/  /  / i10
i10

Hyundai i10

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
bagażnik.JPG
© Samar
bagażnik.JPGdeska bok.JPGdeska k.JPGdeska p.JPGdeska rozdzielcza.JPGdrzwi p.JPGdrzwi t.JPGelektryczne szyby.JPGfotel kierowcy.JPGgrill.JPGkanapa.JPGklamka p.JPGklamka t.JPGklimatyzacja.JPGkoło.JPGkomputer.JPGlampa t.JPGlewy bok.JPGlewy przód.JPGlewy tył.JPGlusterko boczne.JPGlusterko wsteczne.JPGosłona pasażera.JPGpas przód.JPGprawy bok.JPGprawy przód.JPGprawy tył.JPGprzód.JPGradio.JPGreflektor.JPGregulacja kierownicy.JPGschowek.JPGsilnik.JPGskrzynia biegów.JPGtył.JPGwlew paliwa.JPGzagłowek kierowcy.JPGzderzak p.JPGzderzak t.JPGzegary.JPG
Hyundai i10 to najmniejsze auto w całej gamie koreańskiego producenta. Przez swoje typowo miejskie przeznaczenie i małe rozmiary zaliczany jest do klasy aut mini (segment A). Jest też drugim modelem, po i30, który otrzymał alfanumeryczne nazewnictwo, w którym znajduje się literka „i” oraz dwie cyfry. Światowa premiera i10 odbyła się w New Delhi w Indiach w 2007 roku, z kolei w Europie debiut odbył się podczas salonu samochodowego w Bolonii w grudniu 2007 roku. Już w kolejnym roku dostępny był w salonach dealerskich. Pojazd ten powstał z zamiarem zastąpienia wysłużonego już Hyundaia Atos. W porównaniu do poprzednika nowy model jest dłuższy o 7 cm, szerszy o 10 cm oraz niższy o ponad 7 cm. Z kolei rozstaw osi wynoszący 2380 mm jest jednym z największych w klasie i pozwala dzięki temu zapewnić odpowiedni komfort pasażerom tylnej kanapy. W swojej krótkiej historii i10 został już uhonorowany wieloma tytułami, w większości pochodzącymi z Indii. Otrzymał tam tytuł „Samochodu roku 2008” (Icoty). Podobny tytuł został mu przyznany również w Chile. Co ciekawe produkowany jest tylko i wyłącznie w jednej fabryce, która znajduje się w indyjskiej miejscowości Madras.

W porównaniu do swojego poprzednika, modelu Atos, nowe i10 jest zupełnie innym autem. Większe podobieństwa da się zauważyć w stosunku do modelu i30, w szczególności jeżeli chodzi o przód auta. Najbardziej charakterystycznym elementem powiązanym z większym bratem są duże reflektory przednie oraz linie pokrywy silnika, które wkomponowują się w zaokrągloną przednią maską. Innym znakiem rozpoznawczym są spore, jak na rozmiary auta, wloty powietrza czy też niezbyt duży, chromowany grill z logiem producenta. Dynamizmu linii bocznej nadają z kolei wznoszące się okna boczne. Tył auta jest już zdecydowanie mniej ciekawszy niż przód. Zastosowano prawie zupełnie płaską klapę bagażnika, która wyróżnia się tylko poprzez duży znaczek producenta, pełniący również funkcję klamki. Jak przystało na małe auto miejskie zastosowane silniki mają wyróżniać się przede wszystkim niskim apetytem na paliwo. Osiągnięto to przez niską pojemność jednostek, która oscyluje wokół 1 litra. Producent pozostawia jednak wybór silnika napędzanego przez benzynę lub też zasilanego olejem napędowym. Potencjalny klient może również wybrać pomiędzy 5-biegową manualną skrzynią biegów bądź 4-biegową automatyczną.

W modelu i10 skupiono się przede wszystkim na bezpieczeństwie biernym, który w przypadku zderzenia chronić ma pasażerów. Zastosowano więc sztywną konstrukcję nadwozia z wzmocnioną płytą podłogową czy też przegrodami bocznymi. W podstawowej wersji znajduje się również poduszka powietrzna kierowcy i system antypoślizgowy ABS z rozdziałem siły hamowania EBD. W lepiej wyposażonych wersjach znajduje się dodatkowo poduszka pasażera oraz poduszki boczne. W testach zderzeniowych EuroNCAP Hyundai i10 otrzymał 4 z 5 możliwych gwiazdek. Najbardziej zagrożona była klatka piersiowa kierowcy, na którą za bardzo uciskały pasy bezpieczeństwa.

Hyundai i10 konkurować ma przede wszystkim z Kia Picanto, Toyotą Aygo, Chevroletem Spark, Citroenem C1, Suzuki Splash oraz Fiatem Panda.
 

i10 najczęściej porównywany z

Fiat 500
Fiat 500
Fiat Panda
Fiat Panda
Ford Ka
Ford Ka
Hyundai i10
Hyundai i10
Kia Picanto
Kia Picanto
Nissan Micra
Nissan Micra
Skoda Citigo
Skoda Citigo
Reklama