/  /  /  / Nowa Kia cee'd i gama silnikowa
Kia
Kia to najstarsze przedsiębiorstwo motoryzacyjne w Korei Południowej, które specjalizuje się w produkcji samochodów osobowych oraz dostawczych. Razem z inną marką pochodzącą z tego kraju – Hyundaiem – tworzy grupę Hyundai Kia Automotive Group. Podobnie jak ona początek XXI wieku może również zaliczyć do okresu najbardziej dynamicznego rozwoju.
Dowiedz się więcej o marce
 

Nowa Kia cee'd i gama silnikowa

KIA|
null
© KIA
nullnullnullnull

W trakcie prac nad nową Kia cee'd szczególny nacisk położono na ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin, przy zachowaniu szybkości reakcji oraz mocy jednostek napędowych. Dzięki modernizacji silników i wprowadzeniu być może niewielkich, lecz istotnych zmian, średnie zużycie paliwa udało się zmniejszyć w całej gamie modelowej o rząd 4%.

W zależności od specyfiki poszczególnych rynków, nowa Kia cee’d oferowana będzie z szeroką gamą jednostek napędowych o mocy od 90 do 135 KM. W większości krajów Europy Zachodniej oznaczać to będzie możliwość wyboru pomiędzy dwoma silnikami benzynowymi (1.4 MPI albo 1.6 GDI o mocy 100 i 135 KM) oraz dwoma wysokoprężnymi: 1.4 WGT o mocy 90 KM lub 110 albo 128-konnym dieslem 1.6 VGT.

Na niektórych rynkach Europy dostępny będzie także silnik benzynowy 1.6 MPI o mocy 130 KM.

Kia przewiduje, że największym powodzeniem na większości rynków sprzedaży cieszyć się będzie ‘topowy’ i paliwo-oszczędny turbodiesel 1.6 VGT. Silnik ten generuje 128 KM przy momencie obrotowym 260 Nm i współpracować może z sześciostopniową skrzynia manualną lub automatyczną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje poniżej 11 sekund, a zużycie paliwa nie przekracza 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym (3,7 l/100 km dla samochodów z pakietem EcoDynamics) przy emisji CO2 do atmosfery od 97 g/km.

Kia cee'd II z nowym logo marki. Wersja kombi w drodze

Niezaprzeczalnymi zaletami silników benzynowych serii Gamma są znakomicie wyważone proporcje pomiędzy osiągami a oszczędnym zużyciem paliwa. Najsilniejsza jednostka 1.6 Gamma GDI, która zadebiutowała w Kia Sportage, wyposażona jest w układ bezpośredniego wtrysku paliwa zwiększający wytwarzaną moc (135 KM) oraz moment obrotowy (164 Nm), przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i emisji spalin.

Napędzana tym silnikiem nowa Kia cee’d przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 9,9 sekundy i zużywa średnio 5,8 l/100 km (5,2 l/100 km z pakietem EcoDynamics) − przy emisji CO2 do atmosfery od 119 g/km.

Cała gama jednostek napędowych oferowana jest w zestawie z sześciostopniową przekładnią manualną lub automatyczną. Zależnie od wersji modelowej, wraz z silnikiem 1.6 GDI dostępna jest opcjonalnie nowa, sześciostopniowa skrzynia dwusprzęgłowa DCT, która zauważalnie zmniejsza zużycie paliwa a dzięki płynności automatycznej zmiany przełożeń wydatnie zwiększa komfort prowadzenia.

Skonstruowana w partnerstwie z niemiecką firmą inżynieryjną skrzynia DCT plasuje markę Kia w gronie kilku zaledwie światowych firm motoryzacyjnych, które poszczycić się mogą produkcją własnych przekładni dwusprzęgłowych.

Koncepcja DCT polega na połączeniu dwóch zespołów przekładniowych z oddzielnymi sprzęgłami suchymi we wspólnej obudowie. Jeden z nich ‘obsługuje’ biegi 2-4-6 i wsteczny, a drugi − biegi 1-3-5.

Pracując równolegle, jeden zespół przekładniowy przygotowuje załączenie kolejnego biegu, podczas gdy poprzedni bieg jest jeszcze zazębiony. Nad zmianą biegów czuwają elektryczne siłowniki sterowane przez moduł TCU (Transmission Control Unit), a cała operacja pozwala na nieprzerwany dopływ momentu obrotowego na napędzane koła przy minimalizacji strat energetycznych, jakie z reguły powoduje skrzynia automatyczna z konwertorem hydrokinetycznym typu konwencjonalnego.

Podobnie jak inne samochody marki Kia w Europie, nowy cee’d oferowany będzie także z ekologicznymi rozwiązaniami submarki EcoDynamics, firmującej technologie obniżające zużycie paliwa i emisję spalin. Technologie te, w postaci systemu ISG (Start/Stop), ogumienia o niskich oporach toczenia i systemem zarządzania wydajności alternatora (AMS) dostępne będą z samochodach napędzanych zarówno silnikami benzynowymi jak i wysokoprężnymi.

Na rynku polskim samochody EcoDynamics nie będą oferowane.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - Kia

Reklama