/  /  / Elise
Lotus Elise

Lotus Elise

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Lotus Elise
© Lotus
Lotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus Elise
Lotus Elise to super lekki samochód sportowy, wytwarzany przez brytyjskiego producenta od połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Auto należy do klasy aut sportowo rekreacyjnych w segmencie B. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1996 roku, udowadniając, że w przypadku auta sportowego najważniejszą wartością nie jest abstrakcyjna moc, lecz jej stosunek do masy. Wyposażony w silnik o pojemności 1,8l o mocy 120 KM Elise przyspieszał do setki w około 6 sekund. Niska masa (około 750 kg) miała również pozytywny wpływ na zachowanie w zakrętach, czy opóźnienia przy hamowaniu. Oprócz wersji 120 konnej Lotus oferował również mocniejsze 147, 162 lub 193 konne, a do nich pakiety zwiększające możliwości efektywnej jazdy po torze wyścigowym.

Wskutek słabych wyników w testach bezpieczeństwa biernego, Lotus zmuszony został do opracowania nowej generacji Elise, która światło dzienne ujrzała w 2000 roku. Z pomocą w stworzeniu nowej konstrukcji wystąpił koncern GM, który w zamian za wsparcie finansowe otrzymał od Lotusa prawo do sprzedaży nowo opracowanego modelu pod swoimi europejskimi markami- Opla oraz Vauxhall (odpowiednio Speedster i VX220). Konstrukcja nowego Elise opiera się, podobnie jak w przypadku poprzednika, na lekkiej, aluminiowej ramie, do której zamocowano elementy niezależnego zawieszenia, napędu oraz wykonywane w części ręcznie, nadwozie z włókna szklanego. Auto oferowane jest do wyboru z dwoma silnikami, oba nie imponują pojemnością- pojemność pierwszego to 1600 cm3, zaś drugiego 1800. Również moc, jeśli zestawilibyśmy ją z innymi autami sportowymi wydaje się żartobliwa. Z mniejszego silnika, w zależności od konfiguracji wyciśnięto 136 lub 142 konie mechaniczne, co wydawać się może dalece niewystarczającą mocą, jednak wrażenie to pryska po sprawdzeniu czasu przyspieszenia do 100 km/h, który wynosi około 6.5 s. Wynik taki jest możliwy do osiągnięcia dzięki bardzo niskiej masie- 876 kg (rozłożenie masy przód/tył    39/61 %) w przypadku samochodu gotowego do jazdy, z bakiem pełnym paliwa. Żeby zobrazować jak niska jest to masa, wystarczy powiedzieć, że Hyundai i20 z silnikiem diesla o mocy 90 KM waży o prawie 300 kilogramów więcej. Dla osób, które chciałyby jeszcze zaoszczędzić na masie swojego Elise, producent podaje w cenniku opcje, z których można zrezygnować, aby zmniejszyć masę pojazdu. Największą oszczędność zapewnia rezygnacja ze standardowego miękkiego dachu, na rzecz wykonanego z ceraty (5.9kg), następna pozycja w kolejce to lżejszy akumulator (5.4kg oszczędności), elementy wygłuszenia (4.5kg) oraz radio (4kg) i poduszki powietrzne (4kg). Najmniej oszczędzamy decydując się na zamianę plakietki z nazwą marki na kalkomanię, bowiem jedynie 60g. Po zastosowaniu całościowej kuracji odchudzającej auto traci 24,96 kg. Mocniejszy silnik montowany w Lotusie Elise dysponuje mocą 220KM, jednak w tym wypadku producent nie podaje oficjalnych danych dotyczących masy, czy osiągów.

W przypadku Elise położono nacisk głównie na bezpieczeństwo czynne. Auto wyposażone jest system kontroli stabilności podczas hamowania w zakrętach (CBC), system DTC kontrolujący stabilność podczas hamowania silnikiem, elektroniczną blokadę dyferencjału (DTC), kontrolę trakcji (ESC), ABS wraz elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD), oraz hydrauliczne  wspomaganie hamowania (HBA). Wszystkie systemy oprócz ABS, HBA oraz EBD kierowca może dezaktywować. Auto wyposażone jest również seryjnie w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.

Trudno o konkurentów dla Lotusa Elise, bowiem z racji na niewielkie gabaryty i masę kwalifikuje się on do klasy aut mniejszych, gdzie co prawda znajdują się mocna modele Mini, jednak z napędem na przód oraz z przodu umieszczonym silnikiem prezentują inne podejście do idei samochodu sportowego. Osiągi oraz cena małego Lotusa pozycjonują go jako konkurenta bliżej takich aut, jak Nissan 370Z, Porsche Boxter, czy Toyota GT 86.
 

Elise najczęściej porównywany z

Alfa Romeo 4c
Alfa Romeo 4C
BMW Z4
BMW Z4
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Nissan 370Z
Nissan 370Z
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Nissan Juke
Nissan Juke
Toyota GT 86
Toyota GT 86
Reklama