/  /  /  /  / PREZENTACJA | Hyundai i40 1.6 GDI (135 KM) Classic
Hyundai i40

Hyundai i40

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Średnia
Cena79 000 zł - 138 000 zł (aktualizacja: 2016-11-02)
Emisja CO2127 g/km - 176 g/km
Żużycie paliwa4,8 L/100km - 7,5 L/100km
 

PREZENTACJA | Hyundai i40 1.6 GDI (135 KM) Classic

IBRM Samar|
Hyundai i40 - 2013
© IBRM Samar
Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013Hyundai i40 - 2013

Azjatycki model walczy o klientów w trudnym, jednym z najbardziej obsadzonych segmentów. Następca Sonaty, model i40 jest na rynku od dwóch lat i w tym czasie zyskał opinię poprawnego auta. Jego największą zaletą jest 5-letnia gwarancja mechaniczna.

Pierwsza generacja i40 trafiła na rynek w 2011 roku. Pojazd w Europie debiutował w tym samym roku na Barcelona Motor Show (w Polsce auto dostępne jest od lata 2011). Koreański samochód zastąpił Sonatę, która na rynku europejskim sprzedawała się opornie.
Na początku 2011 roku do produkcji weszła wersja kombi, a w drugiej połowie roku dołączył do niej sedan. Hyundai i40 CW jest pierwszym kombi w historii tej firmy w tym segmencie aut.
Poprzednik, Hyundai Sonata, był modelem typowo budżetowym, zbierającym mało pochlebne opinie. Choć i40 również ma pewne braki, to jednak w wielu dziedzinach jest lepszy od  poprzednika. Hyundai i40 jest bliźniaczym modelem dla Kii Optima (obie marki należą do jednego koncernu), z którym dzieli płytę podłogową i wiele podzespołów. Platforma, na której bazują oba pojazdy, została przejęta z pewnymi modyfikacjami z Sonaty.
Stylizacja Hyundaia i40 opiera się na tej z koncepcyjnego modelu i-Flow, zaprezentowanego w Genewie w 2010 roku. Design nadwozia i40 korzysta z filozofii „fluidic sculpture” („rzeźba w ruchu”).

Gdzie jest produkowany?
Prezentowane auto opuszcza zakłady w Ulsan w Korei Południowej.

Segment i konkurenci
Samochód reprezentuje segment D. W Polsce rywalizuje z Chevroletem Malibu, Citroenem C5, Peugeotem 508, Renault Laguna, Subaru Legacy, Suzuki Kizashi i Toyotą Avensis. Oczywiście konkurencję dla i40 stanowi też bliźniaczy model Kia Optima (zastępujący Magentisa).

Kto kupuje prezentowany model?
Auto trafia głównie do firm, w zeszłym roku zakupiły one 780 aut, podczas gdy osoby prywatne 203 sztuki (łącznie sprzedano 983 auta). W tym roku i40 trafił do firm w liczbie 135 sztuk, natomiast klienci prywatni zakupili 35 aut (razem 170 sztuk).

Podstawowe informacje
Hyundai i40 oferowany jest jako sedan oraz kombi oznaczone literkami CW. Prezentujemy pierwszą wersję nadwoziową. Koreański sedan na tle rywali nie wyróżnia się niczym specjalnym. Brakuje mu trochę dopracowania detali. Wygląd to oczywiście rzecz gustu, ale bliźniacza Kia Optima jest  ładniejsza.
Hyundai z tym modelem celuje głównie w Chevroleta Malibu, Citroena C5 i Renault Laguna. Czy i40 jest wystarczająco dobry, by odebrać część klientów? Na pewno tak, chociażby ze względu na dłuższą gwarancję. Jednak z czołówką w tej klasie samochodów i40 nie ma dużych szans.
Największą zaletą oferty Hyundaia jest 5-letni okres gwarancji mechanicznej, niewiele konkurencyjnych firm może pochwalić się lepszymi, czy podobnymi warunkami gwarancji. Co ważne, okres ochronny u Hyundaia nie jest ograniczony przebiegiem, a to duży atut (jedynie z 5-letniej gwarancji wyłączeni są taksówkarze i firmy wynajmujące samochody).
Następca Sonaty, mimo że wyraźnie lepszy od poprzednika, zyskał opinię auta poprawnego i skierowanego raczej do mniej wybrednych klientów. W Hyundaiu i40 próżno szukać wyrafinowanych rozwiązań technicznych czy czegoś, co wyróżnia go na tle rywali. Nie ma też budzących pewne emocje odmian specjalnych (np. usportowionej).
Koreański sedan oferowany jest tylko z trzema silnikami (dwa benzynowe i turbodiesel w dwóch wariantach mocy) oraz w pięciu wersjach wyposażeniowych (Classic, Comfort, Comfort plus, Style, Premium). Możliwości doposażenia auta są – jak na segment D – skromne (na liście opcji znajduje się zaledwie kilka pozycji). Bardziej wymagający klienci wybiorą się raczej do salonów Forda, Hondy, Opla czy Volkswagena.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary (4.740 x 1.815 x 1.470 mm) plasują sedana mniej więcej w środku stawki w tym segmencie. Z bliskich konkurentów, Renault Laguna jest nieco mniejsza od Hyundaia, natomiast Chevrolet Malibu i Citroen C5 są większe. Rozstaw osi w i40 wynosi 2.770 mm (dla porównania: Chevrolet Malibu – 2.737; Citroen C5 – 2.815; Renault Laguna – 2.756 mm).
W opisywanej tutaj wersji samochód waży 1.378 kg. Dopuszczalna ładowność jest duża i wynosi 602 kg.
Pojemność bagażnika to przyzwoite 525 litrów.

Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa wypada przeciętnie w relacji do ceny i klasy auta. W najtańszej wersji Classic oprócz obowiązkowego systemu ABS klient otrzymuje: siedem  poduszek powietrznych (w tym kurtyny dla obu rzędów i airbag chroniący kolana kierowcy), aktywne zagłówki z przodu oraz powszechnie stosowane w tej klasie systemy: ESC (stabilizacja toru jazdy), VSM (kontrola trakcji) oraz HAC (ułatwiający podjazd pod wzniesienie).
Wymienione elementy to już w zasadzie standard w tej klasie aut, coraz częściej mniejsze i tańsze auta oferują więcej systemów bezpieczeństwa.
W crashtestach Euro NCAP i40 zakończył badania wynikiem pięciu gwiazdek. Europejska organizacja wysoko oceniła pojazd w kategorii „bezpieczeństwo dorosłych” (92 procent) i dobrze w kategorii „safety assist” (86 procent). Prezentowane auto jest jednym z najbezpieczniejszych pojazdów w ofercie koreańskiego producenta (w crashtestach korzystniej wypadł tylko średniej wielkości SUV Santa Fe).

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W koreańskim samochodzie trudno doszukać się innowacji technicznych. Jest kilka interesujących rozwiązań, ale nie są one czymś nowym w tej klasie aut.

Napęd
W przypadku Hyundaia i40 klient ma do wyboru dwa silniki benzynowe oraz jednego diesla w dwóch wariantach mocy. Silniki benzynowe osiągają wysoką moc z relatywnie niedużej pojemności skokowej, niestety nie przekłada się to na dobre wartości przyspieszeń. Turbodiesle przy zbliżonej dynamice są wyraźnie oszczędniejsze. Spektrum mocy rzędowych, czterocylindrowych jednostek napędowych wynosi od 115 do 177 KM. Wszystkie silniki korzystają z wtrysku bezpośredniego (w dieslu w technice common-rail).
Silniki benzynowe – jak na uzyskiwaną moc – trochę rozczarowują pod względem osiągów. Dlatego optymalnym wyborem wydaje się być  turbodiesel 1.7, szczególnie w mocniejszej, 136-konnej odmianie.
Napęd przenoszony jest na przednią oś, za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 6-stopniowego „automatu” (opcjonalny dla 2.0 GDI i mocniejszego diesla). Poniższe dane dotyczą wersji z manualnymi przekładniami.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 99 kW/ 135 KM. Podstawowa jednostka 1.6 GDI zapewnia przeciętne osiągi, jak na uzyskiwaną moc. Benzynowy silnik  pozwala rozpędzić auto do 197 km/h, a „setka” pojawia się na prędkościomierzu po 11,6 sekundy. Z tym silnikiem Hyundai w cyklu mieszanym zużywa średnio 6,4 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 149 g/km).
2.0 o mocy 130 kW/ 177 KM. Z topowym benzynowcem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 9,7 sekundy, prędkość maksymalna auta to 212 km/h. Koreańskie auto zużywa w cyklu mieszanym 6,8 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 to 159 g/km).

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.7 o mocy 85 kW/ 115 KM. Słabszy wariant 1,7-litrowego diesla pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,9 sekundy i rozpędzenie się maksymalnie do 192 km/h. Oszczędny turbodiesel zużywa średnio 4,6 litra ON na 100 km (emisja CO2 równa 122 g/km).
1.7 o mocy 100 kW/ 136 KM. Mocniejszy wariant wysokoprężnego silnika 1.7 CRDi zapewnia dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa (średnio 4,7 litra) i niedużej emisji CO2 (124 g/km). Samochód z tym turbodieslem można rozpędzić do 201 km/h, a sprint do „setki” zabiera 10,3 sekundy.

Grupa emisyjna
Hyundai i40 1.6 GDI zużywa w cyklu mieszanym 6,4 litra benzyny na 100 km. W mieście konsumuje 8 litrów, na trasie 5,4. Emisja CO2 na poziomie 149 g/km stawia tę wersję i40 w grupie emisyjnej D.

Koszty
Ceny Hyundaia i40 nie należą do atrakcyjnych. Prezentowane auto w najtańszej wersji (1.6 Classic) kosztuje 80.900 zł, natomiast najdroższa odmiana z dieslem 1.7/ 136 KM w wersji wyposażeniowej Premium to już wydatek równy 127.900 zł.


Robert Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama