/  /  / Ypsilon
Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Cena42 832 zł - 65 256 zł (aktualizacja: 2015-10-07)
Emisja CO297 g/km - 118 g/km
Żużycie paliwa3,8 L/100km - 5,2 L/100km
 
Lancia Ypsilon
© Lancia
Lancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonLancia YpsilonFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka TychyFiat Auto Poland Fabryka Tychy
Lancia Y to auto segmentu B, zaliczające się do klasy Premium. Jego protoplastą był produkowany od 1985 model Y10, który wykorzystywał płytę podwoziową Fiata Panda. Niewielkie miejskie autko, mimo iż kojarzone z producentem aut klasy Premium, prezentowało jeszcze bardziej ascetyczne kształty niż bliźniacza panda, a jego najbardziej charakterystycznym szczegółem była odcinająca się kontrastowym kolorem od reszty nadwozia pionowa pokrywa bagażnika. Autko mierzyło niecałe 3.4m długości, półtora metra szerokości oraz 1.4m wysokości. W 1996 zaprezentowana nową Lancię Y. Mimo, iż kształty auta uległy zdecydowanej zmianie, a kąty proste i ostre zastąpione zostały przez łuki, to zachowało niepowtarzalny styl tak na zewnątrz, jak i w środku, świadczący o ekskluzywności modelu. W tym wypadku „dawcą genów” był fiat Punto. W odróżnieniu jednak od swego pospolitego kuzyna Lancia występowała jedynie w trzydrzwiowej odmianie, nie mając ambicji bycia autem rodzinnym. W niemal niezmienionej formie model ten przetrwał do roku 2003, kiedy to zaprezentowano jego następcę. Nowy model wykorzystywał płytę podwoziową fiata Punto drugiej generacji. Raz jeszcze włoscy projektanci wspięli się na wyżyny umiejętności i zaprezentowali niepowtarzalne nadwozie. Również wnętrze zachowywało oryginalne kształty, czego symbolem mogą być umieszczone centralnie zegary. Zarówno pierwsza, jak i druga generacja Y otrzymać mogła charakterystyczne malowanie nadwozia- dach, słupki oraz pokrywa bagażnika pomalowane mogły być w kontrastowym, w stosunku do reszty nadwozia kolorze. 2011 to rok debiutu trzeciej generacji (nie licząc modelu Y10) modelu Ypsilon. Pod koniec 2015 roku, samochód przeszedł face-lifting.

Mimo, iż auto ponownie urosło, to nie powstało podobnie jak dwie poprzednie wersje na płycie Fiata Punto. Do jego budowy wykorzystano platformę MINI, która posłużyła dotychczas do stworzenia takich aut jak Ford KA, Fiat 500, czy Fiat Panda drugiej generacji. Właśnie z racji na ten ostatni model skonstatować można, iż Y powraca do korzeni, dzieląc podzespoły z najmniejszym modelem z palety Fiata. Tradycyjnie już mała Lancia obdarowana została nietuzinkową stylistyką i mimo, iż obecnie projektantom coraz trudniej jest tworzyć auta, które szokowałyby swoim wyglądem, to w przypadku Y z pewnością jest na czym zawiesić wzrok. Pełno tutaj łuków, załamań, krzywych linii, szczególnie w tylnej części pojazdu. Z przodu najbardziej w oczy rzuca się chromowana atrapa chłodnicy, której kształt producent określa jako „nóżka kielicha”. Nie można pominąć zupełnej nowości w tym modelu, a więc drugiego rzędu drzwi, które zamaskowano poprzez umieszczenie klamek w słupkach dachowych C. W stosunku do pierwszej „nowożytnej” Lancii Y, najnowsze dzieło włoskich projektantów mierząc 384 cm długości oraz 152cm wysokości urosło nieco, jednak już szerokość, wynosząca 167cm jest minimalnie mniejsza. Wnętrze samochodu prezentuje ponadczasową elegancję, wyróżniającym się w nim elementem są (podobnie jak w dwóch poprzednich modelach) zegary umieszczone centralnie nad konsolą. Do napędu niewielkiego autka posłużyć może silnik diesla o pojemności 1.3l oraz mocy 95KM, bądź jeden z dwóch silników benzynowych o pojemności 0,9l (85KM) albo 1.2 (69KM). Najlepsze osiągi zapewnia Lancii silnik diesla, rozpędzając ją do 100km/h w 11,3 sek. oraz pozwalając na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 183km/h.

W wyposażeniu standardowym z zakresu bezpieczeństwa, znajdziemy w Lancii Ypsilon takie elementy jak: ABS z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania) + BAS (asystent hamowania), poduszki powietrzne przednie czołowe, poduszki powietrzne przednie kurtynowe (chroniące głowę) oraz zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na kanapie tylnej.

Do konkurentów Lancii Ypsilon należą takie modele jak Alfa MiTo, Citroen C3, Ford KA, Volkswagen Polo, Chevrolet Aveo, Toyota Yaris, Suzuki Swift, Skoda Fabia, czy Fiat Grande Punto.
 

Ypsilon najczęściej porównywana z

Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiTo
Audi A1
Audi A1
Fiat 500
Fiat 500
Fiat Panda
Fiat Panda
Kia Picanto
Kia Picanto
SEAT Mii
SEAT Mii
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Reklama