/  /  /  /  / Czym zaskoczy nas nowa Honda Civic?
Honda Civic

Honda Civic

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Czym zaskoczy nas nowa Honda Civic?

Honda|
null
© Honda
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

W ciągu najbliższych kilku lat Honda zamierza gruntownie odmłodzić całą swoją gamę modelową dostępną na rynku europejskim. Civic IX generacji stanowi ważny element w realizacji tej strategii. Do końca przyszłego roku gamę modelu Civic uzupełni silnik wysokoprężny 1.6 – będzie to jednocześnie pierwsza z nowej generacji niskoemisyjnych jednostek napędowych firmy Honda.

Na wystawie motoryzacyjnej IAA Frankfurt 2011 Honda zaprezentowała szerokiej publiczności nową pięciodrzwiową wersję modelu Civic, którą opracowano specjalnie z myślą o rynku europejskim i która ma konkurować z innymi autami segmentu C. W salonach sprzedaży omawiany model pojawi się już na początku przyszłego roku.

Zespołowi pod kierownictwem Mitsuru Kariya (Large Project Leader) powierzono zadanie stworzenia i opracowania nowej wersji modelu Civic. Wiedząc, iż obecna generacja cieszy się w Europie popularnością ze względu na unikalną stylistykę nadwozia oraz wysoką funkcjonalność wnętrza, Mitsuru Kariya oraz jego zespół chcieli jeszcze lepiej poznać i zrozumieć potrzeby klientów na Starym Kontynencie. Obecna wersja modelu stała się zatem punktem wyjścia i odnośnikiem w procesie tworzenie jeszcze lepszego produktu.

Nowa Honda Civic pierwsze zdjęcia

“Oceniając wymagania naszych europejskich klientów, zorientowaliśmy się, że są one pod wieloma względami wyjątkowe dla tego regionu świata. Skupiliśmy się zatem na działaniach mających sprostać tym wymaganiom i dzięki temu udało się podnieść standardy rozwojowe na jeszcze wyższy poziom - mówi Mitsuru Kariya.

Wyniki badania przeprowadzonego wśród europejskich nabywców modelu Civic pokazały, iż wobec wzrostu cen paliw w całej Europie oraz wprowadzonych restrykcji dotyczących obniżenia emisji substancji szkodliwych nie są oni jedynie zainteresowani nowoczesną stylistyką i osiągami, ale także oczekują samochodu, który dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych będzie jeszcze wydajniejszy i bardziej przyjazny środowisku.

Prace nad nową wersją modelu Civic trwały cztery lata. Niemal wszystkie podzespoły zostały stworzone od podstaw lub gruntownie zmodyfikowane, ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji zawieszenia, co wiąże się ze znaczna poprawą charakterystyki prowadzenia oraz właściwości jezdnych.

Nową jakość zyskały również elementy wykończenia wnętrza, dzięki czemu kabina nowego Civica prezentuje się teraz jeszcze okazalej. Ponadto model może pochwalić się nową stylistyką nadwozia oraz znakomitymi właściwościami aerodynamicznymi, co ma bezpośredni wpływ na poprawę wydajności.

Nowy Civic wyposażony został również w jednostki napędowe o lepszych osiągach i ograniczonej emisji CO2.

Reasumując, konstrukcja nowego modelu Civic wykorzystuje najmocniejsze strony poprzedniej generacji, wynosząc je na zauważalnie wyższy poziom. Nowy model zapewnia również jeden z najkorzystniejszych stosunków osiągów do emisji CO2 w swoim segmencie rynku. Jednostka wysokoprężna emituje jedynie 110 g/km przy mocy 150 KM oraz momencie obrotowym o wartości 350 Nm.



Historia i prace nad nową wersją Civica
Już obecna wersja modelu Civic, która zadebiutowała w 2006 roku, zawierała szereg nowatorskich rozwiązań takich jak np. płyta podłogowa z centralnie umieszczonym zbiornikiem paliwa, dzięki której samochód mógł się pochwalić bardzo praktycznym i przestronnym wnętrzem. Jak wiadomo, w europejskim segmencie C jest to jeden z kluczowych wymogów stawianych przez klientów. Tę wersję modelu Civic zaprojektowano i stworzono dla potrzeb rynku europejskiego, gdzie została bardzo dobrze przyjęta.

Komplementowano m.in. jej stylistykę oraz wszechstronność i funkcjonalność, dzięki którym samochód wyróżniał się na drodze futurystycznym wyglądem, a jednocześnie pozostawał niezwykle praktyczny m.in. za sprawą dużego bagażnika oraz systemu siedzeń Magic Seats, pozwalającego na dowolną aranżację wnętrza.

Rozpoczynając badania, zespół projektantów uważnie przyjrzał się tym cechom wyróżniającym obecną wersję, chcąc je zachować i jeszcze bardziej udoskonalić. Konstruktorzy dążyli do opracowania nowej konstrukcji, która miała wpływać na emocje, zadziwiać oraz zaskakiwać przestronnością i innymi cechami powszechnie odbieranymi jako funkcjonalność pojazdu, a także gwarantować lepszą widoczność oraz styl, który dawałby więcej satysfakcji z posiadania tego pojazdu.

Obecna wersja modelu Civic oferuje niezwykle przestronne wnętrze i bezkonkurencyjną pojemność bagażnika. W przypadku nowego modelu wysiłki zespołu konstruktorskiego skupiły się na dalszej poprawie przestronności kabiny i bagażnika mimo zmniejszenia gabarytów pojazdu. Taka strategia pozwoliła opracować nową konstrukcję wnętrza, poprawić właściwości aerodynamiczne oraz zmniejszyć masę własną, co z kolei wpłynęło na ogólną poprawę osiągów samochodu.

Aby określić najnowsze i najistotniejsze wymogi stawiane pojazdom na rynku europejskim, przeprowadzono specjalistyczne badania, a cały proces tworzenia nowej wersji modelu oparto na ścisłej współpracy inżynierów europejskich i japońskich. Testy przeprowadzano najpierw w Japonii, a później w Europie, dzięki czemu produkt finalny będzie spełniał wymagania nawet najbardziej wybrednych klientów w segmencie C.

„Samochód ma być bezpieczny, łatwy w obsłudze, niedrogi itd. Musi oferować dobre osiągi i jednocześnie być oszczędny - podkreśla Mitsuru Kariya.

Zespół pracujący nad nową Hondą Civic zwrócił się do kierowców, sprzedawców i przedstawicieli mediów, prosząc o ocenę aktualnie dostępnego modelu oraz o określenie zbioru cech i funkcji, które bezwarunkowo powinny znaleźć się w jego następcy. Kierowcy docenili wyrazistą stylistykę obecnego Civica, jego futurystyczny wygląd oraz funkcjonalność, jednak zasugerowali, iż należałoby w nim poprawić widoczność do tyłu. We wnętrzu chwalono nowoczesny i przyjazny użytkownikowi design kokpitu, przestronną kabinę oraz bardzo praktyczny układ siedzeń Magic Seats, ale krytykowano jakość materiałów wykończenia wnętrza.

Pozytywne wrażenie zrobiły właściwości jezdne auta, jednak podkreślono, że hałas pochodzący z nadwozia mógłby być mniejszy, a komfort podróży wyższy.

Badania rynku pokazały, iż przeciętny użytkownik modelu Civic lubi unikalny, nowoczesny design połączony z usportowionymi osiągami oraz zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Respondenci przywiązywali dużą wagę do ochrony środowiska, wymagając niskiego zużycia paliwa oraz ograniczonego poziomu emisji substancji szkodliwych.

Koncepcja i projekt
Ideą przewodnią projektantów nowego Civica było stworzenie samochodu, który można opisać określeniem “sprawność i energia”. “Sprawność” odnosi się do poszanowania środowiska, a “energia” wyraża typową dla Hondy witalność samochodu. Taki kierunek prac poprowadził do koncepcji “czystej dynamiki”.

Członkowie zespołu pracującego nad nowym samochodem często wracali do tych źródeł inspiracji, by nie zgubić idei “czystej dynamiki”, której symbolem był dla nich cichy samolot, w którym kadłub i skrzydła połączenie są w jedną całość dla doskonałych właściwości aerodynamicznych, wyciszenia i komfortu. Kolejnym punktem odniesienia były wyczynowe kostiumy pływackie i stroje sportowe minimalizujące opory ruchu.

Już pierwsze szkice przedstawiały eleganckie, płynnie przebiegające linie nadwozia zainspirowane formą latającego skrzydła (koncept opracowany przez inżynierów z Uniwersytetu Cambridge) oraz niskooporowymi kostiumami do wyczynowego pływania. Linie nadwozia poprowadzono bez wyraźnego wydzielania poszczególnych powierzchni, ze zderzakami i błotnikami wtapiającymi się w bryłę auta.

Koncepcja ta oznaczała odejście od trendu projektowania, w którym sportowy dynamiczny charakter samochodu wynika tylko z atletycznej sylwetki i mocy silnika. Samochód o kształtach przypominających latające skrzydło już samą formą informuje o niskich oporach ruchu i inteligentniejszym wykorzystaniu praw fizyki do szybkiego i sprawnego przemieszczania się.

Zespół projektowy starał się stale spoglądać na te szkice i używając ich jako wzorców sprawdzać, czy prace idą we właściwym kierunku.

Układ napędowy
Nowy Civic będzie dostępny z trzema silnikami: benzynowymi jednostkami o pojemnościach 1,4 l oraz 1,8 l, a także z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 2,2 litra. Wszystkie silniki będą łączone z sześciostopniowymi przekładniami manualnymi, zaawansowanym systemem ECO Assist pomagającym w obniżaniu spalania oraz z układem Idle Stop wyłączającym silnik na biegu jałowym. Zastosowano także układ wspomagania ruszania na wzniesieniu Hill Start Assist. Dla silnika benzynowego 1.8 specjalnie opracowano także pięciobiegową przekładnię automatyczną.

Głównym celem przy opracowywaniu jednostek i przekładni było uzyskanie dobrych osiągów, przy zapewnieniu maksymalnej rzeczywistej efektywności silników, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji samochodu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama