/  /  /  /  / PREZENTACJA | Ford Fiesta 1.25 (60 KM) Ambiente
Ford Fiesta

Ford Fiesta

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Cena45 350 zł - 94 150 zł (aktualizacja: 2016-09-15)
Emisja CO282 g/km - 140 g/km
Żużycie paliwa3,2 L/100km - 6,1 L/100km
 

PREZENTACJA | Ford Fiesta 1.25 (60 KM) Ambiente

IBRM Samar|
Ford Fiesta
© Ford
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta

Zmodernizowana w 2012 roku Fiesta zyskała świeży „uśmiech” niczym ten z aut firmy Aston Martin oraz sporo techniki służącej poprawie bezpieczeństwa i podnoszącej wygodę użytkowania. Czy odświeżony bestseller jest przygotowany do walki z młodszą konkurencją?

Od debiutu w 1976 roku powstało już siedem generacji Forda Fiesta. Pierwsze dwie miały 3-drzwiowe nadwozie, począwszy od trzeciej generacji gamę poszerzono o 5-drzwiowego hatchbacka (obecnie produkowany jest też 4-drzwiowy sedan). Fiesta przez blisko 40 lat na rynku wielokrotnie znajdowała się w ścisłej czołówce rankingów sprzedaży w wielu krajach. Subkompaktowy Ford od lat należy do najchętniej kupowanych na tak ważnych rynkach jak Wielka Brytania czy Niemcy. Samochód zyskał duże grono zwolenników dzięki solidnej budowie, wysokiej niezawodności i atrakcyjnie skalkulowanej cenie.
Miejski model Forda sprzedawany jest prawie na całym świecie. To jeden z najbardziej udanych samochodów firmy i jednocześnie jeden z najważniejszych modeli dla producenta. Ford Fiesta od 1976 roku znalazł ponad 16 mln nabywców.
W ciągu ostatnich czterech lat Fiesta trzykrotnie zostawała najlepiej sprzedającym się samochodem subkompaktowym w Europie. W tym czasie na Starym Kontynencie znalazła ponad 1,7 mln nabywców (na całym świecie 2,1 mln). Ponadto, dwa modele Forda odniosły sukcesy pod względem sprzedaży. Focus okazał się najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie w roku 2012, natomiast Fiesta „numerem 1” na świecie w grupie aut małych.
Obecna 7. generacja Fiesty trafiła na rynek w drugiej połowie 2008 roku (debiut we Frankfurcie w 2007 roku). Samochód jest nową konstrukcją, niemającą wiele wspólnego z poprzednikami. Pod koniec 2012 roku pokazano Fiestę VII po modernizacji.

Gdzie jest produkowany?
Fiesta – globalny model Forda - wyjeżdża z 9 zakładów produkcyjnych zlokalizowanych na niemal wszystkich kontynentach. Do europejskich salonów samochody przyjeżdżają z fabryki w Kolonii oraz zakładów w Valencii.

Segment i konkurenci
Miejski samochód Forda reprezentuje klasę aut małych (segment B), do której należy również kilkunastu konkurentów. Ograniczając się do bezpośrednich rywali Fordowi Fiesta przychodzi walczyć z Citroenami C3 i DS3, Mazdą 2, Oplem Corsa, Peugeotem 208, Seatem Ibiza, Toyotą Yaris i Volkswagenem Polo.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku w Polsce Forda Fiesta sprzedał się w liczbie 4.249 sztuk, z czego 1.492 trafiły do firm, a 2.757 do osób prywatnych. W bieżącym roku – od stycznia do czerwca - Ford sprzedał 2.543 Fiesty (1.003 samochody trafiły do klientów biznesowych, a 1.540 do indywidualnych).  

Podstawowe informacje
Ford Fiesta to 3- i 5-drzwiowy hatchback. O ile pierwsza wersja nadwoziowa, skierowana raczej do młodszych kierowców, prezentuje się ciekawiej to druga, bardziej praktyczna, znajduje u nas więcej nabywców. Na wybranych rynkach oferowana jest też odmiana sedan, która nigdy nie trafiła do polskich salonów (również sedany z prywatnego importu stanowią w kraju rzadkość).
Producent nie spieszył się z liftingiem Fiesty, bo nie było takiej potrzeby. Dotychczasowy model stale przodował w europejskich statystykach sprzedaży i był atrakcyjny designersko. Jednak pięć lat w motoryzacji to sporo, więc chcąc nie chcąc, z końcem 2012 roku Fiestę VII poddano dość znacznemu liftingowi. Jeśli chodzi o stylizację to zmieniono przede wszystkim przedni pas nadwozia, upodabniając wlot powietrza do tego ze sportowych modeli firmy Aston Martin (brytyjskiej luksusowej egzotycznej marki należącej w przeszłości do koncernu Ford).
Przy okazji modernizacji Fiesta zyskała sporo nowoczesnych systemów elektronicznych. Wyposażono ją m.in. w aktywowany głosem samochodowy system komunikacji SYNC, układ Active City Stop zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach oraz programowalny kluczyk MyKey.
Kabinę subkompaktowego auta wykonano w przeważającej części z dobrych materiałów. Poza nielicznymi wyjątkami minęły już czasy, gdy samochody miejskie traktowano pod tym względem po macoszemu.
W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Zawieszenie nie tylko zapewnia – tradycyjnie u Forda - świetne prowadzenie, ale również jest trwałe. Kompaktowy Focus I na długie lata ustawił wysoko poprzeczkę w swojej klasie jeśli chodzi o właściwości jezdne. Mniejsza Fiesta pod tym względem nie rozczarowuje, do dziś należy do grupy najlepiej prowadzących się małych aut. To jeden z większych jej atutów, do tego dochodzi wysoki komfort tłumienia nierówności i skuteczne hamulce. Nie przez przypadek dziennikarskie jazdy towarzyszące premierze tego modelu zorganizowano na górskich, krętych drogach we Włoszech.
Po pięciu latach od debiutu można już wypowiedzieć się na temat trwałości i niezawodności Fiesty. Siódma generacja  okazuje się być równie dopracowana jak poprzednia. Eksperci przyznają, że mały Ford pozbawiony jest istotnych wad technicznych, a poważniejsze usterki należą do rzadkości.
Ciekawa stylizacja, ponadprzeciętnie dobre właściwości jezdne, niezawodność i inne zalety spowodowały, że Fiesty są chętnie kupowane w Europie Zachodniej. W naszym kraju auto cieszy się dużym zainteresowaniem także na rynku wtórnym co powoduje, że wolniej niż konkurenci traci na wartości.
Jeden ze światowych bestsellerów ma wiele atutów, a asem w rękawie Forda jest możliwość przedłużenia gwarancji do 10 lat. Standardowo producent udziela dwa lata gwarancji mechanicznej, jednak w cenniku znajdziemy kilka możliwości przedłużenia „okresu ochronnego” (Ford Protect, Gwarancja 12). Najciekawszy jest program „Gwarancja 12”, który pozwala przedłużyć gwarancję mechaniczną do 10 lat (limitowana przebiegiem 200 tys. km) za niedużą kwotę. W programie „Gwarancja 12” nie objęto całego samochodu, ale wybrane podzespoły. Dokładnie te  których ewentualna naprawa kosztowałaby najwięcej (silnik, skrzynia biegów, układ przeniesienia napędu) są objęte gwarancją.
Ford Fiesta oferowany jest z bogatą gamą silników i wersji wyposażeniowych. Do wyboru jest aż siedem silników (pięć benzynowych i dwa wysokoprężne) nie licząc usportowionego wariantu ST. Rzadko który producent daje klientom tak szeroki wybór (w przypadku auta tej klasy). Spektrum mocy jednostek napędowych wynosi od 60 do 125 KM. Miejskie auto sprzedawane jest w siedmiu wersjach wyposażenia (Ambiente, Trend, Trend ECOnetic, Sport, Titanium, Titanium ECOnetic oraz Titanium X) a możliwości doposażenia pojazdu na tle konkurencji wypadają korzystnie. Dla nabywców szukających auta typu „hot-hatch” od tego roku producent oferuje 182-konną Fiestę ST.

Wymiary, masy i objętości
Auto mierzy na długość 3.969 mm, co odpowiada wymiarom najbliższych konkurentów jak C3, DS3, Corsa i Polo. Pod względem rozstawu osi (2.489 mm) Ford Fiesta wypada przeciętnie na tle rywali, większość konkurentów ma dłuższy  rozstaw osi.
Samochód w prezentowanej, bazowej wersji waży 970 kg. Dopuszczalna ładowność jest wysoka (555 kg).
Bagażnik oferuje pojemność równą 281 litrów, którą przez złożenie kanapy można powiększyć do 965 litrów.

Bezpieczeństwo
Pod względem bezpieczeństwa Fiesta wypada dobrze na tle rywali. W standardzie montowany jest ABS z elektronicznym układem rozdziału siły hamowania (EBD) oraz układem wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), a także elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) i układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA). W razie wypadku pasażerów chroni siedem poduszek powietrznych (czołowe, boczne z przodu, kolanowa kierowcy oraz nadokienne poduszki dla obu rzędów).
Dopłaty wymagają jedynie układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu (DDS) oraz system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (ACS). Opcjonalny układ Active City Stop docenimy szczególnie na zakorkowanych ulicach miast.
Zajmująca się badaniem poziomu bezpieczeństwa aut organizacja Euro NCAP przyznała Fordowi Fiesta pięć gwiazdek (maksymalny rezultat) w ocenie ogólnej. W badaniach wykonanych na odnowionej Fieście (2012 rok) przyznano autu ocenę procentową równą 91% (bezpieczeństwo dorosłych pasażerów) oraz 71% (w kategorii oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego).

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Z ciekawszych rozwiązań technicznych, które znajdziemy w odnowionej Fieście wymienić warto:
Sterowany komendami głosowymi samochodowy system komunikacji SYNC z funkcją Emergency Assistance, która w razie wypadku nawiązuje łączność z operatorami lokalnych służb  ratowniczych.
Jako pierwsza na rynku europejskim w swoim segmencie, Fiesta oferuje programowalny kluczyk MyKey. To ciekawe i przydatne rozwiązanie pozwala właścicielowi auta mieć lepszą kontrolę nad stylem jazdy ich pociech lub osób, którym użycza samochód. MyKey pozwala na ustalenie limitu prędkości, głośności zestawu audio, posiada funkcję całkowitego wyciszenia głośników zestawu do momentu zapięcia pasów bezpieczeństwa oraz uniemożliwia wyłączenie przez kierowcę elektronicznych systemów bezpieczeństwa.
Elektryczny system wspomagania kierownicy (EPAS), automatycznie dostosowuje się do prędkości. Podczas jazdy po mieście lub parkowania system ułatwia manewrowanie. Przy większej prędkości „usztywnia” kierownicę. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów, które pracują przez cały czas EPAS uruchamia się tylko w razie potrzeby ograniczając w ten sposób pobór energii i w konsekwencji zużycie paliwa.

Napęd
Do napędu przewidziano jeden z pięciu silników benzynowych lub jeden z dwóch diesli. Wszystkie silniki (z wyjątkiem jednostki 1.0 EcoBoost) mają po cztery cylindry w rzędzie. Nowością w Fordzie Fiesta jest mały, trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1.0 z rodziny EcoBoost (jednostek wykonanych wg. koncepcji downsizingu). To najciekawszy silnik wśród jednostek benzynowych przewidzianych dla Fiesty. Ford otrzymał za niego wiele nagród, w tym prestiżowe wyróżnienie w konkursie Engine of The Year. Hałas silnika EcoBoost nie jest natarczywy, a dynamika jest dobra przy niewygórowanym zużyciu paliwa. 170 lub 200 Nm maksymalnego momentu dostępnego w szerokim zakresie obrotów umożliwia bezpieczne wyprzedzanie i nie zmusza do częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów.
Do Fiesty przewidziano tylko 5-biegowe manualne skrzynie biegów lub automatyczną przekładnie 6-biegową PowerShift, korzystającą z dobrodziejstwa dwóch sprzęgieł.  
W poniższym zestawieniu znajdują się dane dla wersji z manualnymi skrzyniami biegów.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.25 o mocy 44 kW/ 60 KM i momencie równym 109 Nm. Z podstawowym silnikiem benzynowym 1.25 auto zużywa w cyklu mieszanym 5,2 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 120 g/km). Osiągi są słabe, Fiesta maksymalnie może jechać z prędkością 152 km/h, a setkę uzyskuje po 16,9 sekundy.
1.25 o mocy 60 kW/ 82 KM i momencie równym 114 Nm. Z mocniejszym wariantem jednostki 1.25 hatchback zużywa średnio 5,2 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 120 g/km). Przyspieszenie wypada wyraźnie lepiej, setkę auto osiąga w 13,3 s, a prędkość maksymalna równa jest 168 km/h.
1.0 o mocy 59 kW/ 80 KM i momencie równym 105 Nm. Ta jednostka zapewnia przeciętne osiągi, ale jest dość oszczędna. Fiesta zużywa średnio 4,6 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 105 g/km). Setkę pojazd uzyskuje w 14,9 s, a prędkość maksymalna równa jest 165 km/h.
1.4 o mocy 71 kW/ 96 KM i momencie równym 128 Nm. Ta jednostka zapewnia przyzwoite osiągi. Setkę pojazd uzyskuje w 12,2 s, a prędkość maksymalna równa jest 175 km/h. Miejski Ford zużywa w cyklu mieszanym 5,7 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 130 g/km).
1.0 o mocy 74 kW/ 100 KM i momencie równym 170 Nm. Trzycylindrowa, turbodoładowana jednostka 1.0 EcoBoost zapewnia dobre osiągi i jest  oszczędna. Fiesta zużywa średnio 4,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 105 g/km). Setkę auto uzyskuje w 11,2 s, a prędkość maksymalna równa jest 180 km/h.
1.0 o mocy 92 kW/ 125 KM i momencie równym 200 Nm. Najmocniejszy wariant silnika 1.0 EcoBoost pozwala rozpędzić się autu od 0 do 100 km/h w 9,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 196 km/h. Z tym silnikiem Fiesta zużywa średnio 4,3 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 – 99 g/km).
1.6 o mocy 77 kW/ 105 KM i momencie równym 150 Nm. Największa pod względem pojemności benzynowa jednostka zapewnia niezłe osiągi. Setkę pojazd uzyskuje w 10,5 s, a prędkość maksymalna równa jest 184 km/h. Subkompakt zużywa w cyklu mieszanym 5,9 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 138 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Forda Fiesty prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.5 o mocy 55 kW/ 75 KM i momencie równym 185 Nm. Silnik 1.5 TDCI zapewnia autu niezłe osiągi i jak na diesla przystało jest oszczędny. Hatchback zużywa w cyklu mieszanym tylko 3,7 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 98 g/km). Mały Ford osiąga maksymalnie 167 km/h, a setka na prędkościomierzu pojawia się po czasie 13,5 s.
1.6 o mocy 66 kW/ 90 KM i momencie równym 150 Nm. Ford z większym dieslem spala średnio 3,6 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi zaledwie 95 g/km). Pojazd osiąga maksymalnie 181 km/h, a setkę uzyskuje w 11,7 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Forda Fiesty prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowana bazowa wersja Fiesty zużywa w cyklu mieszanym 5,2 litra benzyny na 100 km. W mieście „konsumuje” 6,8 litra, na trasie 4,2. Emisja CO2 równa 120 g/km stawia auto w klasie emisyjnej B.

Koszty
Ceny Fiesty z trzydrzwiowym nadwoziem (z pięciodrzwiowym auto jest droższe o tysiąc zł) wahają się od 44.300 zł (za prezentowaną wersję 1.25 Ambiente) do 71.400 zł (za odmianę z silnikiem 1.0 EcoBoost/ 100 KM, przekładnią PowerShift i w wersji wyposażeniowej Titanium X).



Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Ford Fiesta