/  /  /  / Nowy diesel 1.6 i-DTEC w gamie Hondy Civic
Honda

Honda

Zmień
Japońska firma z główną siedzibą mieszczącą się w Tokio mimo, że znana jest na świecie przede wszystkim z produkcji samochodów, to jej największym działem jest produkcja silników. Honda jest bowiem największym na świecie producentem silników, z łączną liczbą wytwarzanych 25 milionów sztuk rocznie.
Dowiedz się więcej o marce
 

Nowy diesel 1.6 i-DTEC w gamie Hondy Civic

Honda|
null
© Honda
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Nowy diesel 1.6 i-DTEC to pierwsza w Europie jednostka napędowa z opracowanej przez Hondę serii Earth Dreams Technology. Silnik o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm przy 2000 o/m trafi pod maskę modelu Honda Civic na początku przyszłego 2013.

Jak zapewnia producent, motor emituje zaledwie 94 gramy CO2 na kilometr, oferując niski poziom spalania i ponadprzeciętne osiągi.

"Głównym założeniem filozofii Earth Dreams Technology jest uzyskanie dobrych parametrów ekologicznych przy zachowaniu dynamicznych osiągów, z których słynie Honda - powiedział Suehiro Hasshi, lider projektu wszystkich europejskich wersji Hondy Civic, łącznie z odmianą 1.6 i-DTEC. "Ważne jest też, aby nasze samochody dawały kierowcom dużą radość z prowadzenia".

"Zbudowaliśmy nowy silnik od podstaw - dodaje Tetsuya Miyake, lider projektu silnika 1.6 i-DTEC. "Nie przyjęliśmy żadnych punktów odniesienia, ponieważ wszystkie standardy były dla nas niewystarczające. Dążyliśmy do stworzenia własnych wzorców, którymi będzie musiała kierować się konkurencja".

"Opracowanie tego silnika wiązało się z zastosowaniem inteligentnych i ekologicznych technologii - tłumaczy Suehiro Hasshi. "Skupiliśmy się na usprawnieniu wielu pojedynczych aspektów, które w połączeniu dały zamierzony efekt. To właśnie istota i piękno filozofii Earth Dreams Technology".

Silnik 1,6 litra i-DTEC został zaprojektowany specjalnie z myślą o rynku europejskim, aby sprostać rosnącym potrzebom klientów szukających „czystych” jednostek wysokoprężnych. Nowy diesel, produkowany w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon (HUM) wyłącznie z przeznaczeniem na rynki Starego Kontynentu, będzie ważnym ogniwem europejskiej strategii sprzedaży Hondy. Dlatego firma uruchomiła w HUM dedykowaną linię zdolną wyprodukować do 500 sztuk dziennie. Oznacza to, iż w cyklu dwuzmianowym co 138 sekund powstaje jeden gotowy silnik.

Nowa linia będzie wykorzystywana zarówno do produkcji jednostki 1.6 i-DTEC, jak i silnika 2.2 i-DTEC.

W roku przyszłym jednostka 1,6 litra i-DTEC uzupełni również gamę modelową nowej Hondy CR-V, natomiast w przyszłości filozofia Earth Dreams Technology będzie stanowiła podstawę konstrukcji wszystkich silników budowanych przez Hondę.

Najlżejszy silnik Diesla w klasie
Kluczem do sukcesu nowego silnika jest jego niska waga. Dzięki zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów udało się zredukować masę całkowitą o 47 kg w stosunku do jednostki 2.2 i-DTEC, co czyni nowego diesla Hondy najlżejszą jednostką w klasie.

Poszczególne komponenty silnika zostały zoptymalizowane w celu uzyskania niewielkich rozmiarów oraz niskiej wagi. W dalszym obniżeniu masy jednostki pomogły też zaawansowane technologie produkcyjne.

W porównaniu z silnikiem 2.2 i-DTEC zmniejszono grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm, co jest niespotykane w przypadku jednostki wysokoprężnej. Dodatkowo inżynierowie zastosowali lżejsze tłoki i korbowody.

Zmniejszone tarcie mechaniczne
Inżynierowie pracujący nad jednostką 1.6 i-DTEC dążyli przede wszystkim do uzyskania mniejszego tarcia wewnętrznego, porównywalnego z jednostkami benzynowymi. "Wszystkie ruchome elementy zostały zoptymalizowane, aby zredukować ich tarcie - powiedział Tetsuya Miyake.

W tym celu zastosowano na przykład krótszą i węższą część prowadzącą tłoka. Przy 1500 obr./min. silnik 1.6 i-DTEC odznacza się o około 40% niższym poziomem tarcia mechanicznego niż jednostka 2.2 i-DTEC.

"Wszystko to przyczynia się nie tylko do redukcji zużycia paliwa i emisji, ale także poprawia reakcje silnika (zarówno na dodanie, jak i ujęcie gazu), co daje dużą radość z jazdy. Obniżyliśmy tarcie wewnętrzne silnika do poziomu osiąganego przez jednostki benzynowe. To wyjątkowe dokonanie".

Inteligentny system turbodoładowania
Turbosprężarka Garrett czwartej generacji zastosowana w silniku 1.6 i-DTEC została wyposażona w kierownice spalin o zmiennej geometrii, natomiast jej prędkość obrotowa jest precyzyjnie nadzorowana przez pokładowy system elektroniczny, co minimalizuje efekt „turbodziury” i zapewnia optymalne połączenie wysokiej siły napędowej przy niskich i średnich obrotach oraz wysokiej dynamiki przy wysokich obrotach.

Turbosprężarka działa przy maksymalnym ciśnieniu doładowania wynoszącym 1,5 bara.

Wydajny system wtrysku paliwa i przepływu powietrza
Opracowany przez Hondę silnik 1.6 i-DTEC wykorzystuje elektromagnetyczny system wtrysku firmy Bosch, pracujący przy ciśnieniu 1800 barów. Wysokie ciśnienie paliwa oznacza, że jest ono wtryskiwane z wyższą szybkością i jest jednocześnie dokładniej rozpylane. Wszystko to przekłada się na stworzenie mieszanki powietrzno-paliwowej o wysokiej jakości, co z kolei poprawia wydajność i czystość spalania i w rezultacie prowadzi do obniżenia zużycia paliwa i emisji.

Inżynierowie Hondy podnieśli również sprawność objętościową cylindrów, stosując lepszy przepływ powietrza dolotowego oraz układ zawirowywania powietrza w głowicy silnika, co umożliwia precyzyjną kontrolę procesu spalania i redukcję gorących miejsc w komorze spalania, które zwykle generują niepożądaną emisję szkodliwych substancji.

Przepływem powietrza w silniku steruje system recyrkulacji gazów wydechowych, który działa przy wysokim i niskim ciśnieniu, aby zredukować emisję tlenku azotu NOx.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama