/  /  /  /  / TEST | Honda CR-V 1.6 i-DTEC – Mniejszy nie znaczy gorszy
Honda CR-V

Honda CR-V

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

TEST | Honda CR-V 1.6 i-DTEC – Mniejszy nie znaczy gorszy

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Coraz bardziej restrykcyjne przepisy unijne związane z ograniczaniem emisji substancji szkodliwych spowodowały, że moda na downsizing dotarła również do Hondy. Zupełnie nowy silnik Diesla 1,6 litra i-DTEC zadebiutował w zeszłym roku w Civicu IX generacji i od razu zaczął zbierać pozytywne opinie za dobrą kulturę pracy, niskie spalanie oraz wysoką wydajność jaką zapewnia. Teraz przyszła pora by zagościł on pod maską nowej Hondy CR-V.

Czy i tym razem udało się pogodzić dobrą dynamikę jazdy z małym spalaniem i niską emisją CO2? Aby się o tym przekonać zostaliśmy zaproszeni do Pragi w celu odbycia jazd testowych. Zanim jednak odpowiemy na to pytanie garść informacji technicznych.

Nowy silnik i-DTEC z serii "Earth Dreams Technology" o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM został zaprojektowany wyłącznie na potrzeby rynku europejskiego i produkowany jest w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon. Dzięki zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów udało się zredukować masę całkowitą o 47 kilogramów w stosunku do jednostki 2,2 l i-DTEC. Poszczególne komponenty silnika zostały zoptymalizowane w celu uzyskania niewielkich rozmiarów oraz niskiej wagi. W dalszym obniżeniu masy jednostki napędowej pomogły też zaawansowane technologie produkcyjne. W porównaniu z silnikiem 2,2 l i-DTEC zmniejszono grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm, co jak twierdzą inżynierowie Hondy, jest niespotykane w przypadku jednostki wysokoprężnej. Dodatkowo, w silniku 1,6 l i-DTEC zastosowano lżejsze tłoki i korbowody.

Zastosowana tutaj turbosprężarka Garrett czwartej generacji została wyposażona w kierownice spalin o zmiennej geometrii, natomiast jej prędkość obrotowa jest precyzyjnie nadzorowana przez pokładowy system elektroniczny, co pozwala wyeliminować efekt "turbo dziury". Maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm i dostępny jest już przy 2000 obrotów.  Najnowszy Diesel Hondy wykorzystuje system wtrysku firmy Bosch pracujący przy ciśnieniu maksymalnym 1800 barów. Wysokie ciśnienie paliwa oznacza, że jest ono wtryskiwane z większą szybkością i jest jednocześnie dokładniej rozpylane. Wszystko to przekłada się na stworzenie właściwej mieszanki powietrzno-paliwowej, co z kolei usprawnia proces spalania i w rezultacie prowadzi do obniżenia zużycia paliwa i emisji.

W Hondzie CR-V 1,6 l i-DTEC zastosowano tę samą, lekką i zwartą skrzynię biegów, co w modelu Civic 1,6 l i-DTEC. Ta 6-biegowa przekładnia manualna jest o 7 kilogramów lżejsza od skrzyni stosowanej w modelu z silnikiem 2,2 l i-DTEC. Warto wspomnieć że wersja z silnikiem 1,6 litra dostępna jest wyłącznie z napędem na przednią oś. Zastosowanie takiego połączenia (mały Diesel i napęd na jedną oś) pozwoliło wejść Hondzie do segmentu w którym wcześniej była nie obecna, a który odznacza się wysoką dynamiką wzrostu i stanowi obecnie prawie 30% rynku kompaktowych SUVów w Europie.

Jeśli chodzi o zawieszenie to Honda CR-V 1,6 l i-DTEC wykorzystuje ten sam mechanizm co w pozostałych wersjach tego modelu, czyli kolumny McPhersona z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu. Inżynierowie wprowadzili jedynie drobne modyfikacje w ustawieniach przednich amortyzatorów i tylnych tulei, aby ograniczyć przechyły nadwozia, utrzymać odpowiednią stabilność podczas jazdy z dużą prędkością oraz zapewnić wysoki komfort podróżowania.


Tyle teorii. A jak to wszystko przedstawia się w praktyce? Trzeba przyznać, że inżynierowie Hondy wykonali kawał dobrej roboty.  Samochód przy wcale nie małej masie własnej wynoszącej  ok. 1600 kg, wykazuje zaskakująco dobrą dynamikę. Katalogowo przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 182 km/h. Może na papierze liczby te nie wyglądają imponująco, ale trzeba pamiętać że Honda CR-V z silnikiem 1.6 i-DTEC adresowana jest głównie do osób w średnim wieku i rodzin z dziećmi, a nie miłośników szybkiej jazdy na krawędzi przyczepności. Nie mniej w czasie jazd testowych nie było problemu ze sprawnym przyspieszaniem nawet pod strome wzniesienia, których na trasie akurat nie brakowało. Również wyprzedzanie nie nastręczało większych problemów i odbywało się bardzo sprawnie, co na Polskich drogach jednojezdniowych ma szczególnie duże znaczenie.

Warto również wspomnieć, że silnik pracuje bardzo cicho i nie są odczuwalne nawet najmniejsze wibracje. Stojąc w korku i mając włączone radio ciężko stwierdzić jednoznacznie z jakim typem jednostki napędowej mamy do czynienia. Wszystko to odbywa się przy bardzo umiarkowanym apetycie na paliwo. Na papierze średnie spalanie wynosi 4,5l oleju napędowego na 100 kilometrów. Nam w cyklu mieszanym, gdzie część drogi prowadziła przez autostradę, a część przez miasto udało się osiągnąć całkiem dobry wynik na poziomie 5,3l na 100 kilometrów.

Stabilność prowadzenia również jest na wysokim poziomie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że mamy tu napęd jedynie na przednią oś. Z całą pewnością pomaga w tym system kontroli stabilności jazdy (VSA) z kontrolą trakcji. W skrócie VSA to elektroniczny system, współpracujący z elektronicznie sterowaną przepustnicą (Drive-by-Wire®) oraz 4-kanałowym układem ABS, mający za zadanie pomóc kierowcy w utrzymaniu panowania nad samochodem w ostrych zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów. Gdy samochód zaczyna tracić stabilność, system VSA przyhamowuje jedno lub więcej kół, a także przejmuje kontrolę nad działaniem przepustnicy, układu zapłonowego i systemu zasilania paliwem, aby pomóc kierowcy w zachowaniu zadanego toru jazdy. Warto wspomnieć, że w przeprowadzonych w czerwcu 2013 roku testach Euro NCAP model uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek.  

Podsumowując, nowa Honda CR-V 1,6 l i-DTEC oferuje połączenie niskiego spalania, wysokiej wydajności i osiągów samochodu osobowego oraz funkcjonalności i bezpieczeństwa SUV-a. Z zewnątrz samochód przyciąga uwagę muskularną sylwetką, natomiast praktyczne wnętrze auta oferuje wystarczającą przestrzeń dla 5 osób i całkiem dużego bagażu (589 litrów – najwięcej w swojej klasie). Szkoda tylko że Japończycy nie pomyśleli o wersji 7-osobwej, a dwa dodatkowe fotele nie są dostępne nawet w opcji.

Cena Hondy CR-V 1,6 l i-DTEC nie jest jeszcze znana, ale zapewne będzie oscylowała wokół granicy 97 000 złotych (cena głównego konkurenta czyli Toyoty RAV4 z 2 litrowym Dieslem wynosi 96 900 złotych).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama