/  /  /  /  / Będzie pierwsza 9-biegowa skrzynia automatyczna na świecie
Land Rover Freelander

Land Rover Freelander 2

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Będzie pierwsza 9-biegowa skrzynia automatyczna na świecie

Land Rover|
null
© Land Rover
nullnullnull

Land Rover ogłasza wprowadzenie do oferty nowej skrzyni biegów o dziewięciu przełożeniach. Nad projektem pracowali też specjaliści ze znanej firmy ZF.

Zapowiadana jako pierwsza na świecie, 9-biegowa automatyczna skrzynia zastosowana w samochodzie osobowym, skrzynia ZF 9HP została opracowana specjalne dla jednostek napędowych umieszczonych poprzecznie i stanowi jedną z najbardziej wydajnych i zaawansowanych technicznie skrzyń biegów kiedykolwiek zastosowanych w seryjnie produkowanym samochodzie.

Zwiększenie liczby przełożeń z sześciu do dziewięciu pozwala na znaczące obniżenie zużycie paliwa oraz redukcję emisji CO2. Mniejsze różnice w poszczególnych wartościach przełożeń poprawiają reakcję podczas przyspieszania i precyzję zmiany przełożeń. Bieg bezpośredni umożliwia podróżowanie z niższą prędkością obrotową silnika, zwiększając tym samym komfort jazdy i obniżając hałas przy wysokich prędkościach.

Skrzynia 9HP jest niezmiernie wytrzymała i doskonale pasuje do charakteru Land Rovera, zapewniając przy tym najwyższy stopień wyrafinowania i wydajności. Pierwszy bieg skrzyni 9HP ma znacznie niższe przełożenie w stosunku do tego w dotychczas stosowanej skrzyni 6-biegowej, ułatwiając jazdę terenową, holowanie przyczepy czy pokonywanie bardzo stromych wzniesień.

Skrzynia ZF 9HP pozwala nie tylko na ekstremalnie szybkie zmiany przełożeń, opisywane przez ZF jako „niezauważalne”, jest również bardzo uniwersalna. Dotychczas stosowana 6-biegowa skrzynia zmieniała poszczególne biegi sekwencyjnie, natomiast nowa 9HP umożliwia bezpośrednią zmianę o kilka przełożeń podczas łagodnego zmniejszania prędkości, bądź też dynamicznych manewrów wyprzedzania. Konwerter momentu obrotowego zawiera wielostopniowy system amortyzujący, pozwalając między innymi na jeszcze płynniejsze ruszanie z miejsca.

Innowacyjny, adaptacyjny system zmiany przełożeń dostosowuje się do stylu jazdy w ciągu kilku sekund, zmieniając tryb pracy na dynamiczny podczas agresywnej jazdy, po płynny i harmonijny podczas relaksacyjnej podróży.

Tryb Fast-Off mierzy poziom uchylenia przepustnicy i „przewiduje” potrzebę użycia przez kierowcę pełnej mocy samochodu; w takich przypadkach przełożenie nie zostanie zmienione na wyższe. Natomiast w sytuacji, gdy redukcja na niższy bieg nie będzie możliwa z uwagi na zbyt wysokie obroty silnika, skrzynia „zapamięta” wybór kierowcy i dokona zmiany przełożenia, gdy tylko będzie to możliwe.

Skrzynia 9HP, mimo dodatkowych trzech przełożeń, waży aż 7,5 kg mniej od dotychczas stosowanej skrzyni 6-biegowej. Stworzenie obudowy o kompaktowych wymiarach osiągnięto za sprawą szeregu innowacyjnych cech konstrukcyjnych w tym nowego typu hydraulicznej łopatkowej pompy, która również przyczynia się do poprawy wydajności mechanizmu.

Opracowując skrzynię 9HP, Land Rover ściśle współpracował z ZF, światowym liderem technologii przenoszenia napędu. Inżynierowie obu firm dostosowali produkt finalny do potrzeb marki Land Rover.

Specjaliści Land Rover mają duże doświadczenie we wdrażaniu produktów ZF: ostatnimi czasy z powodzeniem wdrożyli 8-biegową, automatyczną skrzynię do modeli Range Rover, Land Rover Discovery IV oraz Range Rovera Sport.

Nowa skrzynia jest produkowana w należącej do ZF fabryce Grey Court w Południowej Karolinie (Stany Zjednoczone).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama