/  /  /  /  / PREZENTACJA | Kia Sorento 2.0 CRDi (150 KM) 2WD M
Kia Sorento

Kia Sorento

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

PREZENTACJA | Kia Sorento 2.0 CRDi (150 KM) 2WD M

IBRM Samar|
Kia Sorento 2013
© IBRM Samar
Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013Kia Sorento 2013

Obecne wcielenie, w odróżnieniu od poprzednika, nie jest pomyślane o jeździe poza drogami utwardzonymi. Kia ma teraz samonośne nadwozie i upodobniła się do SUV-ów. Sorento II generacji jest na rynku od czterech lat, w zeszłym roku odmłodzono je.

Kia Sorento w ofercie azjatyckiego producenta jest od 2002 roku. Pierwsza generacja auta – podobnie jak obecna - została oparta na płycie i podzespołach Hyundaia Santa Fe. W latach 2007 i 2009 auto przeszło drobne modernizacje. W 2009 roku do sprzedaży trafiła II generacja modelu gruntownie przeprojektowana przez nowego stylistę Kii, Petera Schreyera (wcześniej spod jego „ołówka” wyszły Magentis, Cee’d oraz Forte).
Poprzednik miał terenowy charakter, druga generacja to SUV, pomyślany o użytkowaniu głównie na drogach utwardzonych.
Kia Sorento II generacji została pokazana na Seoul Motor Show 2009, a jej europejska premiera miała miejsce we Frankfurcie w tym samym roku. Obecne Sorento jest nieco śmielej stylizowane i trochę lepiej wykonane, choć nadal w tej kwestii ustępuje wielu japońskim czy europejskim konkurentom. Platforma Sorento jest wspólna z stosowaną w Hyundaiach Santa Fe oraz ix55/Veracruz. W 2012 roku samochód poddano modernizacji, mającej na celu odświeżenie oferty.

Gdzie jest produkowany?
Kia Sorento produkowana jest w Hwasung, w Korei Południowej.

Segment i konkurenci
Terenowo-rekreacyjny pojazd średniej wielkości konkuruje w Polsce z takimi samochodami jak: Chevrolet Captiva, Ford Kuga, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Opel Antara i Subaru Forester. Wewnętrzną konkurencję (z tego samego koncernu) stanowi bliźniaczy Hyundai Santa Fe.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku Kia Sorento znalazła w Polsce 272 nabywców (firmy zakupiły 185 aut, klienci indywidualni 87). W bieżącym roku SUV trafił do 9 osób prywatnych, firmy zakupiły 29 sztuk auta (łącznie sprzedano 38 aut).

Podstawowe informacje
Kia Sorento to pojazd terenowo-rekreacyjny. Koreański SUV średniej wielkości oferowany jest z 5- i 7-miejscową konfiguracją foteli. W artykule opisujemy najtańszy model z napędem na jedną oś.
Samochód ma stonowany, powściągliwy design pozbawiony zbędnych udziwnień. Duża atrapa chłodnicy, z kratkami w formie plastra miodu dodaje mu nieco powagi. W kabinie również brak designerskich „fajerwerków”.
Projektanci dokonali w 2012 roku restylizacji przedniej i tylnej części pojazdu. Światła przeciwmgielne mają teraz pionowy układ, a reflektory posiadają światła do jazdy dziennej (diody LED). W odmłodzonym Sorento zmianie uległy grill, klapa tylna oraz zespolone lampy wykorzystujące obecnie diody elektroluminescencyjne. We wnętrzu przekonstruowano zestaw wskaźników i konsolę centralną.
W odróżnieniu od poprzedniej generacji (opartej na ramie, ze sztywną osią tylną i reduktorem) drugie wcielenie zostało  zaprojektowane z myślą o jeździe głównie po asfalcie. Jak w przypadku większości SUV-ów – nazywanych często „pseudoterenówkami” – jazda Kią po bezdrożach nie jest wskazana.
Kiedyś – za czasów Daewoo - atutem koreańskich samochodów były atrakcyjnie skalkulowane ceny. Dziś Kia, Hyundai czy Ssang-Yong są relatywnie drogie. Azjatyccy producenci próbują przyciągnąć klientów w inny sposób. Największą zaletą w przypadku Kii jest długi okres gwarancji mechanicznej. Siedmioletnia gwarancja limitowana przebiegiem do 150 tys. km. to z pewnością największa zaleta oferty. Nawet, jeśli gwarancja nie obejmuje wszystkich podzespołów, to dla wielu klientów może być mocnym argumentem przemawiającym za zakupem.  Obecnie dłuższą gwarancję w Polsce oferuje tylko firma Ford (do 10 lat z limitem do 200 tys. km; gwarancja rozszerzalna za dopłatą).
Sorento oferowane jest z trzema silnikami do wyboru: benzynowym 2.4 GDI i dieslami 2.0 CRDi oraz 2.2 CRDi. Najtańsza wersja ma napęd na jedną oś (2WD), natomiast pozostałe posiadają napęd 4WD. Pojazd oferowany jest w trzech wersjach wyposażeniowych (M, L i XL) oraz w dwóch konfiguracjach foteli (5- i 7-osobowej). Popularna (masowa) azjatycka marka zadbała o lepsze w stosunku do poprzednika wyposażenie, tak seryjne jak i opcjonalne. Możliwości doposażenia Kii wypadają jednak przeciętnie, szczególnie na tle np. Forda Kuga.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary nadwozia (4.685 x 1.885 x 1.735 mm) czynią z koreańskiego SUV-a największy samochód na tle wymienionych wcześniej konkurentów. Kia jest przynajmniej o kilka cm dłuższa od swoich rywali (w przypadku Kugi, CR-V i Forestera różnica sięga kilkunastu cm). Rozstaw osi w prezentowanym aucie jest równy 2,7 metra, tym samym jest większy o kilka cm niż u konkurencji (wyjątek stanowią bliźniacze modele koncernu GM: Chevrolet Captiva i Opel Antara).
Duże wymiary zewnętrzne Kii sprawiły, że kabina jest przestronna. Dwa pierwsze rzędy siedzeń zapewniają dużo miejsca dla pasażerów, a w opcji dostępny jest trzeci „awaryjny” rząd z dwoma składanymi fotelami pomyślany głównie o dzieciach. Gdy autem podróżuje pięć osób, do dyspozycji jest spory bagażnik, gdy jednak na pokładzie znajdzie się siedem to kufer przypomina rozmiarami schowek.
Masa własna pojazdu to 1.719 kg, ładowność wynosi 791 kg.
Standardowo bagażnik ma 465 litrów pojemności, po złożeniu oparcia tylnej kanapy oferuje 1.353 litry.

Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jest dobre.
W bazowej odmianie klient otrzymuje sześć poduszek powietrznych (w tym kurtyny) oraz aktywne zagłówki dla przednich foteli. Systemy ABS z EBD i BAS, TCS (kontrola trakcji), ESC (stabilizacja toru jazdy), podobnie jak monitoring ciśnienia powietrza w kołach nie wymagają dopłaty. Z rzadziej stosowanych układów w tej klasie aut wymienić można VSM (podpowiedzi ruchu kierownicy) czy ROP (system zapobiegający dachowaniu). Oba układy również należą do wyposażenia seryjnego.
Organizacja Euro NCAP przyznała Sorento pięć gwiazdek. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono nieźle (87%), w kategorii „safety assist” przyznano 71 punktów procentowych.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W Kii nie znajdziemy innowacji czy nowatorskich rozwiązań technicznych. Z rzadziej stosowanych układów w tej klasie aut wymienić można Kia Safety System (system ratunkowy automatycznie rejestrujący parametry wypadku i wzywający odpowiednią pomoc, np. służby ratownicze lub - w przypadku mniej poważnego wypadku - assistance).

Napęd
Kię Sorento można wybrać z jednym z trzech silników.
Benzynowy 2.4 GDI oferuje 192 KM mocy, natomiast turbodiesle 2.0 CRDi i 2.2 CRDi osiągają odpowiednio: 150 i 197 KM.
Tylko z mniejszym dieslem Sorento oferowane jest z napędem na jedną oś, pozostałe silniki standardowo oferowane są z napędem na wszystkie koła. Mniejszy diesel ponadto oferowany jest tylko z manualną 6-biegową przekładnią. Pozostałe silniki pozwalają na wybór 6-stopniowej przekładni: manualnej lub „automatu”.
Poniżej przedstawione dane techniczne odnoszą się do wersji podstawowych, czyli z manualną skrzynią biegów.

Silnik benzynowy – zestawienie podstawowych informacji:
2.4 o mocy 141 kW/ 192 KM. Jedyny w ofercie „benzynowiec” zapewnia przyzwoite osiągi, ale jest mało ekonomiczny. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera tu 10,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Średnie zużycie benzyny to 8,9 l/100 km (emisja CO2 wynosi 207 g/km).

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 110 kW/ 150 KM. Mniejszy turbodiesel zapewnia już przyzwoite osiągi. Wysokoprężny silnik pozwala na rozpędzenie się do 187 km/h, a „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 10,8 sekundy (2WD). W cyklu mieszanym SUV zużywa 6,1 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 159 g/km).
2.2 o mocy 149 kW/ 197 KM. Większy i mocniejszy turbodiesel pozwala rozpędzić Sorento do 190 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 9,6 sekundy. SUV zużywa średnio 5,9 litra ON na 100 km (emisja CO2 to 155 g/km).

Grupa emisyjna
Prezentowana bazowa wersja SUV-a emituje 159 g/km CO2, co stawia pojazd w klasie emisyjnej D. Terenowo-rekreacyjny samochód zużywa średnio 6,1 l/100 km, na trasie 4,9 a w mieście 8,1.  

Koszty
Kia Sorento nie należy do tanich SUV-ów w tej klasie, kilku konkurentów ma atrakcyjniejsze ceny. Za prezentowaną, najtańszą wersję 2.0 CRDi/ 150 KM 2WD M klient zapłaci 117.700 zł. Ceny Chevroleta Captiva - najbliższego konkurenta Kii Sorento - startują ze znacznie niższego poziomu (różnica wynosi ok. 30 tys. zł). Najdroższa wersja Sorento 2.2 CRDi/ 197 KM 4WD XL została wyceniona na 177.700 zł.


Robert Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Kia Sorento