/  /  /  /  / Jesteśmy nastawieni na osiągnięcie sukcesu
Honda CR-Z

Honda CR-Z

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Jesteśmy nastawieni na osiągnięcie sukcesu

null
null

„Doceniamy fakt, że Honda może działać w Polsce już od prawie 20 lat. To był czasami trudny okres, ale zawsze doświadczaliśmy wsparcia ze strony naszych klientów, za co jesteśmy im niezmiernie wdzięczni”, mówi Hirokazu Tomiki w pierwszym wywiadzie udzielonym po objęciu stanowiska prezesa zarządu Honda Poland.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Dariusz Balcerzyk, IBRM SAMAR: Jako menedżer w Honda Motor Company pracował Pan na wielu różnych rynkach na całym świecie. Niedawno został Pan powołany na stanowisko szefa Hondy w Polsce. Czy pomimo krótkiego czasu, który spędził Pan w Polsce, zauważył Pan jakieś różnice między rynkiem polskim a rynkami, na których pracował Pan wcześniej?

Hirokazu Tomiki, prezes zarządu Honda Poland: Z mojego doświadczenia wynika, że każdy rynek jest inny. Polska to kraj w dobrej kondycji ekonomicznej, o dużej liczbie mieszkańców. Co więcej, wielu producentów motoryzacyjnych ulokowało tu swoje fabryki. Z drugiej strony, lokalny rynek nowych samochodów osobowych to zaledwie nieco ponad 300 tys. sprzedanych aut rocznie i aż ponad 700 tys. importowanych samochodów używanych. Oznacza to, że jego potencjał sięga miliona pojazdów. Myślę, że wraz ze wzrostem zamożności Polaków, Polska stanie się w przyszłości jeszcze większym rynkiem. To nie tylko moje zdanie, tak ta kwestia postrzegana jest przez koncern Honda.

Poza tym, odnoszę wrażenie, iż w porównaniu do Europy zachodniej, punkty dealerskie w Polsce są większe i lepiej zorganizowane. W większości są to przedsiębiorstwa biznesowe a nie małe, rodzinne firmy. Co prawda prezentują się nieco bardziej kameralnie od ogromnych dealerstw amerykańskich, jednak polskim dealerom udało się zachować odpowiednie proporcje, dzięki czemu punkty sprzedaży samochodów są bardziej przyjazne dla klientów.

Ubiegły rok nie był udany dla Hondy, podobnie jak dla całego polskiego rynku motoryzacyjnego. Również początek obecnego roku nie nastrajał optymistycznie. Jak w tej sytuacji odnajduje się Honda?

Jak wiadomo, w zeszłym roku Japonię nawiedziło wielkie trzęsienie ziemi oraz następujące po nim tsunami, co bardzo obniżyło potencjał produkcyjny Hondy. Wpływ tych wydarzeń na dostępność naszych produktów odczuwaliśmy aż do marca bieżącego roku. Nasi dealerzy znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji, a klienci nie mieli możliwości zakupu wybranych modeli.

Obecnie sytuacja normalizuje się. Niedawno zaprezentowaliśmy nowy model Hondy Civic, z którym wiążemy duże nadzieje, a na jesieni do sprzedaży trafi nowy model Hondy CR-V. Rzadko zdarza się, by wprowadzić na rynek dwa nowe modele w ciągu zaledwie sześciu miesięcy, ale wracamy do gry i w tym roku oczekujemy ożywienia sprzedaży.

Rynek samochodów firmowych stanowi w Polsce już ponad połowę wszystkich sprzedanych nowych aut. Jednak udział tego segmentu w sprzedaży Hondy Poland sięga tylko około 38%. Czy zatem firma zamierza przedsięwziąć jakieś działania, by zwiększyć udział klientów instytucjonalnych wśród klientów Hondy?

Honda zawsze z uwagą przygląda się wszystkim segmentom rynku i staramy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom każdej grupy nabywców.  Jednak priorytetem dla naszej firmy są klienci indywidualni, a także przedsiębiorcy prowadzący małe, rodzinne interesy. Oczywiście bacznie obserwujemy polski rynek flotowy, jednak największy nacisk w naszej działalności kładziemy na utrzymanie wysokiego poziomu lojalności klientów wobec marki Honda.

Rząd, poprzez stanowienie prawa oraz podatków, jest głównym regulatorem rynku motoryzacyjnego w Polsce. Co Pana zdaniem, jako jednego z graczy na tym rynku, powinny zrobić władze, by wesprzeć słabnący rynek i zachęcić obywateli do kupowania nowych samochodów?

To trudne pytanie. Honda jako koncern nigdzie na świecie nie liczy na wsparcie rządów poszczególnych krajów. Jednak jeśli miałbym zwrócić uwagę polskich władz na jakiś aspekt rynku motoryzacyjnego, to zalecałbym większą aktywność w dziedzinie promocji ekologicznych samochodów o niskiej emisji spalin.

Pojazdy o napędzie hybrydowym oraz elektrycznym stają się coraz bardziej popularną alternatywą dla aut ze standardowymi silnikami spalinowymi, także w Polsce. Jaka jest strategia Hondy jeśli chodzi o wprowadzanie na polski rynek samochodów ekologicznych?

Honda jest jedną z najaktywniej działających firm w ekologicznej motoryzacji. Już w 1999 roku wprowadziliśmy do sprzedaży Hondę Insight – auto z napędem hybrydowym. Dziś ten rodzaj napędu oferujemy w kilku modelach: Insight, Civic, CR-Z oraz Jazz. Należy jednak pamiętać, że Europa jest trudnym rynkiem sprzedaży tego rodzaju pojazdów. Według mnie auta ekologiczne dobrze wspierają proekologiczny obraz marki, ale nie należy liczyć na ich wysoką sprzedaż w najbliższej przyszłości. Niemniej jednak nieustannie dążymy do tego, aby nasze produkty były przyjazne dla środowiska naturalnego. W najbliższej przyszłości wprowadzimy na rynek serię nowoczesnych jednostek napędowych pod nazwą Earth Dreams Technology. Pierwsza z nich – diesel o pojemności  1,6 l trafi do polskich klientów w modelu Civic już na początku przyszłego roku. Naszym celem jest osiągnięcie w ciągu trzech lat pozycji „numer 1” pod względem ekonomiczności spalania w każdym segmencie aut. Nieco dalsza przyszłość należy do „czystych” pojazdów, takich jak napędzana wodorem Honda FC-X Clarity, która nie emituje żadnych zanieczyszczeń do atmosfery.

Jakie wyglądają plany firmy Honda Poland na 2012 rok?

Dla Hondy Poland to bardzo ważny rok. Jesteśmy nastawieni na osiągnięcie sukcesu zarówno dzięki wprowadzeniu na rynek nowej Hondy Civic,  jak i najnowszej generacji modelu CR-V, która swą premierę będzie miała jesienią 2012 roku. Pragniemy też zwiększyć zyski firmy, jednak aby ten cel osiągnąć, musimy najpierw zwiększyć sprzedaż aut. Dlatego w ciągu najbliższych lat odnowimy i poszerzymy naszą gamę modelową. Nie zapominamy również o sieci autoryzowanych dealerów Hondy, którą chcemy dalej rozbudowywać.

“The power of dreams”, czyli “Potęga marzeń” to motto Hondy. Co w praktyce znaczy ono dla kierowanej przez Pana firmy?   

To hasło dobrze charakteryzuje wizję Hondy i cel jaki sobie stawia. To jest motywacja do realizacji naszych zamierzeń i ogólnie rzecz biorąc, sposób, w jaki podchodzimy do naszych zadań.

Jako szef Honda Poland mam oczywiście wiele marzeń, ale moim głównym dążeniem związanym z lokalnym rynkiem jest wzmocnienie pozycji marki. Jedyna droga do tego celu prowadzi przez podniesienie poziomu sprzedaży samochodów marki Honda w Polsce. Ważne jest również zwiększenie świadomości publicznej marki. W tym celu musimy ulepszyć naszą komunikację z lokalnymi społecznościami. Jeśli chodzi o sieć dealerską, to powinniśmy skupić się na sprostaniu oczekiwaniom klientów. Chociaż - jak już wspomniałem - uważam, że sieć dealerska Hondy w Polsce stoi na bardzo wysokim poziomie, to nadal jest wiele do zrobienia, by w pełni usatysfakcjonować konsumentów. To dla mnie bardzo istotne zadanie w Polsce.

W przyszłym roku przypada 20 rocznica obecności marki w Polsce. Czy Honda Poland planuje uświetnić ją jakimiś specjalnymi działaniami?

Doceniamy fakt, że możemy działać w Polsce już od 20 lat. To był czasami trudny okres, ale zawsze doświadczaliśmy wsparcia ze strony klientów, za co jesteśmy im niezmiernie wdzięczni. Z pewnością będziemy chcieli podziękować za to wsparcie. Za wcześnie jest jednak na zdradzanie szczegółów.

Dziękuję za rozmowę.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Honda CR-Z