/  /  /  /  / Nowy Ford Ranger coraz bliżej debiutu (część druga)
Ford Ranger

Ford Ranger

Zmień
SegmentLekkie dostawcze / Pick-up
Cena98 277 zł - 168 879 zł (aktualizacja: 2016-05-30)
Emisja CO2173 g/km - 231 g/km
Żużycie paliwa6,5 L/100km - 8,9 L/100km
 

Nowy Ford Ranger coraz bliżej debiutu (część druga)

Ford|
null
© Ford
nullnullnullnullnullnullnullnull

Mimo, że testy Euro NCAP zostaną przeprowadzone w późniejszym terminie tego roku, Ford przewiduje, iż nowy Ranger obejmie pozycję lidera pod względem bezpieczeństwa w segmencie.

Podobnie jak wszystkie obecnie oferowane produkty Forda, nowy Ranger został zaprojektowany w celu zapewnienia podróżującym kompleksowej ochrony w razie wypadku. W bezpiecznej strukturze nadwozia pojazdu zastosowano stal o wysokiej wytrzymałości, a także nową ramę pochłaniającą energię zderzenia. Przed poddaniem pojazdu rzeczywistym testom zderzeniowym inżynierowie przeprowadzili ponad 9 000 zderzeń symulacyjnych z wykorzystaniem zaawansowanych technik modelowania komputerowego.

Standardem we wszystkich europejskich wersjach kabin są po raz pierwszy boczne kurtyny powietrzne, które chronią głowy pasażerów podczas zderzenia. Kurtyna powietrzna została zaprojektowana tak, aby chronić osoby podróżujące w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń poprzez pokrycie górnej części bocznego przedziału pasażerskiego oraz powierzchni szyb ciągnącej się od słupka A do słupka C. Nowe poduszki powietrzne umieszczone w bocznych podparciach przednich siedzeń zapewniają natomiast ochronę tułowia pasażerów w razie uderzenia w bok pojazdu, co w połączeniu z kurtynami powietrznymi tworzy ochronny kokon dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Wyposażeniem standardowym wszystkich modeli są także poduszka powietrzna chroniąca kolana.

Inne elementy z zakresu bezpieczeństwa biernego to trzypunktowe pasy bezpieczeństwa umieszczone przy wszystkich siedzeniach i wyposażone w napinacze i ograniczniki siły napięcia na przednich siedzeniach, a także technologia Ford BeltMinder, która przypomina pasażerom przednich siedzeń o zapięciu pasów bezpieczeństwa.

Nowy Ranger wykorzystuje również technologie bezpieczeństwa aktywnego, które pomagają kierowcy uniknąć wypadków. Kluczowym elementem tej koncepcji jest elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) dostępny z pełnym zakresem systemów podwyższających bezpieczeństwo jazdy. Układ kontroli znoszenia holowanej przyczepy TSC (Trailer Sway Control) monitoruje zachowanie pojazdu oraz przyczepy, wykrywając tendencje przyczepy do kołysania się i zapobiegając temu efektowi poprzez aktywację hamulców. Z kolei układ stabilizacji z kompensacją w zależności od obciążenia pojazdu ALC (Adaptive Load Control) dba o zachowanie odpowiedniej stabilności podczas jazdy z ciężkim ładunkiem. Stałą prędkość zjazdu ze wzniesienia zapewnia HDC (Hill Descent Control - układ kontroli zjazdu ze wzniesienia), który odpowiednio steruje układem hamulcowym w zależności od zaprogramowanej prędkości, natomiast w ruszeniu pod stromą górkę pomaga układ HLA (Hill Launch Assist).

Liczne systemy wspomagające hamowanie, takie jak układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS), układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA) oraz układ elektronicznego rozkładu sił hamowania (EBD), współpracują ze sobą, aby zapewnić jak najkrótszą drogę hamowania we wszystkich warunkach jazdy. Co więcej, układ elektronicznego rozkładu sił hamowania (EBD) zwiększa siłę hamowania kół tylnej osi wraz ze zmianą obciążenia, zachowując przy tym optymalną stabilność. Podczas awaryjnego hamowania automatycznie włączają się także światła awaryjne, aby ostrzec innych kierowców o niebezpieczeństwie.

Struktura nowego Rangera zapewnia również bezpieczeństwo pieszym. Po raz pierwszy w historii technologie opracowywane w ramach globalnego projektu badawczego Forda nad konstrukcjami pojazdów przyjaznymi pieszym zostały przeniesione do samochodu typu pickup. Przykładem tych technologii jest sześciokątna struktura umieszczona pod maską silnika, która redukuje obrażenia głowy przechodnia podczas zderzenia, a także przyjazna pieszym konstrukcja przedniego zderzaka ze zintegrowanymi materiałami absorbującymi energię uderzenia. Inne nowe systemy zastosowane w nowym Fordzie Ranger to m.in. wspomaganie parkowania tyłem RPA (Rear Park Assist) oraz kamera cofania RVC (Rear View Camera).

Wierny kompan w podróży
Dzięki nowej ramie podwozia, nowemu zawieszeniu z przodu i z tyłu oraz zmodernizowanemu układowi kierowniczemu, nowy Ranger odznacza się komfortem jazdy samochodu osobowego, lekką pracą przekładni kierowniczej, bardziej precyzyjnym prowadzeniem i lepszą stabilnością jazdy. Niewielki promień skrętu nowego pickupa pozwala na łatwe manewrowanie autem w ciasnych miejskich uliczkach pomimo zwiększonego rozstawu osi.

Dla osób szukających niezawodnego pojazdu terenowego doskonałym wyborem jest wersja Wildtrak ze sztywniejszą ramą, prześwitem wynoszącym 230 mm oraz elementami przeniesienia napędu strategicznie rozmieszczonymi ponad ramą, co zapewnia zwiększoną ochronę. Nowy Ranger Wildtrak wjedzie także tam, gdzie nie dotrą jego konkurenci, dzięki możliwości brodzenia w wodzie o głębokości do 800 mm, osiągając w tym aspekcie najlepszą wynik w klasie.

W modelach z napędem na cztery koła wyposażonych zarówno w automatyczną, jak i manualną przekładnię zastosowano sprawdzoną, sterowaną elektronicznie skrzynkę rozdzielczą, która pozwala kierowcy na dowolne przełączanie napędu podczas jazdy z trybu 4x2 w tryb 4x4 poprzez naciśnięcie przełącznika zlokalizowanego na tablicy rozdzielczej. W razie zapotrzebowania na dodatkowy moment obrotowy lub większą siłę hamowania podczas zjazdu ze wzniesienia kierowca może wybrać tryb jazdy z niskim przełożeniem. W celu dostosowania nowego Rangera do zróżnicowanych wymagań klientów, samochód można dodatkowo zamówić w konfiguracji z różnymi przełożeniami przekładni głównej.

System ESP zastosowany w nowym Fordzie Ranger zawiera specjalny tryb offroadowy rozpoznający moment, w którym pickup przemieszcza się w wymagającym terenie i modyfikujący ustawienia, aby zapewnić najlepszy balans pomiędzy stabilnością a częstotliwością działania systemu. W modelach 4x4 system ESP może zostać częściowo dezaktywowany w celu wyłączenia funkcji kontroli nad- i podsterowności pojazdu oraz ograniczania momentu obrotowego przy jednoczesnym utrzymaniu kontroli trakcji realizowanej poprzez układ hamulcowy. Ustawienie to jest szczególnie przydatne podczas jazdy w głębokim piasku lub błocie, gdyż system pozwala utrzymać pęd pojazdu i zapewnia maksymalną przyczepność kół do podłoża. System może także zostać przełączony w drugi tryb pracy sterujący fazami hamowania układu ESP w taki sposób, aby ułatwić ruszanie na nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem.

Podczas jazdy w wyjątkowo trudnym terenie w trybie napędu na cztery koła z niskim przełożeniem działanie pedału przyspieszenia zostaje stłumione, a reakcje układu stają się mniej czułe. Wszystko to zapobiega nieumyślnemu przyspieszaniu samochodu poprzez mocniejsze naciśnięcie przez kierowcę pedału przyspieszenia spowodowane jazdą po nierównym terenie.

"Nowy Ford Ranger jest wszechstronnym pojazdem, który doskonale sprawdzi się zarówno podczas jazdy po ubitych drogach, jak i w terenie - powiedział Jesus Alonso, dyrektor ds. marketingu, sprzedaży i serwisu pojazdów użytkowych, Ford of Europe. "Samochód został zaprojektowany jako pojazd globalny, łącząc najlepsze cechy: wyjątkowe bezpieczeństwo, niskie zużycie paliwa, nowoczesną stylistykę, komfortowe wnętrze, najnowocześniejsze technologie oraz najlepszą w klasie ładowność i zdolność uciągu przyczepy – w zwartej konstrukcji doskonale odzwierciedlającej sportowy styl życia.”
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama