątkowo wydajny silnik został poprawiony w następujący sposób:
• zmniejszono stopień sprężania, przez co obniżona została temperatura spalania, a wysokowydajna chłodnica systemu recyrkulacji spalin z zaworem umożliwiającym pominięcie chłodzenia spalin pozwalają silnikowi błyskawicznie osiągnąć optymalną temperaturę pracy po zimnym rozruchu
• zastosowano dwa zawory na cylinder i rozrząd SOHC zamiast poprzednio stosowanego rozrządu DOHC i czterech zaworów na cylinder. Dzięki temu znacząco obniżono tarcie wewnętrzne rozrządu a zmniejszenie ilości części sprawiło, że silnik jest lżejszy od poprzedniej wersji
• wprowadzono nową turbosprężarkę o stałej geometrii kierownic i poprawionych wirnikach kompresora i turbiny. Dzięki niej osiągnięto maksymalny moment obrotowy 205 Nm w zakresie między 1750 a 3000 obr./min. i przyjemne poczucie dużej, łatwo kontrolowalnej mocy silnika
• do układu wtryskowego common-rail zastosowano nowe wtryskiwacze ze zintegrowanymi przekaźnikami. Paliwo jest podawane pod ciśnieniem 1600 barów, co pozwala na bardzo precyzyjną kontrolę procesu wtrysku. W rezultacie osiągnięto zmniejszenie emisji, wysoki moment obrotowy i niewielkie zużycie paliwa. Zastosowanie wielokrotnego wtrysku pilotującego sprawia, że proces spalania następuje łagodnie – skutkiem czego silnik jest cichszy i bardziej komfortowy w dłuższej podróży
• pokrywany filtr cząstek stałych (cDPF) nowej wersji silnika korzysta z katalizatora utleniającego do podwyższenia temperatury spalin. Nie wymaga żadnego serwisowania i znacząco obniża koszty użytkowania – gdyż do oczyszczania spalin czy „regeneracji“ filtra nie jest wymagany żaden dodatek.

Konstrukcja, bezpieczeństwo i wpływ na środowisko
Mimo niewielkiej masy, Mazda2 jest solidna i optymalnie zestrojona. Zawdzięcza to zastosowaniu stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości. To połączenie niewielkiej masy i dużej sztywności czyni Mazdę2 zwinną, przewidywalną, przyjazną dla środowiska i bezpieczną. Pojazd zachowuje wszystkie swoje dotychczasowe zalety, ale teraz jest jeszcze bardziej komfortowy. Aby osiągnąć ten cel, inżynierowie zwiększyli jeszcze sztywność nadwozia w kluczowych lokalizacjach blisko mocowań zawieszenia, nie zwiększając masy samochodu.

Na przedniej osi zmieniono linię, wzdłuż której docinany jest element łączący obie części nadkola w górne mocowanie kolumny amortyzatora, a grubość tego elementu zwiększono z 1,4 mm do 1,8 mm. Zaowocowało to zwiększeniem sztywności przodu karoserii. W tym samym celu zmieniono kształt samych mocowań kolumn amortyzatorów po obu stronach auta. Z tyłu zmieniono kształt wnętrz tylnych nadkoli oraz zwiększono liczbę spawów.

Przednie kolumny McPhersona i tylne zawieszenie z belką skrętną zostały przekonstruowane tak, aby wykorzystać zwiększoną sztywność nadwozia, a bardziej miękkie mocowania wahaczy i osi wleczonej sprawiają, że wzrasta komfort jazdy bez negatywnego wpływu na sterowność samochodu. Zestrojono na nowo przednie amortyzatory i wprowadzono stałą zbieżność przednich kół, dzięki czemu samochód prowadzi się wyjątkowo stabilnie.

Tylne zawieszenie ma bardziej miękkie elementy mocujące z dodatkowymi wzmocnieniami pionowymi: dzięki temu elementy gumowo-stalowe mogą pracować w tym samym kierunku co podnoszące się i opadające koło. Zmieniono nastawienia tylnych amortyzatorów, zoptymalizowano elastyczność elementów między ich dolnymi i górnymi mocowaniami i zmniejszono sztywność tylnych sprężyn o 10 do 20%. Wprowadzone udoskonalenia czynią Mazdę2 samochodem jeszcze lepiej pokonującym nierówności.

Mazda2 ma równie dobrą widoczność na zewnątrz jak poprzedni model, a prowadzi się jeszcze bardziej przewidywalnie i jeszcze łatwiej ją kontrolować. Wszystkie wersje mają solidny układ hamulcowy z dobrze dobraną twardością pedału hamulca i znakomitą odpornością na nagrzanie. Wykorzystuje on przednie tarcze wentylowane o średnicy 258 mm i 200-milimetrowe hamulce bębnowe z tyłu. Standardowo układ ten obsługiwany jest przez ABS oraz elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), a dodatkowo układ stabilizujący Dynamic Stability Control (DSC). Nowa Mazda2 korzysta z ulepszonego systemu wspomagania układu hamulcowego, który w wypadku hamowania awaryjnego przeprowadzonego ze zbyt małą siłą nacisku na pedał, samodzielnie podniesie siłę hamowania do maksimum, jakie zapewnia serwo hamulcowe, aby zmniejszyć dystans potrzebny do zatrzymania samochodu.

Dodatkową wygodę i bezpieczeństwo zapewniają system ostrzegający o przekroczeniu zadanej prędkości czy inteligentne oświetlenie automatyczne i automatyczne wycieraczki zapewniające zawsze optymalną widoczność w nocy i deszczu. Mazda2 jest wyposażona w sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtynowe) i mocowania fotelików dziecięcych Isofix na tylnej kanapie (skrajne siedzenia).

Odnowiona Mazda2 jest lekka i zużywa niedużo paliwa, jest również czystsza niż jej poprzedniczka, gdyż wszystkie dostępne silniki spełniają wysokie wymagania normy Euro V. Silniki benzynowe wyposażone są w katalizator umieszczony w innym miejscu, bliżej środka układu wydechowego, dzięki czemu zmniejszana jest ilość szkodliwych związków wydzielanych podczas rozruchu zimnego silnika. Poprawiony silnik wysokoprężny MZ-CD 1,6 z turbodoładowaniem nie tylko jest wyjątkowo sprawny, ale również korzysta teraz (w przeciwieństwie do poprzednika, który wymagał stosowania dodatków do filtra cząstek stałych) z nowego, nie wymagającego żadnych przeglądów czy dodatków układu DPF.

Tak jak w poprzedniczce, kabina pojazdu jest zaprojektowana, aby być najzdrowszą z możliwych. Zastosowanie niebezpiecznych substancji, takich jak toluen, ksylen, formaldehyd, aldehyd acetylowy czy polichlorek winylu zmniejszono do absolutnego minimum. Mazda2 nie zawiera żadnego ołowiu, kadmu, rtęci i chromu.

Nowa 2-ka, jak wszystkie modele Mazdy, będzie również łagodna dla środowiska nawet wtedy, gdy ostatecznie przestanie już jeździć po drogach. Spełnia bowiem wymagania japońskiej normy ISO 22628, nakazującej aby samochód w 95 procentach nadawał się do ponownego przetworzenia. Dla przykładu: zderzaki wykonano z materiału, który posłuży do produkcji podnóżków i chlapaczy, albo po prostu nowych zderzaków.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Mazda Mazda2