/  /  /  /  / Polska: Trzy fakty o Hondzie Insight
Honda Insight

Honda Insight

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Polska: Trzy fakty o Hondzie Insight

Honda Poland|
null
© Honda
null

Od premiery Hondy Insight na naszym rynku minęły dokładnie trzy miesiące. Samochód wzbudza ciekawość i pojawia się wiele pytań, na które pora odpowiedzieć.

Wydajny zintegrowany napęd hybrydowy IMA, umożliwiający jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym, interaktywny system Eco Assist, pozwalający obniżyć zużycie paliwa oraz nagroda dla pierwszego zdobywcy pucharu w punktacji Eco Score - oto czym mogą się cieszyć właściciele Hondy Insight.

1) Dostępne na rynku układy hybrydowe, czyli dlaczego IMA?
Wszystkie samochody hybrydowe wyposażone są w silniki spalinowe i silniki elektryczne, ale producenci samochodów stosują trzy różne schematy współpracy tych silników.
Pierwszy z nich, to układ szeregowy, w którym źródłem momentu napędowego jest wyłącznie silnik elektryczny. Silnik spalinowy napędza generator prądu, służący do zasilania silnika elektrycznego.
W układzie równoległym głównym źródłem momentu napędzającego koła jest silnik spalinowy. Silnik elektryczny w ściśle określonych warunkach wspomaga silnik spalinowy, a czasami nawet go zastępuje. Takiego właśnie układu używa Honda we wszystkich swoich samochodach hybrydowych. Nosi on nazwę zintegrowanego wspomagania silnika (Integrated Motor Assist, IMA).
Istnieją też hybrydowe układy szeregowo-równoległe, zwane także kombinowanymi. Taki właśnie układ stosowany jest w samochodzie Toyota Prius, w którym, jak sama nazwa układu wskazuje, używa się obydwu wcześniejszych schematów współpracy silników. System ten składa się z silnika spalinowego i dwóch maszyn elektrycznych, przy czym pojazd może niezależnie korzystać z tych dwóch rodzajów napędu.

Każdy z tych systemów ma swoje zalety i wady, jednak największe zalety systemu równoległego, takiego jak IMA, to najmniejsza masa, najbardziej ograniczone rozmiary oraz niższe koszty produkcji. Honda wybrała taki system i optymalizowała go przez ostatnie 10 lat, co zaowocowało możliwością skonstruowania Insight, sprzedawanego po konkurencyjnych cenach.

2) Jazda wyłącznie w trybie elektrycznym - jest możliwa!
Honda Insight w pewnym zakresie posiada możliwość jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym. Faktem jest, że w pojeździe tym nie ma przycisku włączającego ten tryb, ale nie oznacza to, że kierowca nie ma wpływu na jego uruchomienie. W przypadku Hondy Insight to właśnie styl jazdy kierowcy ma decydujące znaczenie przy wykorzystaniu trybu elektrycznego. Innymi słowy w aucie nie ma włącznika, ale umiejętne obchodzenie się z pedałem przyspieszania powoduje uruchomienie trybu elektrycznego.

W Hondzie Insight jazda w trybie elektrycznym zależy od wielu czynników, a głównymi są poziom naładowania akumulatora hybrydowego i wspomniany sposób jazdy. Należy przyjąć, że jazda z wykorzystaniem jedynie energii elektrycznej jest możliwa w zakresie od kilkunastu do ponad osiemdziesięciu kilometrów na godzinę. Dystans przejechany w ten sposób zależy od poziomu naładowania akumulatora oraz od prędkości jazdy (generalna zasada jest taka, że im szybciej jedziemy, tym krótszą drogę przejedziemy z wykorzystaniem trybu elektrycznego). W samochodzie Honda Insight tryb elektryczny umożliwia poruszanie się jedynie z ustaloną prędkością podróżną. Nie ma możliwości ruszenia z miejsca, ani silniejszego przyspieszania jedynie w trybie elektrycznym.

Poniższy slajd w dużym uproszczeniu przedstawia zarządzanie energią w różnych warunkach jazdy, czego odzwierciedleniem są informacje wyświetlane na panelu wskaźników Hondy Insight.



3) Nagroda dla zdobywcy pucharu - ekologiczna jazda się opłaca!

Honda opracowała użyteczną technologię, dzięki której kierowcy Insighta będą mogli jeździć bardziej ekologicznie i ekonomicznie. Technologia ta otrzymała nazwę Ecological Drive Assist System, lub krócej Eco Assist (system wspomagania ekologicznej jazdy) i można powiedzieć, że system ten robi dokładnie to, na co wskazuje jego nazwa.

Eco Assist łączy w sobie wiele funkcji takich jak:
- aktywowany przez kierowcę tryb ECON, który optymalizuje pracę przekładni CVT, silnika i innych komponentów układu napędowego w celu obniżenia zużycia paliwa;
- system wspierający reakcje kierowcy, który za pomocą różnych kolorów podświetlenia prędkościomierza podpowiada w czasie rzeczywistym jak osiągnąć niższe zużycie paliwa;
- układ oceny zużycia paliwa, dostarczający informacje na temat bieżącego spalania oraz podsumowujący styl jazdy na dłuższym dystansie.

System symbolicznie nagradza kierowcę (wyświetlanymi listkami, następnie roślinami, wieńcami, a finalnie pucharem), jeśli ten systematycznie stosuje ekologiczny styl jazdy. Punktacja ta nosi nazwę Eco Score.

Honda Poland zorganizowała konkurs dla właścicieli modelu Insight - polega on właśnie na zdobyciu pucharu w punktacji Eco Score. Nagrodą główną jest kwota 10 000 zł.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama