/  /  /  /  / Rejestracje nowych aut w lutym 2013: Rynek jeszcze rośnie
Hyundai H-1

Hyundai H-1 New

Zmień
SegmentMinibusyŚrednie dostawcze / Van
Emisja CO2--
Żużycie paliwa--
 

Rejestracje nowych aut w lutym 2013: Rynek jeszcze rośnie

null
nullnullnullnull

Luty przyniósł wzrost liczby rejestracji nowych samochodów osobowych. Jego dynamika w porównaniu ze styczniem znacznie jednak zmalała. To nie tylko efekt krótszego miesiąca czy wyczerpywania się zapasów aut dostępnych w wyprzedaży. Mówimy o utrzymującej się słabej kondycji krajowego rynku motoryzacyjnego. I o braku skutecznego wsparcia ze strony rządu.

W drugim miesiącu tego roku Polacy kupili i zarejestrowali 23 992 nowe auta osobowe, zaledwie o 1,1 proc. więcej niż w takim samym miesiącu 2012 r. Było to zarazem o 8,50 proc. mniej niż w styczniu. Niezbyt wielkim pocieszeniem pozostaje informacja, że był to najlepszy luty od 2009 r., kiedy w krajowych wydziałach komunikacji zapisano 26 311 nowych samochodów. Od stycznia do lutego w Polsce zarejestrowano 50 212 nowych aut osobowych i osobowych z homologacją ciężarową, o 4,87 proc. więcej niż przed rokiem, Martwi jednak słabnąca dynamika wzrostu rynku, blisko o połowę w porównaniu z sytuacją na koniec stycznia, kiedy rejestracje (rok do roku) były na plusie o 8,56 proc. Wyraźnie widać, że stopniowo z oferty producentów znikają auta ze starego rocznika, oferowane po wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Rynek zaś bez istotnych zmian legislacyjnych – pełnego odpisu VAT czy zastąpienia akcyzy podatkiem ekologicznym – będzie najpewniej nadal słabł w kolejnych miesiącach. Prawdziwym testem będzie marzec, gdy większości firm skończą się auta z wyprzedaży.  

Klienci indywidualni wciąż lepsi
W lutym udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 49,73 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 11 931 aut. Na koniec lutego 2013 roku udział firm w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł 49,29 proc. (24,7 tysięcy sztuk). Rok wcześniej udział ten wynosił 45,68 proc. Wraz ze słabnięciem akcji wyprzedażowych powoli słabnie udział klientów indywidualnych w strukturze sprzedaży. Pod koniec pierwszego miesiąca tego roku, klienci indywidualni mieli niewielką przewagę nad użytkownikami instytucjonalnymi w strukturze rejestracji nowych aut. Kowalscy kupili i zarejestrowali wtedy 13 403 samochody, co stanowiło 51,11 proc. rynku.

Walka o 30 proc.
Wśród aut osobowych liderem po dwóch miesiącach tego roku pozostaje Skoda, która zarejestrowała 6 860 nowych samochodów osobowych. To wynik o 6,32 proc. lepszy niż ten zanotowany na koniec lutego 2012 r. Udział w rynku czeskiej marki wyniósł 13,66 proc. wobec 15,93 proc. miesiąc wcześniej. Druga pozycja w zestawieniu przypadła Volkswagenowi (4 789 sztuk), wzrost o 42,96 proc., udział w rynku 9,54 proc. wobec 10 proc. na koniec stycznia. Miesiąc wcześniej pisaliśmy o kolejnym podejściu koncernu z Wolfsburga do zdobycia 30 proc, krajowego rynku motoryzacyjnego. Było już blisko. Na koniec stycznia Volkswagen, Skoda i Audi miały ponad 27,5 proc. Na koniec lutego udział ten nieco się skurczył i wynosi (dla tych trzech marek) 24,9 proc. Cel nadal jest jednak w zasięgu ręki.

Nowy gracz na podium
Efekty zaczyna przynosić agresywna kampania marketingowo-reklamowa Forda. Od stycznia do lutego zarejestrowano w Polsce 3 631 nowych aut osobowych tej marki, o 26,78 proc. więcej niż przed rokiem. Udział w rynku Forda wyniósł 7,23 proc. Amerykanie zrzucili tym samym z podium Toyotę. Ta nie zamierza jednak odpuścić. W ramach hasła reklamowego „Marzec marzeń Toyoty” właśnie wprowadza na rynek nowego RAV-a 4. I na tym nie zamierza poprzestać. Na koniec lutego Japończycy, z wynikiem 3 586 sztuk (- 6,40 proc.) musieli się zadowolić czwartą pozycją w rankingu. Walka o podium zapowiada się, więc ostro, tym bardziej, że wejście do najlepszej trójki deklarował wielokrotnie Opel (obecnie szósta pozycja, 3 062 auta, spadek o 14,01 proc.). Na pewno nie poddadzą się też bez walki marki koreańskie, które na dobre zagościły w środku stawki rankingu TOP10. Na piątej pozycji na koniec lutego znajduje się KIA. Krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 3 556 aut tej marki, o 37,09 proc. więcej niż rok wcześniej. Bratni Hyundai zajął tym razem siódmą pozycję (2 972 auta, wzrost o 4,17 proc.).

Fiat nadal poza 10-tką
W lutym nie udał się powrót do pierwszej dziesiątki Fiatowi. Tracący od wielu miesięcy pozycję na polskim rynku włoski producent zarejestrował w ciągu dwóch miesięcy tego roku 1 899 samochodów, o 35,08 proc. mniej niż przed rokiem. Wystarczyło to na zajęcie 11 pozycji. Włosi mają stale ten sam problem – braki w gamie modelowej. Nie ma też pewności czy mocno promowany ostatnio w mediach Fiat 500L w sposób znaczący wpłynie na poprawę sytuacji. Co ciekawe, w samym lutym więcej aut od Włochów zarejestrowała w Polsce Dacia, choć jak sami wcześniej przyznawali przedstawiciele tej marki, część aut po rejestracji w kraju, wyjeżdża następnie za granicę. Prawdziwa popularność Dacii nad Wisłą może być więc mniejsza niż Fiata.

Audi rządzi
Dobrze ma się sprzedaż aut z segmentu premium. W lutym firmy zarejestrowały 1 863 auta klasyfikowane w tej grupie, co oznacza wzrost o 7,75 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. To zarazem wynik o 15,50 proc. lepszy w stosunku do poprzedniego miesiąca. Od stycznia do lutego 2013 roku zarejestrowano 3 476 aut z wyższej półki (+14,46 proc.) . W tym samym okresie zarejestrowano 46 736 samochodów segmentu popularnego. Wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 4,22 proc.
Liderem w segmencie premium jest Audi, które od stycznia do lutego zarejestrowało 856 samochodów, o 40,1 proc. więcej niż przed rokiem. BMW, ubiegłoroczny lider rankingu, zajmuje drugą pozycję. W kraju zarejestrowano 781 aut z biało-niebieską szachownicą na masce. To wynik o 9,69 proc. lepszy niż przed rokiem. Trzecie miejsce na podium na koniec lutego przypadło w udziale Volvo. Szwedzka marka zarejestrowała 743 auta, 7,06 proc. więcej niż przed rokiem. Na czwartej pozycji, w gronie największych graczy w segmencie premium, znalazł się Mercedes. Koncern ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce 691 aut, o 9,51 proc. więcej.

Słabe prognozy
Rokowania dla polskiej gospodarki nadal nie rysują się w różowych kolorach Według danych GUS, w czwartym kwartale 2012 r. wzrost gospodarczy zwolnił do 1,1 proc. z 1,4 proc. w trzecim kwartale ubiegłego roku. Według ekspertów PKKP Lewiatan, w IV kwartale 2012 r. do spadku inwestycji, które rozpoczęło się już w III kwartale, dołączyło jeszcze zmniejszenie spożycia indywidualnego. - Takiej sytuacji nie mieliśmy od wielu lat. Jeśli tendencja się utrzyma, to trudno będzie o dodatni wzrost gospodarczy w I kwartale tego roku. Tym bardziej, że na wyniki I kwartału wpływ będzie miała wysoka baza z I kwartału 2012 r., kiedy PKB urósł o 4,4 proc. - podkreśla dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.
Dodaje, że w IV kwartale 2012 r. mieliśmy do czynienia z dodatnim wzrostem eksportu, na poziomie 2,5 proc., przy jednoczesnym spadku importu. W dalszym ciągu kurczą się zapasy, co pokazuje, że firmy dostosowują się do słabnącej gospodarki. W największym stopniu osłabienie dotknęło budownictwo, ale również po raz pierwszy od II kwartału 2009 roku, przemysł. - Nie wróży to dobrze gospodarce w 2013 roku, a przynajmniej w I kwartale. To, co się dzieje w przemyśle mocno, bowiem rzutuje na inne branże. Zamówienia, które płyną z przemysłu wpływają na poziom zatrudnienia w innych sektorach - zaznacza Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Co na te prognozy producenci samochodów? Na razie prężą muskuły i prezentują nowe samochody i rozwiązania techniczne na salonie w Genewie. Już za chwilę jednak przyjdzie się im zmagać z nienastrajającą optymistycznie codziennością moto-rynku Stąd tak ważne są działania rządu zmierzające do realnego ożywienia produkcji samochodów i sprzedaży nowych aut w Polsce. Z pewnością celowi temu nie służą działania resortu finansów skoncentrowane niemal wyłącznie na zapewnieniu bieżących wpływów do budżetu państwa.




Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Hyundai H-1