/  /  /  /  / PREZENTACJA | Lexus IS 250 (207 KM) F Sport
Lexus CT

Lexus CT

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena117 900 zł - 170 900 zł (aktualizacja: 2016-10-01)
Emisja CO289 g/km - 94 g/km
Żużycie paliwa3,7 L/100km - 4,1 L/100km
 

PREZENTACJA | Lexus IS 250 (207 KM) F Sport

IBRM SAMAR|
null
© Lexus
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Japońska luksusowa marka konsekwentnie odnawia gamę swoich modeli. Po limuzynie GS, w czerwcu do krajowych salonów trafiła najnowsza generacja najmniejszego sedana firmy. Lexus IS jest najchętniej kupowanym modelem tego producenta w Europie. Prezentujemy wersję 250 ze sportowym pakietem F Sport.

Lexus IS pierwszej generacji debiutował w 1998 roku i od początku był pomyślany głównie o rynku amerykańskim. Choć wcześniej inne modele firmy pozwoliły Japończykom podjąć walkę z luksusowymi producentami aut, obecnymi w USA od lat, to jednak dopiero model IS sprawił, że statystyki sprzedaży wreszcie stały się satysfakcjonujące dla zarządu Lexusa.
Pierwsza generacja dostępna była jako sedan i kombi, drugą sprzedawano w nadwoziach sedan i kabriolet (ze składanym sztywnym dachem). Trzecia znów sprzedawana jest w nadwoziu sedan oraz kombi (to drugie dostępne jest na wybranych rynkach).
Pierwsza generacja w Europie przeszła bez większego echa, dopiero model drugiej generacji produkowany w latach 2005-2013 zaistniał na Starym Kontynencie. Ostatnia generacja była ceniona za elegancki, stonowany design i wysoką niezawodność. Najnowsza czyli trzecia została pokazana w styczniu tego roku w Detroit oraz w marcu w Genewie. Do polskich salonów samochód trafił w czerwcu. Najnowsze wcielenie sedana IS to przede wszystkim bardzo odważna stylizacja, a także pojawienie się odmiany hybrydowej, która zastąpiła wariant z dieslem.
Za design najlepiej sprzedającego się w Europie modelu Lexusa odpowiedzialni są Mosonori Sakae i Yuki Isogai.

Gdzie jest produkowany?
Lexus IS przyjeżdża do polskich salonów z Japonii z zakładów w Iwate.

Segment i konkurenci
Japoński samochód należy do segmentu D. Jego bezpośredni konkurenci w Polsce to Audi A4, BMW serii 3, Infiniti G i Q50, Mercedes C klasy oraz Volvo S60.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku krajowe firmy zakupiły 32 Lexusy IS, natomiast do klientów indywidualnych trafiło 21 aut (łącznie sprzedano 53 sztuki). W tym roku, do końca czerwca sprzedano 13 Lexusów IS (7 kupiły firmy, 6 osoby prywatne).

Podstawowe informacje
Lexus IS to 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan. Na polskim rynku IS trzeciej generacji występuje tylko w jednym nadwoziu. Na wybranych rynkach sprzedawane jest także kombi.
W przypadku stylizacji można mówić o pewnego rodzaju rewolucji. Poprzednia generacja IS miała ładne nadwozie, pozbawione zbędnych udziwnień. Obecne trzecie wcielenie zyskało bardzo odważną stylizację, wzorowaną na koncepcie LF-LC. Lexusowi zwyczajnie znudziły się kompromisy i designerzy pracujący nad najmniejszym w gamie sedanem dostali pełne pole do popisu. Lexus IS jest ostatnim z modeli tej firmy, który otrzymał - niedawno wprowadzoną - atrapę chłodnicy znaną z pozostałych modeli. Kolejny wyróżnik to światła do jazdy dziennej w kształcie litery „L”. Z boku małej limuzyny w oczy rzuca się silne przetłoczenie biegnące od progów do tylnych lamp.
Linia IS-a stała się bardziej sportowa, a jego nadwozie stawia mniejszy opór aerodynamiczny (współczynnik Cx równy 0,28). Nie tylko stylizacja jest wzorowana na tej z nowego GS-a, także niektóre podzespoły np. elementy zawieszenia zapożyczono wprost z limuzyny klasy wyższej.
We wnętrzu nowością jest rozbudowany tunel środkowy, jakby żywcem przejęty ze sportowego bolidu. W aucie siedzi się nisko, co dodatkowo potęguje wrażenie obcowania ze sportowym samochodem. Jakość użytych materiałów jest dobra, natomiast precyzja montażu prezentuje bardzo wysoki poziom.
Trzecia generacja IS wnosi kilka nowości, jeśli chodzi o wyposażenie. Znajdziemy tu Drive Mode Select (wybór trybu jazdy) czy 7-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, z którym może współpracować jeden z dwóch typów systemów multimedialnych: Lexus Display Audio (LDA) lub Electro Multi Vision Navigation (EMVN). Magnetofony kasetowe – do niedawna jeszcze stosowane przez Lexusa - zostały zastąpione czytnikami CD bardziej odpowiadającymi klientom na Starym Kontynencie. W droższych wersjach muzyka płynie z 15 głośników i systemu audio firmy Mark Levinson. Nowy kontroler (w formie joysticka) posłużył do obsługi systemu nawigacji, audio i komputera pokładowego.
Najdroższa wersja F Sport jest odpowiedzią Lexusa na pakiety i linie stylizacyjne dostępne u konkurencji (np. S-line w Audi czy pakiet M w BMW) jak również przedsmakiem tego, co zaoferują niedługo modele sportowe japońskiej firmy jak nowy IS-F czy GS-F (oba są zapowiadane od pewnego czasu).
Klient decydujący się na IS w wersji F Sport otrzyma: specjalną atrapę chłodnicy, 18-calowe obręcze z lekkich stopów oraz reflektory w technice LED. Wewnątrz kierowcę witają przyrządy w stylu znanym z supersamochodu LFA. Także z tego nieprodukowanego już limitowanego sportowego modelu pochodzą fotele wykończone bordową lub czarną tapicerką skórzaną. Dopełnieniem sportowego wnętrza jest oryginalna kierownica F Sport, aluminiowe pedały i metaliczne wstawki ozdobne. Obie wersje IS F Sport są wyposażone w układ kierowniczy i zawieszenie dostosowane do dynamicznej jazdy. Różnica w designie bazowej i najdroższej wersji F Sport jest duża.
Model japońskiej marki premium oferowany jest w naszym kraju  tylko w dwóch wariantach napędu. Bazowa wersja oferuje widlastą „szóstkę”, hybryda korzysta z napędu Lexus Hybrid Drive trzeciej generacji. Również pod względem możliwości doposażenia oferta u Japończyków wypada przeciętnie. Na liście opcji znajdziemy niewiele pozycji jak na segment premium.  Samochód sprzedawany jest w sześciu wersjach wyposażeniowych: Elite, Business, Elegance, Comfort, F Sport i Prestige. Poziom wyposażenia rośnie wraz z wersją i tym samym ceną auta, jedynie dwie ostatnie wersje kosztują tyle samo.

Wymiary, masy i objętości
W porównaniu z poprzednikiem najnowszy IS, którego całkowita długość równa jest 4.665 mm, jest o 80 mm dłuższy i o 10 mm szerszy. Zwis przedni został wydłużony tylko o 10 mm, natomiast rozstaw osi zwiększono do 2.800 mm (+70 mm).
Inżynierom udało się wygospodarować 8,5 cm więcej przestrzeni na wysokości kolan z tyłu. Niestety ilość miejsca nad głowami pasażerów siedzących z tyłu nadal jest nieduża, osoby wyższego wzrostu będą miały problemy z zajęciem tam miejsca.
Nowy model, mimo większych gabarytów, jest nieznacznie lżejszy od poprzednika (ok. 10 kg). Prezentowany wariant 250 waży – w zależności od wersji wyposażeniowej – 1.555-1.645 kg. Dopuszczalna masa całkowita to 2.090 kg.
Bagażnik oferuje 480 litrów pojemności w wariancie 250, w 300h niewielką część – zaledwie 30 litrów – zabrał akumulator niklowo-wodorkowy.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Lexusie IS  wypada dobrze. Już w standardowej wersji pasażerów chroni osiem poduszek powietrznych (w tym dwie chroniące kolana kierowcy i pasażera), aktywne zagłówki (z przodu) oraz ABS z BA i EBD. W wyposażeniu seryjnym zawarte są również TRC (kontrola trakcji), VSC (stabilizacja toru jazdy), VDIM (zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu), TPMS (system ostrzegania o niskim ciśnieniu w oponach) oraz HAC (ułatwiający podjazd pod wzniesienia).
Za wytracanie prędkości odpowiedzialne są tarczowe hamulce (wentylowane z przodu w wersji 250; w hybrydzie wentylowane przy wszystkich kołach).
Nowością w tym modelu jest aktywna maska chroniąca pieszych i rowerzystów gdy dojdzie do kolizji. Unosi się ona tak, by zredukować obrażenia przechodniów. Aktywna maska działa w zakresie prędkości 25-55 km/h.
Najnowszy IS może też aktywnie wspomagać kierowcę (cześć układów elektronicznych wymaga dopłaty): ostrzegać o zjechaniu z pasa ruchu, monitorować martwe pole i wykrywać pojazdy za samochodem, a system ochrony proaktywnej za pomocą radaru wykrywać niebezpieczne sytuacje przed pojazdem (w razie potrzeby mogą zostać automatycznie uruchomione hamulce).
Organizacja Euro NCAP przyznała Lexusowi IS pięć gwiazdek (najwyższa nota). W 2013 roku przebadano wariant 300h. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono wysoko (91 procent), natomiast w kategorii „safety asisst” przyznano tylko 66 procent co jest przeciętnym wynikiem, jak na tę klasę aut.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Oprócz dostępności wersji hybrydowej czy wcześniej wymienionych innowacji z zakresu bezpieczeństwa IS wyróżnia się w klasie kilkoma ciekawymi rozwiązaniami:
Innowacyjny system dostrajania brzmienia silnika w hybrydzie — Active Sound Control — dba o to, aby spod maski dobiegały dźwięki odpowiadające osiągom IS 300h.
Klimatyzacją można sterować za pomocą nowatorskich  regulatorów elektrostatycznych, które mają reagować na każde muśnięcie palcem.
Rozmrażacz wycieraczek szyby czołowej to proste i tanie rozwiązanie, które jest jednocześnie bardzo praktyczne.

Napęd
Lexus IS oferowany jest w tylko w dwóch wariantach napędu. Na wybranych rynkach dostępny jest także silnik 3.5 V6 oraz napęd AWD. Lexus nie poddał się modzie na downsizing i już w najtańszym wariancie IS 250 oferuje silnik benzynowy V6 o pojemności 2,5 litra. Wersja hybrydowa IS 300h posiada 2,5-litrową jednostkę benzynową R4 (pracującą w cyklu Atkinsona) wspomaganą silnikiem elektrycznym czerpiącym prąd z akumulatora Ni-MH. Niezależnie od wersji silnikowej napęd przenoszony jest na koła tylne. W IS 250 odbywa się to za pośrednictwem 6-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów, w hybrydzie zastosowano „automat” bezstopniowy E-CVT. Japończycy nie oferują w modelu IS skrzyni ręcznej, konstruktorzy uznali, że w codziennym użytkowaniu nie ma nic wygodniejszego niż „automat”. Nie można się nie zgodzić z tym podejściem tym bardziej, że automatyczne skrzynie w IS mają możliwość zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy oraz dźwignią przekładni (program M).
W IS 250 układ bezpośredniego wtrysku D-4 wraz z podwójnym układem sterowania fazami rozrządu VVT-i dbają o lepsze osiągi i możliwie niskie zużycie w szerokim zakresie obrotów. IS 250 jest dość oszczędny, jednak dużo lepsze wyniki osiąga hybryda. Wariant 300h spala w cyklu mieszanym połowę tego co wersja z napędem klasycznym!
W przypadku hybrydy, kierowca ma do dyspozycji także tryb jazdy EV czyli wyłącznie na silniku elektrycznym, w którym samochód porusza się niemal bezgłośnie i nie emituje substancji szkodliwych. W trybie EV auto może poruszać się na krótkich dystansach i z niewielką prędkością co jednak w pewnych sytuacjach (np. jazda w korku ulicznym, szukanie miejsca na parkingu itp.) okazuje się często wystarczające. Oczywiście gdy zabraknie energii w akumulatorze lub moc silnika elektrycznego okaże się za mała, to automatycznie do pracy włączy się silnik benzynowy.
Nowością w Lexusie IS jest układ Drive Mode Select. Pozwala wybrać jeden z trzech trybów jazdy (Eco, Normal, Sport). System ingeruje w działanie układu kierowniczego, wpływa na sztywność zawieszenia i zmienia sposób reakcji na naciśnięcie pedału przyspiesznika.

Silnik benzynowy – zestawienie podstawowych informacji:
2.5 o mocy 152 kW/ 207 KM i momencie równym 250 Nm. Podstawowy wariant napędu oferuje dobre osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Limuzyna osiąga setkę w 8,1 s i maksymalnie może rozpędzić się do 225 km/h. Pojazd zużywa średnio 8,6 l/100 km paliwa i emituje 199 g/km CO2.

Podstawowe dane dotyczące dostępnej benzynowej jednostki napędowej wykorzystywanej do napędu Lexusa IS prezentowane są w Katalogu Modeli.

Napęd hybrydowy – zestawienie podstawowych informacji:
Benzynowy 2.5 o mocy 133 kW/ 181 KM i momencie równym 221 Nm oraz elektryczny o mocy 105 kW/ 143 KM i momencie równym 300 Nm. Odmiana 300h legitymuje się sumaryczną mocą 223 KM. To pozwala na sprawne poruszanie się (przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 8,3 sekundy a prędkość maksymalna równa jest 200 km/h) przy wyjątkowo niskim zużyciu paliwa. Ekonomiczny i ekologiczny wariant zużywa zaledwie 4,3 l/100 km benzyny i emituje tylko 99 g/km CO2.

Podstawowe dane dotyczące dostępnej hybrydowej jednostki napędowej wykorzystywanej do napędu Lexusa IS prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowany Lexus IS 250 F Sport „konsumuje” średnio 8,6 litra benzyny na 100 km. Emisja CO2 w wysokości 199 g/km stawia pojazd w grupie emisyjnej E.

Koszty
Lexus IS nie należy do aut tanich, ale już w najtańszej wersji 250 Elite oferuje całkiem sporo (duży silnik oraz niezłe  wyposażenie).
Bazowy wariant IS 250 w wersji Elite kosztuje 134.900 zł. Za najtańszą hybrydę zapłacimy 157.900 zł. Najdroższy IS 250 w topowych wersjach wyposażeniowych (F Sport lub Prestige) kosztuje 204.100 zł. Natomiast za IS-a 300h, również w jednej z dwóch najdroższych wersji zapłacimy 226.300 zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama