/  /  / Thema
Lancia Thema

Lancia Thema

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Wyższa
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Lancia
© lancia
Lancia Lancia Lancia Lancia Lancia Lancia Lancia Thema
Lancia Thema odziedziczyła nazwę po swym przodku, sprzed niemal 30 lat, kiedy to włoski producent wytwarzał auto klasy wyższej średniej o tej właśnie nazwie. Auto było mocno spokrewnione z modelami trzech marek, Alfą Romeo 164, Fiatem Cromą oraz szwedzkim Saabem 9000. Trójbryłowe nadwozie zaprojektował dla Lancii Giorgetto Giugiaro, zaś druga wersja nadwoziowa, kombi, to dzieło innej włoskiej ikony designu, studia Pininfarina. Samochód, który na naszych drogach występował głównie w kolorze czarnym, jako środek transportu wyższych urzędników państwowych, produkowany był do 1994 roku, kiedy to zastąpiono go modelem Kappa, która także stała się w Polsce synonimem „rządówki”. Auto występowało również w wersjach coupe oraz kombi, zaprojektowanych i budowanych przez Pininfarinę. W 2002 roku miejsce Kappy zajęła kontrowersyjna i ekstrawagancja Thesis, która nie zyskała jednak takiej popularności jak jej poprzedniczka. Przez cały okres produkcji, w Polsce sprzedano jedynie około 100 egzemplarzy tego nietuzinkowego pojazdu.

Koniec pierwszej dekady lat dwutysięcznych to początek mariażu właściciela marki Lancia, koncernu Fiat, z amerykańskim Chryslerem. Owocem tej współpracy są m. in. takie auta jak Lancia Voyager, Fiat Freemont, czy właśnie Lancia Thema, siostrzane w stosunku do oryginalnych aut pod znaku Chryslera, Dodge’a, czy innych marek koncernu z USA. Za bazę do stworzenia Lancii Thema ad 2011 posłużył model klasy wyższej- Chrysler 300C, zresztą to właśnie pod tą nazwą auto oferowane jest w USA oraz na rynku brytyjskim. Chrysler 300C zaprezentowany został publiczności w 2004 roku. Model ten był owocem ówczesnego partnerstwa Chryslera z firmą Daimler Benz, a do jego stworzenia wykorzystano nie najświeższą już platformę Mercedesa klasy E W210, produkowanego od 1995 roku. Jednak ten fakt nie zaszkodził popularności 300C. Zaprojektowane przez Ralpha Gillesa nadwozie stanowiło kwintesencję amerykańskiej stylistyki i odbiegało wyglądem od „sterylnych” niemieckich limuzyn. Mimo, iż był to klasyczny sedan, jednak proporcje nadwozia powodowały, iż nie przypominał niczego typowego. Potężny „grill”, niemal płaski przód, długa maska, która przechodząc w linię okien oraz klapę bagażnika stanowiła poziomą linię, a do tego wąskie, niczym otwory na stanowiskach strzelniczych okna, powodowały, że auto wyglądało niczym niezdobyta twierdza. Wrażenia potężnej siły dopełniały potężne koła oraz wyciosane nad nimi błotniki.

W 2011 roku przeprowadzono lifting auta, który nieco złagodził jego wygląd. Mimo, iż zasadniczy kształt nie uległ zmianie, to pojawiły się zmiany na przedzie. Atrapa chłodnicy nie była już prawie idealnym prostokątem. Jej dolne rogi zbliżyły się do siebie, tak, że zaczęła przypominać bardziej odwrócony do góry nogami trapez. Także światła uległy zmianie, stały się mianowicie nieco węższe, oraz mniej regularne w kształcie. Właśnie na wersji Chryslera 300C z 2011 roku bazuje Lancia Thema. Różnice miedzy tymi dwoma modelami są nikłe i sprowadzają się w zasadzie do innych logotypów. Mimo tego, nowi włodarze koncernu twierdzą, iż jest to dużo lepszy produkt, niż dotychczas wytwarzany przez producenta z USA, bowiem wyeliminowano jego najsłabsze strony, jakimi było słabe wykończenie wnętrza oraz materiały w nim zastosowane. Do napędu auta użyć można trzylitrowego silnika diesla w jednej z dwóch konfiguracji- 190, bądź 239- konnej albo 286- konnego silnika benzynowego o pojemności 3.6l. Auto mierzy 5066mm długości przy rozstawie osi 3052mm, 1902mm szerokości oraz 1488mm wysokości.

W wyposażeniu standardowym z zakresu bezpieczeństwa znalazło bardzo wiele elementów. Zaczynając od bezpieczeństwa biernego, mamy poduszki powietrzne czołowe oraz boczne, dla podróżujących z przodu, poduszki kurtynowe z przodu i z tyłu, poduszkę chroniącą kolana kierowcy oraz aktywne zagłówki. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego jest jeszcze bogatsze i obejmuje kontrolę stabilności ESP, kontrolę trakcji, układ ABS, system wspomagania ruszania pod górę Hill Assist, reflektory biksenonowe z czujnikiem zmierzchu, system kontroli ciśnienia w oponach, reflektory LED do jazdy dziennej, a także światła przeciwmgielne.

Konkurentami flagowego modelu Lancii są takie auta jak Audi A6, BMW serii 5, Infiniti M, Saab 9-5, czy Volvo S80.
 

Thema najczęściej porównywana z

Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulietta
Audi A6
Audi A6
Audi Q5
Audi Q5
BMW 3
BMW 3
BMW 5
BMW 5
Lexus GS
Lexus GS
Mercedes E
Mercedes E
Reklama