/  /  /  /  / S-Max i Galaxy – vany Forda w nowej szacie
Ford S-Max

Ford S-Max

Zmień
SegmentVany / Klasa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

S-Max i Galaxy – vany Forda w nowej szacie

Ford|
Ford S-Max
© IBRM Samar, autor Jakub Ziąbka
Ford S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxySystem BLISFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord S-Max - model przed i po liftinguFord GalaxyFord S-Max - model przed i po liftinguFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord Galaxy - model przed i po liftinguFord Galaxy - model przed i po liftinguPowerShift 6-speed Dualnullnullnullnullnull1.6 SCTi EcoBoost1.6 SCTi EcoBoost2.0 Duratorq TDCi 6-speed manual2.0 SCTi EcoBoost2.0 SCTi EcoBoostPowerShift 6-speed DualPowerShift 6-speed DualFord Galaxy

Pod koniec kwietnia na polskim rynku pojawią się odświeżone dwa vany Forda – S-Max i Galaxy. Z zewnątrz różnice są „kosmetyczne”, jednakże najistotniejsze zmiany zaszły pod maską silnika i wśród urządzeń zapewniających komfort oraz bezpieczeństwo podróży.

Obecne modele zadebiutowały na polskim rynku w połowie 2006 roku i od trzech lat są najchętniej kupowanymi vanami klasy średniej, sprzedając się w łącznej ilości ponad 3,5 tys. sztuk. W ostatnim tygodniu na południu Hiszpanii miała miejsce prezentacja połączona z  jazdami testowymi odmłodzonymi S-Max i Galaxy. Tak więc co zawiera nowa szata Forda?

Zmiany zewnętrzne
S-Max i Galaxy to pierwsze modele Forda zaprojektowane zgodnie z nową stylistyką Kinetic Design. Ich sylwetki pomimo 3,5-letniej obecności na rynku nie straciły na atrakcyjności, więc producent ograniczył się do niewielkich zmian w nadwoziu.

W S-Max najbardziej zwraca uwagę zmieniony pas przedni z nowym, większym, wlotem powietrza w kolorze czarnym wykończonym na wysoki połysk oraz umieszczone po jego bokach diody LED pełniące funkcję świateł do jazdy dziennej. Nowością są także chromowane listwy boczne okalające obecnie całe boczne okna. Z tyłu świeżości dodają zmienione lampy (teraz diodowe) oraz nieznacznie zmodyfikowana tylna klapa z powiększonym spoilerem dachowym.

W Galaxy zmianie poddano pas przedni, zmieniono kształt maski, wlotów powietrza do silnika, dodano chromowane listwy. Nowością są też zintegrowane srebrne relingi dachowe oraz tylne lampy wykonane w technologii LED.

We wnętrzu
Zarówno S-Max jak i Galaxy posiadają odświeżoną gamę tapicerek oraz materiałów wykończenia wnętrza. Nowością jest także system audio z ulepszonym nagłośnieniem dostępny w obydwu modelach jako opcja. Ułatwieniem przy umieszczaniu rzeczy w bagażniku po zmroku jest nowe oświetlenie zamontowane w klapie bagażnika, dzięki czemu oświetlony jest nie tylko bagażnik ale również powierzchnia przy tylnym zderzaku auta.

W S-Max pojawiła się ponadto nowa konsola nad przednią szybą zawierająca schowki i dodatkowe lusterko do obserwacji pasażerów drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Nowością jest również diodowe oświetlenie wnętrza pojazdu.

Nowości pod maską
S-Max i Galaxy są pierwszymi modelami Forda które otrzymają nowoczesną dwulitrową jednostkę benzynową EcoBoost. Są to silniki w których zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu oraz turbosprężarkę, dzięki czemu uzyskano niższe zużycie paliwa przy jednoczesnym poprawieniu osiągów i przyjemności z jazdy.

2.0-litrowy silnik EcoBoost osiąga maksymalną moc 203 KM oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm (dostępny już od 1 750 do 4 500 obr/min.). Silnik ten rozpędza Forda S-Max od zera do 100 km/h w 8,5 sekundy (8,8 sekundy Galaxy). Prędkość maksymalna S-Max wynosi 221 km/h, zaś Forda Galaxy - 217 km/h.

Silnik ten będzie oferowany wyłącznie z automatyczną skrzynią PowerShift. Jest to przekładnia z podwójnym sprzęgłem, oferująca zmianę biegów w trybie automatycznym lub sekwencyjnym.

Poza jednostką EcoBoost, nowością jest także uaktualnienie gamy 2.0-litrowych silników Duratorq TDCi. Spełniają one obecnie normę Euro 5, wprowadzono również najmocniejszy wariant o mocy 163 KM. Przekładnia PowerShift jest tu oferowana jako opcja.

Bezpieczeństwo i komfort na co dzień
S-Max i Galaxy są pierwszymi modelami Forda w Europie które będą wyposażone w system BLIS (Blind Spot Information System) ostrzegający o pojawieniu się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy. Urządzenie to wykorzystuje fale radarowe, które wykrywają pojawienie się innego pojazdu w strefie martwego pola widzenia lusterek bocznych i powiadamia o tym kierowcę poprzez zapalenie pomarańczowej diody w lusterku.

Kolejną nowością jest nastawny ogranicznik prędkości ASLD (Adjustable Speed Limiter Device), który umożliwia kierowcy zaprogramowanie określonej maksymalnej prędkości pojazdu. Dzięki temu kierowca unika nieumyślnego rozpędzenia samochodu powyżej określonej granicy prędkości co przydaje się w obszarze zabudowanym (zwłaszcza gdy pod maską znajduje się jednostka EcoBoost o mocy 203 KM).

Elektryczna blokada tylnych drzwi (przed otwarciem przez dzieci) to kolejna nowość, która ma za zadanie poprawić komfort podróży pasażerów. Blokada ta połączona jest z elektryczną blokadą tylnych szyb dzięki czemu za naciśnięciem jednego przycisku rodzice mogą być spokojni o bezpieczeństwo dzieci siedzących w tylnej części pojazdu.

Ponadto w S-Max i Galaxy zostaną wprowadzone znane już z innych modeli Forda systemy zwiększające komfort podróży, takie jak kamera cofania zamontowana nad tylną tablicą rejestracyjną i połączona z systemem nawigacji, centralny zamek z kluczem elektronicznym i przyciskiem uruchamiania pojazdu Ford Power oraz system Easy Fuel który uniemożliwia zatankowanie niewłaściwego paliwa.

A zatem…
S-Max i Galaxy są liderami sprzedaży swojego segmentu. Oferują możliwość komfortowego przewozu pięciu, a nawet siedmiu pasażerów. Atrakcyjne nadwozie i wyposażenie oraz nowoczesne silniki dające przyjemność z jazdy składają się na idealne samochody dla rodzin z dwójką lub trójką dzieci, gdzie w bagażniku poza wózkiem potrzebne jest miejsce dla zabawek, walizek, a niekiedy psa i kota. Gdyby tylko fabryczna nawigacja była czasem bardziej intuicyjna w obsłudze…

Nowe S-Max i Galaxy pojawią się w Polsce pod koniec kwietnia i jak określił prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk różnica w cenach między obecną gamą będzie „kosmetyczna”. Pozostaje życzyć dalszych sukcesów w sprzedaży.
 

autor: Jakub Ziąbka

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama