/  /  / Evora
Lotus Evora

Lotus Evora

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Lotus Evora
© Lotus
Lotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus EvoraLotus Evora
Lotus Evora to największy produkowany obecnie przez brytyjską firmę pojazd, zaliczający się do segmentu aut sportowych. Premiera modelu odbyła się w 2008 roku, na salonie samochodowym w Londynie, zaś rok później pierwsze pojazdy trafiły do sprzedaży. Evora powstała na całkiem nowej płycie podłogowej i jako jedyny Lotus zapewnia możliwość przewiezienia dwóch dodatkowych pasażerów. Podobnie jak Elise, również jest zbudowana na aluminiowej ramie, która posłużyła za podstawę dla niezależnego zawieszenia oraz kompozytowego nadwozia. Umieszczony za silnikiem, chłodzony bagażnik pozwala na przewiezienie torby z kijami golfowymi.

Do napędu Evory służy silnik V6 Toyoty, o pojemności 3,5 l, który w zależności od wersji posiada doładowanie kompresorem, bądź nie. Wersja bez doładowania dysponuje mocą 280 KM, która zapewnia sprint do 100 km/h w 5.1s oraz prędkość maksymalną 261km/h. W przypadku silnika z kompresorem, moc zwiększa się do 350 KM, a czas potrzebny na rozpędzenie auta do 100km/h skraca się do 4.8s (Vmax= 277km/h). Do przeniesienia mocy wykorzystana może być sześciobiegowa skrzynia manualna, lub automat, również sześciobiegowy. Jak na sportowy pojazd przystało, napęd przekazywany jest na koła tylne. Masa auta gotowego do jazdy wynosi 1382 kg w przypadku wersji bez doładowania oraz 1436 ze sprężarką, a rozłożona jest w proporcjach: 39% na przód oraz 69% na tył. Wymiary pojazdu sytuują go w klasie niższej średniej, 4350mm długości, 1972mm szerokości (z lusterkami) oraz 1229mm wysokości, jestem zatem odrobinę dłuższy i niższy od swojego najgroźniejszego rywala- Porsche Caymana S. Nadwozia auta wygląda dynamicznie i lekko, posiada również cechy charakterystyczne, znane choćby z modelu Elise, jak zintegrowany z nadwoziem spojler, czy okrągłe lampy tylne.

Wyposażenie standardowe z zakresu bezpieczeństwa Lotusa Evory obejmuje głównie elementy z zakresu bezpieczeństwa czynnego, są nimi: system CBC (Corner Brake Control), DTC (Drag Torque Control) zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem, elektroniczną blokadę dyferencjału (EDL), system kontroli trakcji (TCS), elektroniczną kontrolę stabilności (ESC), ABS, hydrauliczne wspomaganie hamulców oraz elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD).

Głównym konkurentem dla Evory jest Porsche Cayman, jednak w podobnym zakresie cen oraz mocy dostępne są również takie pojazdy, jak Mercedes SLK AMG, czy Audi RS5.
 

Evora najczęściej porównywana z

Aston Martin V8 Vantage
Aston Martin V8 Vantage
Audi A7
Audi A7
Bentley Continental
Bentley Continental
BMW 4
BMW 4
BMW 6
BMW 6
Mercedes SL
Mercedes SL
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Reklama