/  /  /  / PREZENTACJA | Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 (292 KM) SE
Land Rover

Land Rover

Zmień
Land Rover to brytyjska marka zaliczana do producentów z segmentu premium, która specjalizuje się w wytwarzaniu samochodów terenowych. Tworzy ona jedną grupę biznesową z Jaguarem w portfelu akcyjnym właściciela – indyjskiego koncernu Tata. Jest to, obok Jeepa, jedna z najdłużej obecnych na rynku marek zajmujących się produkcją pojazdów terenowych.
Dowiedz się więcej o marce
 

PREZENTACJA | Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 (292 KM) SE

IBRM Samar|
Land Rover Range Rover Sport 2013
© IBRM Samar
Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013Land Rover Range Rover Sport 2013

Druga generacja Range Rovera Sport, która trafiła do sprzedaży przed kilkoma miesiącami, kontynuuje tradycje luksusowo-sportowego pojazdu, oferując wiele innowacyjnych rozwiązań. Samochód znacznie stracił na wadze, zyskując na właściwościach jezdnych, także w terenie. Oszczędniejsze są też silniki.

Firma Land Rover powstała w 1948 roku (początkowo należała do Rovera, później do BMW, następnie do Forda, a od 2008 roku jest w rękach Tata Motors). Brytyjska luksusowa marka wielkoseryjna specjalizuje się wyłącznie w autach terenowych i SUV-ach. Jest to jedyny producent w segmencie premium, który posiada tak bogatą gamę tego typu pojazdów. Pierwszy model firmy, o nazwie Land Rover (dziś nazywa się Defender) był samochodem spartańskim, ale wyjątkowo mocnym i oczywiście doskonale radzącym sobie w terenie. Potwierdzeniem wysokiej jakości i trwałości samochodów jest fakt, iż z wyprodukowanych w ciągu 65 lat pojazdów 2/3 wciąż jest użytkowane. Co więcej, wiele z nich eksploatowane jest w trudnych warunkach.
Oprócz rasowego Defendera brytyjski producent oferuje stosunkowo taniego Freelandera i obszernego SUV-a Discovery. Oddzielną grupę aut, skierowaną dla najbardziej wymagających klientów, stanowią Range Rovery. Pierwszy Range Rover wyjechał na drogi w 1970 roku, obecnie sprzedawana jest czwarta generacja flagowego Land Rovera. Co ciekawe, model pierwszej generacji jest jedynym pojazdem wystawionym w paryskim Muzeum Luwr jako dzieło sztuki.
Oprócz flagowego „Rendża” w cenniku znajdziemy dwa inne modele tej serii. Najmniejszy i najmłodszy z tej trójki, Range Rover Evoque (konkurencja dla Audi Q3 i BMW X1) dołączył do rodziny przed dwoma laty. Pomiędzy Range Roverem Evoque i  „klasycznym” Range Roverem uplasował się Range Rover Sport, którego tutaj prezentujemy. Technicznie spokrewniony jest z największym i najdroższym modelem brytyjskiego producenta. Model „Sport” pierwszej generacji trafił do sprzedaży w 2005 roku jako mniejszy i tańszy, ale też bardziej zwinny i dynamiczny. SUV doczekał się właśnie drugiej generacji (debiut w marcu 2013 w Nowym Jorku). W najnowszym wcieleniu producent poprawił własności jezdne, zastosował radykalną kurację odchudzającą i postawił na wzbogacenie auta o wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych. Range Rover Sport trafił do salonów sprzedaży w 3. kwartale tego roku i jest oferowany na 169 rynkach.
Nadwozie samochodu zaprojektował Gerry McGovern.

Gdzie jest produkowany?
Legendarne auto produkowane jest w Wielkiej Brytanii w zakładach w Solihull, podobnie jak pozostałe modele firmy (z wyjątkiem Range Rovera Evoque, na potrzeby którego wybudowano oddzielny zakład produkcyjny).

Segment i konkurenci
Range Rover Sport reprezentuje klasę aut sportowo-rekreacyjnych. Luksusowy pojazd konkuruje z podobnymi SUV-ami  marek premium. I tak na polskim rynku Land Rover walczy o klientów z BMW X5 i X6, Infiniti FX, Lexusem RX, Mercedesem klasy M, Porsche Cayenne oraz Volvo XC90.

Kto kupuje prezentowany model?
Prezentowane auto sprzedaje się w kraju całkiem nieźle jak na samochód tej klasy i wysoki – w relacji do zdolności nabywczych Polaków - poziom cen. W zeszłym roku klientów znalazło 119 aut (107 trafiło do firm, 12 do osób prywatnych). W tym roku, do końca września, sprzedano 61 luksusowych SUV-ów (firmy zakupiły 51, klienci indywidualni 10). Jak widać, prawie wszystkie sprzedane samochody trafiają do firm i instytucji. Klienci biznesowi upodobali sobie Range Rovery ze względu na ich reprezentacyjny charakter i wysoki prestiż brytyjskiej marki.

Podstawowe informacje
Land Rover Range Rover Sport to duży, luksusowy SUV ze sportowym zacięciem, charakteryzujący się wyjątkowo dobrymi właściwościami terenowymi. Pojazd oferuje standardowo pięć miejsc siedzących, opcjonalnie można go zamówić z trzecim, „awaryjnym” rzędem siedzeń (konfiguracja foteli 2:3:2), który rozkładany jest elektrycznie.
Choć najnowszy Range Rover Sport jest bardzo podobny do Range Rovera IV generacji, to jednak bez trudu da się zauważyć jego bardziej sportowy charakter. Pojazd łączy cechy flagowego modelu z elementami designerskimi zaczerpniętymi z mniejszego RR Evoque. RR Sport różni się on od flagowego modelu nie tylko przeznaczeniem, ale też poziomem cen. „Sport” oferuje nieco mniej miejsca w kabinie, jest krótszy o 149 mm i niższy o 55 mm od topowego modelu. Choć oba SUV-y były opracowywane równolegle i dzielą ze sobą niektóre rozwiązania, to jednak  3/4 elementów jest różnych. Różnice w stylizacji są widoczne niemal od razu, równie szybko można je dostrzec podczas jazdy. Auta różnią się komfortem jazdy i zachowaniem na drodze.  
Poprzedni „Sport” posiadał zawieszenie (zaadaptowane z modelu Discovery) oparte na stalowych elementach. Nowy SUV został wyposażony w niezależne zawieszenie wykonane ze stopów lekkich metali, oparte na podwójnych wahaczach z przodu i układzie wielowahaczowym przy osi tylnej. Pozwoliło to na znaczącą redukcję masy i poprawę własności jezdnych. Producent chwali się, że ten model jest najlepiej jeżdżącym Range Roverem w historii, co potwierdzają niezależne testy. Choć w tej dziedzinie nadal na asfalcie ustępuje głównym rywalom czyli BMW X5 i Porsche Cayenne, to jednak poza drogami utwardzonymi jest niedościgniony. Dla klientów często wykorzystujących samochód w trudniejszym terenie Range Rovery mogą okazać się doskonałym  wyborem. Opcjonalnie pojazd można doposażyć o pakiet On/Off Road zawierający system Dynamic Response (zapobiega przechyłom na zakrętach), Torque Vectoring (aktywny rozdział momentu napędowego pomiędzy koła, przyhamowuje koła pozbawione przyczepności) i reduktor (pozwala pokonać trudne przeszkody w terenie). Pakiet ten  poprawia właściwości jezdne na drodze i zdolność do jazdy poza drogami utwardzonymi. W porównaniu z pierwszą generacją standardowy prześwit wzrósł z 17 do 21,3 cm. Pneumatyczne zawieszenie pozwala regulować prześwit (jego maksymalna wartość to 27,8 cm). Maksymalnie podniesiony pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości równej aż 85 cm. Seryjny system Terrain Response pozwala pokonywać trudne przeszkody terenowe także mniej doświadczonym kierowcom. W trybie pracy automatycznej selektor doboru pracy zawieszenia dobiera samodzielnie nastawy zawieszenia do warunków na drodze i prędkości auta. Układ poza trybem automatycznym posiada predefiniowane programy (trawa/śnieg, błoto/koleiny, piasek, skały), które dostosowują działanie systemów elektronicznych do różnych nawierzchni.
Range Rover oferuje kilka unikalnych w tej klasie aut rozwiązań. Dzięki zastosowaniu zestawu kolorowych diod LED, funkcja zmiany kolorystyki oświetlenia w kabinie pozwala pasażerom dostosować oświetlenie do pory dnia, własnych upodobań czy nastroju. Dostępnych jest łącznie 10 kolorów do wyboru: od Spark Blue przez Ice White po Racing Red. Innowacyjnym rozwiązaniem jest ekran dotykowy z funkcją Dual-View, która umożliwia pasażerowi i kierowcy całkowicie niezależne oglądanie różnych obrazów na tym samym ekranie dotykowym. W tej samej chwili pasażer może np. oglądać telewizję podczas gdy kierowca podąża za instrukcjami nawigacji. To co widzimy na ekranie zależy bowiem od kąta, pod którym patrzymy na wyświetlacz Dual-View. Kolejnym nowatorskim systemem jest funkcja Wade Sensing, która wspiera kierowcę podczas przekraczania strumieni, brodów czy zalanych dróg. System korzysta z czujników w bocznych lusterkach i ostrzega kierowcę, jeśli pokonywana woda jest zbyt głęboka. System ilustruje w czasie rzeczywistym na centralnym ekranie głębokość wody i wyświetla położenie auta względem lustra wody. Również pokazuje maksymalną, bezpieczną głębokość brodzenia samochodu. Z rzadko stosowanych rozwiązań warto wymienić praktyczne stopnie, które ułatwiają wsiadanie do samochodu i wysiadanie z niego. Ukryte pod progami stopnie boczne automatycznie rozkładają się po otwarciu drzwi lub po ich aktywowaniu pilotem. Po zamknięciu drzwi automatycznie się chowają, aby nie psuć wyglądu auta i nie zmniejszać jego prześwitu..
Range Rover Sport jest oferowany w czterech wersjach wyposażenia: S, SE, HSE i Autobiography. Dla ostatnich dwóch przewidziano specjalny pakiet Dynamic Pack. Auto występuje z dwoma dieslami 3.0 V6 lub 5-litrowym benzynowym V8. Spektrum mocy jednostek napędowych wynosi od 258 do 510 KM.
Mimo, że wyposażenie standardowe jest bogate, na liście opcji jest jeszcze wiele pozycji, które znacząco mogą podnieść ostateczną kwotę na fakturze. Wśród ciekawszych dodatków warto wymienić: system automatycznego parkowania, czterostrefową klimatyzację, ogrzewanie postojowe, automatycznie domykane drzwi, elektrycznie regulowane, ogrzewane i wentylowane siedzenia w dwóch rzędach czy system audio MERIDIAN z 23 głośnikami i wzmacniaczem 1700 W. Na liście wyposażenia opcjonalnego znajdziemy także aktywne zawieszenie, skrzynię rozdzielczą z reduktorem z elektronicznie sterowanym centralnym mechanizmem różnicowym oraz rozbudowany system kamer z układem wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania. Samochód wyróżnia się także szerokimi możliwościami personalizacji (wiele zestawów wykończenia wnętrza, możliwość zamówienia dachu w kontrastowym kolorze, itp.).

Wymiary, masy i objętości
Range Rover Sport, który mierzy na długość 4.850 mm i na wysokość 1.780 mm, zyskał parę dodatkowych centymetrów w stosunku do poprzednika. SUV jest teraz o 6,5 cm dłuższy i ponad 5 cm szerszy. Rozstaw osi wzrósł o 18 cm, do 2.923 mm. Przy tym wysokość została niemal bez zmian, co znacznie poprawiło proporcje auta. Większe nadwozie to zwykle też obszerniejsza kabina. „Sport” niewiele ustępuje flagowemu modelowi. W tej dziedzinie dogonił też rywali, nie ustępując przestronnością BMW X5 i oferując więcej przestrzeni niż Porsche Cayenne.
Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne i szerokie stosowanie aluminium w budowie nadwozia i podwozia pozwoliły radykalnie obniżyć masę. Nowy model może być (zależy to od wersji) nawet o ponad 400 kg lżejszy od poprzednika. W opisywanej odmianie samochód waży 2.115 kg, dopuszczalna ładowność wynosi 886 kg.
Bagażnik oferuje standardowo 784 litry, po złożeniu tylnej kanapy jego objętość wzrasta do 1761.

Bezpieczeństwo
W Range Roverze Sport zastosowano powszechnie stosowane systemy bezpieczeństwa oferowane w tej klasie aut. Znajdziemy tutaj niemal wszystko: od ABS-u i „kompletu” poduszek przez zaawansowaną kontrolę trakcji czy ESP po systemy zapobiegające dachowaniu auta oraz mnóstwo różnych asystentów (np. zjazdu, podjazdu, itp.).
Na liście opcji znajdziemy m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją Queue Assist, systemem hamowania awaryjnego i aktywnymi pasami bezpieczeństwa, a także układ monitorowania martwego pola oraz czujnik zbliżającego się pojazdu. Ciekawym rozwiązaniem jest też układ wykrywanie ruchu (nadjeżdżających z tyłu aut) podczas cofania.
Range Rover Sport nie został jeszcze poddany badaniom przez organizację Euro NCAP.

Napęd
RR Sport może być napędzany jednym z trzech silników. Dostępne są dwa turbodiesle 3.0 V6 (258 i 292 KM) oraz jednostka benzynowa V8 o pokaźnej pojemności i mocy, odpowiednio: 5.0 i 510 KM. Widlaste jednostki ułożone są wzdłużnie. Topowy wariant supercharged posiada doładowanie kompresorem.
Napęd trafia seryjnie na cztery koła, zastosowano tu mechanizm Torsen.
Wszystkie silniki w najnowszym Range Roverze Sport połączono z elektronicznie sterowaną 8-biegową skrzynią automatyczną produkcji ZF, dopracowaną przez inżynierów Land Rover pod kątem połączenia płynnej zmiany biegów z szybkimi reakcjami i niskim zużyciem paliwa. Dzięki ośmiu ciasno zestopniowanym przełożeniom zmiana biegu odbywa się niemal niezauważalnie, trwając zaledwie 200 milisekund.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
5.0 o mocy 375 kW/ 510 KM i momencie równym 625 Nm. Z topową doładowaną kompresorem jednostką V8 pojazd można rozpędzić do 225 km/h (250 km/h z Dynamic Pack), a sprint do setki zabiera tylko 5,3 s. Dziarski SUV potrzebuje średnio 12,8 litra benzyny na przejechanie 100 km (emisja CO2 wynosi 298 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Land Rovera Range Rovera Sport prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
3.0 o mocy 190 kW/ 258 KM i momencie równym 600 Nm. Trzylitrowt silnik wysokoprężny (TDV6) oferuje dobre osiągi i charakteryzuje się niskim apetytem na paliwo. Turbodiesel zużywa tylko 7,3 l/100 km ON i emituje 194 g/km CO2 co przy gabarytach i masie auta jest dobrym wynikiem. Sportowo-rekreacyjny pojazd można rozpędzić do 210 km/h, a przyspieszenie do setki zabiera 7,6 s.
3.0 o mocy 215 kW/ 292 KM i momencie równym 600 Nm. Nieco mocniejszy turbodiesel 3.0 SDV6 oferuje oferuje trochę lepsze osiągi i nadal jest oszczędny. RR Sport zużywa tylko 7,5 l/100 km ON i emituje 199 g/km CO2. Luksusowy SUV osiąga maksymalnie 210 km/h (222 km/h z Dynamic Pack), a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 7,2 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Land Rovera Range Rovera Sport prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowany SUV zużywa w cyklu mieszanym 7,5 litra ON na 100 km, w mieście 8,7, a na trasie 6,8. Emisja CO2 w wysokości 199 g/km plasuje auto w klasie emisji E.

Koszty
Najtańszy Range Rover Sport (3.0 TDV6 S) to wydatek równy 321.900 zł. Prezentowana odmiana 3.0 SDV6 (292 KM) SE kosztuje 373.900 zł. Topowy wariant 5.0 V8 Petrol S/C Autobiography Dynamic z 510-konym silnikiem wymaga przygotowania 529.900 zł.
No cóż, nikt nie mówił, że będzie tanio. Range Rovery to przecież najwyższa półka wśród SUV-ów. Biorąc pod uwagę ich poziom wykończenia, legendarne własności terenowe oraz wysoki prestiż marki, ceny – dla bogatych nabywców - nie są wygórowane.


Robert Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama