/  /  /  /  / Samochód w rozsądnej cenie dla dużej rodziny [RAPORT]
Ford C-Max

Ford C-Max

Zmień
SegmentVany / Klasa Niższa Średnia
Cena68 700 zł - 117 500 zł (aktualizacja: 2016-09-19)
Emisja CO299 g/km - 159 g/km
Żużycie paliwa3,8 L/100km - 6,8 L/100km
 

Samochód w rozsądnej cenie dla dużej rodziny [RAPORT]

null
© Opel
nullnullToyota VersonullChevrolet OrlandoFord C-Max 2011Renault Scenic III FL 2012Dacia Lodgy04.jpgZdjęcie 06093019.jpg

W życiu wielu osób przychodzi taki moment, w którym pojawiają się dzieci i trzeba przesiąść się z małego miejskiego samochodu do dużo większego segmentu, który ma zapewnić odpowiednią przestronność i komfort podróżowania. Dlatego też coraz więcej klientów decyduje się na zakup samochodu, dającego możliwość przewiezienia nawet 7 osób. Poniżej przedstawimy modele, które spełniają powyższe wymagania i dodatkowo dostępne są za rozsądną cenę.

Nasz wybór oparł się tylko na dwóch głównych kryteriach – samochody musiały posiadać siedem miejsc siedzących, a także mieścić się w granicach przeciętnej ceny samochodu na polskim rynku, czyli nie mogły kosztować więcej niż 80 tysięcy złotych. Założenie ceny miała spełniać z kolei podstawowa konfiguracja wyposażenia i silnika. Przy doborze pasujących modeli posiłkowaliśmy się zaawansowaną wyszukiwarką serwisu Samar (dostępną pod tym linkiem). To pozwoliło nam na wyselekcjonowanie 10 modeli spełniających wymagane kryteria. Aż dwóch przedstawicieli w tym gronie posiada rumuńska marka Dacia, kontrolowana przez Renault. Aby nie faworyzować żadnego z producentów modele przedstawiamy w kolejności alfabetycznej. Przy każdym punkcie opiszemy podstawowy silnik oraz parametry dotyczące wielkości, spalania oraz osiągów – wiedząc, że dla każdego kupującego mogą być nieco inne priorytety.

1.    Chevrolet Orlando

Chevrolet nie bez powodów odnotowuje ostatnimi czasy pokaźne wzrosty na polskim rynku. Oferta aut jest systematycznie rozbudowywana, stylistyka może się podobać, a dodatkowo oferowane są one w przystępnej cenie. Nie inaczej jest w przypadku modelu Orlando. Auto oferowane jest w cenie zaczynającej się od 59 900 a kończącej na 92 240 zł za najdroższą wersję. Podstawową jednostką jest silnik benzynowy 1.8 litra o mocy 141 KM, który można otrzymać również w wersji z LPG. Dostępna jest również jednostka 1.4 Turbo o mocy 140 KM oraz silniki diesla 2.0 130 KM oraz 2.0 163 KM. Całe auto ma wymiary 4652 mm długości, 1836 mm szerokości oraz 1633 mm wysokości. Średnie spalanie wynosi 7,3 l/100 km, a auto w tej konfiguracji rozpędza się do 185 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,6 sekund. Zbiornik paliwa o pojemności 64 litrów pozwala na przebycie 877 kilometrów.

2.    Citroen C4 Picasso

Rodzinny van francuskiego producenta mieściłby się w górnej granicy wyznaczonego limitu cenowego, ponieważ 7-osobowa odmiana Grand kosztuje normalnie od 77 400 do aż 117 300 zł. Jednak w obecnej chwili importer oferuje atrakcyjne rabaty, dzięki którym podstawową wersję z silnikiem benzynowym 1.6 122 KM można kupić już za 58 400 zł (co oznacza rabat 19 000 zł). Klienci do wyboru mają jeszcze jednostkę 1.6 Turbo 162 KM oraz silniki diesla 1.6 110 KM, 2.0 150 KM i 2.0 160 KM. Wymiary C4 Picasso to 4590 mm długości, 1830 mm szerokości oraz 1680 mm wysokości. Dzięki takim wymiarom pojemność bagażnika przy 2 rzędach siedzeń wynosi 576 l, a przy złożonych siedzeniach wzrasta do 1951 litrów (producent nie podaje pojemności przy rozłożonym trzecim rzędzie siedzeń). Podstawowa jednostka zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,4 sek, prędkość maksymalną 186 km/h oraz spalanie 7,5 l/100 km, co umożliwia przejechanie na pełnym, 60-litrowym, zbiorniku 800 km.

3.    Dacia Lodgy

Dacia stawia na rozsądne samochody po bardzo niskiej cenie. Zapewniło to sukces modelowi Duster i najprawdopodobniej zapewni również młodszemu dziecku – czyli Lodgy. Jest to jeden z najtańszych samochodów 7-osobowych na rynku, cena wynosi bowiem od 42 900 do 62 000 zł za pełną opcję. Co prawda podstawową jednostką jest silnik benzynowy 1.6 l o mocy zaledwie 84 KM, ale jeżeli ktoś chce tylko przewieźć swoją rodzinę z punktu A do punktu B wydaje się to wystarczające (co potwierdził wysłannik Samaru podczas testu prasowego). Dzięki zastosowanemu napędowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 14,5 sekundy, prędkość maksymalna to 160 km/h, zaś spalanie wynosi 7,1 l/100 km, co przy zbiorniku o pojemności 50 l pozwala przejechać 704 km bez tankowania. Gamę jednostek uzupełniają diesle 1.5 90KM oraz 1.5 107KM. Auto ma 4498 mm długości, 1751 mm szerokości oraz 1682 mm wysokości. Bagażnik przy złożonym ostatnim rzędzie siedzeń charakteryzuje się pojemnością 827 litrów.

4.    Dacia Logan MCV

Logan MCV to kolejne auto ze stajni Dacii, które pozwala na przewiezienie 7 osób w wybranych wersjach modelu. Choć trzeba przyznać, że mało kto kojarzy go właśnie z takimi możliwościami. Logan MCV w wersji przystosowanej do przewozy siedmiu osób kosztuje od 41 950 do 53 350 zł i w ofercie posiada podobne jednostki jak model Lodgy, czyli benzynowy silnik 1.6 84 KM i 1.6 105KM (E85), diesle 1.5 75 i 90 KM. Wersja z mocą 84 KM dostępna jest również z instalacją LPG. Ten właśnie silnik rozpędza auto maksymalnie do 163 km/h, przyspiesza od 0 do 10 km/h w czasie 14,3 sek, zaś średnie spalanie podane przez producenta to 7,3 l/100 km. Logan MCV jest nieco mniejszy od typowo rodzinnego Lodgy, jego wymiary to 4473 mm długości, 1738 mm szerokości oraz 1640 mm wysokości, zaś maksymalna pojemność przestrzeni bagażowej to 2350 l (przy rozłożonym 3-rzędzie będzie to 198 l).

5.    Fiat Doblo

Doblo to najmniejszy z naszej dziesiątki samochód przystosowany do przewozu 7 osób. Jego długość to 4390 mm, szerokość 1830 mm, zaś wysokość 1680 mm. Pomimo tego pojemność bagażnika wynosi 790 l (przy złożonym ostatnim rzędzie siedzeń), co jest jednym z najlepszych wyników w naszym teście. Cena za podstawową wersję auta wynosi 59 200 zł, a najdroższa wersja kosztuje 80 500 zł. W chwili obecnej na Doblo można otrzymać jednak atrakcyjny rabat w wysokości 9000 zł, czyli cena podstawowej wersji wynosi 50 200 zł.  Auto oferowane jest w kilku wersjach silnikowych, spośród benzyn dostępne są jednostki 1.4 95 KM, 1.4 Turbo 120 KM (również w wersji z CNG), zaś wśród diesli: 1.6 95 KM, 1.6 105 KM oraz 2.0 135 KM. Podstawowy, 95 konny, silnik zapewnia spalanie na poziomie 7,2 l na 100 km, przyspieszenie od 0 do 100 km w czasie 15,4 sek oraz prędkość maksymalną 161 km/h.

6.    Ford C-Max

Do przewozu 7 osób dostosowana jest wersja tego modelu z dodatkiem „Grand” w nazwie. Auto należy do nieco wyższej półki, bowiem jego cena zaczyna się od 70 450 zł, a kończy na 109 850 zł. Potencjalni klienci mogę wybierać spośród bardzo bogatej palety silników, która obejmuje 4 silniki benzynowe (1.6 105 KM i 125 KM, 1.6 Turbo 150 i 182 KM) oraz aż 5 jednostek diesla (1.6 95 i 115 KM oraz 2.0 115, 140 i 163 KM). Wymiary C-Maxa to odpowiednio 4520 mm długości, 1828 mm szerokości i 1684 mm wysokości. Jednocześnie pojemność bagażnika, przy 2 rzędach siedzeń, wynosi 439 litrów i maksymalnie może wynieść 1742 l, po złożeniu również drugiego rzędu. Podstawowy silnik benzynowy charakteryzuje się spalaniem wynoszącym 6,9 l/100 km oraz przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie 13,5 sek, a także zapewnia maksymalną prędkość jazdy na poziomie 177 km/h. Zatankowanym do pełna samochodem (zbiornik ma 60 l) można przejechać 870 km.

7.    Opel Zafira

Nowa Zafira, o nazwie Tourer, nie mieści się w naszych założeniach ceny mniejszej niż 80 tyś zł, jednak poprzednia generacja, wciąż dostępna na rynku, te założenia spełnia. Jej cena wynosi od 69 700 do 92 150 zł, a dodatkowo importer udziela rabatu w wysokości 4500 zł, co czyni cenę jeszcze bardziej atrakcyjną. Auto posiada silniki benzynowy 1.6 115 KM, 1.8 140 KM, 1.6 Turbo o zasilaniu CNG, a także jednostki diesla 1.7 110 oraz 125 KM. Opel jako jeden z nielicznych producentów podaje pojemność bagażnika w każdej możliwej kombinacji ułożeń foteli. I tak przy 3 rzędach siedzeń bagażnik może pomieścić 140 l, przy 2 rzędach pojemność wzrasta do 645 l, zaś po złożeniu tylnych siedzeń może wynieść nawet 1820 l. W konfiguracji obejmującej podstawową jednostkę o mocy 115 KM samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie 13,4 sek od startu, jego prędkość maksymalna może wynieść 185 km/h, zaś średnie spalanie waha się w granicach 6,7 l/100 km.

8.    Peugeot 308 SW

Peugeot 308 SW wyróżnia się na tle innych opisywanych modeli, większość z nich zalicza się bowiem do segmentu vanów, z kolei 308 SW jest jednym z nielicznych aut, które jako zwykłe kombi posiadają wersję 7-osobową. Skierowany jest raczej do osób, które przewożą większą ilość osób tylko sporadycznie. Cena tego samochodu to 74 100 zł za podstawową wersję, najlepiej wyposażona wersja z najmocniejszym silnikiem to wydatek rzędu 89 900 zł. Do wyboru jest silnik 1.6 120 KM oraz diesle 1.6 112 Km i 2.0 150 KM. Bagażnik ma z kolei pojemność 508 l, przy złożonym 3 rzędzie siedzeń, zaś po złożeniu również drugiego rzędu pomieści 1736 l. To wszystko przy wymiarach rzędu 4500 mm długości, 1750 mm szerokości oraz 1555 mm wysokości. Auto z podstawowym silnikiem zapewnia przyspieszenie 11,5 sek od 0 do 100 km, prędkość maksymalną 189 km/h oraz spalanie 6,9 l/100 km. Pojazd ten gwarantuje również nieco inne właściwości jezdne dzięki niżej położonemu punktowi ciężkości od innych opisywanych samochodów typu van.

9.    Renault Scenic

Renault to jeden z prekursorów mody na nieco większe i bardziej pojemne samochody rodzinne. Wersja Grand pozwalająca na przewóz 7 osób ledwo mieści się w górnej części wyznaczonej granicy cenowej. Ceny zaczynają się bowiem od 78 900 zł i kończą na 104 050 zł. W chwili obecnej jest jednak dostępny rabat w salonach dealerskich i nowego Grand Scenica można otrzymać już za 70 900 zł. Auto posiada szeroki wybór dostępnych jednostek napędowych, wśród których znajdują te zasilane benzyną: 1.6 110 KM, 1.4 130 KM i 2.0 140 KM, a także takie zasilane olejem napędowym: 1.5 110 KM, 1.6 130 KM oaz 2.0 160 KM. Podstawowa jednostka benzynowa charakteryzuje się średnim spalaniem 7,5l/100 km, przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 12 sek oraz prędkością maksymalną 185 km/h. Wymiary auta to 4560 mm długości, 1845 mm, szerokości i 1645 mm wysokości, z kolei pojemność bagażnika to 645 l przy dwóch rzędach siedzeń i 1850 przy tylko jednym rzędzie.

10.    Toyota Verso

Tylko dwie podstawowe wersje Toyoty Verso spełniają ustalone przez nas kryterium ceny, pozostałym konfiguracjom zdecydowanie bliżej do ceny 100 000 zł. Jednak auto z podstawowym silnikiem 1.6 l 132 KM można nabyć już za 69 900 zł (w aktualnej promocji za 69 490 zł), a za najdroższą możliwość trzeba będzie zapłacić nawet 131 990 zł. Do wyboru pozostają wtedy dodatkowo silniki: benzynowy 1.8 147 KM oraz diesla 2.0 126 KM, 2.2 150 i 177 KM. Pojemność bagażnika wynosi 155 l (przy 3 rzędach siedzeń), 440 l (przy 2 rządach siedzeń), a po złożeniu ostatnich rzędów maksymalnie zmieścić się może 1009 l. Wszystkie liczby dotyczą załadunku do linii siedzeń, przy liczeniu pojemności do linii dachu pojemność wzrasta o kilkaset litrów. Wszystko to przy wymiarach zewnętrznych 4440 mm długości, 1790 mm szerokości i 1620 mm wysokości. Auto z podstawowym silnikiem osiąga prędkość maksymalną 185 km/h, średnie spalanie 6,8 l/100 km oraz rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 11,7 sek.

Dla przeciętnego kupującego sporym problemem może być zorientowanie się, który z przedstawionych samochodów ma największy bagażnik. Niestety producenci nie ułatwiają tego zadania, korzystając z różnych technik podawania pojemności bagażnika. Część z nich w ogóle nie podaje tego parametru, inni pomijają pojemność przy rozłożonym 3 rzędzie siedzeń. Różnice wynikają również z metodologii obliczeń - część producentów podaje bowiem pojemność bagażnika liczona do linii siedzeń (bądź okien), a pozostali do dachu.

Zapraszamy do komentowania i przedstawiania własnych propozycji na "samochód dla rodziny".
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama