/  /  /  /  / Polska: Nadciąga sportowy Lexus
Lexus IS

Lexus IS

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Polska: Nadciąga sportowy Lexus

Toyota Motor Poland|(2008-02-11 11:40)
null
© Lexus
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Gama oferowanych na polskim rynku samochodów marki Lexus powiększa się wraz z debiutem oferującego sportowe wrażenia z jazdy modelu IS-F. Auto wyposażone w silnik benzynowy 5.0 (423 KM), który współpracuje z manualną przekładnią 8-stopniową, kosztuje 315 700 zł.

Na potrzeby modelu IS-F inżynierowie Lexusa skonstruowali 5-litrowy silnik V8 z zaawansowanym technicznie układem bezpośredniego wtrysku paliwa D-4S, układem zmiennych faz rozrządu VVT-iE, wydrążonymi wałkami rozrządu ulokowanymi na głowicy cylindrów i elektronicznym sterowaniem przepustnicy, rozwijający moc 423 KM. W celu zapewnienia nieprzerwanego dostarczania mocy napędowej, nawet przy skrętach z przyspieszeniem w kierunku poprzecznym na poziomie 1-G, wprowadzono w nim dodatkowy zbiorniczek kompensacyjny paliwa oraz wysoko położoną pomocniczą, tzw. resztkową, pompę oleju. Rozwiązania rodem z toru wyścigowego obejmują również odkuwany wał korbowy, korbowody ze spieków oraz niezwykle sztywny odlew kadłuba. W efekcie uzyskano jednostkę napędową odznaczającą się błyskawiczną reakcją przy każdej prędkości obrotowej i sprawiającą wrażenie, że liniowe przyspieszanie nie ma końca.

Jeszcze ważniejsze jest w Lexusie IS-F poczucie kontroli tej mocy. Dzięki skonstruowaniu najszybszej na świecie 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów Sport Direct Shift (SPDS), w której zmiana przełożenia trwa jedynie 0,1 sekundy, inżynierowie uzyskali efekt bezpośredniej reakcji, do tej pory spotykanej jedynie w sporcie motorowym. Najważniejszą zaletą tej skrzyni biegów jest to, że w trybie ręcznego sterowania „M” kierowca ma pełnię kontroli nad zmianą biegów, a za pomocą umieszczonych przy kierownicy wychylnych przełączników rodem z wyścigowych bolidów może wstrzymać zmianę przełożeń na dowolnym biegu. Natomiast w gęstym ruchu drogowym lub przy relaksującej jeździe tryb „D” realizuje tradycyjną automatyczną zmianę przełożeń (aczkolwiek w sposób wysoce precyzyjny i bezpośredni).

Przy przyspieszaniu i zwalnianiu IS-F na biegach wyższych niż pierwszy możliwa jest pełna blokada przekładni hydrokinetycznej. Pozwala to na bezpośrednie przeniesienie siły napędowej z silnika, dokładnie tak jak w przypadku mechanicznej skrzyni biegów. Jednak w przypadku, gdy na biegu 2. lub wyższym prędkość obrotowa silnika jest zbyt niska, przekładnia hydrokinetyczna działa normalnie.

Również czułość i opór stawiany przez układ kierowniczy Lexusa IS-F zostały precyzyjnie dopasowane do wymogów jazdy wyczynowej. Po wybraniu trybu jazdy sportowej, nowego typu zintegrowany układ stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM) samoczynnie dopasowuje charakterystykę wspomagania w układzie kierowniczym.

Zmiany nie ominęły także hamulców i podwozia IS-F. Dzięki obniżeniu masy i modyfikacji elementów zawieszenia, hamulców, tarcz kół i opon zredukowaniu uległa masa nieresorowana, co przełożyło się na uzyskanie ostrzejszej i bardziej bezpośredniej charakterystyki prowadzenia.

Znalezienie właściwego brzmienia dla samochodu ekskluzywnego jest trudną i żmudną procedurą. Jako element wzbudzający najwyższe emocje, przy tworzeniu IS-F w sposób priorytetowy potraktowano dźwięk towarzyszący pracy jego silnika. Podzielony on został na trzy odrębne zakresy. Przy małej i średniej prędkości obrotowej cichej pracy silnika V8 towarzyszy mocny odgłos dochodzący z układu wydechowego.

Przy wyższych prędkościach obrotowych otwiera się drugi kanał dolotowy i nagle odgłos silnika zmienia się, nabierając fascynującej siły. Zaś w miarą zbliżania się do maksymalnej prędkości obrotowej słychać wyłącznie gładki i czysty mechaniczny dźwięk silnika, którego natężenie rośnie wraz z prędkością obrotową.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Lexus IS