/  /  / Focus
Ford Focus

Ford Focus

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena64 290 zł - 152 150 zł (aktualizacja: 2016-09-19)
Emisja CO288 g/km - 175 g/km
Żużycie paliwa3,4 L/100km - 7,7 L/100km
 
null
© Ford
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
Ford Focus, to produkowany od 1998 roku przedstawiciel Forda w klasie C- samochodów kompaktowych. Auto, które weszło na rynek zastępując popularnego, lecz zdecydowanie już podstarzałego Escorta, stanowić miało swoiste „nowe otwarcie” dla Forda w tym segmencie i niewątpliwie założenie to zostało zrealizowane (Focus zdobył tytuł „Car of the Year” 1999). Nie tylko wygląd auta, zaprojektowanego podobnie jak debiutujące wcześniej modele „Ka” oraz „Cougar” zgodnie ze stylem „New edge design”, robił wrażenie, lecz również rozwiązania techniczne ukryte pod nadwoziem. Poczynając od reflektorów, aż po tylny zderzak, auto zdominowały ostre linie oraz łuki. Trójkątne lampy z przodu oraz umieszczone wysoko (w wersjach hatchback) na słupkach lampy tylne dodawały dynamizmu bardzo żywej, jednak dość przysadzistej sylwetce nowatorskiego kompaktu Forda. Styl widoczny na zewnątrz auta, wtargnął odważnie do środka- jeszcze nigdy, żaden z liczących się w klasie C producentów samochodów nie zaryzykował takiej stylistyki wnętrza. Długa, pochylona deska, pełna łuków, elips oraz ostrych, ciosanych krawędzi mogła z początku nieco przytłaczać, jednak już po chwili zasiadający za kierownicą (również utrzymaną w stylu „New Edge”) człowiek orientował się, iż wszystko tutaj zostało podporządkowane komfortowi korzystania z funkcji zapewnianych przez wnętrze. Symbolicznym przykładem może być guzik otwierania klapy bagażnika, umiejscowiony na wysokości zegarów, po lewej ich stronie. Wnętrze oferowało również niespotykaną do tej pory w klasie niższej średniej ilość miejsca dla pasażerów. Było to zasługą min dość „pękatej” sylwetki auta. Jednak na obszerność wnętrza wpływ miało również zastosowane w Focusie Mk I rewolucyjne, jak na tę klasę, niezależne zawieszenie wszystkich kół, pozwalające na łączenie wyjątkowej pewności prowadzenia z niespotykanym do tej pory komfortem podróżowania. Zawieszenie to pozwalało konkurować pierwszej generacji Focusa pod koniec okresu produkcji, z autami konstrukcyjnie o kilka lat młodszymi. Ford Focus pierwszej generacji występował w czterech wersjach nadwoziowych- jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, kombi oraz sedan. Po trzech  latach produkcji auto przeszło odświeżająca kurację, w wyniku której zmieniono lampy przednie, w których znalazły się teraz przeniesione ze zderzaków kierunkowskazy, a co za tym idzie, również zderzaki zmieniły kształt, przeprojektowano także klapę bagażnika, zmianie uległy elementy wnętrza, poprawiła się jakość użytych do jego wykończenia materiałów. Oferowany niemal na całym świecie Focus wyposażony mógł być w jeden z silników benzynowych o pojemności od 1.4 do 2.0l oraz mocach od 75 do 225KM (w wersji RS), oraz dwa diesle 1.8- 90 i 118 konny (mocniejszy z bezpośrednim wtryskiem paliwa). Długość najkrótszej wersji hatchback wynosiła 4175mm, najdłuższego kombi zaś 4455mm, szerokość Focusa wynosiła 1700mm (bez lusterek), zaś wysokość 1440mm w przypadku sedana i hatchbacka oraz 1460mm w kombi.

Sukces pierwszej wersji modelu rozbudził wielkie oczekiwania w stosunku do następcy, który do oferty marki wszedł w roku 2004. Nowe wcielenie popularnego auta było jednak, pod względem stylistycznym, rozczarowaniem dla wielu jego fanów. Samochód urósł, a jego linie zdecydowanie złagodniały. Co prawda dało się w nim dostrzec wpływy pierwowzoru (dach w kształcie łuku, światła tylne w słupkach C), jednak próżno było szukać w nim stylistyki „New Edge”, do której oryginalnych kształtów wielu zdążyło przywyknąć. Zwiastunem złagodzenia wizerunku był zaprezentowany przed debiutem hatchbacka, sedana oraz kombi, kompaktowy van C-Max. Zmiany charakteru dotknęły również wnętrze, w którym z wyglądu poprzednika pozostały jedynie eliptyczne otwory wentylacji. O gustach jednak się nie dyskutuje, a nowy Focus kontynuował to, co w pierwszej generacji było najlepsze, dysponował zatem świetnym, niezależnym zawieszeniem oraz bardzo pojemnym i komfortowym wnętrzem. Poprawiła się również zdecydowanie jakość użytych w środku pojazdu materiałów. Samochód występować mógł jako jedna z kilku wersji nadwoziowych- trzy i pięciodrzwiowy hatchback, sedan, kombi, van  (C-Max) oraz Coupe- Cabrio. Do napędu auta posłużyć mógł jeden z trzech silników diesla- 1.6, 1.8 albo 2.0l, bądź jeden z silników benzynowych, których gamę otwierał  79 konny 1.4l, zaś zamykał, dostępny w limitowanej do 500 egzemplarzy wersji RS500, 2.5litrowy o mocy 350KM. Długość auta wynosiła od 4337mm w wersji hatchback, do 4510mm w przypadku Coupe- Cabrio, szerokość 1840mm, zaś wysokość, w zależności od wersji oscylowała w okolicach 1,50m. Po czterech latach produkcji, w 2008 roku cieszący się dobrą opinią kompakt przeszedł lifting polegający w głównej mierze na przeprojektowaniu przedniej części nadwozia oraz nadania mu cech nowego stylu w projektowaniu Forda, nazwanego „Kinetic design”.

Zaprezentowany jako następca produkowanego od 2004 roku, przez sześć lat modelu, Focus Mk III powraca do dynamicznej i agresywnej stylistyki, tym razem ucieleśniając założenia trendu nazwanego „Kinetic Design”, znanego z innych modeli Forda, zarówno tych mniejszych, jak Ka oraz Fiesta, jak i dużych- Mondeo, czy S-Max. Projektanci nowego Focusa postawili sobie za cel zaprojektowanie auta, którego sylwetka byłaby bardziej dynamiczna, agresywna, a zarazem elegancka. Obserwując nadwozie gotowego „produktu” stwierdzić można, iż założenie to udało im się zrealizować. „Wyrazista stylistyka przodu, elegancki kontur, dynamicznie poprowadzona linia okien i atletyczna sylwetka to cechy, które znamionują wrażenia z jazdy, jakich powinien się spodziewać potencjalny nabywca nowego Forda Focusa.”- tak relację między wyglądem a możliwościami auta opisuje producent i chyba można mu  w tej kwestii zaufać. Auto dostępne jest w trzech wersjach nadwoziowych, jako pięciodrzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. W wersji pięciodrzwiowej Focus mierzy 4358mm długości, sedan 4534mm, a kombi 4556mm; szerokość wszystkich wersji nadwoziowych jest taka sama i równa się 1823mm (bez lusterek), zaś wysokość w przypadku hatchbacka i sedana to 1484mm, zaś kombi 1505mm. Po raz pierwszy w dziejach Focusa światła tylne w hatchbackach nie znalazły się na słupkach dachowych, jednak klinowaty kształt nadwozia powoduje, iż tył wznosi się dość wysoko, zatem umieszczone pod szybą światła również nie znalazły się nisko. Dynamiczna stylistyka nadwozia znajduje kontynuację we wnętrzu pojazdu. Ostre, wyraziste i dynamiczne linie kokpitu połączone są tutaj z materiałami chromowanymi oraz wykonanymi „na wysoki połysk”, całość wygląda świeżo i dynamicznie. Również tutaj nie ustrzeżemy się porównań do innych modeli z błękitnym owalem na masce. Producent podaje, iż projekt deski rozdzielczej w dużej mierze czerpał z kształtów zorientowanego na kierowcę kokpitu samolotowego. Znany ze świetnego zawieszenia Ford Focus kontynuuje tradycje modelu w tym zakresie. Jak podaje producent: Projekt konstrukcji podwozia nowego Forda Focus to rozwinięcie innowacyjnych rozwiązań technologicznych zastosowanych w poprzedniej generacji modelu. Układ zawieszenia przedniego i tylnego został całkowicie zmodernizowany. Z tyłu zoptymalizowano konstrukcję wielowahaczową z wahaczem ustalającym Control Blade, a z przodu zastosowano ramę pomocniczą wyizolowaną za pomocą elementów amortyzujących.

Podobnie jak w poprzedniej generacji modelu układ przedniego zawieszenia oparto na kolumnach MacPhersona, ale obniżono masę podzespołów i udoskonalono ich konstrukcję, co zaowocowało również szerszym rozstawem przednich kół. Modyfikacje obejmują:
•    Lżejsze przednie wahacze dolne (optymalizacja masy)
•    Sztywniejsza i lżejsza, przeprojektowana przednia rama pomocnicza (oszczędność 2 kg)
•    Nowy, wydrążony stabilizator (oszczędność 2 kg)
•    Poprawiony system mocowania stabilizatora – lepsza kontrola przechyłu
•    Udoskonalona technologia zaworów amortyzatorów – wyższy komfort jazdy i mniejszy poziom hałasu pochodzącego z nawierzchni przy zachowaniu pełnego poziomu kontroli nad pojazdem
•    Ulepszona konstrukcja tulei – redukcja hałasu i drgań pochodzących z nawierzchni

W konstrukcji tylnego zawieszenia również zwiększono rozstaw kół. Ponadto zastosowano zmodyfikowaną i udoskonaloną wersję tak zachwalanego, niezależnego, wielowahaczowego zawieszenia z wahaczem ustalającym Control Blade. Kluczowe elementy nowego układu tylnego zawieszenia obejmują:
•    Udoskonaloną konstrukcję z wahaczem ustalającym Control Blade
•    Amortyzatory o zwiększonej średnicy – wyższy komfort jazdy i mniejszy poziom hałasu pochodzącego z nawierzchni przy zachowaniu pełnej kontroli nad pojazdem
•    Większe łożyska piast – większa stabilność kąta nachylenia koła i lepsza precyzja prowadzenia
•    Poprawiony system mocowania stabilizatora – lepsza kontrola przechyłu.

Focus trzeciej generacji, już w podstawowych wersjach, samochód jest bogato wyposażony w zakresie bezpieczeństwa czynnego, jak i biernego. Systemy dbające o bezpieczeństwo czynne obejmują: ABS zapobiegający poślizgowi kół przy hamowaniu, wraz z systemem EBD, rozdzielającym elektronicznie siłę hamowania, wspomaganie hamowania awaryjnego EBA, system kontroli stabilności ESC, kontroli trakcji TA. oraz układ poprawiający stabilność na zakrętach TVC. O bezpieczeństwo bierne pasażerów w pierwszym rzędzie siedzeń dbają poduszki powietrzne czołowe oraz boczne, ponadto dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu, w standardzie dostępne są kurtyny powietrzne.

W 2014 r. Focus Mk III przeszedł face-lifting. W samochodzie zmieniono m.in. przednią część nadwozia, którą zaprojektowano zgodnie z zasadą "One Ford". Auto otrzymało nową maskę, reflektory, zderzak i osłonę chłodnicy. Całość nawiązuje do kształtów znanych z innych globalnych modeli Forda, czyli Mondeo i Fiesty. Zmiany stylistyczne zostały uzupełnione przez nowe, elektroniczne systemy wspomagania jazdy i parkowania. Wprowadzono również nowe jednostki napędowe.

Dostępne silniki benzynowe:
- 1.6 Ti-VCT 85 KM,
- 1.6 Ti-VCT 105 KM,
- 1.6 Ti-VCT 125 KM,
- 1.0 EcoBoost 100 KM (ASS - Auto Start Stop),
- 1.0 EcoBoost 125 KM (ASS - Auto Start Stop),
- 1.5 EcoBoost 150 KM (ASS - Auto Start Stop),
- 1.5 EcoBoost 182 KM (ASS - Auto Start Stop).

Dostępne silniki wysokoprężne:
- 1.6 TDCi 95 KM,
- 1.6 TDCi 115 KM,
- 1.5 TDCi 95 KM (ASS - Auto Start Stop),
- 1.5 TDCi ECOnetic 105 KM (ASS - Auto Start Stop),
- 1.5 TDCi 120 KM (ASS - Auto Start Stop),
- 2.0 TDCi 150 KM (ASS - Auto Start Stop),

Konkurencja: Opel Astra, Citroen C4, Peugeot 308, Volkswagen Golf, Seat Leon, Kia cee'd, Hyundai i30.

 

Focus najczęściej porównywany z

Honda Civic
Honda Civic
Hyundai i30
Hyundai i30
Kia cee'd
Kia cee'd
Opel Astra IV
Opel Astra
Renault Megane
Renault Megane
Skoda Octavia III
Skoda Octavia
Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf
Reklama