/  /  /  /  / Nowy Lexus LS 460 czyli bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Lexus LS

Lexus LS

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Luksusowe
Cena449 200 zł - 715 750 zł (aktualizacja: 2016-10-01)
Emisja CO2244 g/km - 263 g/km
Żużycie paliwa8,6 L/100km - 11,4 L/100km
 

Nowy Lexus LS 460 czyli bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Lexus|(2007-04-18 16:30)
null
© Lexus
nullnullnullnullnull

Nowa flagowa limuzyna Lexusa, która niedawno uznana została przez niezależne jury specjalistów za najlepszy w tym roku samochód na świecie, oferuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa przewożonych pasażerów. O wyjątkowości zastosowanych w modelu rozwiązań świadczy przyznana kilka tygodni temu nagroda "Auto nr 1 w Europie" w dziedzinie technologii za system ochrony przedzderzeniowej (APCS).

LS 460 wykrywa obiekty przed sobą i samochody zbliżające się z tyłu ze zbyt dużą szybkością i w obu przypadkach podejmuje działania zapobiegawcze. To jednak nie wszystko. Dzięki rewolucyjnym rozwiązaniom technicznym samochód ostrzega kierowcę o zagrożeniach, gdy wykryje, że ten przez kilka sekund nie koncentruje się na prowadzeniu. A nawet „sam” utrzymuje się na pasie podczas długich podróży.

Wychodząc od bardzo skutecznego systemu ochrony przedzderzeniowej (PCS), Lexus wykonał kolejny ważny krok w rozwoju technik bezpieczeństwa, budując zaawansowany system obejmujący radar, generatory fal podczerwonych i przednie kamery stereoskopowe. Wszystkie te rozwiązania pozwalają na skuteczniejsze automatyczne wykrywanie przeszkód.  

Klienci mają do dyspozycji najbardziej kompleksowy pakiet ochrony przedzderzeniowej dostępny obecnie na rynku motoryzacyjnym. Układ obejmuje cztery nowatorskie technologie współdziałające w wyjątkowym, zaawansowanym systemie:

Zaawansowany system wykrywania przeszkód
Zastosowany w Lexusie LS 460 zaawansowany system wykrywania przeszkód reaguje na rozmaite rodzaje przeszkód przed samochodem (po raz pierwszy także na pieszych i zwierzęta).
W systemie w inteligentny sposób zintegrowano trzy technologie:
* radar działający w zakresie fal milimetrowych, który wykrywa przedmioty przed pojazdem. Radar idealnie nadaje się do wykrywania przedmiotów o wyraźnych krawędziach, ale gorzej sprawdza się w identyfikacji postaci ludzkich. Radar wykorzystujący fale o częstotliwości 76 GHz jest umieszczony za emblematem „L” na atrapie chłodnicy.
* kamery stereoskopowe wykrywają obiekty, od których fale radaru słabo się odbijają, np. ludzi i zwierzęta. Kamery te są zainstalowane w górnej części przedniej szyby i pomagają w określaniu odległości samochodu od przedmiotów. Kamery służą też do wykrywania białych pasów na drodze; ta funkcja jest wykorzystywana przez system wspomagania utrzymania na pasie ruchu (LKA).   
* generatory fal w zakresie bliskiej podczerwieni stanowią uzupełnienie kamer przydatne w nocy. Są wbudowane w reflektory i mają taki sam zasięg, jak światła drogowe.

System monitorowania kierowcy
W skład zaawansowanego systemu ochrony przedzderzeniowej wchodzi także pierwszy na świecie system monitorowania kierowcy. Jego centralnym elementem jest kamera zamontowana na pokrywie kolumny kierownicy. Kamera jest wyposażona w sześć diod LED emitujących promieniowanie w zakresie bliskiej podczerwieni, dzięki czemu system działa równie skutecznie w dzień, jak i w nocy.
System ustala położenie elementów twarzy kierowcy (oczu, nosa i ust), a na tej podstawie monitoruje położenie jego głowy podczas jazdy. Dzięki temu samochód jest w stanie stwierdzić, czy kierowca widzi przeszkody przed pojazdem.
Jeśli podczas jazdy kierowca odwróci głowę od drogi przed pojazdem pod kątem większym niż 15 stopni i pozostanie w takiej pozycji przez czas dłuższy niż 15 sekund, system automatycznie uaktywni dźwiękowe ostrzeżenie przed zderzeniem i na moment aktywuje hamulce, aby ostrzec kierowcę.
Jeśli głowa kierowcy jest obrócona o więcej niż 15 stopni, a przed samochodem wykryta zostanie przeszkoda, rozpocznie się cała sekwencja ochrony przedzderzeniowej (począwszy od ostrzeżenia dla kierowcy).
Należy zwrócić uwagę, że system monitorowania kierowcy nie zapobiega zaśnięciu za kierownicą, a jedynie czuwa nad tym, czy kierowca koncentruje swoją uwagę na drodze.

Inteligentna sieć
Wśród licznych innowacji w nowym Lexusie LS 460 do najważniejszych należy zapewne rewolucyjne połączenie kilku aktywnych, sterowanych elektronicznie podzespołów w „inteligentną” sieć. Obejmuje ona układy sterujące silnikiem, automatyczną przekładnią, korekcją sztywności zawieszenia (AVS), przepustnicą, systemy stabilizacji i systemy wspomagania, w tym radar i kamera stereoskopowa. Współpraca tych elementów pozwala na automatyczne przewidywanie zagrożeń i natychmiastowe, bezpieczne reagowanie na nie.
Gdy zaawansowany system wykrywania przeszkód stwierdzi obecność przeszkody przed pojazdem, ocenia prawdopodobieństwo kolizji na podstawie danych o położeniu, szybkości i trajektorii obiektu.
Jeśli system uzna, że kolizja jest prawdopodobna, aktywuje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i wyświetla czerwony alarm „BRAKE” (HAMUJ!) na kolorowym wyświetlaczu wielofunkcyjnym.
Po przetestowaniu reakcji wielu kierowców inżynierowie Lexusa ustalili optymalne parametry czasowe ochrony przedzderzeniowej. Na 1,5 sekundy przed uderzeniem zaawansowany system PCS automatycznie aktywuje kilka zintegrowanych systemów bezpieczeństwa:
* przedzderzeniowe wspomaganie hamowania awaryjnego - ten system zostanie postawiony w stan gotowości, aby uzyskać maksymalne ciśnienie w układzie hamulcowym, gdy kierowca uaktywni hamulec.
* awaryjne wspomaganie układu kierowniczego - poprawia charakterystykę reakcji pojazdu na działania kierowcy.
* system korekcji sztywności zawieszenia (AVS) - usztywnia amortyzatory, ograniczając „nurkowanie” podczas hamowania awaryjnego i zwiększając czułość na ruchy kierownicą.

Jeśli system stwierdzi następnie, że kolizja jest nieunikniona, uaktywnione zostaną następujące systemy:
* napinacze pasów bezpieczeństwa. Wstępnie napinają przednie pasy bezpieczeństwa, likwidując luz w celu optymalnego unieruchomienia kierowcy i pasażera przed zderzeniem.
* hamowanie awaryjne przed zderzeniem. Następuje automatyczne załączenie hamulców w celu zredukowania szybkości w chwili uderzenia, a tym samym zminimalizowania skutków kolizji.

Testy wewnętrzne ujawniły, że przedzderzeniowe hamowanie awaryjne jest w stanie znacznie zmniejszyć energię uderzenia.
Zaawansowany system PCS aktywuje także napinacze przednich pasów bezpieczeństwa, jeśli przy prędkości powyżej 15 km/h przyspieszenie boczne samochodu wzrośnie powyżej określonego progu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama