/  /  /  /  / Stare, ale jare - czyli jakie auta kupują Polacy
Ford Fiesta

Ford Fiesta

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Stare, ale jare - czyli jakie auta kupują Polacy

null
nullnull

Obecność Volkswagena Passata czy Opla Astry w rankingu najpopularniejszych aut z drugiej ręki nikogo nie dziwi. Pewnym zaskoczeniem jest natomiast fakt, że po blisko 12 latach od zakończenia produkcji nadal rejestrowane są ... Fiaty 126 p. Więcej! W zestawieniu znalazła się także Nyska.

Jakie auta najchętniej kupują Polacy? Wniosek jest oczywisty – używane. Stanowią one ponad 91,4 proc. wszystkich aut zarejestrowanych do końca kwietnia przez prywatnych użytkowników (580.9 tys. sztuk). Cena nie jest w tym przypadku bez znaczenia. Średnia wartość nowego samochodu kupionego i zarejestrowanego przez klienta indywidualnego wynosi 68 320 zł. Tymczasem średnia cena auta używanego (tj, zarówno sprowadzonego z zagranicy jak i przerejestrowanego) oznacza średni wydatek – 13 132 zł.

Chevrolet w ofensywie  

Polacy niezbyt więc entuzjastycznie kupują ostatnio nowe samochody osobowe. W ciągu czterech miesięcy tego roku zarejestrowali mniej niż 50 tys. aut, co stanowi zaledwie około 8,6 proc. wszystkich samochodów rejestrowanych przez klientów indywidualnych. Jeśli zaś już kupujemy nowe auta, to najczęściej małe (klasy B), które stanowią 35,26 proc. rynku.

Jakie modele cieszą się największą popularnością? Jeśli chodzi o pierwszą pozycję to zaskoczenia nie było. Niemal tradycyjnie przypadła ona w udziale Skodzie Octavii. Do końca kwietnia w Polsce zarejestrowano 2 821 sztuk tego modelu, co stanowi 5,67 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych przez prywatnych użytkowników. Na drugą pozycję w rankingu przebojem wdarł się Chevrolet Aveo (1 977 rejestracji, 3,97 proc. udziału w rynku). Wyprzedził w rankingu kolejną Czeszkę czyli Skodę Fabię (1 863 sztuki, 3,74 proc.). Dlaczego Chevrolet Aveo cieszy się tak dużą  popularnością wśród Polaków?  Przedstawiciele marki nie mają wątpliwości. - To dobry. niedrogi samochód, dodatkowo proponujemy klientom atrakcyjne finansowanie jego zakupu – przekonuje Wojciech Osoś, rzecznik Chevrolet Poland.

Co ciekawe, Polacy najczęściej wybierali wersję Aveo Classic. To model poprzedniej generacji - ten sam który  jeszcze do końca lutego 2011 r. montowany był w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu. Cena Classica może wiele tłumaczyć.  Podstawowa wersja to wydatek 31 990 zł.  Aktualna wersja Aveo jest droższa i kosztuje od 36 490 zł.

Sentyment za maluchem ?  

Auta nowe w Polsce to jak widać tylko wierzchołek góry lodowej. W okresie od stycznia do kwietnia właściciela w naszym kraju zmieniło ponad 337 tys. aut wcześniej zarejestrowanych w Polsce. Ich udział w rynku wyniósł 58,04 proc. Polacy najchętniej wybierali marki niemieckie. Pierwsze trzy miejsca należą do producentów zza naszej zachodniej granicy. Są to: Volkswagen Golf – 16 994 sztuk, Opel Astra (15 938) oraz Volkswagen Passat – 13 789.  Hasła reklamowe obu marek - Das Auto – Volkswagena oraz “Wir leben Autos” Opla wyraźnie przekonują Polaków do zakupów, choć z pewnością ich producenci chcą by nasi rodacy  wybierali nowe samochody.  

Wśród aut przerejestrowywanych zaskoczenie może budzić  wysoka pozycja Fiata 126p czyli najpopularniejszego kiedyś auta na polskich drogach. Ta legenda polskiej motoryzacji - produkowana w bielskiej fabryce od czerwca 1973 r. do września 2000 r. - w rankingu aut przerejestrowanych zajęła 52 pozycję (1 280 aut). To nie jedyny przykład "sentymentu" Polaków do aut rodzimej produkcji. Do końca kwietnia właścicieli zmieniło 538 Polonezów, 160 FSO 125p oraz 30 Warszaw (!). Auta te od pewnego czasu cieszą się sporą popularnością  wśród nowożeńców i są w ofercie kilku wypożyczalni. W rankingu przerejestrowań znalazło się ponadto 27 Syrenek z FSO, 25 Fiatów 125p, 12 Fiatów 125, 7 Syrenek z FSM, a nawet....1 Nysa 522. Ostatni egzemplarz Nysy zjechał z taśm produkcyjnych w 1994 roku.

Rządzą Oldboye

Od stycznia do kwietnia Polacy sprowadzili z zagranicy i zarejestrowali po raz pierwszy prawie 194 tys. używanych samochodów. Udział tych aut w rynku wyniósł 33,4 proc. Nadal najchętniej wybieramy marki niemieckie. W pierwszej „10-tce” rankingu znalazło się aż 7  modeli producentów z Niemiec. Także wszystkie miejsca na podium należą do aut zza  naszej zachodnią granicy.  Złoto przypadło w udziale Volkswagenowi Passatowi (9 837 sztuk). Na drugiej pozycji znalazł się – Volkswagen Golf (8 703 szt), a na trzeciej – Audi A4 (7 730 sztuk).

Auta niemieckie od lat mają wśród Polaków bardzo dobrą opinię. Nie widzę jednak powodu by pozostałe marki można było uważać za gorsze. Dziś większość samochodów powstaje z tych samych materiałów I według zbliżonych technologii – twierdzi Andrzej Halarewicz, szef polskiego oddziału JATO Dynamics.

Najczęściej z zagranicy sprowadzamy auta stare. Średni wiek importowanego auta wynosi aż – 9,35 lat. Tych najmłodszych do 3 lat, w najlepszej kondycji technicznej jest zaledwie 3,62 proc. Temu akurat trudno jest się dziwić. Póki polski rząd nie odważy się na promowanie nowszych aut, poprzez choćby zastąpienie akcyzy opłatą oparta o parametry ekologiczne, trudno liczyć na zmianę gustów polskich konsumentów.

Rankingi prezentujące 50 najczęściej kupowanych przez Polaków samochodów nowych, 50 modeli najczęściej sprowadzanych z zagranicy używanych oraz 50 kupowanych na  krajowym rynku wtórnym prezentowane są w artykule "Jakie auta kupują Polacy?" zamieszczonym w STREFIE BIZNESU. Materiał zawiera ponadto informacje na temat wielkości poszczególnych segmentów na rynku samochodów nowych oraz sprowadzanych używanych.

Paweł Janas
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama