/  /  / XK
Jaguar XK

Jaguar XK

Zmień
Segment
Emisja CO2
Żużycie paliwa
 
null
© Jaguar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
Jaguar XK Series został zaprezentowany po raz pierwszy w marcu 1996 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Został on stworzony z myślą o zastąpieniu modelu XJS, a płytę podłogową dzielił z samochodem Aston Martin DB7. Jak przystało na Jaguara zmiana modelu nastąpiła po bardzo długim czasie 10 lat i w 2005 roku ujrzeć można było nowe XK, które nazwano X150. Nastąpiło to podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, kiedy to pokazano wersję coupe. Wersja kabrio swoją premierę miała na początku 2006 roku na międzynarodowych targach samochodowych w Detroit. Nowy model, zaliczjący się do klasy F- luksusowych aut sportowo rekreacyjnych, został zbudowany ze stopów aluminium dzięki czemu ograniczona została jego waga, wynosząca w coupe 1,59 tony, zaś kabrio waży obecnie 1,63 tony. W porównaniu do swojego poprzednika auto wydłużyło się o 2 cm, urosło o 3 cm, poszerzyło się o 9 cm, a także zwiększył się aż o 16 cm rozstaw osi. Zawieszenie standardowe zostało przejęte z limuzyny XJ, jednak istnieje możliwość zamówienia opcjonalnego systemu CATS, który elektronicznie staruje zawieszeniem. Dzięki niemu samochód nie przechyla się na zakrętach. W przypadku modelu kabrio, miękki dach potrafi być automatycznie otworzony, lub też zamknięty w ciągu 18 sekund. Auto to zostało uhonorowane kilkoma tytułami, jednak najciekawsze z nich to nagrody przyznane przez ceniony brytyjski magazyn „Top Gear”. A w 2006 roku dziennikarze ci uznali XK za „Samochód roku 2006” oraz „Grand Tourer roku 2006”. Produkcja Jaguara XK Series odbywa się w zakładach Jaguara, który obecnie należy do indyjskiego koncernu Tata, w Coventry w Anglii.

Nowy Jaguar XK zmienił się w porównaniu do poprzednika, jednak nie była to rewolucyjna zmiana. Projektem zajął się Ian Callum, który wcześniej odpowiedzialny był m.in. za Aston Martin DB7. Model oparty został o auto koncepcyjne o nazwie „Advanced Lightweight Coupe”, które po raz pierwszy zaprezentowano w Detroit w 2005 roku. Auto ma nadwyraz sportowy charakter, choć wciąż pokazuje także, że jest przeznaczone dla osób ceniących komfort. Nie obyło się również bez nawiązań do modeli historycznych, gdyż grill inspirowany był tym z Jaguara E-Type z roku 1961. Charakterystycznym elementem stały się elegancko ukształtowane światła przednie, boczne wloty powietrza oraz mocno zarysowany tył. XK dostępny jest w dwóch wersjach nadwozia, jako 2-drzwiowe coupe oraz 2-drzwiowe kabrio. Pod maską obu wersji znajdują się potężne benzynowe silniki V8, których moc przekracza grubo ponad 300 KM.

Wszystkie modele XK wyposażone są w szeroką gamę zaawansowanych systemów bezpieczeństwa - w tym system awaryjnego wspomagania hamulców oraz system antypoślizgowy ABS z układem rozdziału siły hamowania, A.R.T.S. system adaptacyjny, sterujący 4 poduszkami powietrznymi. Model XK Kabrio wyposażony jest ponadto wysoce zaawansowany automatyczny system ochrony pasażerów w przypadku przewrócenia się samochodu. Każdy XK posiada także system ochrony pieszego podczas zderzenia. Model ten nie został poddany jeszcze testom zderzeniowym EuroNCAP.

Głównym konkurentem, z którym musi zmierzyć się Jaguar XK Series jest BMW serii 6.
 

XK najczęściej porównywany z

BMW 6
BMW 6
Ferrari F12berlinetta
Ferrari F12berlinetta
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Maserati GranCabrio
Maserati GranCabrio
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Nissan GT-R
Nissan GT-R
Reklama