/  /  /  /  / Ewolucja modelu Lancia Delta
Lancia Delta

Lancia Delta

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Ewolucja modelu Lancia Delta

Lancia|
null
© Lancia
null

Nowa Lancia Delta będzie sprzedawana od połowy marca na większości europejskich rynków, a od czerwca pod marką Chrysler także w Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Zaprezentowana na międzynarodowym salonie w Genewie w marcu 2008 Lancia Delta to model przełomowy dla tej marki, który wprowadził nową koncepcję zmieniającą cechy modelu flagowego w segmencie C. Na czterystu pięćdziesięciu centymetrach kryje się luksus i przestronność wnętrza z wyższej półki. Fotele stały się dłuższe, a wykończenie wykonano z materiałów wysokiej jakości. Komfort i cisza towarzyszą pasażerom w każdej podróży. Lancia Delta to kompakt flagowy, który sprosta codziennym potrzebom wygodnego przemieszczania się zgodnie z logiką downsizingu (zapewnienie lepszych osiągów i luksusu w porównaniu z kosztami i zmniejszonego zużycia paliwa). W tym zakresie wprowadzono więc w całej palecie różne nowinki: całkiem nową kratkę chłodnicy spójną z nowym wizerunkiem marki oraz nową propozycję wyposażenia i nowe silniki – wśród nich 1.6 Multijet o mocy 105 KM (norma Euro 5).

Nowa Delta będzie sprzedawana od połowy marca na większości europejskich rynków, a od czerwca pod marką Chrysler także w Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Dbałość o szczegóły oraz ekskluzywne materiały charakteryzują nową jakość Lancii
Dzięki najlepszym cechom „Made in Italy”, nowa Lancia Delta wyróżnia się pięknem linii zewnętrznej: nowoczesnej, starannie wypracowanej i wyróżniającej się swoim niepowtarzalnym włoskim charakterem. Przód Lancii Delta zwraca uwagę: wrażenie podkreślają rozmiary błotników i nowa, okazała kratka chłodnicy zaprojektowana w Centrum Stylistycznym Lancii. Nowa kratka chłodnicy symbolizuje fuzję dwóch kontynentów (Europy i Ameryki) w nowej rodzinie produktów, które Lancia gotowa jest zaprezentować w roku 2011. W kierunku kratki chłodnicy harmonijnie zlewają się dobrze wykrojona maska i płynne linie nadkola. Dynamikę pojazdu podkreśla szeroki wlot powietrza na dole, który wizualizuje temperament silnika Lancii Delta. Całość nabiera jeszcze bardziej sportowej i technologicznej sylwetki dzięki nowoczesnym reflektorom – prawdziwym perłom wzornictwa i inżynierii, zdobionym szeregiem lamp LED w dolnym profilu.

Opływową sylwetkę samochodu uzyskano także dzięki chromowanym listwom i kontrastującej kolorystyce dolnej części listew progowych. Ich kolor matowej szarości powraca w kolorystyce dachu o dwóch odcieniach. Dostępny jest zarówno w wersji matowej, jak i błyszczącej. Nabywcy mogą zamówić Lancię wraz z ekskluzywnymi pakietami Pack Black i Hard Black, które sprawiają, że samochód staje się jeszcze bardziej wyjątkowy i elitarny. Pakiet Pack Black składa się z obręczy ze stopu 18” w kolorze czarnym matowym, chromowanych nasad lusterek i podwójnego wylotu wydechowego i lakieru pastelowego extra serii Nero Eclissi. W pakiecie Hard Black proponuje się powrót do koncepcji estetyki z serii Speciale, wprowadzonej w roku 2010, charakteryzującej się czarną, matową karoserią. Delta była pierwszym samochodem produkowanym seryjnie, który mógł się poszczycić tym ekskluzywnym lakierem Nero Cosmo (lakier ten wymaga długiego procesu nakładania – ponad cztery godziny na jeden samochód).

Podobnie jak wygląd zewnętrzny, wnętrze nowej Lancii Delta jest przejawem jeszcze lepiej rozwiniętego włoskiego stylu: przede wszystkim dzięki szlachetnym materiałom i szczególnej trosce o detale. Począwszy od nowego wykończenia Steel z fotelami obitymi tkaninami technicznymi, paletę dopełniają wykończenia Silver, Gold i Platinum. W opcji Silver znajduje się eleganckie połączenie skóry z tkaniną techniczną Chevron w odcieniach beżowych oraz szaro-czarnym. Dla podkreślenia wyjątkowości Lancii Delta, w wykończeniu Gold występuje w standardzie połączenie skóry i Alcantara, co sprawia, że Delta staje się samochodem w swojej kategorii wyjątkowym: oferuje bowiem w standardzie skórę w trzech kolorach (granatowym, beżowym i czarnym). Poza tym w części z Alcantara wszyte są pasy skóry, co podkreśla rzemieślniczy sposób produkcji i wzbogaca design samego fotela – staję się oryginalny i niecodzienny. W wykończeniu Platinum w standardzie otrzymujemy naturalną tapicerkę skórzaną marki Poltrona Frau – w połączeniu ze skórzaną deską rozdzielczą szytą ręcznie. Jest to luksusowy akcent, który łączy klasę marki Lancia z wytwornością Poltrona Frau, jednej z najsłynniejszych na świecie włoskich marek. Ale to jeszcze nie wszystko: nowa Lancia Delta to jedyny samochód w swym segmencie, który oferuje prestiżową skórę Poltrona Frau w kolorze czarnym, granatowym i beżowym z ekskluzywnym tkaninowym wykończeniem brzegów fotela w kontrastującym kolorze.

Chcąc uczynić z wnętrza pojazdu prawdziwy salon, dużą rolę odgrywać będzie przesuwna kanapa tylna o regulowanym kącie oparcia (do 25o), która umożliwia zwiększenie i tak już znacznej przestrzeni bagażowej (380 litrów lub 465 litrów po przesunięciu foteli). Przesunięcie fotelu do tyłu i ich rozłożenie pozwala całkowicie się zrelaksować. Należy podkreślić, że nowa Delta to jedyna wśród dwubryłowych limuzyn, która umożliwia regulację oparcia siedzenia tylnego i przesunięcie siedziska. W standardowym wykończeniu Platinum znajdziemy też ekskluzywną tylną kanapę Exclusive, która gwarantuje taką samą wygodę jak fotel w klasie business w lotach międzykontynentalnych.

Nowatorskie i przyjazne środowisku silniki
Nowa Lancia Delta przejawia swoje główne zalety także w silnikach i w mechanice pojazdu. Pełne temperamentu silniki benzynowe i wysokoprężne wyróżniają się nowoczesną technologią i osiągami. Wszystkie posiadają homologację Euro 5. Wszystkie silniki są doładowane i współpracują z sześciostopniową skrzynią biegów (ręczną, półautomatyczną lub automatyczną). W nowej palecie znajduje się siedem jednostek napędowych: silniki benzynowe 1.4 TurboJet o mocy 120 KM (również silnik benzyna/GPL), 1.4 Multiair o mocy 140 KM i 1.8 Di TurboJet o mocy 200 KM w połączeniu z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów Sportronic. Wśród silników diesla odnajdziemy natomiast najnowszy 1.6 MultiJet o mocy 105 KM oraz wypróbowane już 1.6 MultiJet o mocy 120 KM (także w połączeniu z półautomatyczną skrzynią biegów Selectronic), 2.0 MultiJet o mocy 165 KM i potężny 1.9 TwinTurbo MultiJet o mocy 190 KM.

Baczniejsza uwaga należy się nowemu silnikowi 1.6 MultiJet o mocy 105 KM Euro 5, który idealnie łączy wszystkie zalety turbodiesla MultiJet z zaletami (także ekonomicznymi), jakie niesie filozofia projektowania downsizing. MultiJet 1.6 o mocy 105 KM stanowi idealne rozwiązanie dla tych, którzy szukają równowagi pomiędzy poszanowaniem środowiska a niskimi kosztami eksploatacji, nie rezygnując z mocy i elastyczności dla prawdziwej przyjemności jazdy.

Podobnie jak wersja o mocy 120 KM, również silnik 1.6 Multijet o mocy 105 KM osiąga fantastyczny maksymalny moment obrotowy wyrażony w wartości bezwzględnej – tym bardziej doceniany, jeśli uwzględni się pojemność silnika. Moment obrotowy 300 Nm sprawia, że silnik ten jest liderem w wynikach osiąganych przez silniki o pojemności mniejszej lub równej 1,8 litra. Jeśli uwzględnimy fakt, że maksymalny moment obrotowy udaje się osiągnąć przy zaledwie 1 500 obrotów, od razu można zrozumieć rewolucyjny charakter silnika 1.6 Multijet. Żaden inny silnik, nawet najnowszej generacji nie jest w stanie zapewnić tak wysokich wyników przy tak niskich obrotach. Nowy silnik 1.6 Multijet gwarantuje niezwykłą przyjemność jazdy, co demonstrują także wartości przyspieszenia (od 0 do 100 km/h w zaledwie 10,7 sekundy) i maksymalnej prędkości (186 km/h). Całość zastosowanych rozwiązań technicznych pozwala temu silnikowi spełnić normy E5: przy emisji CO2 równej 120g/km w cyklu mieszanym (silniki spełniają normy poszczególnych krajów europejskich).

Silnik 1.6 MultiJet o mocy 105 KM współpracuje z sześciostopniową ręczną skrzynią biegów, która zwłaszcza w jeździe po drogach krajowych i autostradach gwarantuje niskie obroty. Wtedy otrzymujemy podwójną korzyść: niski poziom hałasu wewnątrz pojazdu i zmniejszenie faktycznego zużycia paliwa.

Technologia we wnętrzu pojazdu
Absolute Handling System i kierownica z systemem DST (Drive Steering Torque)

Dla zapewnienia idealnej kontroli nad pojazdem, nowa Lancia Delta posiada Absolute Handling System (nowocześniejszą wersję ESP). Oto system, który zainterweniuje w warunkach zbliżonych do granicznych, kiedy zagrożona jest stabilność pojazdu. Absolute Handling System wspiera kierowcę w opanowaniu samochodu. Dodatkowo Absolute Handling System współpracuje z systemem Hill Holder (pomoc kierowcy w ruszaniu pod górę), systemem zapobiegający poślizgowi kół ASR (Anti Slip Regulation), który przy każdej prędkości za pomocą hamulców i kontroli silnika dba o optymalizację trakcji, oraz system MSR (Motor Schleppmoment Regelung), który interweniuje w razie nagłej zmiany biegów, przywracając moment obrotowy silnika. Jednak system Absolute Handling w nowych samochodach Lancia Delta jest jeszcze bardziej rozwinięty. Wprowadza bowiem tak ważne funkcje jak na przykład LTF (Linearization Torque Feedback) i TTC (Torque Transfer Control). Ponadto system kontroli interweniuje w dyskretny sposób dzięki zespoleniu z DST (Drive Steering Torque) – aktywną kierownicą elektroniczną, która automatycznie dokonuje korekt i kontroluje także nadsterowność na podłożu o małej przyczepności. System DST (Drive Steering Torque) pomaga utrzymać kontrolę nad pojazdem i powoduje, że interwencja systemu Absolute Handling jest bardziej dyskretna.

System TTC (Torque Transfer Control) poprawia przełożenie momentu obrotowego silnika na koła. Gwarantuje również poprawę właściwości jezdnych pojazdu na zakrętach – auto jest bezpieczniejsze w warunkach słabej przyczepności, a także daje kierowcy dużo przyjemności w jeździe sportowej. Innymi słowy, system TTC symuluje elektronicznie obecność samoblokującego mechanizmu różnicowego.

Reactive Suspension System
Poprzez elektroniczną kontrolę amortyzatorów w czasie rzeczywistym, Reactive Suspension System pozwala na zmniejszenie ruchów nadwozia samochodu w każdych warunkach jazdy, gwarantując tym samym najwyższy stopień bezpieczeństwa, komfort i dobre prowadzenie samochodu. Dzięki odpowiednim czujnikom system może określić scenariusz jazdy i warunki nawierzchni jezdni, a następnie dobrać na tej podstawie najbardziej właściwe zasady kontroli. Funkcja zwana Sky-Hook umożliwia izolowanie wnętrza pojazdu. Wnętrze staje się wtedy pozbawione drgań (w porównaniu z zakłóceniami na zewnątrz).

System Reactive Suspension System skraca drogę hamowania pojazdu (o ok. 5% dzięki doskonałemu stykowi kół z powierzchnią). System gwarantuje natychmiastową interwencję w razie wykonywania nagłych manewrów w sytuacji niebezpieczeństwa, przywracając z łatwością warunki bezpieczne.

Driving Advisor
W nowej Lancii Delta zastosowano też system Driving Advisor. Jest to ważny element związany z bezpieczeństwem prewencyjnym, który uprzedza kierowcę o nieumyślnym zbliżeniu się do krawędzi drogi. System jest aktywny, gdy samochód porusza się z prędkością 65-180 km/h – w sytuacji potencjalnego zagrożenia wysyła na koło kierownicy sygnał, zwracając tym uwagę kierowcy na przekroczenie linii rozdzielającej pasy.

System Driving Advisor ma za zadanie zapobiec sytuacjom związanym z chwilową nieuwagą kierowcy. Sygnał w postaci momentu przenoszonego na kierownicę nie tylko wskazuje na przekroczenie linii bocznej, ale jednocześnie dostarcza wskazówki, jaki skręt należy wykonać, aby przywrócić pojazd na środek pasa drogi. System dokonuje zatem interwencji i koryguje trajektorię jazdy. Kierowca jednak zachowuje pełną kontrolę nad prowadzeniem pojazdu i zawsze może przeciwstawić się momentowi na kierownicy, jeśli uzna to za stosowne.

Blue&Me
Urządzenie Blue&Me jest bardzo łatwe w obsłudze: pozwala na rozmowy telefoniczne i słuchanie muzyki w sposób prosty i bezpieczny w trakcie prowadzenia samochodu. Dzięki technologii Bluetooth stwarza możliwość komunikowania się z samochodu ze światem zewnętrznym poprzez własne urządzenia (np. telefony komórkowe, tablety, palmtopy). Nowy system Blue&MeTM stawia kolejny krok do przodu, dodając nowe funkcje potwierdzające dużą elastyczność platformy. Po podłączeniu do portu USB dowolnego urządzenia cyfrowego można godzinami słuchać muzyki w formacie MP3, WMA i WAV zapisanej w telefonie komórkowym, na odtwarzaczach MP3 lub w pamięci flash na USB. Poza tym dla lepszej kompatybilności z własnym iPodem czy iPhonem, w nowej Lancii Delta można odsłuchać utworów w formacie AAC (pod warunkiem, że są wolne od praw cyfrowych DRM i zapisano je na dysku twardym). Praktyczna wtyczka aux-in pozwala kierowcy i pasażerom na łatwe podłączenie dowolnego urządzenia audio.

Instant Nav
Nowa Lancia Delta w opcji Platinum może zostać seryjnie wyposażona w innowacyjny system multimedialny najnowszej generacji – Instant Nav. System Instant Nav to jedno urządzenie scalone z deską rozdzielczą, które łączy w sobie nawigację satelitarną w formie map (kompletna mapa Europy w standardzie), odbiornik radiowy i odtwarzacz CD/MP3. Kompatybilność z Blue&Me zapewnia dostęp do funkcji odtwarzacza Mediaplayer poprzez podłączenie karty pamięci flash (pen-drive), iPoda czy iPhone’a do portu USB oraz zestawu głośnomówiącego Bluetooth do swojego telefonu komórkowego, Instant Nav ulokowano na środku deski rozdzielczej. Urządzenie posiada ekran o przekątnej 6,5 cala w formacie 16:9, który dzięki odpowiedniemu poziomowi połysku i ostrości obrazu umożliwia widzenie także w różnych warunkach oświetlenia. Urządzenie wyprodukowała firmę Magneti Marelli

Począwszy od kwietnia, Lancia Delta będzie pierwszym samochodem z grupy, który zostanie objęty programem aktualizacji map NAVTEQ MapCare. Nowy program upraszcza dostęp do aktualizacji: nowi właściciele otrzymają go automatycznie, z ważnością na jeden rok i dwiema aktualizacjami. Ostatnio przeprowadzone badania ujawniły, że kierowcy korzystający z nawigacji są w stanie skrócić całkowity dystans przebyty w ciągu jednego roku o prawie 2 500 kilometrów, oszczędzając ponad 400 EUR na paliwie. Oto dlaczego częsta aktualizacja map się opłaca.

Wprowadzenie serwisu NAVTEQ MapCare zapewnia kierowcom dostęp do najnowszych danych kartograficznych w celu jak najlepszego wykorzystania systemów nawigacji satelitarnej.

Magic Parking
W nowej Lancii Delta zastosowano innowacyjny system parkowania, który pomaga kierowcy ocenić, czy potencjalne miejsce parkowania ma wymiary odpowiednie dla jego pojazdu, a następnie bezpiecznie wykonać manewr parkowania. W pierwszym etapie system dokonuje pomiaru długości wolnego miejsca i sygnalizuje, czy jest dla pojazdu wystarczające. Następnie wykonuje automatycznie skręt pojazdu na biegu wstecznym, pozostawiając kierowcy zadanie odpowiedniego dostosowania prędkości.

System zapewnia prawidłowe zaparkowanie samochodu (centralnie w wolne miejsce parkingowe). Procedura wykonywana jest w trakcie jednego tylko manewru. Kierowca zachowuje pełną kontrolę nad przebiegiem całej operacji poprzez odpowiednie wciskanie pedałów. W każdej chwili może dezaktywować system, posługując się kierownicą lub wyłączając bieg wsteczny (lub też wciskając odpowiedni przycisk).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Lancia Delta