/  /  / Rio
Kia Rio

Kia Rio

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Cena45 990 zł - 60 490 zł (aktualizacja: 2016-03-10)
Emisja CO2100 g/km - 150 g/km
Żużycie paliwa3,9 L/100km - 6,4 L/100km
 
null
© Kia
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
Trzecia już generacja modelu Kia Rio miała światową premierę podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2011 i zaliczana jest do klasy B w segmencie samochodów miejskich

Kia Rio jest przedstawicielem południowo-koreańskiego koncernu w klasie małych aut miejskich. Jego historyczny debiut nastąpił w 2000 roku, zaś do Europy, w tym Polski dotarł rok później. Pomimo tego, iż Rio było najlepiej sprzedającym się modelem marki, producent postanowił w międzyczasie jeszcze bardziej przygotować pojazd pod kątem klientów europejskich. Zmiana generacji nastąpiła w 2005 roku, podczas tego zabiegu całkowicie zmieniono nadwozie i wprowadzono nowe, lepsze elementy wyposażenia wnętrza. Druga generacja Kii Rio została oparta na płycie podłogowej z Hyundaia Accenta, co spowodowało że samochód zyskał na wymiarach i był wyższy o 5 cm, szerszy o 1,5 cm od poprzednika, lecz długość zmniejszyła się.  Aby zwiększyć komfort podróżowania oraz ilość miejsca w środku dla pasażerów konstruktorzy postanowili zwiększyć o 9 cm rozstaw osi, a także o 1,5 cm rozstaw kół. Obie wersje, sedan i hatchback, miały taką samą szerokość i wysokość, wynoszącą odpowiednio 1,69 i 1,47 metra. Różnica ujawnia się w przypadku długości, gdzie okazuje się, że sedan jest dłuższy o 25 cm i mierzy 4,24 metra. Wysokie noty jakie zbierała Kia Rio przełożyły się na nominowanie do konkursu „Samochód roku 2006”, a także zdobycie prestiżowej nagrody „Autobest 2006”. Produkcja tego modelu odbywała się w południowokoreańskich zakładach Kii znajdujących się w miejscowości Sohari. Wyróżnikiem tej generacji Rio stały się między innymi przetłoczenia na masce w kształcie litery V, nadające sportowego charakteru przednie wloty powietrza, szerokie i wy stające nadkola, a także wysoko poprowadzona linia dachu, która z tyłu gwałtownie opada. Innymi ważnymi elementami dla rozpoznawania marki jest atrapa chłodnicy z dużym logo producenta oraz modna stylistyka reflektorów przednich. Kia Rio dostępne była jako 4-drzwiowy sedan, bądź też 5-drzwiowy hatchback.

Najnowsza, trzecia już generacja Kii Rio została zaprezentowana w 2011 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. W porównaniu do poprzedniego modelu, nowe Rio jest dłuższe (+20 mm) i szersze (+25 mm), lecz niższe (-15 mm) przy rozstawie osi wydłużonym o 70 mm (do 2570 mm). Gama jednostek napędowych składa się z dwóch jednostek diesla i tyle samo benzynowych. Najmniejszy wysokoprężny silnik posiada jedynie trzy cylindry, lecz został wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, co pozwoliło uzyskać 75KM. Druga wysokoprężną jednostka o pojemności 1.4 l i mocy 90KM zadebiutowała na rynku w roku 2012.  Najsłabszą jednostką benzynową jest czterocylindrowy motor o pojemności 1.2 i mocy 85. Mocniejsza benzynowa jednostka o pojemności 1,4 gen generuje 109KM. Standardowo Kia Rio z silnikiem wysokoprężnym oraz z modelem z większym silnikiem benzynowym jest wyposażona w sześciobiegowa przekładnia ręczną. Pozostałe wersje posiadają 5 stopniową przekładnię. Automatyczna skrzynia biegów dostępna jest opcjonalnie w połączeniu z silnikiem benzynowym o pojemności 1.4l.

Zawieszenie samochodu zostało przejęte z poprzedniego modelu, co oznacza że z przodu znajdziemy kolumny Mcphersona, zaś z tyłu belkę skrętną. Układ kierowniczy posiada elektryczne wspomaganie, a  liczba obrotów kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi wynosi 2,82.  

Wnętrze samochodu otrzymało charakterystyczną deskę rozdzielczą dla nowych modeli tej marki, co oznacza, że wskaźniki zostały umieszczone w tubkach. Jak na samochód o miejskim charakterze Kia Rio posiada wiele schowków.  Przestrzeń bagażowa w wersji trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej wynosi 288 litrów i może zostać powiększona do 923 litrów w przypadku złożenia tylnych siedzeń, które składa się w proporcji 60/40.  Nowe Rio dostępne jest  w wersji 5 i 3 drzwiowej.

Bezpieczeństwo w Kii Rio stawiane jest na pierwszym miejscu. Dlatego też już w podstawowej wersji w standardzie znajdują się 6 poduszek powietrznych (po dwie z przodu i z tyłu oraz kurtyny boczne), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM), system wspomagania ruszania pod górę (HAC) a także system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS z systemem rozdziału siły hamowania EBD i czujniki parkowania. Ponadto przednie fotele wyposażone są w pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa. W teście zderzeniowym przeprowadzony przez organizację Euro NCAP, Kia Rio otrzymała maksymalną notę 5 gwiazdek.

W 2014 roku na salonie w Paryżu pokazano model Rio po face-liftingu. Największe zmiany dotknęły zderzaki (przedni oraz tylny), osłonę chłodnicy oraz światła przeciwmgielne. Pojawiły się też nowe wzory felg.

Konkurenci: Hyundai i20, Skoda Fabia, Volkswagen Polo, Peugeot 208, Citroen C3, Renault Clio, Opel Corsa, Dacia Sandero oraz Suzuki Swift.
 

Rio najczęściej porównywana z

Ford Fiesta
Ford Fiesta
Kia Venga
Kia Venga
Nissan Micra
Nissan Micra
Peugeot 208
Peugeot 208
Renault Clio
Renault Clio
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Reklama