/  /  / RX
Lexus RX

Lexus RX

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Wyższa
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
065.jpg
© Lexus
065.jpg001.jpg002.jpg003.jpg004.jpg005.jpg006.jpg007.jpg050.jpg051.jpg052.jpg054.jpg055.jpg056.jpg057.jpg058.jpg059.jpg060.jpg061.jpg062.jpg063.jpg064.jpg200.jpg100.jpg101.jpg102.jpg103.jpg104.jpg105.jpg106.jpg107.jpg108.jpgnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
Zauważając tendencje panujące na rynku w połowie lat 90-tych, japoński producent rozpoczął pracę nad modelem, który miał odpowiadać zapotrzebowaniom płynącym od klientów. Dlatego też w roku 1997 zaprezentowano w Chicago auto koncepcyjne o nazwie SLV (Sport Luxury Vehicle), czyli prototyp pierwszego crossovera. Pojazd ten w sprzedaży w Japonii pojawił się już rok później jako Toyota Harrier, zaś kilka miesięcy po tym zadebiutował w Stanach Zjednoczonych już pod marką Lexus i oznaczeniem RX. Do Europy i Azji dotarł dopiero w 2000 roku. Już trzy lata po tym fakcie nastąpiła zmiana generacyjna, a w 2004 roku w Detroit zadebiutował pierwszy model RX z napędem hybrydowym. Obecnie dostępna wersja jest już trzecią generacją, która na rynek weszła w 2009 roku. Model ten powstał na bazie auta koncepcyjnego o nazwie LF-Xh, ukazanego w Tokio w 2007 roku, zaś oficjalny debiut nastąpił dwa lata później podczas salonu samochodowego w Los Angeles. Auto zostało zbudowane na całkowicie nowej płycie podłogowej, przez co w porównaniu do swojego poprzednika wydłużyło się o 5 cm, poszerzyło o 4 cm oraz zostało podwyższone o 1 cm. Obecna karoseria aż w 42% wykonana jest ze stali wysokowytrzymałej. Zmiany nastąpiły również w tylnym zawieszeniu, w którym zrezygnowano z kolumn McPhersona i zastosowano układ wielowahaczowy. Produkcja tego modelu odbywa się w japońskich zakładach mieszczących się w mieście Kyushu.

Lexus RX dostępny jest w jednej wersji nadwozia, którą jest 5-drzwiowy SUV. Zastosowane w nim rozwiązania stylistyczne rozwijają koncepcję z poprzedniej generacji, jednak zgodnie z założeniami filozofii Lexusa „L-Finesse”. Bryła auta wciąż jest dynamiczna i zapewniająca niski współczynnik oporu powietrza, ale zapewnia także elegancki charakter. Z przodu auto wygląda jak limuzyna klasy wyższej, a to dzięki długiej masce, skośnym reflektorom, a także rozbudowanemu grillowi z dużym logo producenta. Linia boczna praktycznie nie zmieniła się, a linia dachu w dalszym ciągu opada dynamicznie ku tyłowi i zakończona jest niewielkim spojlerem. Lexus RX dostępny jest w wersji hybrydowej, która wyposażona jest silnik benzynowy V6 oraz dwa silniki elektryczne. Zastosowano w nim napęd Lexus Hybrid Drive drugiej generacji, dzięki któremu moc wzrosła o 10%, zużycie paliwa spadło o 23% oraz obniżenie emisji CO2. System ten pozwala na korzystanie z wszystkich silników jednocześnie lub też całkowicie niezależnie.

Nowy Lexus RX wyposażony jest we wszystkie elementy bezpieczeństwa charakteryzujące samochody z wyższej półki w tym praktycznie wszystkie dostępne są w standardzie. Znajdziemy w nim więc 10 poduszek powietrznych, obejmujące poduszki czołowe, boczne z przodu i z tyłu, poduszki kurtynowe oraz poduszki kolanowe. Ponadto seryjnie montowany jest system ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania z układem rozdziału sił hamowania EBD, system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR, system wspomagający gwałtowne hamowanie BAS oraz system elektronicznej kontroli stabilności toru jazdy ESP. Model ten nie został poddany testom zderzeniowym EuroNCAP.

Konkurencję dla Lexusa RX stanowi BMW X5, Infinity FX, Mercedes klasy M oraz Volvo XC90.
 

RX najczęściej porównywany z

Audi Q5
Audi Q5
BMW X5
BMW X5
Infiniti QX70
Infiniti QX70
Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Lexus NX
Lexus NX
Porsche Cayenne
Porsche Cayenne
Volvo XC60
Volvo XC60
Reklama