/  /  /  /  / Kompaktowy SUV Mazdy przed konkurencją
Mazda CX-5

Mazda CX-5

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Cena89 400 zł - 158 900 zł (aktualizacja: 2016-03-01)
Emisja CO2119 g/km - 165 g/km
Żużycie paliwa4,6 L/100km - 7,2 L/100km
 

Kompaktowy SUV Mazdy przed konkurencją

Mazda|
null
© Mazda
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Debiutująca w tym roku na europejskim rynku Mazda CX-5 zaprojektowana jest tak, aby pomagać kierowcom unikać wypadków, a jeśli jakiś się jednak zdarzy – aby zmniejszyć do minimum jego konsekwencje.

CX-5 wyposażona jest w najnowsze technologie bezpieczeństwa aktywnego takie jak układ automatycznego hamowania Smart City Brake Support i ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu Lane Departure Warning System, a także najwyższej klasy zabezpieczenia pasywne. Od lekkich i bardzo wytrzymałych elementów Skyactiv-Body i rozmaitych innowacji strukturalnych pochłaniających energię uderzenia, aż po drobne detale rozrzucone między maską a tylną klapą.

Celem Mazdy jest uzyskanie wyłącznie najwyższych not w testach zderzeniowych na całym świecie.

Aktywne bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo aktywne zaczyna się w kabinie, która pozwala na sprawną ocenę sytuacji dzięki znakomitej widoczności. To mazda, cechuje się więc charakterystycznym dla marki przewidywalnym zachowaniem na drodze. A jako pierwszy model nowej generacji wyposażona jest w cały szereg nowoczesnych rozwiązań bezpieczeństwa.

Mazda wysoko w rankingu niezawodności TUV 2012

CX-5 podnosi poprzeczkę bezpieczeństwa aktywnego wśród kompaktowych SUV-ów z pomocą zestawu systemów nigdy wcześniej nie stosowanego w tym segmencie, w tym Smart City Brake Support i Lane Departure Warning System. CX-5 ułatwia prowadzenie dzięki udoskonalonemu układowi monitorowania tyłu pojazdu Rear Vehicle Monitoring (RVM).

Jak w innych mazdach, RVM rozpoznaje pojazdy zbliżające się od tyłu i pozostające w martwym polu, ostrzegając przed nimi diodami LED umieszczonymi w odpowiednich lusterkach wstecznych. Jeśli kierowca zignoruje ostrzeżenie i włączy kierunkowskaz, aby zmienić pas, dioda zaczyna pulsować, a dodatkowo uruchamia się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.

Nowością (poza regulowaną głośnością sygnału) jest nowa funkcjonalność systemu, który sprawdzi się teraz również w korkach, gdyż działa już od prędkości 30 km/h (poprzednia wersja od 60 km/h).

Unikanie zagrożeń
Polepszenie widoczności w nocy było kolejnym ważnym wyzwaniem dla inżynierów Mazdy. Według statystyk 70% śmiertelnych wypadków zdarza się w nocy, a w większości z nich uczestniczą samochody z włączonymi tylko światłami mijania. Mazda CX-5, jako jeden z pierwszych samochodów w segmencie, została wyposażona w układ automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych (HBCS).

HBCS automatycznie przełącza między światłami mijania a drogowymi, aby zapewnić optymalną widoczność dla kierowcy. System korzysta z kamery umieszczonej na górze przedniej szyby i rozpoznającej światła nadjeżdżających pojazdów z odległości nawet 600 metrów (tylne lampy samochodów na tym samym pasie rozpoznawane są z odległości 500 m) i automatycznie przełącza światła długie na mijania, aby nie oślepiać innych kierowców, po czym włącza je z powrotem, gdy jest to możliwe.

HBCS wyłącza światła drogowe również w sytuacjach, gdy nie są potrzebne: przy niskich prędkościach lub w jasno oświetlonych centrach miast.

Ruszanie pod górę nie będzie już stanowić problemów dzięki asystentowi Hill Launch Assist (HLA). Kontrolując ciśnienie w układzie hamulcowym i uniemożliwiając stoczenie się samochodu do tyłu, HLA zapewnia płynne ruszanie na wzniesieniach o nachyleniu 2 i więcej stopni.

Czujnik przyspieszenia w CX-5 ma nawet funkcję samouczenia, dzięki czemu system sam adaptuje się do indywidualnego dla każdego kierowcy sposobu ruszania.

W kabinie Mazda zoptymalizowała pozycję słupków A oraz lusterek, aby zwiększyć pole widzenia kierowcy. To jeszcze jeden przykład na to jak aktywnie można wspomagać kierowcę – bo w końcu podróż z punktu A do B będzie bezpieczna tylko wówczas, gdy zadba o to osoba za kierownicą.

Smart City Brake Support
Kolejny debiut: CX-5 to pierwsza mazda oraz pierwszy kompaktowy SUV wyposażony w system Smart City Brake Support (SCBS), zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach (4-30 km/h).

SCBS korzysta z czujnika podczerwieni umieszczonego w przedniej szybie, służącego do monitorowania ruchu pojazdów przed CX-5 w odległości do 6 metrów. W razie wykrycia ryzyka kolizji, SCBS błyskawicznie podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym i przygotowuje samochód do awaryjnego hamowania.

Jeśli niebezpieczeństwo zniknie lub uda się go uniknąć bez hamowania, ciśnienie w układzie wraca natychmiast to standardowego poziomu. Jednak jeśli kierowca nie podejmie reakcji, SCBS automatycznie wciska hamulec. Pozwala to na uniknięcie większości kolizji z prędkością do 15 km/h i znacząco redukuje konsekwencje kolizji przy prędkościach nawet 30 km/h. Dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo obrażeń oraz uszkodzenia samochodu.

Lane Departure Warning System
Nowy układ wspomagający utrzymywanie pasa ruchu Mazdy doczekał się debiutu na pokładzie CX-5. Dzięki temu kompaktowy SUV jest jednym z pierwszych aut w segmencie wyposażonych w ten system.

Po włączeniu układu kamera w przedniej szybie monitoruje pozycję białych pasów na jezdni podczas jazdy z prędkością 65 km/h i wyższą. Jeśli system rozpozna ryzyko niezamierzonej zmiany pasa, ostrzega kierowcę charakterystycznym dźwiękiem dochodzącym z odpowiedniej strony samochodu.

Układ LDWS oblicza ryzyko zmiany pasa, bazując na kącie wychylenia kierownicy, przeciążeniu bocznym i innych danych. Oczywiście, jeśli kierowca ma zamiar zmienić pas, co sygnalizuje np. włączeniem kierunkowskazu, ostrzeżenie nie następuje.

Układ Lane Departure Warning System Mazdy jest wyjątkowy: to pierwszy system tego rodzaju, który przekazuje ostrzeżenie (brzmiące jak dźwięk opon jadących po tarce) przez głośniki samochodu i to w stereo. Badania potwierdzają, że jest to skuteczniejszy sposób na spowodowanie reakcji kierowcy niż ostrzeżenia monofoniczne czy piszczące ostrzeżenia na desce rozdzielczej.

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu jest intuicyjny w obsłudze, adaptuje się do zachowań kierowców, aby uniknąć fałszywych alarmów. Pozwala nawet na ręczne dostrojenie odległości od pasa, w której uruchamia się ostrzegawczy dźwięk.

Absorbowanie energii
Inżynierowie Mazdy zaprojektowali CX-5 w taki sposób, aby energia uderzenia rozpraszana była jak najdalej od kabiny pasażerskiej.
 
Jako pierwsza mazda korzystająca z kompletu rozwiązań Skyactiv, CX-5 wyposażona jest w lekkie, ale sztywne nadwozie Skyactiv Body. Korzystając z prostszej konstrukcji i wyjątkowo wydajnej struktury wielokierunkowego rozkładu obciążeń, karoseria Skyactiv zaprojektowana jest tak, żeby uzyskać najwyższe oceny w testach zderzeniowych na całym świecie.

Wysokowytrzymała stal jest wykorzystywana znacznie szerzej niż kiedykolwiek do tej pory było w pojazdach Mazdy. 61% stali użytej do konstrukcji CX-5 to ten właśnie gatunek. Słupek B i poprzeczki dachu wykorzystują ją do wzmocnienia kabiny pasażerskiej, tak samo jak podłoga, zabezpieczenia w drzwiach i progi.

CX-5 to pierwszy samochód w historii, wykorzystujący superwytrzymałą i lekką stal 1800 MPa, użytą w zderzakach.

Takie działania pozwalają rozłożyć obciążenia powstające w trakcie kolizji poza kabinę pasażerską i zminimalizować ryzyko jej deformacji. Wielokierunkowy rozkład obciążeń karoserii Skyactiv zapewnia optymalną dystrybucję energii podczas uderzenia czołowego przez kilka ścieżek rozpraszania energii. A z tyłu samochodu inżynierowie Mazdy stworzyli prostą, wytrzymałą ramę tylnej klapy i zoptymalizowali jej kształt, łącząc go równocześnie mocno z tylną podłogą i ramą słupka B.

Dzięki temu energia uderzenia, niezależnie czy w przód, czy w tył samochodu, jest lepiej absorbowana.

Absorbowanie uderzeń było jednym z najważniejszych aspektów projektowania CX-5. To dzięki niemu zastosowano nowatorską strukturę przedniego zawieszenia, w której silnik urywa się z mocowań podczas uderzenia. Dzięki temu absorbuje on więcej energii i tworzy dodatkową strefę zgniotu. Wersja z napędem na cztery koła wyposażona jest w wał napędowy, który absorbuje ruch cofającego się silnika. Wał odłącza się od podłogi w chwili wypadku i ulega zmiażdżeniu, równocześnie odpinając się od tylnego dyferencjału.

Dzięki temu pochłania energię, ale nie przekazuje jej dalej po samochodzie i nie narusza kabiny pasażerskiej.
 
Mazda ma również innowacyjny system pochłaniania energii drobnych kolizji (do prędkości około 15 km/h), dzięki czemu CX-5 jest prosta i tania w naprawie.

W takich przypadkach impet uderzenia kierowany jest w trzy obszary: górne wzmocnienie pasa przedniego, zderzak i jego pochłaniacz energii oraz pochłaniacz energii belki głównej zwieszenia. To łatwe do wymiany, mocowane na śruby części. Tym samym łatwo jest uniknąć uszkodzenia przedniego zawieszenia i komory silnika.

W kabinie
Wnętrze CX-5 pełne jest najnowszych rozwiązań bezpieczeństwa pasywnego. Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne są standardowe we wszystkich wersjach modelu, tak samo jak napinacze przednich pasów oraz ograniczniki obciążeń, które zmniejszają ryzyko uszkodzenia klatki piersiowej. Kolumna kierownicza (wyposażona dla komfortu w regulację osiową i pionową) chowa się podczas uderzenia, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko dla kierowcy.

Przednie fotele zostały całkowicie przeprojektowane jako nowa, lekka konstrukcja. Mając na względzie bezpieczeństwo, bloki fotela ukształtowano tak, aby wyeliminować kontakt z klatką piersiową zasiadającej w nim osoby. Dużą wagę przyłożono do eliminacji ryzyka uszkodzenia karku, korzystając z projektu zmniejszającego potencjalne urazy kręgosłupa szyjnego w trakcie kolizji tylnej. Fotel zmniejsza ruch ciała oraz głowy i zmniejsza nacisk, jaki pasażer wywiera na zagłówek i oparcie. Uzyskano ten efekt dzięki podniesieniu zagłówka, sztywniejszym bokom i luźniejszemu środkowi oparcia i zmniejszeniu dopuszczalnego kąta pod jakim w czasie kolizji może pochylić się fotel. Mimo tych zabiegów, fotele są wciąż o 700 g lżejsze niż siedzenia poprzedniej generacji.

W drugim rzędzie foteli Mazda wprowadziła wewnętrzny mechanizm przeciwnurkowy, który ogranicza ruch ciała w czasie kolizji. Konstrukcja siedziska foteli dzielonych w proporcji 4:2:4 ogranicza ruch miednicy pasażera, natomiast w przypadku kanapy dzielonej w proporcji 6:4 temu samemu służy odpowiednio ukształtowana struktura pianowego wypełnienia siedziska. Okucia, zawiasy i punkty mocowania tylnych siedzeń zostały wzmocnione, aby lepiej chronić pasażerów tylnego rzędu przed bagażem i przedmiotami przewożonymi w bagażniku.

Dla najmniejszych pasażerów CX-5 ma punkty mocowania Isofix wraz z dodatkowym górnym punktem kotwiczenia, zapewniające maksymalne bezpieczeństwo pasażera fotelika oraz łatwość jego montażu.

Pieszy w polu widzenia
Kolejna premiera Mazdy to absorbujący energię kształt przodu samochodu, zmniejszający ryzyko uszkodzeń ciała pieszych. Maska CX-5 ma specjalną strefę zgniotu nad silnikiem. Podszybie i zestaw zegarów skonstruowano z materiałów miękkich, aby zmniejszyć ryzyko fatalnego w skutkach wypadku, gdyby pieszy uderzył głową w przednią szybę. Przedni zderzak wyłożony jest materiałem absorbującym uderzenia, aby zmniejszyć potencjalne uszkodzenia nóg, a jego specjalny kształt zmniejsza ryzyko wciągnięcia nóg pod samochód.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Mazda CX-5