/  /  /  /  / Współpraca z nami to nie wstyd
Kia Optima

Kia Optima

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Współpraca z nami to nie wstyd

IBRM Samar|
null
null

Wojciech Szyszko, dyrektor zarządzający KIA Motors Polska: O tym jak daleką drogę przeszliśmy może świadczyć fakt, że o ile jeszcze kilkanaście lat temu wstyd było przyznać się do współpracy z Kią, obecnie mamy wiele zgłoszeń od dealerów chcących nawiązać z nami współpracę. Wśród nich są dealerzy wielu uznanych marek.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, IBRM Samar: Czy KIA jest zadowolona z wyników sprzedaży i rejestracji aut osobowych po III kwartałach tego roku? Czy szóste miejsce w rankingu rejestracji jest dla spółki satysfakcjonujące?
 
Wojciech Szyszko, dyrektor zarządzający KIA Motors Polska: Bardzo jesteśmy zadowoleni. Do końca roku chcielibyśmy łącznie zarejestrować w Polsce około 17 tysięcy samochodów, co zapewni nam nieco ponad sześcioprocentowy udział w krajowym rynku.
 
Czy gdyby nie reeksport, KIA nadal byłaby na szóstym miejscu w rankingu rejestracji?

W zasadzie w przypadku każdej marki w statystykach uwzględnione są samochody, które trafiły za granicę. Gdyby więc oczyścić je z danych reeksportowych, to układ miejsc w rankingu pozostałby na bardzo podobnym poziomie. W naszym przypadku także.
 
Czy spółka ma już choćby wstępne plany na przyszły rok?  
 
Trudno na razie precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, bo nie wiemy, jakie będą losy derogacji VAT. Bardzo dużo zależy od tego, jaki będzie wynik rozmów Ministerstwa Finansów z Unią Europejską. To może w poważnym stopniu – w sensie pozytywnym i negatywnym – wpłynąć na przyszłoroczny rynek. Obawiam się jednak, że nowe regulacje dotyczące VAT nie zdążą wejść w życie od 1 stycznia 2014 r. Wtedy sytuacja taka może wywołać spore zamieszanie na rynku. Ale ja generalnie twierdzę, że jeśli się nic poważnego nie wydarzy, przyszły rok będzie podobny do 2013 r. i zamknie się wynikiem 275-280 tysięcy zarejestrowanych w kraju aut.
 
To cały rynek, a ile aut KIA chciałaby zarejestrować w 2014 r.?
 
Sądzę, że sprzedaż będzie podobna do tegorocznej. Czyli jest to ostrożna polityka, szczególnie gdyby brać pod uwagę opinie o agresywnej polityce firm koreańskich w Polsce.
 
Wejdziecie do pierwszej piątki?
 
Ranking jest rzeczą wtórną. Najważniejsze jest zdrowie sieci dealerskiej i realizacja planów uzgodnionych z centralą. To są dla mnie priorytety. Natomiast czy KIA będzie piąta czy szósta – to ma mniejsze znaczenie.
 
Wspomniał Pan wcześniej o możliwym zamieszaniu na rynku w przypadku braku rozstrzygnięcia w tym roku kwestii podatku VAT. Jakie skutki może mieć taka sytuacja dla kierowanej przez Pana firmy?
 
Auta marki KIA kupują w Polsce głównie klienci indywidualni. Ich decyzje zakupowe nie zależą od odpisu VAT-u. Ale zarówno mały biznes jak i duże firmy będą podejmować decyzje o zakupie samochodów w zależności od tego, jakie będą nowe regulacje dotyczące VAT. Wiele zależy też od tego, czy na rynku pojawi się bałagan, gdy rząd nie zdąży z wprowadzeniem w życie odpowiednich zmian w prawie fiskalnym.
 
Na czym koncentruje się strategia firmy w 2013 roku i czy planowane są zmiany na przyszły rok?
 
Jesteśmy na „musiku”. Fakt istnienia fabryki Kii w Żylinie na Słowacji wymusza na nas oparcie strategii na produkowanych tam modelach: cee’d, Sportage i Venga. I to się w przyszłym roku nie zmieni. To tyle, jeśli chodzi o politykę produktową. Tradycyjnie już podejmujemy także szeroko zakrojone działania marketingowe. KIA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym turniejów FIFA i UEFA Euro, głównym sponsorem turnieju tenisowego Australian Tennis Open, a w Polsce organizujemy m.in. wyścigi samochodowe Kia Lotos Race.
 
A sieć dealerska? W jakiej kondycji są partnerzy marki?
 
Myślę, że nie jest źle w porównaniu z wieloma naszymi konkurentami, choć oczywiście zawsze może być lepiej. Na pewno jest trudniej niż kilkanaście lat temu, ale myślę, że na tle tego, co się dzieje na rynku to nie jest najgorzej. O tym jak daleką drogę przeszliśmy może świadczyć fakt, że o ile jeszcze kilkanaście lat temu wstyd było przyznać się do współpracy z Kią, obecnie mamy wiele zgłoszeń od dealerów chcących nawiązać z nami współpracę. Wśród nich są dealerzy wielu uznanych marek.  
 
Sieć Kii będzie ulegała zmianom? Ktoś dostanie wypowiedzenie umowy, pojawią się nowi partnerzy?
 
Jeśli już, to będą bardzo niewielkie ruchy. Niedługo uruchamiamy na przykład placówkę w Kaliszu. To było jedno z ostatnich miejsc gdzie KIA nie miała jeszcze swojego dealera. Generalnie jednak sieć jest stabilna. Mamy dziś około 70 punktów sprzedaży, a w sieci działa 63 dealerów. Ważny jest dla nas też łatwy dostęp do serwisów i ciągły wzrost jakości obsługi, dlatego prowadzimy szkolenia sprzedawców i pracowników serwisów.  
 
Jakie będą lokomotywy sprzedaży w 2014 r.?
 
Tak jak mówiłem wcześniej: Sportage i cee’d. W przyszłym roku być może bardziej postawimy na Rio, Nie jest to jednak jeszcze przesądzone. Rio to auto z bardzo popularnego segmentu B, w którym byliśmy ostatnio nieco słabsi. Do niedawna ze względu na duży popyt na Rio w Europie i fakt, że auto produkowane jest w Korei, były problemy z jego dostępnością na rynku polskim. Ale sytuacja ta bardzo poprawi się w przyszłym roku. Jesteśmy na etapie dogrywania dostaw na przyszły rok i liczba aut dla Polski ma  się zwiększyć.
 
Jakimi nowościami w najbliższym czasie zaskoczy nas KIA?
 
Czeka nas face-lifting Sportage,  pod koniec drugiego kwartału  do salonów trafi także nowy Soul. Już dziś jest dostępna zmodernizowana nieco Optima.
 
Jaka jest obecnie wewnętrzna kondycja firmy?
 
Jesteśmy w tej komfortowej sytuacji, że co najmniej utrzymujemy poziom sprzedaży. Nie ma więc żadnego zwalniania ludzi czy nadmiernego cięcia kosztów. A jeśli już, to raczej przyjmujemy nowych pracowników niż zwalniamy.  Firma jest stabilna i jakoś sobie radzimy z tym kryzysem.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Kia Optima