/  /  / Quattroporte
Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Luksusowe
Cena498 623 zł - 812 094 zł (aktualizacja: 2013-12-01)
Emisja CO2246 g/km - 274 g/km
Żużycie paliwa6,2 L/100km - 11,8 L/100km
 
Quattroporte (2013- )
© Maserati
Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )Quattroporte (2013- )
Maserati Quattroporte, to luksusowa limuzyna segmentu F produkowana od 1963 roku. Obecnie oferowana szósta generacja tego modelu, zadebiutowała na rynku w roku 2013.

Pierwsza ewolucja Quattroporte opuściła włoską fabrykę w roku 1963. Jak na tamte czasy samochód był bardzo szybki. Prędkość maksymalna wynosząca w topowym modelu ponad 230 km/h, pozwalała mu znajdować się w elicie najszybszych samochodów produkowanych seryjnie w latach 60. Sylwetka auta była dziełem Pietra Frua, który przy projektowaniu Quattroporte wzorował się na modelu 5000 GT. Do napędu posłużył silnik 4.1l V8 o mocy 256 KM, łączony z 5 biegową skrzynią manualną lub 3 biegowym automatem. W 1966 roku zwiększono pojemność silnika do 4.7l, co zaowocowało wzrostem mocy silnika do 296 KM. W roku 1974 Maserati zaprezentowało drugą ewolucję modelu Quattroporte. Samochód współdzielił rozwiązania technologiczne z Citroenem Sm ( silnik, hydropneumatyczne zawieszenie oraz napęd na przednie koła), gdyż w tym czasie firma Maserati należała do Citroena. Początkowo do napędu posłużyła 3 litrowa jednostka benzynowa, która okazała się zbyt słaba by sprawnie napędzić samochód o wadze przekraczającej 1.6t. Dlatego już rok później na genewskim salonie motoryzacyjnym została zaprezentowana nowa jednostka 3.3l o mocy 200KM. W roku 1976 rozpoczęto produkcję trzeciej generacji modelu. Samochód zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro, w porównaniu do poprzednich ewolucji, okazał się bestselerem. W ciągu całego okresu produkcji, auto sprzedało się w łącznej liczbie ponad  2 tys egzemplarzy. W latach 1976 – 1979 oferowano jako 4porte z silnikiem 4.2l V8 o mocy 255 KM i manualną 5 biegową skrzynią biegów. Od 1979 wrócono do wcześniejszej nazwy-  Quattroporte i oferowano silnik V8 4,9l o mocy 270 – 282 KM. Kolejna, IV generacja luksusowej, włoskiej limuzyny zadebiutowała na rynku w roku 1994 i powstała w oparciu o inny samochód Maserati- model coupe Biturbo. Nadwozie zostało zaprojektowane przez Marcella Gandiniego i odznaczało się niskim współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym Cx 0.31. W porównaniu do wcześniejszych ewolucji, samochód zdecydowanie zmniejszył się. Podstawową jednostką napędową, był silnik 2.0l biturbo o mocy 280KM. Z końcem 1995r. pojawił się silnik 3,2l, o mocy 336 KM pochodzący z modelu Shamal. Co warte podkreślenia Quattroporte IV, było  pierwszym modelem Maserati, w którym zamontowano ABS oraz poduszki powietrzne. Produkcja tej ewolucji  zakończyła się w roku 2000. Dopiero po czterech latach została zaprezentowana piąta ewolucja Quattroporte. Kolejne wcielenie tej włoskiej limuzyny zostało zaprojektowane przez Pininfarinę.  Quattroporte V zostało wyposażone w ośmiocylindrowy silnik o pojemności 4.2l, o mocy 400KM, znany z  modeli Coupe i Spyder. Maserati wyposażone w ten silnik zdolne jest osiągnąć pierwsze 100km/h w czasie 5.2s. Przy projektowaniu samochodu, konstruktorzy zwrócili uwagę na odpowiednie rozmieszczenie masy, w związku z czym silnik został ulokowany za przednią osią, a skrzynię biegów przesunięto do tyłu. W 2009 roku samochód przeszedł drobny facelifting. Zmianie uległ grill, zderzaki otrzymały bardziej opływowe kształty, a w światła przednie i tylne zostały wkomponowane ledowe diody. W środku przekonstruowano konsolę środkową oraz usprawniono system multimedialny. Pod maską znalazła się nowa, ośmiocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 4.7l i mocy 430 KM, która znalazła zastosowanie m.in. w Alfie 8c czy w Maserati GranTurismo. W roku 2010 na rynku pojawiła się sportowa odmiana Quattroporte- model GT . Wzmocniona wersja tego samochodu została zaprojektowana przez wyścigowy oddział firmy. Silnik został wzmocniony o 10KM, zmieniono cały układ wydechowy, sekwencyjna skrzynia biegów otrzymała ręczny tryb Sport umożliwiający manualną zmianę przełożeń za pomocą karbonowych manetek, a zawieszenie zostało usztywnione, by poprawić właściwości jezdne. Z zewnątrz, model GTS wyróżniał się inną atrapą chłodnicy, czarnymi elementami wokół drzwi oraz reflektorami przednimi z czarnymi wstawkami.  We wnętrzu, deska rozdzielcza została wykończona elementami z włókna węglowego.

Szósta generacja Quattroporte zadebiutowała na rynku w 2013, zaś jej produkcja rozpoczęła się pod koniec 2012 roku. Tym razem za wygląd pojazdu odpowiedzialny jest włoski projektant, Lorenzo Ramaciotti. Auto, jak na standardy europejskie jest ogromne. Jego długość wynosi niemal 5.3m, a szerokość bez lusterek 1948mm. Wysokość pojazdu również jest znaczna -1481mm. Takie wymiary zewnętrzne mają zapewnić wygodne podróżowanie na dalekich trasach czterem osobom, nie pozostają jednak bez wpływu na wagę pojazdu, która w konfiguracji z mniejszym silnikiem, napędzającym cztery koła, wynosi 1920kg. Aby te gabaryty móc ruszyć potrzebny jest odpowiedni silnik. Jednostki Quattroporte stworzone zostały przez inną markę, należącą podobnie jak Maserati do koncernu Fiat, Ferrari. Mniejszy, V6 dysponuje mocą 410KM rozwijaną, dzięki podwójnemu doładowaniu, z trzech litrów pojemności skokowej. Większy zaś oddaje do dyspozycji kierowcy 530KM, a moc czerpana jest z ośmiu cylindrów, również w układzie V, pojemność silnika wynosi 3.8l.  Z wyglądu aut przypomina poprzednika. W pasie czołowym rzuca się umieszczone na potężnej atrapie chłodnicy logo marki – trójząb. Reflektory w kształcie bumerangów znalazły się powyżej grilla, a ich rozmiary zdają się niewielkie przy imponujących gabarytach maski. Wyraźnie zaznaczona linia boczna faluje ku tyłowi, podnosząc nieco dolną krawędź okien tylnych drzwi. Szerokie lampy z tyłu pojazdu wykonano w technologii LED, zaś pokrywę bagażnika tej potężnej limuzyny wieńczy dyskretny spojler. We wnętrzu auta nie znajdziemy materiałów znanych z pojazdów klas popularnych. Skóra, drewno i metal to surowce jakie zastosowano do wykończenia przedziału pasażerskiego. Do dyspozycji pasażerów oddano cztery wygodne fotele, a prawą i lewą stronę kabiny oddziela tunel centralny, znany z innych pojazdów super-sportowych. Niewątpliwie super sportowym  nazwać można również Quattroporte, bowiem na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje mniej niż 5 sekund, a w konfiguracji z silnikiem V8 osiąga prędkość maksymalną równą 307 km/h. Stylistyka kokpitu nie poraża ekstrawaganckimi kształtami, jest klasyczna i ponadczasowa, a tym co ją wyróżnia są wysokiej jakości materiały użyte do jej wykończenia.

Auto konkuruje z takimi pojazdami jak Porsche Panamera, Aston Martin Rapid, Bentley Continetnal, Audi A8, BMW serii 7 Mercedes klasy S czy Jaguar XJ.

 

Quattroporte najczęściej porównywany z

Reklama