/  /  / Kalina
Lada Kalina

Lada Kalina

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
null
© Lada
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullprawy bpk.JPGprawy przód.JPGprawy tył.JPGprzód.JPGreflektor.JPGregulacja kierownicy.JPGschowek.JPGtył.JPGwentylacja.JPGwlew paliwa.JPGwlot powietrza.JPGzagłowek.JPGzderzak p.JPGzderzak t.JPGzegary.JPGbagażnik.JPGdeska bok.JPGdeska k.JPGdeska p.JPGdeska rozdzielcza.JPGdrzwi p.JPGdrzwi t.JPGdźwignia zmiany biegów.JPGelektryczne szyby.JPGfotel kierowcy.JPGkanapa.JPGklamka p.JPGklamka t.JPGkoło.JPGkomora silnika.JPGkomputer pokładowy.JPGlampa t.JPGlewy bok.JPGlewy przód.JPGlewy tył.JPGlusterko boczne.JPGlusterko wsteczne.JPGosłona przeciwsłoneczna.JPGnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
Lada Kalina została zaprezentowana po raz pierwszy w 1999 roku w Moskwie jako model 5-drzwiowego hatchbacka (oznaczonego jako 1119, kiedy kombi to 1117, a sedan 1118). Wersja sedan zadebiutowała w 2000 roku, zaś do produkcji małoseryjnej weszła w 2005 roku, a wielkoseryjnej w 2006 roku. W Polsce model ten dostępny jest dopiero od roku 2007, a jego sprowadzaniem zajmuje się firma DOW-MAX. Lada Kalina miała być pojazdem, dzięki któremu rosyjski producent AvtoVAZ, znany wcześniej przede wszystkim z Lady Samary, miał powrócić na niektóre rynki europejskie. Jeszcze do niedawna po polskich drogach jeździło mnóstwo pojazdów wyprodukowanych w Związku Radzieckim, jednak wraz ze zmianą ustroju politycznego zmieniły się również wymagania co do samochodów osobowych. Takich wymagań pojazdy Lady nie spełniały. Obecna wersja Kaliny, dzięki której rosyjski producent miał zdobyć przyczółki przed próbą podbicia rynków europejskich, również nie jest pozbawiona wad. Co prawda długość nadwozia Kaliny wynosząca 4 040 mm, szerokość 1 700 mm, a wysokość 1 500 mm pozwala rywalizować autu z Rosji z konkurentami z klasy małych samochodów (segment B), jednak w pojazdach osobowych ważniejsze od pojemności są właściwości jezdne, bezpieczeństwo oraz wyposażenie. Produkcja tego modelu odbywa się w rosyjskich zakładach Lady mieszczących się w mieście Togliatti.

Stylistyka Lady nie należy do awangardowych, jednak pomimo upływu długiego czasu od pierwszej prezentacji wciąż wygląda świeżo. W Polsce oferowana jest tylko 4-drzwiowa wersja sedan, choć na świecie dostępny jest również 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi. Z zewnątrz sedan ten wygląda bardzo przyzwoicie, a w porównaniu do innych samochodów Lady prezentuje się nad wyraz nowocześnie. Konstrukcja zawdzięcza to dużej ilości zaokrągleń widocznych zarówno z przodu jak i z tyłu auta. Charakterystycznymi elementami Lady 1118 Kalina są między innymi przetłoczenia na masce w kształcie litery V, gładkie klosze lamp przednich, pod którymi znajdują się zespolone migacze, a także wlot powietrza w zderzaku i wąska atrapa chłodnicy, która kończy maskę. Z tyłu w oczy rzucają się duże światła oraz niewielki spojler umieszczony na pokrywie bagażnika. Niezbyt duży otwór załadunkowy umożliwia dostęp do podświetlanego bagażnika o pojemności 400 litrów.

Niestety niskie koszty produkcji przełożyły się na wyposażenie Lady Kalina w elementy zapewniające bezpieczeństwo, które jest bardzo mizerne. Co prawda w standardzie znajdują się poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, a także system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania, to jednak możliwości auta na tym się kończą. Nie ma również możliwości zamówienia za dodatkową opłatą pozostałych systemów wspomagających kierowanie. Dotychczas nie poddano Lady 1118 Kalina testom zderzeniowym organizacji EuroNCAP.

Jedynymi samochodami, z którymi Lada Kalina może konkurować są Dacia Logan, Chevrolet Aveo i Renault Thalia.
 

Kalina najczęściej porównywana z

Abarth 500C
Abarth 500C
Citroen C3
Citroen C3
Hyundai i30
Hyundai i30
Kia Rio
Kia Rio
Lexus CT
Lexus CT
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Reklama